De vijf grootste flops ooit - De vreselijke vijf 

De vijf grootste flops ooit - De vreselijke vijf 2019-04-22T11:34:05
In De Vreselijke Vijf kijken we naar vijf extreem slechte, tegenvallende of onsuccesvolle voorbeelden van iets gaming gerelateerds. Deze keer kijken we naar vijf gigantische flops uit de game-industrie. Soms terecht, maar soms ook enorm jammer.

E.T. the Extra-Terrestrial

Als je het over aan gaming gerelateerde flops hebt, dan kun je niet onder E.T. the Extra-Terrestrial uit. En dan hebben we het natuurlijk niet over de film, maar over de gerelateerde game die in 1982 voor de Atari 2600 uitkwam. Dit was een tijd dat uitgevers en ontwikkelaars nog niet zo nauw keken als het op kwaliteit aankwam - de game kwam immers op de vooravond van de beruchte 'videogamecrash' uit voordat Nintendo de industrie later in het decennium weer tot leven zou wekken.

Ontwikkelaar Warshaw had vanwege licentieproblemen maar vijf weken om het spel te ontwikkelen, en dat was er aan af te zien: het spel werd volledig afgekraakt in recensies en door gamers. Daardoor verkocht het spel belabberd en wordt het door velen als de slechtste game ooit gezien. Er gingen zelfs geruchten dat er miljoenen onverkochte cartridges in de woestijn van New Mexico begraven zouden zijn. Dit werd vooral gezien als een broodje aap verhaal, maar in 2014 werd voor een documentaire een opgraving gedaan en het bleek nog echt waar te zijn ook...


De Virtual Boy

Nintendo experimenteerde in de jaren 90 al met virtual reality. Of nouja, virtual reality... de Virtual Boy toont inderdaad spellen in drie dimensies, maar de enige kleuren die gebruikt worden zijn rood en zwart, en écht vergelijkbaar met de vr-helmen van nu is het ook niet. Het ergste van alles is dat Nintendo - geheel terecht - waarschuwt voor misselijkheid en koppijn. Probeer de Virtual Boy eens een uurtje te spelen en dat is precies wat je ervaart. Dat, of je ogen zijn er gewoonweg uitgebrand.

Er zijn een paar spellen voor het apparaat uitgekomen en daarna vergat Nintendo de console weer net zo snel als dat hij op de markt verscheen. Gelukkig kregen we daarna de Nintendo 64. Ook die console was niet het daverende succes waar Nintendo op hoopte, maar had in ieder geval genoeg toffe games en was ook niet zo misselijkmakend voor spelers.

Virtual Boy


Daikatana

Stel, je bent John Romero. Je bent zo'n beetje onschendbaar in de game-industrie, want je hebt gewerkt aan shooters die het gaminglandschap voor goed hebben veranderd, zoals Wolfenstein 3D, Doom en Quake. Je vertrekt bij id Software en opent je eigen studio, Ion Storm. Dan kondig je je nieuwe shooter aan: Daikatana. Dat doe je met een marketingcampagne waarin je aan de gamer meldt dat je hem je 'bitch' gaat maken.

Dan kun je er dus maar beter voor zorgen dat je aankomende game van een torenhoge kwaliteit is. En dat was Daikatana dus niet. Het spel werd regelmatig uitgesteld en toen Daikatana in 2000 eindelijk uitkwam op de PC en Nintendo 64, was er werkelijk niets revolutionairs aan. Het was eerder revolutionair hoe doorsnee de game was. De game kreeg dan ook slechte recensies en verkocht voor geen meter, en Ion Storm moest uiteindelijk zijn deuren sluiten. Romero is inmiddels weer overeind gekropen, maar zo hoog van de toren blazen zal hij nooit meer doen.

Daikatana


De Dreamcast

Oké, een belangrijke disclaimer: de Dreamcast is een supertoffe console met een games line-up waar ondergetekende nog altijd van kan genieten. Máár... het is ook de console die er voor heeft gezorgd dat Sega niet langer consoles maakt. Als zo hard falen dat je als bedrijf je complete strategie om moet gooien niet de definitie van een flop is, dan weten wij het ook niet meer.

Maar, eerlijk is eerlijk: de Dreamcast is gewoon de laatste spaak in een wiel vol met met slechte beslissingen van het Japanse bedrijf. Het gaf de ene naar de andere uitbreiding voor de Mega Drive uit, waar niemand op zat te wachten, en gooide toen zijn eigen ruiten in door de Saturn zomaar opeens in de winkels te leggen (waardoor uitgevers geen tijd hadden om spellen voor de lancering klaar te hebben). 

Met de Dreamcast maakte Sega eindelijk weer wat goede keuzes: een duidelijk imago, een gelikt uiterlijk, en een flinke lading toffe (arcade)games. Zelfs de focus op online gaming was inventief. Maar het imago van Sega was inmiddels al geschaad, en daarbij kon het bedrijf niet opboksen tegen het extreem succesvolle Sony. Hoewel de PlayStation 2 echt niet zó krachtiger was dan de Dreamcast, wist Sony gamers dat wel te doen geloven via sterke marketing. De Dreamcast verdween al snel van het toneel en Sega ging games voor concurrerende platforms maken.

Dreamcast


Duke Nukem Forever

Oei, ook deze doet nog erg pijn. Eind jaren 90 was de Duke een gevierd gamepersonage. Hij stond vaak op de cover van de Power Unlimited en eigenlijk waren alle gamers wel weg van hem. De volgende game in de reeks zou Duke Nukem Forever worden... en vervolgens duurde het dertien jaar voordat het spel daadwerkelijk uitkwam!

In dertien jaar was er veel, héél veel gebeurd in de game-industrie. De Duke was nog niet geheel vergeten, maar helaas deed de kwaliteit van Forever de rest. Het spel bleek een ver-schrik-ke-lijk slecht speelbare shooter, wars van enige vorm van charme of goede gameplay. Alles wat de Duke zo goed maakte, leek afwezig te zijn, en Gearbox - de uiteindelijke ontwikkelaar van het spel - had de gameplay niet naar de moderne tijd getild.

Duke Nukem Forever heeft de Duke eigenhandig begraven. Toch blijven we stiekem nog hopen op een wederopstanding van deze cultheld. Of zou dat in deze politiek correcte tijd niet meer kunnen?

Duke Nukem Forever


Natuurlijk zijn er nog veel meer flops te bedenken. Gare consoles zoals de Philips CD-I (en diens Zelda-games!) en de Atari Jaguar, games die je je ergste vijand nog niet aan wil doen, zoals Superman 64, of door hype gefaalde projecten als No Man's Sky - die zichzelf daarna toch weer weten te redden. Heb jij nog flops waar je met 'weemoed' aan terugdenkt? Laat ze achter in de reacties!

Eerder verschenen in De Vreselijke Vijf:

De vijf allerslechtste superheldengames ooit

De 5 meest cringey video’s van gamers

De 5 verschrikkelijkste waterlevels

De 5 slechtste Final Fantasy-games ooit

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord