Het hete hangijzer: de illusie van de fysieke gamecollectie 

Het hete hangijzer: de illusie van de fysieke gamecollectie 2018-02-23T12:01:07
In Het hete hangijzer neemt PU.nl-redacteur Michel maandelijks een discussiepunt met je door die die op dat moment gamers bezighoudt. Deze keer: de gamecollecties die fysiek worden verkocht, maar gedeeltelijk alsnog gedownload moeten worden.

De Switch is een prachtige console, daar zijn veel gamers het over eens. Een console-ervaring op handheldformaat is een droom die uitkomt. Zeker nu de console aan populariteit wint worden er steeds meer titels voor aangekondigd. Die draagbaarheidsfactor komt echter ook met een aantal haken en ogen. Zo worden games op cartridges verkocht, omdat een disk in een handheld nu eenmaal niet zo handig is (qua formaat en veiligheid). Die cartridges komen in maximaal 16 of 32 GB, waarbij een cartridge van 32 GB aan de prijzige kant is voor een uitgever, dus wordt die het liefst vermeden.

Het resultaat is dat sommige games of gamecollecties maar gedeeltelijk fysiek verkocht worden. Titels als L.A. Noire en NBA 2K18 moeten voor een gedeelte gedownload worden, ook al heb je de game in de winkels gekocht. Dat knaagt ergens: wat als je de Switch ooit een retroconsole is en je deze titels koopt om je verzameling compleet te maken? Zijn die downloads dan nog beschikbaar op de Switch eShop, of zijn de cartridges tegen die tijd onbruikbaar geworden?

Hoewel deze keuze van ontwikkelaars nog wel te begrijpen is, begint zich een andere trend te vormen die nog veel ergerlijker is. Resident Evil Revelations 1 en 2 op de Switch bevat bijvoorbeeld alleen de eerste Revelations op de cartridge, de tweede game moet gedownload worden (en claimt meteen een groot gedeelte van de interne opslagcapaciteit van de Switch). Capcom herhaalt dit trucje (in ieder geval in de VS – de fysieke editie is op moment van schrijven nog niet voor Europa aangekondigd) met Mega Man Legacy Collection 1 + 2: alleen het eerste deel staat op de cartridge en wordt geleverd met een downloadcode voor de tweede game.




Nintendo lijkt hier geen problemen mee te hebben. Sterker nog, ze doen er zelf aan mee. Wanneer je het recent uitgekomen Bayonetta 1 en 2 voor de Switch fysiek koopt, ontvang je alleen de tweede game op de cartridge en moet het origineel gedownload worden via de eShop. Zelfs de Westerse speciale editie heeft alleen de tweede game op cartridge staan. Natuurlijk wordt dit allemaal duidelijk aangegeven op het doosje van de game, maar daar zit hem het probleem ook niet.

Verzamelaars en doorverkopers benadeeld

We begrijpen waarom het gedaan wordt: uitgevers besparen geld door een game op een kleinere cartridge te leveren, laat staan door een collectie niet op twee cartridges uit te brengen. Er is ook geen sprake van misleiding, want het wordt allemaal netjes aangegeven. Maar het brengt enkele prangende nadelen met zich mee voor gamers.

Zoals hierboven al vermeld is het maar de vraag of de games die je via een code kunt downloaden, over pakweg tien of vijftien jaar nog wel beschikbaar zijn. Dan ben je mooi de pineut met je retrogamecollectie. Gamers die een fysieke collectie belangrijk vinden, worden hiermee ook benadeeld. Spelers die geen waarde hechten aan fysieke games, kunnen de spellen net zo goed allemaal binnenhalen via de eShop, maar mensen die naar de winkels gaan om een fysiek doosje met cartridge te kopen, doen dat vaak juist om het spel ‘echt’ in handen te hebben. Juist deze consumenten worden benadeeld.

Het neemt ook een andere optie die belangrijk is voor de consument weg. Het is namelijk een stuk moeilijker om een game door te verkopen, of tweedehands aan een game te komen. Heb je de code ingewisseld, dan kun je de game niet meer tweedehands aanbieden, alleen de game die op de cartridge staat. Natuurlijk staan uitgevers in hun volste recht om de doorverkoopmarkt tegen te houden, maar daar hebben wij als consumenten niets aan. Het is vergelijkbaar met de Online Pass die een paar jaar geleden populair werd: ook toen kreeg je eigenlijk niet het ‘volledige product’ wanneer je een tweedehands game kocht, alleen de offline versie. Wilde je online gamen, dan moest je extra geld uitgeven voor de Online Pass.

De game-industrie gaat zoals zoveel media door een digitale revolutie, daar hebben we alle begrip voor. Het is dan ook logisch dat er met verschillende modellen wordt geëxperimenteerd. Het staat ook vrij om al je games te downloaden, mocht je geen waarde hechten aan een fysiek product. Gamers die dat doen zullen dan ook hun schouders ophalen bij het lezen van deze klaagzang. Maar sla de consument die nog wél speciaal naar de winkel holt voor een doosje met cartridge of disk dan niet in het gezicht. Bied een keuze, in plaats van de illusie van een keuze.

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord