Een psychologische analyse van Fallout 3 

Een psychologische analyse van Fallout 3 2015-11-10T13:42:39
We genieten op de redactie nog iedere dag van de gestoorde wereld van Fallout 3. Omdat Bas de enige is geweest die door zijn psychose een nucleaire wereld heeft meegemaakt hebben wij hem als vrijwilliger aangewezen om die wereld een psychologische analyse te geven.

Ja, het is zover. Na 7 jaar wachten krijgt Fallout 3 een volledig vervolg door de eigen studio van Bethesda. Laten we voordat we het post-apocalyptische Boston bezoeken nog even kijken welke psychologische ziektes we allemaal zijn tegengekomen. In een post-apocalyptische wereld gelden de regels van een samenleving niet meer en is de mens aangewezen op zichzelf. Vluchten kan niet meer. De enige manier om te overleven is door te vechten. In Fallout 3 krijgen alle overlevenden te maken met een schaarste aan voedsel, zuiver drink water en wapens. En iedereen gaat hier iets anders mee om.

  

Locatie: Andale

In dit voor Fallout 3 vredig ogende dorpje zijn drie huizen die worden bevolkt. Waar je ook naar binnen wandelt, je wordt overal welkom geheten. Iedereen is aardig, behalve die oude chagrijnige man die in het kleinste huis woont. De gerimpelde zeur wil dat je weg gaat uit het dorpje. Je kan dit doen, maar dan laat je ook die twee aardige families die je aanwezigheid net iets te veel op prijs stellen ook achter je.

Andale

Door wat gesloten deuren te openen met je lockpicks, je zwoele stemgeluid te laten klinken in een speech challenges of gewoon door de sleutels naar de kelder te jatten kom je er achter dat er nogal wat mensen restanten zich achter de gesloten deuren bevinden. DING DING DING! Het zijn kannibalen. Ja dat is balen! Meteen als je deze ontdekking hebt gedaan zijn de twee doorgaans leuke families een stuk minder aangetrokken tot je levendige aanwezigheid. De oude man blijkt de vader te zijn van een van de familiehoofden en kan zich niet vinden in deze flamboyante levensstijl, maar kan echter zijn zoon niet vermoorden. Vandaar dat hij iedereen wegjaagt, maar ook omdat het een oud vel is en die zijn nu eenmaal altijd chagrijnig.

Het KOEKOEK-gehalte van Andele: 4/5

  

Locatie: Megaton

Laten we een dorp rond een nog niet ontmantelde bom bouwen, dat leek de aanhangers van de Church of the Children of Atom wel een goed idee. De plaatselijke kerk in Fallout 3 gelooft niet in nucleaire oorlogen, zij zien het meer als het ontstaan van nieuwe universa. De denkbeelden worden vervolgens ondersteund door handelingen zoals het luisteren naar een schreeuwende man met ietwat charisma die in een plasje radioactief water de definitie van het bestaan uitlegt.

Megaton

De 'kinderen van Atom' zien de dood niet als een tragische gebeurtenis, maar als een viering van het leven. Niet iedereen in Megaton is een even grote aanhanger van het hele gebeuren. Toch heeft de kerk een zeer prominente plek in de stad weten te vestigen. Predik jezelf naar binnen en ga ook lijden aan de aandoening die religie heet. Atom heet je welkom!

Het KOEKOEK-gehalte van Megaton 2/5

  

Locatie: Oasis

Oorspronkelijk is Harold een mens, maar door de radioactiviteit waarmee hij in aanraking komt, begint er een boom uit zijn hoofd te groeien. In Fallout 3 is de situatie zo erg dat Harold geen kant meer op kan omdat de boom inmiddels zo groot is geworden dat deze zich in de grond is gaan wortelen. Harold lijdt steeds meer aan de radioactieve straling en wordt zelfs schizofreen en begint de boom als een aparte entiteit te zien genaamd Herbert. Voor een passerende groep mensen is levende boom voldoende reden om een cult te beginnen, want ja, een boom die kan praten dat is toch best bijzonder.

Oasis

Als speler krijg je de mogelijkheid om met Harold in gesprek te gaan. Hoewel de persoon die tegenwoordig furore maakt als boom niet meer helemaal helder is, kom je er achter dat hij lijdt. Tientallen jaren zit Harold al vast op dezelfde plek en hij kan pas sterven als de boom dood gaat. Uiteindelijk zijn er drie mogelijkheden: 1. je doodt Harold en verlost hem uit zijn lijden. 2. Je zorgt ervoor dat de boom sneller gaat groeien en helpt de cultgekkies. 3. Je overtuigt Harold ervan dat hij als goddelijk symbool de levens van mensen redt. Alleen deze derde optie maakt Harold voor een laatste keer in zijn leven als flora nog een keer echt gelukkig.

Het KOEKOEK-gehalte van Oasis: 4/5

  

Locatie: Little Lamplight en Big Town

In Fallout 3 is er een dorpje in een grot waar alleen maar kinderen wonen. Er geldt een simpel beleid: Kinderen zijn welkom, volwassenen niet. Wie te oud is geworden, krijgt een welgemeende bounjour en de gevaarlijke route door de Wasteland afleggen om bij Big Town te belanden. Big Town is de stad waar alle volwassenen die uit Little Lamplight zijn getrapt zich verzamelen. Meteen als je in dit plaatsje komt, merk je dat er alleen maar volwassenen kinderen zijn. Zo heeft iedereen nog een kinderlijke bijnaam als Red, Buttercup of Pappy. 

MayorMcCready

Waar Big Town wordt geleid door de persoon die het meest capabel is, vind je in Little Lamplight Mayor MacCready als de meest machtige persoon. MacCready is door de andere kinderen gekozen als leider omdat hij slim, sterk en vooral een gevecht met je aangaat als je tegen hem stemt. Hoewel het in eerste instantie lijkt dat alles goed gaat, wordt het na enige tijd maar al te duidelijk dat het hier om een typisch gevalletje discriminatie en groepsvorming gaat.

Het KOEKOEK-gehalte van Little LampLight: 5/5

Het KOEKOEK-gehalte van Big Town: 3/5

  

Locatie: The Republic of Dave

Als je iets maar vaak genoeg roept, dan gaan mensen er vanzelf in geloven. En zo werkt het ook in de Republic of Dave. Hoewel er termen vallen als verkiezingen, president en republiek, is er meer spraken van een dictatorschap. Dave bepaalt namelijk alle regels, is meedogenloos in zijn aanpak en accepteert geen kritiek. Alle inwoners schikken zich aan deze regels en zijn zonder invloeden van buitenaf niet in staat om hier maar iets aan te veranderen. Als The Lone Wanderer kan jij echter je licht laten schijnen op de situatie en de ogen van de drie inwoners die geen president zijn openen.

Den Dave

Mocht je het met speech challenges het voor elkaar krijgen om iedereen zo te manipuleren dat er iemand anders wordt gekozen tot president, dan vertrekt Dave en richt hij een nieuwe republiek op om daar zijn paranoïde en narcisme vorm te geven.

Het KOEKOEK-gehalte van The Republic of Dave: 4/5

Locatie: Tenpenny Tower

Tenpenny Tower is een flatgebouw vernoemd naar de rijke playboy Allistair Tenpenny die ervan overtuigd is dat je alles kan en mag als je maar voldoende caps hebt om mee te gooien. Zo haalt de rijke opa veel plezier uit het schieten van Ghouls met zijn sniper rifle van het balkon. Een ander 'probleempje' dat Allistair heeft is horizonvervuiling. Er is namelijk een stadje genaamd Megaton dat er niet echt mooi uitziet bij de rest van het prachtige uitzicht van de post-apocalyptische wereld. Hoe los je dit probleem op? Met geld natuurlijk. Tenpenny is eigenlijk maar een zielige oude man die zijn toren niet durft te verlaten omdat hij teveel vijanden heeft. Laat een van zijn vijanden binnen in zijn flatgebouw en de Wasteland heeft weer een psychopaat minder.

Het KOEKOEK-gehalte van Tenpenny Tower: 2/5

  

Locatie: Paradise Falls

Paradise Falls klinkt als een idyllisch oord waar voedsel, water en natuur volop aanwezig is. De vesting is echter een locatie waar slaven gehandeld worden. Verantwoordelijk voor de gevangen zieltjes is Eulogy Jones die zijn slachtoffers verleidt met zijn intelligentie en manipulatieve praatjes. Praktijken van een echte loverboy. Voor de Lone Wanderer valt er voldoende karma te halen in dit zieke plaatsje door de slaven te bevrijden. Mocht je echter krap bij kas zitten, dan kan je proberen zelf wat slaven aan te leveren.

Paradise Falls

Het KOEKOEK-gehalte van Paradise Falls: 4/5

Locatie: Vault 108

Organismen die alleen maar hun eigen naam kunnen zeggen en een Gary die je wel kan schieten. Als je niet beter wist dan zou je zeggen dat het om Pokémon gaat. Het kleurenpalet wordt echter geregisseerd door de dikke darm. Geen kleurrijke en vrolijke beestjes maar vijandige klonen die kwaadaardig lachen waarna ze hun eigen naam of die van de kloongenoten schreeuwen. De psychologie kent nog geen ziektebeelden voor klonen, maar dat deze plek helemaal focked up is zien we allemaal.

Het KOEKOEK-gehalte van Vault 108: 5/5

  

Locatie: Girdershade

Natuurlijk kan een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis niet ontbreken. In het prachtige Girdershade vinden we de dame Sierra Petrovita die zo verslaafd is aan Nuka Cola dat ze haar brein heeft wijsgemaakt dat verzamelen belangrijker is dan overleven. Gelukkig helpt Roland Laren haar mee om toch te overleven en dat doet hij natuurlijk niet om zijn kans op seks te vergroten. Als speler krijg je de mogelijkheid om Sierra te helpen haar verslaving nog groter te maken door Nuka Cola Quantum te gaan verzamelen of je geeft alle flesjes aan Ronald die vervolgens, na een redelijke betaling, met de eer gaat strijken.

Het KOEKOEK-gehalte van Girdershade: 2/5

   

Locatie: Canterbury Commons

Hoewel de wereld in Fallout 3 verder is afgetakeld dan Patty Brard, zijn er toch twee superhelden te vinden. AntAgonizer is een 'schurk' die samen met zijn leger super mieren de wereld aan zich wil onderwerpen. The Mechanist positioneert zichzelf liever als een held en slaat toe samen met een roedel robots. Het dorp waar de twee hun gevechten laten plaatsvinden, ziet echter geen verschil tussen de schurk en de held. Zij zien het liefst dat beide ophouden en een heel eind oprotten uit het dorp. Een typisch gevalletje van het ego bevredigen met de intentie de gemeenschap een plezier te doen, waarbij de intentie om de omgeving te helpen al weer is verdwenen.

Superhuman Gambit

HET KOEKOEK-gehalte van Canterbury Commons: 4/5

  

Locatie: Vault 112/Tranquility Lane

Er is geen locatie meer geschift dan Tranquility Lane. Hoewel Tranquility Lane slechts een simulatie is, bestaat er niets ziekers dan dit vrolijke pleintje met zes huizen. In het midden van het plein is een klein meisje dat je opdrachten geeft. Zo lang je je netjes gedraagt, is er niets aan de hand. Maar wie niet gehoorzaamt, krijgt het ware mannelijke en ruggengraatrillende stemgeluid van het kind te horen. Mocht je nog ooit uit de simulatie willen ontsnappen dan kan je maar beter snel beginnen met het martelen van alle personen. Een selectie van je acties bestaat uit het slaan van kinderen en het neersteken van aardige moeders. Hoewel het een simulatie in een computerspel is, wat het dus dubbel nep maakt, voelt de natuurlijke weerstand om de acties uit te voeren groter dan ooit. Wie Tranquility Lane wil bezoeken kan zich het beste voorbereiden op een portie chantage, manipulatie, schizofrenie, psychoses en een conversiestoornis.

Het KOEKOEK-gehalte van Tranquility Lane: 7/5

REACTIES (22) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord