Filmvisie: waarom krijgen vrouwelijke regisseurs geen voet aan de grond? 

Filmvisie: waarom krijgen vrouwelijke regisseurs geen voet aan de grond? 2018-11-15T12:12:40
Hoewel het de laatste tijd wat beter lijkt te gaan, gaan er toch een heleboel geweldige filmprojecten aan de neus van vrouwelijke regisseurs voorbij. Willen ze allemaal zwanger worden en is dat onhandig voor een project, of is er toch meer aan de hand? LauraJenny duikt erin.

ladybird

In de filmwereld komt het weleens voor dat een relatief onervaren filmmaker toch een grote flick mag regisseren, maar eigenlijk draait het voor de rest vooral om ervaring opdoen. Net als een piloot moet je zoveel mogelijk uren maken, als bewijs voor je talent. Maar dan moet je die kansen natuurlijk wel krijgen. Dat schijnt voor mannen makkelijker te zijn dan voor vrouwen, omdat het filmwereldje nu eenmaal gedomineerd wordt door mannen. Maar er zijn natuurlijk nog meer redenen dat vrouwen in Hollywood niet altijd even veel keuze hebben in de films die zij maken.
    

Meer geld, minder salaris

Amy Adrion maakte de documentaire Half the Picture, waarbij ze om zich heen vooral hoorde: “Dat is tegenwoordig toch geen probleem meer, zijn vrouwen niet gewoon een beetje overgevoelig?” Nou, dat ervaart onder andere Catherine Hardwicke, de regisseuse van Twilight, heel anders. Toen ze met de eerste film bezig was, werd gezegd dat The Sisterhood of the Travelling Pants 29 miljoen in het laatje bracht, maar dat Twilight nooit meer geld zou opleveren dan dat. Dat werd uiteindelijk 393,6 miljoen. Nu zou je denken dat je Hardwicke dan wat meer betaalt om nog zo’n succesvolle film te maken, maar ze kreeg voor de volgende Twilight-film de helft aangeboden. Dat heeft ze maar niet gedaan.

De meeste mensen in de filmwereld, zeker in hogere banen, zijn mannen. Die kunnen zich volgens Lena Dunham (Girls) niet altijd even goed verplaatsen in vrouwen. Dunham wilde haar shortfilm Creative Nonfiction op het prestigieuze South by Southwest Film Festival tonen, maar dat werd het eerste jaar door een man niet toegelaten. Het tweede jaar zat er een vrouw in die stoel en zij liet het wel toe. Als een vrouw een festivalprogramma maakt, dan is het volgens Adrion zo dat 33 procent van de films door vrouwen zijn gemaakt, tegenover 24 procent bij mannen.

rarebird
  

Weinig vrouwen genomineerd

Je ziet het ook bij de Oscars: 77 procent van de Academy (die dus bepaalt wie de beeldjes krijgen) is man. Er zijn maar vier vrouwen geweest in 440 nominaties voor beste Regisseur. Nog meer nummertjes? Slechts 17 procent van de ‘grote menigten’ in films is vrouwelijk. Het is zonde, want juist als je ziet dat een vrouw een bepaalde baan heeft, dan kun je daardoor enorm geïnspireerd raken dat werk ook te gaan doen. Door CSI is bijvoorbeeld het aantal vrouwen die ook de forensische wetenschap in wilde, enorm verhoogd.

Het is echt niet zo dat het antwoord op de vraag uit de titel is: door mannen. Natuurlijk niet. Vrouwen helpen zichzelf soms ook niet. Regisseur Jennifer Kent, die The Babadook maakte, heeft horrorfilmstudio Blumhouse herhaaldelijk afgewezen, terwijl zij haar elke film die ze beschikbaar hadden aanboden. Niet zo handig, want ze had dan waarschijnlijk veel meer films kunnen maken na The Babadook dan de short en de speelfilm die ze nu heeft gedaan.

oscar  

Vrouwen helpen elkaar ook niet altijd. Kathleen Kennedy bijvoorbeeld, de grote baas bij Lucasfilm, zegt: “We willen zo graag een vrouw aan het roer in een Star Wars-film, maar we willen geen filmmaker die een film heeft gemaakt en dan iets groots moet doen als Star Wars, zonder dat ze ondertussen andere films kunnen doen.” Maar haar man nam ondertussen wel Colin Trevorrow aan om Jurassic World te doen, terwijl hij alleen nog de indiefilm Safety Not Guaranteed op zijn cv had staan.

what   
  

Minder kansen

Het lijkt er vooralsnog op dat mannen die kansen wel vaker krijgen dan vrouwen. Denk aan Joseph Kosinski die Tron: Legacy deed zonder heel noemenswaardig grote film-ervaring, of Robert Stromberg die Maleficent mocht regisseren, zonder dat hij ooit in de regisseursstoel had gezeten. Een ander voorbeeld, zo schrijft Forbes, is dat de regisseur van de film The Kings of Summer (bracht 1.3 miljoen dollar in het laatje) op Kong: Skull Island werd gezet, terwijl de regisseur van The To Do List (bracht 3,4 miljoen dollar op) nog steeds geen nieuwe film heeft kunnen maken. De regisseur van The Kings of Summer is een man, die van The To Do List een vrouw.

Mede door de MeToo-beweging en de vrouwenmars is de aanwezigheid van vrouwen wel meer op de kaart komen te staan. Waar bijvoorbeeld eerst alle DC-films werden geregisseerd door mannen, is er nu Wonder Woman van Patty Jenkins en Captain Marvel van Anna Boden dat eraan zit te komen. Marvel Studios-baas Kevin Feige heeft deze zomer nog beloofd dat toekomstige Marvel-films ook worden gemaakt door vrouwen. De Black Widow-film bijvoorbeeld, door Cate Shortland (Lore, Berlin Syndrome).

wonderwoman
  

Jonge filmmakers

Het zijn echter wel vaak de films met een vrouwelijke hoofdrol die ook door vrouwen worden geregisseerd. Het zou tof zijn als Hollywood iets vaker zou kijken naar hoe een vrouw een film zou maken als Justice League of The Avengers. Of hoe een jonge, onervaren filmmaker een flick bij een groot filmhuis tot een succes kan maken. Het lastige is dat geld en risico daar een grote rol in spelen, maar als hier ook maar een klein budget van die grote filmbonzen zou kunnen investeren in jonge filmmakers (man en vrouw), dan zou dat al een mooi begin kunnen zijn.

De hele filmgeschiedenis heeft Hollywood dezelfde vicieuze cirkel doorlopen. Een film moet natuurlijk worden gemaakt door de regisseur die het meest geschikt is, maar je moet je ook afvragen wie er worden overwogen. Het lijkt erop dat die cirkel nu wat meer doorbroken zal gaan worden, maar zolang alle cijfertjes in dit artikel nog steeds zulke grote verschillen laten zien, is er nog wel een heleboel werk aan de winkel voor Hollywood.

zero dark
  

Vijf vrouwelijke regisseurs die je moet kennen

Kathryn Bigelow

De eerste vrouw die de Oscar voor Beste Regisseur mee naar huis mocht nemen, dat was Kathryn Bigelow voor The Hurt Locker. Daarna maakte ze nog het geweldige Zero Dark Thirty en Detroit. Leuk detail, ze regisseerde ook de foute filmklassieker Point Break met Patrick Swayze en Keanu Reeves in de hoofdrollen.

Ava DuVernay

Wie dacht dat Ava DuVernay vooral vanuit activisme films maakt, die heeft het mis. Ze maakte natuurlijk het met prijzen overgoten Selma en de documentaire 13th over de rassenkwestie in Amerika in relatie tot het gevangeniswezen. Maar ze maakte ook de visueel spectaculaire Disney-film A Wrinkle in Time. Heel geweldig waren de kritieken helaas niet, maar DuVernay is nu bijvoorbeeld bezig met DC-film The New Gods. Eentje om in de gaten te houden dus.

wink
   

Sam Taylor-Johnson

Misschien voel je je iets minder geïnspireerd om Sam Taylor-Johnson te volgen, omdat zij de regisseur is van Fifty Shades of Grey. Hoewel je kunt discussiëren over de kwaliteiten van deze film, is het wel een flick die een enorm groot publiek wist te trekken. En dat publiek was vooral vrouwelijk. Taylor-Johnson heeft ook andere mooie films gemaakt, zoals Nowhere Boy en Love You More. Dit jaar nog kwam A Million Little Pieces uit, dat zeer goede kritieken kreeg.

Catherine Hardwicke

Hardwicke is zoals ik net al schreef bekend van Twilight, maar ook van de indiefilm Thirteen. Helaas maakt ze nu vooral shorts, waardoor we speelfilms van haar hand moeten missen. Gelukkig komt Miss Bala in 2019 uit, wat wel weer een lange film is. Ze heeft ook de visueel fantastische film Red Riding Hood gemaakt en de Drew Barrymore-film Miss You Already.

Gyna Prince-Bythewood

Gyna Prince-Bythewood heeft niet extreem veel films gemaakt, maar degene die ze heeft gemaakt wisten een voornamelijk uit vrouwen bestaand publiek enorm aan te spreken, omdat ze heel goed gemaakt zijn. Love and Basketball is er eentje, maar ook het recentere Beyond the Lights heeft het hart op de juiste plaats. Ze maakte tussendoor ook nog The Secret Life of Bees. Ze is trouwens dol op Marvel, dus wie weet kan Kevin Feige een keer koffiedrinken met dit talent.

miss bala

In Filmvisie heb je al kunnen lezen over Netflix Originals, tv-horror en gameseries. De komende twee maanden snijden we weer twee bijzondere kwesties uit de filmwereld aan.

REACTIES (39) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord