De Zwakste Schakel: geweldige games met slechte eindes  

De Zwakste Schakel: geweldige games met slechte eindes 2018-10-19T09:27:25
Als iets slecht eindigt, dan betekent dat meestal een drama voor het hoofdpersonage, maar dat is niet het geval met de games die LauraJenny deze week voor De Zwakste Schakel selecteerde. Dit zijn games waarvan het einde zo teleurstellend was, dat je spontaan zou vergeten dat de rest briljant was. Spoilers incoming!

ending
  

Fable 2

In episode The Thief moet je een keuze maken die zo naar is, dat je bijna zou vergeten dat Fable normaliter juist zo vet is omdat je allemaal van die ethische dilemma’s voorgeschoteld krijgt. Nu zijn dat meestal wat kleinere dingen, tot dat noodlottige einde waarin je moet kiezen tussen geld, doden weer tot leven brengen of je familie (en hond!). Het is bovendien niet zoals in de meeste games van tegenwoordig: niet alle keuzes worden door de game even goed geaccepteerd. Het is goed dat dit einde The Thief heet, wat je voelt je aardig bestolen van een goede herinnering als je met Fable 2 klaar bent.

fable
  

Mirror’s Edge

Je hebt je net urenlang de benen onder je lijf vandaan gefreerund, hijgend sta je te kijken wat je einde gaat zijn, en dan gebeurt er zoiets naars… Iedereen legt het loodje, maar alleen Faith, Kate en Project Icarus ontspringen die dans. Waar heb ik het dan allemaal voor gedaan!? *laat zich dramatisch ter aarde storten* Nu was het verhaal van Mirror’s Edge al niet zijn sterkste kant, maar deze shocker van een einde gaat veel te ver. Denk je dat Mirror’s Edge 2 dat goed kan maken, dan heb je het mis, want dat is een prequel. Lekker makkelijk, DICE.

mirrors edge
  

Batman: Arkham Knight

Het is eigenlijk verbazingwekkend hoe een van de meest geliefde gameseries van de laatste tien jaar bestaat uit twee spellen met een roteinde. Naast Arkham Knight was het einde van Arkham Asylum ook nogal twijfelachtig. De normaal zo lekker scharminkelige Joker is een soort klerenkast van maatje Hulk geworden. Dat klopt niet. Wat echter nog veel meer niet klopt, dat is het einde van Batman: Arkham Knight, die je pas kunt bereiken door een giga-aantal Side Quests te voltooien. En die side quests, die waren niet bepaald inspirerend. Net zoals de Arkham Knight eigenlijk.

Batman
  

Mass Effect 3

Juist in een game waarin verhalen en dialoog zo belangrijk zijn, is het pijnlijk om te zien dat er een einde is gecreëerd dat zo gehaat wordt. De reden dat het slot van de game zo rauw op iedereens dak komt, is dat Mass Effect een game is die draait om moeilijke keuzes maken en daar de consequenties van moeten ondervinden. Aan het einde was dat echter allemaal de deur uitgedaan om je vervolgens ineens een belangrijke keuze te geven die totaal niet gebaseerd leek op wat je de rest van de game had gedaan. En welk einde je ook kreeg, er waren maar weinig gamers te spreken over wat ze te zien kregen na zoveel uren met Commander Shepard en zijn crew.

mass effect
 

Halo 2

Is er iets ergers dan urenlang schieten, buitenaards slijm van je af moeten vegen en ook nog keihard te moeten samenwerken met mensen die je misschien niet allemaal even erg mag, om vervolgens te worden afgescheept met een cliffhanger? Het is toch Goede Tijden niet voor de zomervakantie begint? Masterchiefs hebben geen vakantie. Deze game is veel te goed voor een simpel einde. Je ziet het team worstelen, voordat het beeld zwart wordt. Niet oke, Bungie, zeker niet na drie jaar wachten op een nieuwe Halo, wat werd opgevolgd door nog eens drie jaar wachten op de afsluiter van de trilogie.

halo
  

Fallout 3

De laatste adem van Fallout 3 is getiteld Project Impurity en onzuiver was het zeker. Het postapocalyptische verhaal eindigt met de keuze om jezelf op te offeren en iedereen te redden, of juist jezelf te redden. Echter heb je daarna niets meer te doen. Het einde is vooral een heel lange cutscene, zonder dat je zelf veel invloed kunt uitoefenen of echt kunt gamen. Bethesda heeft het nog willen goed maken met de Broken Steel-DLC, maar daar was het te laat voor.

fallout
  

Borderlands

Een game die ook bekendstaat om zijn teleurstellende einde, dat is Borderlands. Je hebt op Pandora vele uren gestoken in het geschikt maken van je personage voor steeds sterker wordende eindbazen. De meeste eindbazen zijn erg goed verzonnen en precies goed qua sterkte, maar die Destroyer die je als laatste voor je kiezen krijgt, is vooral een worsteling. Het is niet leuk om met hem te vechten en het ergste is dat je er niets voor terugkrijgt. Helemaal niets! Vaulthunters gaan niet achter een schat aan die niet bestaat. We zijn toch niet allemaal domme Claptraps?

Borderlands
  

Overcooked 2

Een recentere game met een teleurstellend einde, dat was Overcooked 2. Nu is dat grappige co-opspel al niet een game met een heel diepgaand verhaal, maar je hoopt nog dat daar iets leuks mee wordt gedaan aan het einde. Niets daarvan! Nu is dat niet zo erg, want er zitten eenhoornkoks in de game die een hoop goedmaken, maar waar je verwacht dat je wel een paar keer moet proberen om in 15 minuten die eindkeuken te finishen, is dat gemakkelijk in een keer gedaan. Zonde, want er zijn best wat levels die veel uitdagendere gameplay introduceren, die vervolgens niet in die finale terugkomt. Een beetje flauw.

overcooked 2
  

Genoeg gezeken, tijd om weer door te gaan met games die wel een einde hebben dat voldoening geeft. Wil je toch nog even doormekkeren, lees dan De Zwakste Schakel over irritante sidekicks of tenenkrommende dialogen.

the end

REACTIES (26) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord