Filmvisie - Tv-horror: wordt het ooit beter dan Hannibal

Filmvisie - Tv-horror: wordt het ooit beter dan Hannibal? 2018-09-20T15:34:33
Het is altijd een goed teken wanneer Marvin op het laatste moment een deel van zijn Serial moet herschrijven, zeker als het over een van zijn favoriete onderwerpen gaat: horror. In aanloop naar Halloween kijkt hij vandaag naar het populaire maar niet altijd even meeslepende genre op tv en Netflix.

The Haunting of Hill House op Netflix

Nog voor we het hebben over de staat van horror op de televisie, moeten we even stil staan bij een trailer die de avond voor publicatie verscheen op YouTube. Het is de trailer voor de Netflix-serie The Haunting of Hill House, onder anderen van de uiterst succesvolle horror-regisseur Mike Flanagan. Flanagan kennen we van onder andere het verrassend originele Hush (een huis-invasie vanuit het oogpunt van een dove vrouw), Netflix-film en tevens uitwerking van Stephen King-verhaal Gerald’s Game en bioscoopsuccessen als Oculus (44 miljoen USD in bioscopen) en Ouija: Origin of Evil (81,7 miljoen USD in bioscopen).

De reden dat ik begin met een 10-delige serie waar alleen nog tweeëneenhalve minuut aan trailer van te zien zijn, is dat hieruit blijkt dat Netflix tv-horror nu uiterst serieus neemt. Mike Flanagan is inmiddels al een vaste naam binnen het genre op de streamingdienst, maar ook de acteurs zijn om over naar huis te schrijven. Zo is Nederlander Michiel Huisman (Game of Thrones, The Invitation) in de serie te zien, en maakt de uitstekende actrice die zowat de hele film Gerald’s Game op haar schouders droeg, Carla Gugino, ook haar opwachting.

Maar dat is niet alles wat deze serie zo interessant maakt. Het verhaal is namelijk gebaseerd op een gelijknamig klassiek horror-boek uit de jaren ’50 van de Amerikaanse auteur Shirley Jackson (toegegeven, met een flink aantal aanpassingen). Het boek is een literair pareltje. Een die in ontzettend mooie taal een gevoel van echte ‘terror’ teweeg weet te brengen door in te haken op de psychologie achter het geheel van spoken en angst, in plaats van alleen te beschrijven hoe er willekeurige voetstappen op de gangen klinken en er met deuren wordt gegooid.

Gooi daarbij in de mix een nadruk op ‘visuele horror’, waarbij de compositie van het beeld en de enscenering minstens zo belangrijk lijkt te zijn als de daadwerkelijke gebeurtenissen, en Haunting of Hill House lijkt opeens een van de beste horrorseries in jaren te kunnen worden. Nu is het te vroeg om zoiets met zekerheid te zeggen, maar je gaat als televisiemaker nu eenmaal niet aan de haal met een van de bekendste horrorverhalen ooit om er later met de pet naar te gooien. Zeker Netflix niet. In ieder geval lijkt Netflix een gooi te doen naar de troon waar de serie Hannibal (voor mij) al geruime tijd op zit…

Haunting of Hill House trailer netflix
                     

TV-horror is hot…

De laatste jaren doet horror het ontzettend goed op tv, en dat is eigenlijk helemaal niet zo gek. Over het algemeen zijn series als Slasher makkelijk te maken, in ieder geval als je het vergelijkt met andere grote series als Game of Thrones en The Walking Dead. Het is vaak genoeg is om veel bloed te laten vloeien (in combinatie met een simpel geschreven ‘who done it’-verhaal) en het buzzwoord ‘suspense’ de rondte te laten gaan. Dit gaat uitstekend gepaard met de lange runtime die deze series vaak hebben; in horror wil je als kijker namelijk mee kunnen leven met de personages (des te enger de ervaring), en dat gaat nou eenmaal wat makkelijker als je al acht tot tien uur lang naar hetzelfde verhaal kijkt.

Ben je een horrorliefhebber zoals ik, dan kunnen zelfs de slechtste series en films nog voor leuke momenten zorgen. Al is het verhaal nog zo ruk en lijkt het geregisseerd te zijn door een chimpansee, dan is er altijd de gore nog, en dat is niet eens zo gek duur om te maken. Misschien is dat de reden dat de lijst met horror-tv-series onwaarschijnlijk lang is (bovenop het feit dat dit genre nou eenmaal goed te vermengen valt met andere genres zoals comedy), maar er maar een kleine hoeveelheid echt in onze geheugens zijn gegrift.

The Walking Dead Zombies
                   

…want het (bloed)geld blijft rollen

American Horror Story, The Walking Dead, Stranger Things, Ash VS Evil Dead, The Strain, Sleepy Hollow, Teen Wolf, Ripper Street, Bates Motel, Hannibal… Een paar (live-action) horrorseries die vanaf 2010 zijn opgekomen en het allemaal minstens drie seizoenen hebben volgehouden. Dit is in vergelijking met horrorseries van tussen 2000 en 2010 wel anders – met uitzondering van Supernatural (2005-nu) misschien, al moest die serie het ook hebben van de hunk-factor. Maar laat die factor nou net de reden zijn dat ik Ash VS Evil Dead zo waanzinnig vind – wat een kaaklijn…

Uhh, mijn persoonlijke voorkeuren terzijde - dat steeds meer horrorseries het zo lang volhouden laat maar zien dat er genoeg geld mee binnen wordt gebracht. Of dat de schulden van de televisiemakers rap stijgen, maar dat is ons om het even. Het genre borduurt tevens verder op het succes van de The Conjuring-franchise, dat zonder blikken of blozen per film 250 tot 320 miljoen dollar verdient in alleen al de bioscopen en maar volle zalen lijkt te blijven trekken.

Ash VS Evil Dead (Starz)
                             

Hoop voor een Hannibal-scenario?

Weinig ‘fandoms’ zijn zo verdeeld als horrorliefhebbers. Met bovenstaande tekst probeer ik ook niet te zeggen dat dat niet zo is. Immers houdt niet iedereen van comedy-horror-mixjes als Ash VS Evil Dead, zijn sommigen helemaal klaar met zombies en/of spoken, kijken anderen liever naar films dan series… De een wil recht-voor-z’n-raap ingewanden en bloed rond zien vliegen, de ander houdt van ‘psychologische horror’ – de een wil herkenbare situaties, de ander bovennatuurlijke.

Het is als horror-maker vast niet makkelijk om de afweging tussen al die mogelijkheden te maken, en daarom is het vaak een goed idee aan de haal te gaan met een gevestigd horror-verhaal. Netflix doet dit nu dus ook met Haunting of Hill House, en mijn persoonlijke hoop is dat er zich weer een Hannibal-scenario voordoet.

Hannibal (serie)

Wat Hannibal deed is namelijk ongekend. Sure, je kunt het pretentieus noemen, maar de serie heeft nou eenmaal ontzettend veel te bieden. Het is een frisse blik op het bekende Hannibal-verhaal, meer gericht op het originele boek Red Dragon dan bijvoorbeeld de films met Anthony Hopkins (door ook personage Will Graham en in het derde seizoen het plot van het boek er bij te betrekken). Het gaf er een twist aan door de bizarre relatie tussen Will en Hannibal centraal te stellen, en – nog veel belangrijker – een unieke mix tussen schoonheid en horror op beeld te brengen.

Zo wanstaltig als de acties van Hannibal Lecter zijn, zo akelig beeldschoon worden veel van de moorden in beeld gebracht. Over elke vierkante centimeter van het beeld lijkt nagedacht te zijn en de kijker wordt hoe dan ook overspoelt door zowel afgunst als ontzag. Dat die combinatie met zoveel walgelijke gore een succes werd, is een klein wonder te noemen, zeker na het gigantische succes van de Silence of The Lambs-film(s). Want hoeveel mensen hadden een succesvolle Hannibal-serie voor mogelijk gehouden na de briljante acteerprestaties van Anthony Hopkins - pluim voor Mads Mikkelsen! - en het inmiddels klassieke verhaal ervan?

Hannibal (serie)
                 

(Tijdloze) tijdmachine-tijd

Horror is altijd zo’n genre geweest waarbij nieuwe series en films overschaduwt worden door gevestigde verhalen en titels die al jarenlang zowel kinderen als volwassenen slapeloze nachten hebben bezorgd. Voor elke From Dusk Till Dawn (2014-2016) was er een … uhh, From Dusk Till Dawn (1996), en natuurlijk Dracula. Voor elke Slasher (2016-nu) was er een Texas Chainsaw Massacre en Friday the 13th. Voor een The Walking Dead was er een Night of the Living Dead (1968), en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het overgrote deel van nieuwe horror-projecten zal dus altijd vergeleken worden met horror-boeken en –films die vanaf het einde van de 19de eeuw zijn verschenen, maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn. De herkenning van situaties en ‘regels’ (die zijn immers nodig als je het hebt over een wijd-geïnterpreteerd onderwerp als spoken of vampiers) binnen een horror-‘universum’ is immers onderdeel van de angst die zeker oudere kijkers vandaag de dag ervaren. Een echte horror-fanaat is zelden onder de indruk van angstige gebeurtenissen in nieuwe films en series, maar als het inhaakt op de angsten die werden gevoeld toen ze voor het eerst een horrorfilm keken als kind… Kassa.

Het erkennen van voorgangers en het opnieuw interpreteren van gevestigde horrorverhalen lijkt nu de toekomst van dit genre te worden, in ieder geval als we het hebben over de meest succesvolle varianten. Hoe succesvol de series op Netflix daadwerkelijk worden moet natuurlijk nog blijken, maar deze nadruk op ‘oude’ en vooral tijdloze horror zou wel eens een plekje in de (film)geschiedenisboeken kunnen krijgen.

Horrorboeken

Enkele aankomende voorbeelden van het herleven van ‘oude’ horror:

Jordan Peele (Get Out) gaat door met The Twilight Zone (bij CBS), en hij werkt ook als uitvoerend producent aan Lovecraft Country. Ook de horror ‘anthology series’ Tales from the Crypt krijgt een revival, de verhalen van Stephen King worden waarschijnlijk tot in de eeuwigheid gebruikt voor films en series, The People Under The Stairs (1991) komt terug en The Exorcist heeft er net twee seizoenen opzitten. The Lost Boys lijkt ook terug te keren, Steven Spielbergs originele anthology series Amazing Stories krijgt een reboot en ook Clive Barkers verhaal Nightbreed (1988 / 1990) wordt nieuw leven ingeblazen op de zender Syfy.

Natuurlijk, voor elke herleving van oude verhalen zijn er minstens zoveel nieuwe en originele (?) projecten in de maak, maar het grote geld lijkt nu vooral naar gevestigde horror te gaan. En mijn voorspelling is ook dat dit in de komende jaren de meest succesvolle series blijken te zijn. Wat denk jij, moet (tv-)horror inderdaad terug naar zijn roots of hebben we genoeg van bijvoorbeeld de zoveelste Dracula-interpretatie en is er behoefte aan compleet nieuwe verhalen (als dat überhaupt mogelijk is)? Laat het weten in de comments, en schroom daar niet titels aan toe te voegen die ik in deze tekst niet heb besproken!

Marvins top 10 (live-action) horrorseries

  • 10. Goosebumps (1995-1998)
  • 9. American Horror Story (2011-)
  • 8. The Walking Dead (2010-)
  • 7. Buffy The Vampire Slayer (1997-2003)
  • 6. The X-Files (1993-2002, 2016-?)
  • 5. The Addams Family (+ The New Addams Family)
  • 4. The Twilight Zone (1985-1989)
  • 3. Ash VS Evil Dead (2015-2018)
  • 2. Twin Peaks (1990-1991, 2017-?)
  • 1. Hannibal (2013-2015)

The Twilight Zone
                  

De Filmvisie-serial:

23/08 Deel I - Waar blijven de gameseries? The Witcher, Castlevania en meer

20/09 Deel II - Tv-horor: wordt het ooit beter dan Hannibal?

18/10 Deel III

REACTIES (25) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord