Enzio ruimt zijn Backlog op: Divinity: Original Sin 2 (+stemmen!) 

Enzio ruimt zijn Backlog op: Divinity: Original Sin 2 (+stemmen!) 2018-03-19T12:34:09
In de poll over welke game uit z''n backlog Enzio moet spelen, was het een spannende strijd tussen Divinity: Original Sin 2 en Stardew Valley. Later heeft Stardew Valley een kleine inhaalslag gemaakt, maar was de keuze al gemaakt: Enzio gaat de RPG van het Belgische Laran Studios spelen!

Game: Divinity: Original Sin 2

Release: 2018

Gespeeld op: PC

Ontwikkelaar: Larian Studios

Waarom in de backlog: Zat vast op een lastig stuk.
 

Opnieuw de schouders eronder zetten

Na 80 uur spelen had ik er gewoon even genoeg van; ik had geen motivatie om de game opnieuw op te pakken. Hierdoor ben ik stiekem vergeten hóe tof Divinity: Original Sin 2 eigenlijk is. Ik zat vast op een lastig en saai stukje, waardoor ik niet stond te springen om weer verder te gaan. Toen toen deze game bovenaan het lijstje stond, móest ik het wel weer spelen; gewoon schouders eronder zetten en doorgaan.

Hierdoor herondekte ik de magie van Divinity: Original Sin 2 en holy shit wat barst deze game uit z'n voegen van de tovenarij! Ik was dan ook volledig betoverd en kwam er niet meer uit, tot dat ik de game uiteindelijk heb uitgespeeld. Eigenlijk moet ik wel mijn lijstje met beste games aanpassen, want Divinity: Original Sin 2 heeft een plekje veroverd in mijn top 10 games allertijden. Zó goed vind ik deze RPG.

Divinity: Original Sin 2   

Zo sterk als een fikkend paard die in de regen danst

Waarom heb ik in godsnaam deze game links laten liggen? Oké, het stukje waar ik vast zat was wel lastig, maar na een uur goed doorzetten was ik eruit en kwam ik terug in één van de fascinerende open gebieden van Divinity: Orginal Sin 2. Deze game heeft trouwens nog veel meer te bieden, dus laat ik een paar stappen terugzetten om uiteindelijk weer vooruit te gaan. Divinity: Original Sin 2 is gebaseerd op een tabletop RPG (zoals D&D bijvoorbeeld):  je maakt een nieuw character (of je kiest een premade character inclusief een backstory) en kiest daarmee je beginner skills. Als je het niet weet, biedt de game verschillende classes aan, waarop je uiteindelijk verder bouwt. Je zit nergens aan vast, je kan van alles combineren of juist één skill doorzetten, een beetje zoals Skyrim het bijvoorbeeld doet maar dan met teamgenoten. Over teamgenoten gesproken; de game is trouwens volledig in co-op speelbaar, zowel local als online!

Echter is het nadeel in de meest moderne RPG's dat je dan een Jack of all Trades bent, maar master of none. In Divinity: Original Sin 2 is het juist andersom, hoe meer verschillende skills je combineert, hoe sterker je uiteindelijk bent. En verschillende skills combineren bedoel ik letterlijk. Even een voorbeeld: je gooit een geolied rotsblok op je vijand, waardoor hij in een olieplas komt te staan. Vervolgens gooi je een meteoriet op 'm, waarna hij en zijn teamgenoten, die ook in olieplas staan, eveneens in de fik vliegen. Als het eenmaal één grote fikzooi is, smijt je een poison skill in hun richting, waardoor iedereen die in de fik staat, vergiftigd wordt. Hoe creatiever je bent, hoe rijker je beloond wordt en dat is precies wat een tactische turn-based RPG nodig heeft.

Divinity: Original Sin 2   

Aan alle dromen komt een einde

Aangezien Divinity: Original Sin 2 gebaseerd is op een tabletop RPG, is het roleplayen zeer belangrijk. Vrijwel alle sidequests zijn op meerdere manieren op te lossen en niet alleen middels combat, want soms kan je gevechten vermijden met een smooth talk. De eigenschappen van je personages kunnen ook bepalen wat je allemaal wel en niet kan zeggen. Daar houdt het niet bij op, want ook het ras bepaalt regelmatig onderdelen van de dialoog. Het doel is om uiteindelijk (en letterlijk) een God te worden, maar je weg ernaar toe beïnvloedt echt een hoop. Of je tevreden bent met de route die je afgelegd hebt, is dan ook de vraag. Is het doel überhaupt wel mogelijk met de keuzes die je hebt gemaakt?

Uiteindelijk is mijn reis ook beëindigd en merk ik dat het eigenlijk helemaal niet om het doel gaat, maar om de reis ernaar toe. Ja, dit klinkt fucking cliché, maar in deze game voél je het en hard ook. Eenmaal uitgespeeld mis ik de game meteen en wil ik het opnieuw beleven zonder dat ik ook maar iets ervan af weet, allemaal om opnieuw een magische reis af te leggen.

Divinity: Original Sin 2   

Mijn ervaring met Divinity: Original Sin 2

Na 114 uurtjes ben ik klaar met Divinity: Original Sin 2. Het is een gigantische game, maar mede daardoor ook een prachtige ervaring. Ik durf deze game absoluut aan te raden aan elke RPG-fan. De ‘tactische semi-tabletop turn-based’ combat kan even wennen zijn, maar heeft veel meer te bieden dan wat je normaal van turn-based combat gewend bent. Het is niet alleen kiezen welke skill je gebruikt, maar ook waar je gaat staan, welke skills je combineert en wanneer je misschien beter niks kunt doen.

Zoals ik aan het begin al zei: de game heeft een plekje in mijn top 10 favoriete games veroverd en zal daar waarschijnlijk voor een lange periode blijven staan. Bedankt voor het stemmen op Divinity: Original Sin 2, het was een buitengewone, onvergelijkelijke en sensationele ervaring dat onvergelijkbaar is met wat ik de afgelopen jaren heb meegemaakt.

Jullie mogen nu wederom stemmen op de volgende game. Het is in 2 klikjes klaar, dus hup, aan de slag!


   

Enzio ruimt zijn backlog op Serial:

Maandag 19 feburari:

Deel 1: Dishonored

Maandag 16 april:

Deel 3: game met de meeste stemmen

REACTIES (26) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord