Filmvisie - Netflix Original films: bioscoopwaardig of tv-meuk? 

Filmvisie - Netflix Original films: bioscoopwaardig of tv-meuk? 2018-10-18T15:54:42
Hoewel Marvin Netflix voornamelijk gebruikt voor de vaak uitstekende series, vond hij het de afgelopen maand wel eens tijd om te duiken in de Netflix Original films. Critici zijn vaak negatief en Netflix lijkt zijn series de voorkeur te geven, maar waarom?

Al browsend door Netflix zat ik het onderwerp van deze Serial te overdenken, terwijl ik hier en daar een filmpje of serie toevoegde aan ‘mijn lijst’. Aan het einde van de rit ontdekte ik dat er net een nieuwe Original film was vrijgegeven, een die perfect leek te passen bij deze horrormaand: Apostle. Toen mij eenmaal duidelijk werd dat dit een film van Gareth Evans is, de man die de fantastische The Raid-films schreef en regisseerde, en dat Dan Stevens (die me omverblies met zijn acteerwerk in The Guest en Legion) de hoofdrol vertolkt, moest ik hem die avond nog kijken.

Zo geschiedde, en verrek, dat is een leuk filmpje geworden. Eentje waar ik nog genoeg op aan te merken heb, maar desalniettemin uniek genoeg om op een volgende Halloween nog eens aan te slingeren. Mijn mening over deze film terzijde, het deed me wel iets realiseren. Dat ik bar weinig Netflix Original films kijk, en dat als ik een pistool op me gericht zou krijgen en tien goede Netflix Original films op moest noemen, dat mijn einde zou betekenen. Best bizar, want ik zit nog dagelijks op de streamingdienst te koekeloeren.

Apostle Netflix

Maar waarom eigenlijk? Is het aanbod gewoon zo ruk, stopt Netflix al het geld in de series, of ligt het puur aan mij (en ben ik afgeschrikt door films als Bright)? Tijd om een blik te werpen in de wereld van Netflix Original films.
              

Series vs. films

We hoeven niet uitgebreid stil te staan bij de vele series die Netflix aanbiedt. Stranger Things, House of Cards, Mindhunter, Big Mouth, A Series of Unfortunate Events, Glow, Orange is the new Black, Narcos, Bojack Horseman, Daredevil… De lijst met Original series die lovende reviews krijgen gaat maar door en door. Veel van deze series hebben ook een flink budget nodig, maar gelukkig is Netflix er niet vies van zichzelf in de schulden te werken en miljoenen rond te strooien alsof het niets is.

Netflix aanbod

Krijgen Original films dan niet zo’n leuk budget mee? Jawel, kijk bijvoorbeeld maar naar het CGI-festijn dat Bright heet. Het grote verschil tussen de twee vormen van media is, in ieder geval voor Netflix, dat series gebruikers inspireert om te binge-watchen, oftewel om uren achtereen van Netflix gebruik te maken. Een film is gemiddeld in twee uren afgelopen, waarna je rustig de tv uit kunt zetten en verder kunt met je leven – voor een serie komen mensen terug. Dat fenomeen is een ontzettend belangrijk onderdeel van het succes van Netflix.

De budgetten vergelijken is amper te doen, zeker omdat het succes van een film of serie op Netflix erg moeilijk te achterhalen is. De streamingdienst is altijd erg geheimzinnig geweest over de aantallen mensen die iets kijken, maar iedereen met internet heeft door dat de series online meer hype creëren dan de films. Een fenomeen dat niet per se uniek is aan Netflix (met uitzondering van de Marvel-films dan).

Netflix binge-gedrag

Infographic: binge-gedrag in de VS (via Time)
                     

Meer dan je in je leven kunt kijken?

Hoe zit het dan met de aantallen? Het ging mij te ver ze allemaal te tellen, volgens Vulture zijn er op dit moment meer dan 160 Original films te zien op Netflix, maar dat aantal lijkt me erg geflatteerd. Veel ervan zijn immers voor een paar duiten overgekocht of worden exclusief gedistribueerd in bepaalde landen, terwijl ze niet door Netflix zijn gemaakt en veel later de ‘Original’-stempel hebben gekregen, of in ieder geval niet in opdracht van Netflix zijn gemaakt. Volgens Netflix’ Chief Content Officer Ted Sarandos moesten er in 2018 zo’n 80 Original films worden uitgegeven – dat zei hij in ieder geval in oktober van vorig jaar.

Minus kinderseries, non-fictieseries, sketch-comedyseries, door Netflix doorgezette series (zoals Arrested Development en Lucifer), en niet-Engelse series zijn er volgens Thrillist een stuk of 60. In totaal zijn er ongetwijfeld meer series – Business Insider noemt in juli al 73 stuks – en sindsdien komen er alleen maar meer bij (neem recentelijk The Haunting of Hill House). Een stuk of 90 lijkt aan het einde van het jaar wel haalbaar, maar als we Netflix’ CFO David Wells mogen geloven, biedt Netflix tegen het einde van 2018 ruim 700 Original tv-shows aan (met daarbovenop ruim 80 buitenlandse, niet-Engelse series). Tja, bullshit.

Mudbound (Netflix)
                            

Een unieke, vage positie

Dat Netflix een seriekoning is staat buiten kijf, maar als we de ratings bekijken van Original films… Een beetje pijnlijk, in ieder geval in vergelijking met de grote filmstudio’s. Exstreamist vergeleek vorig jaar de scores van Netflix-films met ‘gewone’ bioscoopfilms, en kwam tot de conclusie dat Netflix-films gemiddeld bijna 0,8 (op een schaal van 10) minder scoren dan de bioscoopfilms. Dat zijn IMDB-ratings, dus heel veel wil het niet zeggen, maar die trend is ook te merken op aggregatiesites als Rotten Tomatoes.

Echte cinemasnobs zullen er dus goed aan doen om wat vaker de bioscoop te bezoeken dan thuis Netflix aan te zetten, maar een gemiddelde filmkijker is geen cinemasnob. Zij zijn niet zo snel geneigd af te reizen naar een bios en daar dan ook nog eens rond de dertien euro neer te leggen voor een kaartje om één film te kijken, terwijl ze voor hetzelfde bedrag een maand lang Netflix-films kunnen bekijken. Dan maar geen briljante films die met tienen overladen worden; veel titels staan garant voor een avondje vermaak, en meer is soms niet nodig. Netflix hoeft simpelweg geen filmgoud uit te poepen om een marktleider te blijven.

Adam Sandler Netflix

                      

(Un)Originals

Het grote probleem bij het bespreken van Netflix Originals, is het feit dat de noemer ‘original’ zo vaag is en eigenlijk nergens op slaat. Een groot deel van de Originals zijn niet origineel, punt. Als Netflix een hand vol geld pakt en hem een willekeurige richting op gooit, en er zes maanden later een film of serie terug komt kruipen, betekent dat niet per se dat Netflix die film of serie daadwerkelijk gemaakt heeft. Bij de productie zijn ze amper betrokken. Hell, het is inmiddels een meme dat iedereen en zijn moeder een film/serie greenlit krijgt door Netflix.

Voor Netflix is het vooral belangrijk dat deze Originals hun eigendom blijven, en dat ze dus niet afhankelijk zijn van andere partijen voor hun grootste successen. Neem de filmdeal die Netflix met Disney heeft tot 2019, waarna bijvoorbeeld de Star Wars- en Marvel-films (stuk voor stuk kijkcijferhits, ongetwijfeld) verdwijnen en bij Disneys eigen streamingservice zijn te vinden. De reactie van Chief Content Officer Sarandos vorig jaar:

“We just have to focus on creating content that our members can’t live without… Whether or not one of our partners decides to produce for us or compete with us, that’s really a choice that they have to make based on their own business.”

Disney Netflix

Met de Original-stempel zegt Netflix alleen “kijk, dit krijg je niet bij de concurrent te zien”, maar blijkbaar was ‘Netflix Exclusive’ of iets dergelijks te standaard. Desalniettemin zijn er een hele rits aan films die niet zouden bestaan zonder Netflix; deze maand vind je enkele nieuwe horrortitels op de streamingdienst, terwijl het de afgelopen zomer voornamelijk om rom-coms ging.
                  

Niche it up

Ja, rom-coms. Films die het al sinds het begin der tijden – nouja, sinds het begin van dit milennium - matig doen in bioscopen en doorgaans door critici met de grond gelijk worden gemaakt. Afgelopen zomer blies Netflix het genre nieuw leven in met ‘the summer of love’, en wat blijkt, kijkers gingen los op al die zoetsappigheid. Ruim 80 miljoen gebruikers keken naar de Summer of Love-films, en volgens het Netflix-rapport over kijkcijfers in het derde kwartaal van dit jaar is de Original film To All the Boys I’ve Loved Before “[one of the] most viewed original films ever with strong repeat viewing” (via Variety).

Het afgelopen jaar lijkt het alsof Netflix heel bewust is van het matige succes van z’n Original films. Populaire genres (als superhelden, actie en drama) zjin nog altijd veelvuldig te vinden, maar nu het blijkt dat semi-niche films als rom-coms en horror toch vaak bekeken worden, zal het de streamingdienst aan hun reet roesten hoe critici er mee omgaan. Zij weten hoeveel gebruikers naar hun films kijken, en het zijn er blijkbaar meer dan genoeg om ‘Originals’ te blijven pushen en nieuwe te blijven ontwikkelen/kopen.

Zelfs Bright, een film die Netflix 90 miljoen dollar kostte om te produceren en op Rotten Tomatoes een rating van 26% heeft, krijgt een sequel. Persoonlijk vond ik die flim bijzonder slecht (check het gifje hieronder), en veel critici zijn het daarover eens, maar de hoeveelheid kijkers en het feit dat fucking Will Smith erin speelt moet vast voldoende zijn om nog eens belachelijk veel geld tegen een vervolg aan te gooien. Qua kwaliteit kan het de concurrentie met fantasy bioscoophits niet aan, maar nogmaals: Netflix hoeft zich daar niets van aan te trekken.

Bright Netflix: Fairy Lives Don't Matter
                                       

And fill it up

Moraal van dit verhaal? Netflix Original films hoeven niet goed te zijn, ze moeten vermakelijk genoeg zijn om wat views binnen te slepen en mensen langer op Netflix te houden. Natuurlijk, er zijn een paar uitzonderingen – zelfs een paar hele goede en unieke films (zoals Beasts Of No Nation) – maar het lijkt erop dat Netflix er vooral op gebrand is om zijn aanbod aan te spekken. En laten we alsjeblieft niet vergeten dat de streamingdienst pas sinds de afgelopen drie jaar zich bezighoudt met Original films, en dat daarbovenop het aantal gebruikers als een malle groeit.

In een wereld waarin Adam fucking Sandler een Netflix-deal krijgt aangereikt kunnen we wel stellen dat Netflix het echt niet uitmaakt of er een paar flops in hun riante film- en serie-aanbod zit. Series worden nog altijd meer gepromoot (maak maar eens een nieuw profiel of drie aan en kijk naar wat wordt aangeraden) en lijken belangrijker voor Netflix, maar met het groeiende aanbod aan al dan niet crappy films is er voor ieder wat wils.

Als de kas van Netflix nog meer aandikt zullen ze ongetwijfeld meer ‘Original’ films blijven “produceren”, en met een beetje geluk voor ons zitten daar een paar pareltjes tussen. Hoe dan ook weet ik van mezelf dat ik volgende week waarschijnlijk wel weer een avondje heb waarop ik liever door de Netflix-films scroll om een vermakelijk filmpje te vinden dan naar een bioscoop af te reizen, of – iets wat ik mede door Netflix steeds minder doe – mijn eigen dvd-/blu-ray-collectie erop nasla.

Netflix (screenshot)

Wat jij? Gebruik jij Netflix voor de films of kijk je 99% van de tijd naar de series? Verwacht je matigheid als je een Netflix-film aanzet, of verrast het aanbod je? Laat het weten in de comments!

Marvins top 5 Netflix Original films (maar pin me er niet op vast):

  • 5. The Ritual
  • 4. Jim & Andy
  • 3. Cargo
  • 2. Beasts of No Nation
  • 1. Gerald’s Game

Gerald's Game
                      

De Filmvisie-serial:

23/08 Deel I - Waar blijven de gameseries? The Witcher, Castlevania en meer

20/09 Deel II - Tv-horor: wordt het ooit beter dan Hannibal?

18/10 Deel III - Netflix Original films: bioscoopwaardig of tv-meuk?

REACTIES (32) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord