Échte mensen en dieren doodmaken in The Last of Us Part 2 - Interview Neil Druckmann 

Echte mensen en dieren doodmaken in The Last of Us Part 2 2019-10-10T21:31:59
Over vier maanden komt The Last of Us Part 2 pas uit, maar de hype train heeft het station allang verlaten. In een interview op het PlayStation-blog heeft game director Neil Druckmann een hele hoop nieuwe informatie gedeeld over de game, dus laten we even kijken wat hij allemaal te zeggen had!

De release van The Last of Us Part 2 is nog zo'n vier maanden van ons verwijderd, maar de laatste tijd komt er steeds meer informatie naar buiten over de langverwachte game van Naughty Dog. In een interview op het PlayStation-blog deelt creative director Neil Druckmann van The Last of Us Part 2 een hele hoop nieuwe informatie, van de inspiratie van het verhaal tot aand de nieuwe vijanden, nieuwe gameplay mechanics en de verschillende uitdagingen die de speler tijdens het spelen van The Last of Us Part 2 tegenkomt.
    

Ashley Johnson aan het huilen

Het eerste deel van The Last of Us kwam in 2013 uit voor de PlayStation 3, en volgens Druckmann had hij toen al de basis van het begin, midden en einde van het tweede deel in zijn hoofd zitten. Hij deelde zijn gedachten met de actrice voor Ellie, Ashley Johnson, en wat hij te vertellen had maakte blijkbaar indruk. Ashley Johnson hield het namelijk niet droog:

I met with Ashley Johnson and I pitched her the idea for Left Behind. And I told her I had something else I was working on and I pitched her that idea. So she’s there in the restaurant crying, and I’m thinking ‘I hope people don’t think I’m doing something horrible.’ But that’s the first time I remember having some strong idea.

Maar zoals bij alle goede verhalen is het eerste idee niet het eindresultaat. Het einde is gedurende de ontwikkeling nog veranderd. Druckmann is namelijk, geloof het of niet, verre van de enige ontwikkelaar die aan The Last of Us Part 2 heeft gewerkt:

That’s how it starts. It’s a kernel of an idea. Then you bring more people in and it becomes a shared vision. Video games are this collaborative medium and we all march towards this focused idea.

Ellie TLOU2
   

De evolutie van Ellie in The Last of Us Part 2

Ellie staat natuurlijk centraal in The Last of Us Part 2. Waar we in de eerste game vooral als Joel speelden, hebben we tot nu toe alleen nog maar gameplay gezien vanuit het perspectief van Ellie. Druckmann gaat in op de evolutie die Ellie is ondergaan in, en sinds, de eerste game. Houd in gedachten dat er een paar jaar tussen deel 1 en deel 2 zitten. Eerst blikt hij terug op het eerste deel:

In the first game she’s trying to find someone to rely on. She tells Joel that ‘everyone I’ve ever known has died or left me, everyone except for you.’ She kind of latches onto Joel.

In The Last of Us Part 2 is dat anders. Aan het begin van de game is de relatie tussen Ellie en Joel gespannen. Ellie leeft haar eigen leven in Jackson, waardoor ze de mogelijkheid krijgt om nieuwe connecties te maken met de mensen die daar leven. Dit is waar het nieuwe personage Dina belangrijk wordt, het meisje dat al in een aantal trailers verscheen:

Dina becomes this best friend she’s now had for years. They flirt with each other, but Ellie doesn’t quite know where this girl stands. We see that Dina feels very similarly to Ellie.

Wat er dan gezegd wordt, zou je bijna als een spoiler kunnen beschouwen, dus als je volgend jaar aan de game wil beginnen zonder al te veel over het verhaal te weten, je bent gewaarschuwd. Ellie’s vredige leven in Jackson houdt namelijk niet stand, wanneer een vreselijk incident Ellie op een gevaarlijke queeste voor wraak stuurt. Tel daar het onderstaande moment uit de laatste trailer (1:17) en het volgende citaat bij op, en de kans dat het vriendinnetje van Ellie aan een noodlottig einde gaat komen in The Last of Us Part 2 lijkt opeens heel groot…

Ellie wants to make it right by bringing the people responsible to justice, even if she has to go at it alone.

Naughty Dog vertelt enorm sterke verhalen en misschien is dit wel iets te voorspelbaar om waar te zijn, dus wie weet worden we wel expres in deze richting geleid om vervolgens verrast te worden.
   

Nieuwe infected, zelfde lore

Veel sequels voegen nieuwe challenges toe om hetzelfde concept opnieuw interessant te maken. Het toevoegen van nieuwe soorten infected lijkt dan een logische keuze, maar Druckmann geeft aan dat ze bij Naughty Dog niet alleen nieuwe types infected toevoegen omdat ze het als een verplichting zien voor een sequel. Als ze het doen, moet het ook passen bij de lore van de wereld.

In the first game, there is all this documentation about the different stages [of the infection]. Now we have to justify why there are different stages. Why are there mutations of these things? Without getting into it here, there is something about the environment and how much time has passed that has allowed these mutations to occur.

Wat is dan de nieuwe infected in The Last of Us Part 2? Na de Runners, Clickers en Bloaters wordt nu de Shambler toegevoegd, een nieuwe fase van infectie. Shamblers ademen een giftige gaswolk uit die de huid laat branden. Deze infected introduceren een nieuwe manier van spelen:

It gets really interesting because you have a cloud that hurts you when you enter it, but it also blocks your view, then Runners burst through it. So the combinations get really interesting.

Hier is hoe zo’n lelijkerd eruit ziet:

  

Hoe Naughty Dog realisme bereikt in The Last of Us Part 2

Naughty Dog streeft met The Last of Us Part 2 naar ‘a grounded experience’, maar dat betekent niet per se ‘reality one-to-one’. Dit is namelijk niet mogelijk, volgens Druckmann. Alle input is gelimiteerd tot een controller, dus hoe creëer je een realistische ervaring? Met deze vraag is Naughty Dog veel bezig geweest. Uiteindelijk hebben ze bepaald op welke elementen ze de focus moeten leggen om een zo realistisch mogelijke ervaring te creëren:

Ellie couldn’t kill as many people as she does in the demo in real life, but we need that number to create the tension. The tension is more important than a realistic body count. And likewise with the system, if you had these weapons your life and death would rely on them. You would clean them, you would tend to them. So we created systems and aesthetic – we really zoom the camera in and show you the weapon and how she works them to improve them – to make you feel the connection she has to these instruments of death, in a way. What it means to survive in this world.

Naast het uitdagen van de skills van de speler, voegt Naughty Dog ook nieuwe gameplay mechanics toe die bedoeld zijn om emotie op te wekken bij de spelers (want daar was The Last of Us of niet goed genoeg in…) In het tweede deel wordt Ellie namelijk ook geconfronteerd met vijandelijkheid van dieren:

Dogs are a way to evolve human enemies to give them a new sense to sniff you out – no pun intended. They can rely on the sense of smell and as Ellie moves around she leaves behind this [scent] trail that fades over time, but if the dog picks up the trailer he can find you wherever you’re hiding in a way that a human on their own can’t. But there is something when you kill a dog that makes you feel worse than when you kill a human.

Schrijfster Halley Gross had het een tijdje geleden ook al over dit dilemma in een interview met GamesRadar.

Ellie TLOU2

Maar het vermoorden van andere mensen mag ook geen makkelijke keuze zijn. Naughty Dog heeft veel moeite gedaan om alle vijanden een naam en relaties met andere mensen te geven. Om echte mensen te creëren dus, in plaats van poppetjes die de speler alleen maar in de weg staan.

We want to treat violence as realistically as we can in an action game. One example is that every human enemy in the game features a unique name, such as Omar, or Joe. If you take out an enemy, their friends may scream their comrade’s name in grief. Overcome by emotion, enemies may also become enraged and unpredictable in combat. It all blends together to create a brutal, yet believable experience. We do that in order to make you feel it’s not just like an NPC or braindead obstacle.

Als ze dan toch zo’n sympathieke vijanden creëren, wil je ze misschien niet eens vermoorden, toch? Gelukkig hoeft dat ook niet altijd, want Naughty Dog wil dat je de consequenties van de acties van Ellie beter voelt, waardoor het voorkomen van geweld ook een optie moet zijn.

We wanted to have whole sequences that you can be spotted, engage in some combat, and escape without clearing the area. Likewise, we wanted to have way more sequences where you could ghost completely. It’s very challenging and very hard, but it’s possible to leave areas. Then there are certain situations where we want you engaged, we want you to partake in certain actions that are going to make you uncomfortable. But that’s part of the narrative, that’s part of Ellie’s journey.

Ellie TLOU2
   

Een technisch hoogstandje

Tenslotte heeft Druckmann het over het technische aspect van The Last of Us Part 2, dat dankzij de capaciteiten van de PlayStation 4 een flinke upgrade heeft gekregen ten opzichte van The Last of Us, die gemaakt is voor de PlayStation 3-versie.

Just as with The Last of Us, we were hitting the limits of memory, of computational power, how many enemies we could have on screen, and the size of levels. Now we’re able to have much wider environments, sequences with a horde of infected, several squads of enemies looking for you in big spaces.

Om goed gebruik te maken van deze technische upgrades, heeft Naughty Dog een nieuw animatiesysteem ontwikkeld dat motion mapping heet, een systeem dat effect heeft op alle personages. Motion mapping maakt bewegingen vloeiender en realistischer, waardoor Druckmann denkt dat Ellie een van de best bestuurbare en mooist uitziende third-person-personages is in een videogame ooit.

  

The wait continues...

Na een kort bedankje voor PlayStation-fans komt het interview tot een eind, wat betekent dat we voor nu weer volledig up-to-date zijn wat The Last of Us Part 2 betreft. De game komt helaas pas volgend jaar op 21 februari uit, dus we moeten nog even wachten voordat we er mee aan de slag kunnen. Tot die tijd moeten we het dus doen met interviews zoals deze en vast nog veel meer interessante updates die je natuurlijk zo snel als de tijd het toestaat op PU.nl gaat vinden!

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord