Het Hete Hangijzer: De Xbox One biedt de meest klantvriendelijke console ervaring 

Het Hete Hangijzer: De Xbox One biedt de meest klantvriendelijke console ervaring 2018-04-20T11:44:16
In Het Hete Hangijzer neemt PU.nl-redacteur Michel maandelijks een discussiepunt met je door die op dat moment gamers bezighoudt. Deze keer: Microsoft biedt met de Xbox One (X) op dit moment de meest klantvriendelijke console ervaring.

Microsoft heeft met de Xbox One een imagoprobleem dat het zelf heeft gecreëerd. Het bedrijf gooide met de onthulling van de Xbox One in 2013 – waarbij de nadruk lag op een digitale toekomst en een verplichte connectie tussen de gekochte games en het Xbox Live-account van spelers – zijn eigen ruiten in. Ook het in eerste instantie uitbrengen van de console in een relatief kleine selectie landen voordat de rest van de wereld, waaronder Nederland, aan de beurt was, riep de nodige vraagtekens op.

Het heeft er voor gezorgd dat de PlayStation 4, zeker in Europa, veel populairder is. Zoals we inmiddels weten, heeft Microsoft veel van de verkeerde keuzes die het bij de onthulling maakte teruggedraaid. Toch blijft het imago van een console die de rechten van zijn spelers niet serieus neemt als een albatros rond de nek van de Xbox One hangen. Onterecht, zo vind ik.

Xbox One X


Kijkend naar wat Microsoft de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd in het Xbox-ecosysteem, is de Xbox One (alsmede de Xbox One S en Xbox One X) zonder twijfel de meest klantvriendelijke console die er op dit moment is. Hoewel alles – zoals het een regulier bedrijf betaamt – uiteindelijk in dienst staat van het verdienen van geld, krijg je tijdens het spelen op de Xbox One het idee dat het bedrijf er alles aan doet om het gamers zo fijn mogelijk te maken.

Backwards compatibility en Xbox Game Pass

Een van de sterkste wapenfeiten die Microsoft inzet is de nadruk op backwards compatibility. Waar je op de PlayStation 4 afhankelijk bent van een aantal oude titels die Sony op PSN zet, daar bevat de backwards compatibility-lijst op Xbox One al zo’n vijfhonderd Xbox 360-titels. Of je nou de disk of een digitale versie van een X360-games in het bezit hebt, er is een grote kans dat je hem kunt afspelen op Xbox One. Nu ook originele Xbox-titels worden toegevoegd aan die lijst, is het plaatje helemaal compleet. Nog indrukwekkender is dat er regelmatig patches voor deze oude games worden uitgebracht die ze nog mooier en stabieler maken. Het is ronduit verfrissend om Red Dead Redemption op je Xbox One X te spelen.

Ook de Xbox Game Pass is een even indrukwekkende als vooruitstrevende toevoeging aan het ecosysteem van Xbox. Deze ‘Netflix voor games’ bevat een groot aantal titels die voor een vast bedrag per maand gespeeld kunnen worden. Door games uit eigen huis meteen met release op Game Pass te zetten, toont Microsoft daarnaast dat het zijn eigen service erg serieus neemt. Toegegeven, Game Pass is niet voor iedereen – veel gamers halen liever nog een fysieke disk uit de winkels – maar voor de vooruitstrevende gamer is het een fantastische optie.

Net zo vooruitstrevend is Microsofts inzet om zijn eigen titels, op een paar uitzonderingen na, ook op Windows 10 uit te brengen. Je kunt je afvragen of het bedrijf daarmee zichzelf niet in de vingers snijdt – waarom een Xbox One kopen als je de exclusieve games ook op pc kunt spelen? – maar als softwarebedrijf heeft Microsoft overduidelijk andere prioriteiten. De keuzemogelijkheden die Microsoft biedt aan zijn klanten stijgen ver boven die van de concurrentie uit.

De toekomst

Daarmee wil ik niet claimen dat de Xbox One daadwerkelijk een slimmere keuze is voor consolegamers dan de PlayStation 4 of Switch. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren bijvoorbeeld te weinig geïnvesteerd in eigen studio’s, waardoor de first party line-up van Sony veel sterker is. De eerdere focus op Kinect en een aantal vertragingen (Crackdown 3) en annuleringen (Scalebound) zorgen er voor dat het lijkt alsof Xbox-gamers de laatste jaren moeten leven op een dieet van Halo, Gears of War en Forza. Daarnaast is het consolemenu ondanks diverse aanpassingen nog altijd te rommelig en traag.

Maar credit where credit is due: Sony en Nintendo kunnen nog wat leren van Microsofts constante streven om gamers zelf te laten bepalen hoe ze games consumeren. Microsoft is deze generatie de underdog, en logischerwijs moet het dan ook harder dan de concurrentie werken om zieltjes te winnen, maar als het deze trend doorzet, dan zouden we over een paar jaar wel eens kunnen terugblikken op een generatie waarin Microsoft enorm is gegroeid qua goodwill bij het publiek. Zetten ze deze lessen door naar volgende generatie, dan kan de strijd tussen de nieuwe Xbox en PlayStation wel eens heel spannend worden.

Lees ook de vorige edities van Het hete hangijzer:
De illusie van de fysieke gamecollectie
Stop met het verfilmen van games

REACTIES (41) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord