Games die nooit een sequel hadden moeten krijgen - Niet nog een keer… 

Games die nooit een sequel hadden moeten krijgen - Niet nog een keer… 2019-04-19T10:36:05
Niet elke sequel, remake of reboot is per se een goed idee. In deze serial bespreken we de games en franchises waarbij het beter bij één keer had kunnen blijven. In het eerste deel: games die eigenlijk nooit een vervolg hadden moeten krijgen. Niet nog een keer...

De afgelopen maanden heb je in de ‘Nog een keer!’-serial kunnen lezen over (een aantal van) de beste remasters, de beste remakes en de beste reboots ooit. Het is duidelijk dat we dol zijn op herhaling, maar moeten we dat eigenlijk wel willen? Moeten uitgevers en ontwikkelaars niet aangespoord worden om eens wat nieuws te verzinnen, in plaats van oude merken uit te melken? Met die vraag ga ik nu verder in deze nieuwe reeks onder de noemer ‘Niet nog een keer…’, en duiken we in de meest nutteloze sequels, de meest overbodige remakes en de minst aangevraagde reboots.

Vandaag in deel 1 staan we stil bij games die, net als bijvoorbeeld The Matrix, uitstekend zonder sequels hadden gekund. Of sterker nog: we waren beter af geweest als het gewoon bij dat magische eerste deel van zo’n verfrissende, nieuwe IP was gebleven. Natuurlijk, als je een toffe titel in handen hebt, dan verkopen sequels vaak als een tiet. Logisch, je bent gek als het niet probeert. Dat pakt ook regelmatig heel goed uit, maar soms moet je niet proberen om een mooi afgerond meesterwerk te overtreffen.
  

Crackdown

Eerst maar even beginnen met een inkoppertje, om warm te draaien. Het jaar duurt nog lang, maar het derde deel van deze serie is nu al de flop van 2019: Crackdown! Hadden we ‘t met z’n allen eigenlijk niet gewoon prima gevonden als het bij die eerste toffe superhelden sandbox was gebleven? Of hadden we echt behoefte aan een sequel (of twee) en is het echt pas achteraf gezien een domme move geweest, gewoon omdat de kwaliteit er niet was?

Vaak komt de mogelijkheid voor een sequel pas in beeld als het eerste deel commercieel succesvol is. In het geval van Crackdown hebben de makers echter vanaf het begin al aangegeven er een langere serie van te willen maken. Het lijkt er helaas op dat Microsoft minder enthousiast was, wat resulteerde in een halfbakken vervolg van een spin-off ontwikkelaar, die helemaal niks nieuws op tafel bracht. Dan deel 3, lange tijd een paradepaardje voor Microsoft, als game die de kracht van ‘cloud computing’ op de XBox One zou gaan bewijzen. Vier en half jaar na de eerste aankondging is die cloud nergens meer te bekennen en wat overblijft is opnieuw een oppervlakkige, oudbollige actiegame. Veel plezier.

  

Perfect Dark

Na GoldenEye 007 besefte iedereen dat shooters en consoles heus wel prima samen gaan en Rare besefte dat ze goud in handen hadden. Er kwam een spirituele opvolger, niet langer met James Bond, maar met Joanna Dark in de hoofdrol! Perfect Dark maakte bij release in 2000 (en nog lang daarna) ontzettend veel indruk en een veelbelovende nieuwe franchise was geboren. Een zo mogelijk nog beter vervolg kon niet uitblijven, toch? Toch?!

Een vervolg kwam er in de vorm van een prequel, het beruchte Perfect Dark Zero. Een prequel waar ze maar beter nooit aan hadden kunnen beginnen. Wat ooit begon als potentiële GameCube titel werd omgetoverd tot Xbox exclusive, toen Microsoft Rare overnam in 2002. Rare is intern naar verluidt een zooitje en de ontwikkeling verloopt zo stroef, dat de game wordt doorgeschoven naar de Xbox 360. Wat er uiteindelijk in 2005 verschijnt is niet eens heel slecht, maar wel aan verschillende kanten voorbijgestreefd door modernere games. Maar goed, na zo’n ontzettend sterk origineel kon een deel 2 natuurlijk ook alleen maar teleurstellen.

   

Driver

Van alle series in dit artikel heeft Driver veruit de meeste titels voortgebracht en ook veruit de meest nutteloze. De eerste game, in Amerika bekend onder de geweldige naam Driver: You Are the Wheelman, kwam uit in een tijd dat open wereld games nog iets nieuws waren. GTA zou twee jaar later pas 3D gaan en tot die tijd kon je rondscheuren in de realistische steden van games als Midtown Madness. Voor dat, plus wat extra verhaal en sfeer, was Driver in 1999 echt de place to be. Top.

Maar op een zeker moment was daar natuurlijk Rockstar met Grand Theft Auto III. Hierin kon je in principe alles wat je in Driver ook kon, maar dan nog veel meer. En veel beter bovendien. Het maakt de serie eigenlijk gewoon overbodig, maar toch gingen ze door, met een hele rij zwaar middelmatige games als resultaat.  

  

BioShock

Hier ga ik ongetwijfeld mensen boos mee maken, maar ik zeg het gewoon: BioShock had nooit een vervolg moeten krijgen. Laat staan twee. Niet dat BioShock 2 en BioShock Infinite geen goede games zijn, in tegendeel! Ze doen echter dingen die de juist zo goed verpakte lore en uitstekend opzichzelfstaande gamewereld van BioShock op verschillende manieren onderuit haalt. Na het succes van BioShock lag een vervolg voor de hand en voor een commercieel ‘moetje’ doet BioShock 2 het helemaal niet slecht. Probleem: BioShock-brein Ken Levine staat niet aan het roer en dat is aan het verhaal zo goed te merken, dat je je afvraagt of BioShock 2 wel ‘canon’ te noemen is. En dat zuigt.

Levine zelf wilde namelijk door met iets nieuws en na veel pijn en moeite kwam daar uiteindelijk BioShock Infinite uit. Een indrukwekkende game, al ben ik persoonlijk geen fan van de hectische combat arena’s, waar je je de helft van de tijd in bevindt. Qua verhaal en personages gaat het daarbij compleet batshit gestoord en dat is wél helemaal fantastisch, ware het niet dat Rapture er op een totaal geforceerde manier met de haren erbij gesleept wordt. Puur als een soort fan-service? Alsof vliegende stad Columbia op zichzelf niet interessant genoeg is! Helemaal erg wordt het bij de uitbreiding die zich afspeelt in Rapture, maar dan in een soort alternatieve tijdlijn. Dit voelt (bijna) net zo ongemakkelijk als George Lucas die zijn eigen films met terugwerkende kracht vernachelt. Bah!

   

Games die nooit een sequel mogen krijgen

Vooruit, bovenstaande is natuurlijk wel lekker makkelijk praten, zo achteraf bekeken. Veel van die vervolgen hebben we toen namelijk wel heel hard naar uitgekeken. Daarom hier nog even een aantal geweldige games die op dit moment nog geen sequels hebben en dit ook absoluut niet nodig hebben.
 

Shadow of the Colossus

Nog zo’n parel die het beste op zich zelf staat en nooit een vervolg mag krijgen. Helemaal op zich zelf staat Shodow of the Colossus natuurlijk sowieso al niet, want het ademt het DNA van Team Ico. Maar goed, Team Ico is niet meer. Er is alleen nog een sterke naam. En laat iedereen daar alstublieft met hun gore tengels vanaf blijven, oké?
 

Bloodborne

Miljoenen schreeuwen om een Bloodborne 2, zonder te beseffen dat FromSoftware telkens op haar best is als ze met nieuwe dingen komen. Demon Souls 2? Neen, Dark Souls! Twee sequels op Dark Souls, die toch eigenlijk vooral meer van hetzelfde zijn? Vooruit dan maar. Schijnen goede games te zijn, geen idee, ik speel ze niet. Maar daar tegenover staat dan weer het verfrissende Sekiro: Shadows Die Twice, dat erin slaagt veel meer spelers naar het SoulsBorne genre te lokken, dan een Bloodborne 2 ooit zou kunnen (zelfs mij, bijna…).
  

Grim Fandango

Sommige games kunnen geen sequel krijgen, omdat het hoofdpersonage simpelweg dood is aan het einde van deel 1. Maar aangezien iedereen in Grim Fandango vanaf het begin al dood was, is dat hier geen geldige reden om het niet te doen. Wat wel een uitstekende reden is om de beste adventure game allertijden gewoon lekker met rust te laten, is het perfecte gesloten einde. Klaar. Niks meer aan doen. Grim Fandango bevat precies de juiste hoeveelheid van wat ik van deze unieke versie van het hiernamaals wil meemaken.

Tot zover mijn gezanik over sequels! Welke franchises hadden het volgens jou nog meer bij één game moeten laten? En nu we het er toch over hebben, wie heeft er ooit gevraagd om Rage 2? Ook een heet hangijzer: heeft The Last of Us eigenlijk wel een Part II nodig?! Praat gerust verder in de comments.
   

Nog meer Niet nog een keer…:

  • Games die nooit een sequel hadden moeten krijgen

Binnenkort:

  • Games die geen remake nodig hadden (17 mei)

  • Game reboots waar we nooit om hebben gevraagd (24 juni)

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord