E3 2019 prep: De afnemende populariteit van de E3 

E3 2019 prep: De afnemende populariteit van de E3 2019-05-31T16:13:08
Momenteel zijn we nog maar een ruime maand verwijderd van de E3 2019 en daardoor is het dus de hoogste tijd dat we ons gaan preppen voor dit jaarlijkse game-feestje. De vraag is alleen: is het nog wel echt een feestje? Karim gaat in op de ogenschijnlijke afnemende populariteit van de beurs!

Laat ik er direct duidelijk bij zeggen dat het hier om de afnemende populariteit vanuit uitgevers gaat. Kijkcijfers en bezoekersaantallen gaan niet per se omlaag - ze gaan zelfs grotendeels omhoog ieder jaar - maar vanuit de uitgevers begint er toch langzaam een anti-E3 sentiment te ontstaan. Staat de toekomst van de beurs op losse schroeven en is het niet meer van deze tijd, of is er wat anders aan de hand?

Voordat we er dieper op ingaan, moet ik even duidelijk maken dat we twee verschillende dingen gaan behandelen. We gaan in op de afnemend aantal grote namen op de beursvloer en we gaan in op de persconferenties. Aan de beursvloer merken wij in Nederland natuurlijk vrij weinig, maar als er straks geen enkele grote naam meer staat op de beurs zelf, dan zullen ook de persconferenties daaronder gaan lijden.


     

De beursvloer

Na de kleine instorting van de E3 in 2007 en 2008, vond de beurs de weg omhoog en werd de beurs - zij het een maand later dan dat iedereen gewend was - weer in ere hersteld. Alles leek voor de wind te gaan, totdat het jaar 2016 aanbrak. Opeens waren twee van de grootste uitgevers niet meer aanwezig. Activision besloot alle games gewoon bij Sony te dumpen, terwijl EA toen voor het eerst EA Play organiseerde. Er was nog altijd een persconferentie, maar op de beursvloer was EA dus niet meer te vinden. Het mag dan niet ver zijn vanaf de L.A. Convention Center, maar het gemis van zo’n grote uitgever op de beursvloer van de E3 is wel een hard gelag.

Later kwam Activision weer terug, maar EA bleef sindsdien weg van de E3 en organiseert ook dit jaar EA Play. Een ander groot voorbeeld is Microsoft, dat weliswaar al zijn activiteiten nog verbind onder de naam ‘E3’, maar eigenlijk amper nog aanwezig is op de beursvloer. In plaats daarvan vinden dit jaar alle E3-activiteiten van het bedrijf plaats in het Microsoft Theatre en in LA Live. Ook vorig jaar was Microsoft’s aanwezigheid op de E3 beursvloer zelf al karig, gezien er toen alleen een Mixer-stand stond. Leuk platform dat Mixer, maar je vraagt je af waarom dat dan blijkbaar wel de moeite is om nog te doen.

Laten we ‘the elephant in the room’ natuurlijk ook niet vergeten. Sony heeft namelijk besloten dit jaar helemaal niets met de E3 te gaan doen. Al vrij snel na de beurs van vorig jaar kondigde het bedrijf aan in 2019 niets met de E3 te gaan doen en andere manieren te gaan zoeken om fans te bereiken. Of het een gebrek aan games is totdat Sony klaar is de PlayStation 5 aan te kondigen, of dat er wat anders aan de hand is is niet bekend, maar duidelijk is dat het de E3 geen goed doet. Van ‘de grote drie’ heeft alleen Nintendo nog een noemenswaardig voorkomen op de E3-beursvloer, terwijl Microsoft verderop in Los Angeles zit en Sony dit jaar helemaal niets met de beurs doet. Nintendo zal wel in de handjes knijpen, maar goed voor de concurrentie en het bereik van de beurs zijn deze ontwikkelingen duidelijk niet.

De verwachting is echter dat Sony volgend jaar ‘gewoon’ weer terugkeert met de PlayStation 5, maar het bedrijf zal ongetwijfeld in de gaten houden hoe EA en Microsoft het aanpakken. Een PlayStation Experience organiseren in LA ten tijde van de E3 is helemaal zo’n gek idee nog niet en Sony laat met zijn State of Play-presentaties al zien zich niet te schamen om communicatie concepten van de concurrentie te omarmen.

Voor deze kleine leegloop op de beursvloer is eigenlijk niet één echte aanwijsbare reden aan te wijzen, behalve dat geld natuurlijk overal een factor in speelt. Het is ongelooflijk duur om een plekje te huren op de beursvloer van de E3 en als je dus al niet zo overtuigd bent van je line-up voor dit jaar, dan is het vrij logisch dat je een jaartje overslaat. Daarnaast zien we dat uitgevers steeds vaker selectief worden in het uitkiezen waar ze wel en niet gaan staan met hun games. In Europa en ook in Nederland zien we dat grote uitgevers de grootste gamebeurzen reglmatig skippen. Dit zou bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met het feit dat beta’s tegenwoordig erg gangbaar zijn, maar bijvoorbeeld ook omdat het spelen van games op een drukke beursvloer eigenlijk alleen maar tegen kan vallen. Zie jij het al voor je dat je The Last of Us 2 voor het eerst ervaart op een warme beursvloer terwijl er achter je op een Ubisoft stand keihard muziek wordt gedraaid vanwege de nieuwste Just Dance-game? Gezien de E3 tegenwoordig open is voor publiek, zou dit dus ook kunnen meewegen in het besluit van uitgevers om niet meer te gaan of om selectief games of ervaringen mee te nemen naar de beurs. In het geval van Sony blijft het echter vrij opmerkelijk, gezien het de allereerste keer ooit is dat Sony de E3 overslaat.
    

De persconferenties

Jarenlang was er eigenlijk een vast schema als het op de persconferenties aankwam. Zolang ik me kan herinneren, waren er altijd persconferenties van Microsoft, EA, Ubisoft en Sony op maandag, waarna de boel dinsdag werd afgesloten met Nintendo. Echter zijn er nu veel meer uitgevers en partijen die mee willen doen aan de E3-persconferentie gekte en begint het kijken van de E3 soms al op zaterdag. Onder meer partijen als Bethesda, PC Gamer, Limited Run, Devolver Digital en Square Enix hebben zich de laatste jaren bij de E3-persconferenties gevoegd, wat ervoor zorgt dat je tegenwoordig dus veel meer shows te kijken hebt.

Veel van deze partijen (zeker niet alle) volgen het concept dat Nintendo in 2013 introduceerde. Square Enix hield vorig jaar bijvoorbeeld een videopresentatie, terwijl de presentaties van Limited Run en Devolver Digital ook al van tevoren opgenomen zijn. Ook Bethesda deed iets soortgelijks in 2017 met de Bethesdaland presentatie, die bijna in z’n geheel van tevoren opgenomen was.

Momenteel lijkt de verschuiving van een grote live show naar een videopresentatie langzaam maar zeker steeds vaker te gebeuren. Sony heeft dit jaar State of Play geïntroduceerd, waarin het bedrijf op een Nintendo Direct achtige manier door het jaar heen meerdere malen updates geeft. Sony heeft dan dit jaar laten weten niets te doen met de E3, maar het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat Sony dit concept meeneemt naar de E3 van 2020. Als je de PlayStation 5 wil laten zien zonder dat er wat fout kan gaan, dan is een vooraf opgenomen presentatie natuurlijk dé manier.


     

Conclusie

Wel kunnen we concluderen dat, ondanks dat Sony dit jaar ook geen persconferentie doet, het wel snor zit met de persconferenties. Gelukkig krijgen wij als thuisblijvers nog altijd 3 á 4 dagen lang toffe persconferenties te zien met aankondigingen van de nieuwste games. Persoonlijk denk ik ook dat het super belangrijk is dat dit jaarlijks allemaal rond de dezelfde tijd plaatsvindt, gezien het toch een beetje voelt als Kerstmis voor gamers. Drie dagen lang lijkt de wereld even stil te staan en volledig te draaien om hetgeen waar we allemaal van houden, terwijl we tegelijkertijd overladen worden met aankondigingen van de nieuwste games.

Echter zal de leegloop van de E3-beursvloer uiteindelijk ook z’n tol eisen in de persconferenties. EA heeft bijvoorbeeld besloten dit jaar helemaal geen persconferentie meer te doen en alleen wat games te gaan streamen. Daarnaast zullen alle third-party publishers die zelf geen persconferentie houden dit jaar aangewezen zijn op de Microsoft-persconferentie om hun games te laten zien, wat ervoor zorgt dat Xbox nog weleens de beste show in jaren kan gaan neerzetten. Uiteindelijk is dit echter niet goed voor de industrie en is het de vraag of zo’n show eigenlijk wel kan bestaan zonder de momenteel grootste speler binnen diezelfde industrie. Wellicht moet er een nieuw event opstaan, of moet de ESA een rebranding of verhuizing van de E3 gaan overwegen.

Voorlopig kijken we echter allemaal uit naar juni, als het weer helemaal losgaat met de E3 2019!

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord