Favoriete Virtuele Werelden: Hyrule in Zelda: Breath of the Wild 

Favoriete Virtuele Werelden: Hyrule in Zelda: Breath of the Wild 2018-06-04T10:33:03
Je hebt van die grote, open spelwerelden in games waar je zowat een huisje zou willen kopen en vroegtijdig met pensioen zou willen gaan om te genieten van al die schitterende omgevingen. In de nieuwe rubriek Favoriete Virtuele Werelden licht redacteur Michel er maandelijks eentje uit. Deze keer: het Hyrule uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Let op: dit artikel bevat spoilers over de spelwereld van Zelda: Breath of the Wild.

Tot Breath of the Wild had eigenlijk geen één Zelda, met uitzondering van The Wind Waker, een écht open wereld. De meeste Zelda-games laten je wel vrij om te gaan en staan waar je wil, maar blokkeren vaak de meeste wegen tot je de juiste items hebt gevonden. Daarbij zijn de meeste Zelda’s ook vrij lineaire aangelegenheden. Breath of the Wild, dat vorig jaar op Switch en Wii U verscheen, gooit het over een heel andere boeg. Sterker nog, er zijn bijna geen andere games te bedenken die zó open zijn als het Hyrule uit dit spel.

En wat een geweldige open wereld is het. Na een korte introductie van een paar uur op een verhoogd plateau, waar je eigenlijk alle mogelijkheden van de game leert die je voor de rest van je avontuur nodig hebt, zeil je van het plateau af, de wijde wereld in. Vanaf dat moment ben je écht vrij om te gaan en staan waar je maar wilt, om uitdagingen op jouw eigen volgorde aan te gaan en om alle gebieden op je eigen tempo te bezoeken. 
      

Aantrekkingskracht

Het sterkste element van deze open wereld is hoe de verschillende herkenningspunten zijn vormgegeven. Hyrule is gigantisch, maar je komt er al snel achter dat er maar zeer weinig echt random aanvoelt. Bijna elke heuvel, berg, rots, toren of woud is daar wel voor een reden geplaatst, vaak om je aandacht te trekken. Je dénkt misschien wel dat je als een vrije vogel zelf bepaalt waar je heen gaat, maar deze herkenningspunten hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht naar de speler toe, waardoor de gemiddelde avonturier er haast niet weg van kan blijven.

Zelda: Breath of the Wild

Een goed voorbeeld hiervan zijn de Dueling Peaks, iets ten oosten van het midden van de map. Deze twee gigantische bergtoppen worden gescheiden door een gapend gat waar een rivier en een pad tussendoor loopt. De bergtoppen zijn van een groot gedeelte van de map te zien en al zeker wanneer je van het beginplateau afzeilt. Het is niet voor niets dat ondanks de vrijheid die spelers hebben, internetfora vol staan met gamers die als eerste naar deze bergen zijn gelopen. Niet geheel toevallig zijn de vijanden rondom dit gebied nog vrij gemakkelijk te verslaan en vind je achter de bergen ook het dorpje waar je een belangrijke hoofdmissie meekrijgt.

Een vernieuwend element van Breath of the Wild is dat je op alle bergen die je in de spelwereld ziet kunt klimmen. Daardoor zijn de Dueling Peaks in hun geheel te verkennen – maar niet meteen. Door de game te spelen en via Shrines meer uithoudingsvermogen te vergaren, kun je later terugkeren naar de Peaks en ze van top tot teen verkennen, tot ze echt geen geheimen meer voor je verborgen houden. Al spelenderwijs leer je deze wereld steeds beter kennen.
     

Ontdekkingsreiziger

Hyrule zit vol met dit soort talloze verrukkelijke plekjes. De dorpen stralen gezelligheid en een gevoel van ‘thuis’ uit, mede mogelijk gemaakt door de prachtige muziek. Denk maar eens aan het oud-Japans aanvoelende Kakariko Village of het even zonnige als duizelingwekkende Rito Village. Nog mooier is dat veel van die mooie gebieden niet eens belangrijk zijn voor het hoofdverhaal. Zo kun je in het zuidwesten van de spelwereld een tropisch gebied aantreffen, inclusief zompige jungle, een verborgen tempel en een compleet stranddorp in de vorm van Lurelin Village. Omdat je hier nooit hoeft te komen voor het hoofdverhaal, is het gemakkelijk om heel dit gebied te missen. Des te toffer voelt het wanneer je helemaal op je eigen houtje het dorpje aantreft. Je voelt je echt een ontdekkingsreiziger tijdens het spelen.

Zelda: Breath of the Wild

Er zitten zelfs complete eilanden in het spel die je nooit zou ontdekken als je je alleen richt op het hoofdverhaal en de verkenner in jezelf niet vrij spel geeft. Zo kun je bijvoorbeeld je weg vinden naar Eventide Island, dat ergens in de oceaan ligt, waar al je spullen worden weggenomen en je, net als een hoofdrolspeler uit Lost of Castaway, maar moet zien te overleven. Het spel zit vol met prachtige gebieden die zo op een ansichtkaart zouden kunnen staan, van de mysterieuze, mistige bossen in Great Hyrule Forest tot de haast buitenaards ogende pilaren rondom het Thundra Plateau.
      

Een echte wereld

De kers op de verrukkelijke taart die Breath of the Wild heet is dat dit Hyrule consistent aanvoelt, als een echte wereld die ergens bestaat. De vele grasvelden en op het eerste gezicht lege vlaktes zijn niet saai, maar versterken het realisme dat je langdurig onderweg bent naar bepaalde locaties, lonkende bergen in de verte. In het Noorden van Hyrule heb je sneeuw, in het zuidwesten een heuse woestijn. De spelwereld is niet zo immens groot om louter de speelduur te verlengen, het heeft een functie: Hyrule voelt écht aan, de spelwereld ademt.

Zelda: Breath of the Wild

Wanneer ik na een lange trektocht eindelijk weer een dorp of een stal met logeerbedden aantref, voelt het alsof ik even tot rust kom. Ik gooi wat eten op het vuur, praat met andere avonturiers die er aan het uitrusten zijn en doe een tukkie. Daarna voel ik mij weer opgeladen voor een nieuwe dag, klaar om naar een volgende onbekende locatie te reizen. Het Hyrule uit Breath of the Wild leeft, en als speler leef je er in.
    

De Favoriete Virtuele Werelden-Serial

07/06   Skyrim

12/07  Is nog een verrassing

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord