Dit kun je verwachten van Ori and the Will of the Wisps 

Dit kun je verwachten van Ori and the Will of the Wisps 2020-03-11T20:47:03
Ori and the Blind Forest was niet alleen een wervelende metroidvania, het was ook nog eens een steengoede platformer. De wereld van Ori is een geheel nieuw universum: eentje die je nog moet ontrafelen. LauraJenny snijdt een paar zaken aan die je mogelijk nog niet weet over Ori en het vervolg Will of the Wisps.

Het komt niet vaak voor dat er tegenwoordig een platformgame wordt uitgebracht die opvalt. Het concept van platformen is duidelijk, dus een game moet wel iets bijzonders toevoegen aan het genre, wil deze in de eenentwintigste eeuw opvallen. Ori and the Blind Forest wist dat in 2015 te doen met zijn emotionele vertelling en kunstige stijl, geïnspireerd door de stijl van Hayao Miyazaki. Een nieuw deel komt er bijna aan. Dit is wat je waarschijnlijk nog niet weet over Ori.

Ori

Het spel is gemaakt om moeilijk en makkelijk af te wisselen

Het is niet voor iedereen, maar Ori is niet per se heel consequent in zijn moeilijkheidsgraad. Waar veel gamers liever een moeilijkheidsgraad hebben die oploopt, gaat Ori van makkelijk naar moeilijk en met hetzelfde gemak weer terug. Dat is niet alleen bedoeld om je scherp te houden: het zorgt ook dat je na een moeizame overwinning iets langer kunt genieten van het bevredigende gevoel van die winst. Als je voor dat moment tenminste kunt doorspelen en niet je controller uit boosheid uit het raam hebt gegooid. Het is trouwens ook mogelijk om de moeilijkheidsgraad in te stellen en zelfs te wijzigen wanneer je eenmaal speelt. Je kunt tijdens het spelen alleen niet meer er voor kiezen terug te gaan naar een hogere moeilijkheidsgraad. 

Opslaan gaat niet vanzelf

Als je Ori and the Blind Forest hebt gespeeld, dan weet je het waarschijnlijk nog wel: je voortgang opslaan gaat niet vanzelf. Je moet echt naar een speciaal punt lopen om je savegame te updaten. Wat niet iedereen even goed op het netvlies heeft, is dat je ook zelf een plek kunt creëren om je spel op te slaan. Deze plek kost je wel wat energie die je waarschijnlijk in de strijd nodig hebt, waardoor het een belangrijke afweging is om het wel of niet voor een moeilijk gedeelte binnen het spel te doen. Dit geeft het spel een interessante dynamiek en helpt je het gevoel geven dat je zelf veel invloed kunt uitoefenen op wat er gebeurt.

Ori Blind Forest 

Het gaat nóg meer om het verhaal

Wist je dat Ori and the Blind Forest qua verhaal geïnspireerd is door The Iron Giant en The Lion King? Ori heeft een prachtig verhaal en dat is iets dat vooral platformgamers eigenlijk niet helemaal zo gewend zijn. Vaak is het verhaal in dit genre games vooral bedoeld om de levels aan elkaar te knopen, in plaats van andersom. Moon Studios pakte dit anders aan toen het Ori and the Blind Forest maakte, wat voor sommige platformfans wel een test was van hun geduld. Bereid je voor, want Will of the Wisps belooft nog meer filmische tussenstukjes te hebben. Sowieso is de game driemaal zo groot als het origineel.

 

De studio is vier keer zo groot

Dat het spel Will of the Wisps zoveel groter is, dat betekent ook dat er groei nodig was bij ontwikkelaar Moon Studios. En hoe: inmiddels is het team vier keer zo groot (nu 80 man) als ten tijde van de ontwikkeling van de eerste Ori. Wat helpt is de samenwerking met Microsoft, waardoor het ook meer kennis in huis heeft om de game veel verder uit te breiden. Dat wil overigens niet zeggen dat groei alleen maar positief is: de releasedatum van het spel liep wat vertraging op, omdat alles zo aan elkaar gelinkt is, dat elke aanpassing voor een domino-effect aan aanpassingen zorgt. Bovendien is dit geen team dat bij elkaar in één kantoortuin werkt: de designers en programmeurs achter Ori zijn verspreid over de hele wereld.

 Ori

Verwacht meer grote eindbazen

Will of the Wisps heeft aanzienlijk meer grotere vijanden dan we in de eerste game hebben gezien. Denk aan Kuro uit Ori and the Blind Forest, maar dan meervoudig. Het belooft daarmee weer een flinke uitdaging te worden, die je beter aankan door de speciale ‘shards’ op te pakken waarmee je je personage sterker maakt. Hiermee wil het team het spel van meer memorabele momenten voorzien, wat we kunnen begrijpen. Immers praten gamers vaak vooral ellenlang over bossfights, mede omdat deze een goed ijkpunt zijn om vanuit te spreken. Meer grote bossfights betekent echter ook dat er waarschijnlijk echt een veel hogere moeilijkheidsgraad is, dus bereid je voor op enkele ragequits en een kapotgebeten lip. Hoe zoet Ori er ook uitziet, in de basis is het een game die voor flink wat frustratie kan zorgen. Op de goede manier, gelukkig.

Ori

Will of the Wisps moet de ‘Super Mario Bros. 3’ worden van Ori

De aankomende, nieuwe game van Ori heet Will of the Wisps en is volgens maker Thomas Mahler een soort Super Mario Bros 3. Althans, dat hoopt hij (https://www.neogaf.com/threads/ori-and-the-will-of-the-wisps-e3-trailer.1389585/page-5#post-240275444). Niet letterlijk: hij wil graag dat het een indrukwekkende opvolger wordt die waarschijnlijk populairder wordt dan het origineel, versus de westerse versie van Super Mario 2 dat nog altijd de vreemde eend in de Nintendo-bijt is.

We kunnen natuurlijk niet anders dan hetzelfde hopen voor de opvolger van Ori and the Blind Forest. In ieder geval is wat we tot nu toe hebben gehoord veelbelovend, al is het natuurlijk altijd een uitdaging om diezelfde magie te voelen als je eerste ontmoeting met de koddige Ori.

Will of the Wisps is vanaf nu verkrijgbaar op Xbox One en PC. Het spel is ook direct via Xbox Game Pass verkrijgbaar.

REACTIES (1) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord