De Vette Vijf: PlayStation Portable 

De Vette Vijf: PlayStation Portable 2019-02-21T12:02:16
In de rubriek 'De Vette Vijf' kijkt PU-redacteur Michel naar zijn eigen gamecollectie en pikt hij er een oud platform uit, om vervolgens zijn vijf favoriete games voor dat platform te bepalen. Deze maand is het de beurt aan de allereerste handheld van Sony, de PlayStation Portable, oftewel de PSP.

De handheldmarkt werd - en wordt eigenlijk nog steeds - gedomineerd door Nintendo. Sinds hun Game Boy hebben ze eigenlijk alle competitie in dit marktsegment wel weten te verslaan. Ik weet nog goed dat ik naast de Game Boy in mijn jeugd ook een Sega Game Gear had. Een van de voordelen van dat apparaat was dat hij veel krachtiger dan de Game Boy was, en bijvoorbeeld veel meer kleuren kon afbeelden. Maar het apparaat had ook veel nadelen. Zo ging de batterij maar een paar uur mee en was het gamesaanbod niet zo goed als op de Game Boy.

Sony besloot in 2005 het op te nemen tegen Nintendo met de PlayStation Portable, kortweg de PSP. Het apparaat nam het direct op tegen de Nintendo DS, en hoewel laatstgenoemde uiteindelijk met gemak als winnaar over de finish zou komen, wist Sony toch een behoorlijke deuk in de monopoliepositie van Nintendo te slaan. Dit apparaat was immers de meest krachtige handheld ooit gemaakt en voelde daarbij enorm luxe aan in vergelijking met de DS. Het grote scherm, het prachtige geluid en de fijn aanvoelende finish zorgde er voor dat je het gevoel had dat je een indrukwekkend staaltje technologie in handen had.

PSP


Ondanks het grotere succes van de Nintendo DS, kun je de PSP absoluut niet als een gefaald apparaat zien. Er zijn gigantisch veel games voor verschenen, er zijn wereldwijd meer dan tachtig miljoen exemplaren van de handheld verkocht en een aantal jaar lang leken zelfs UMD-films - films die op de schijfjes met PSP-formaat werden uitgegeven - een succes en werden ze aan de lopende band verkocht in (game)winkels. Zelf was ik ook erg in mijn nopjes met de PSP, al geef ik eerlijk toe dat het apparaat vooral mijn Lumines-machine was. 

Overigens maakte ik tijdens het schrijven van dit artikel mijn ergste nachtmerrie als verzamelaar mee: ik kan mijn PSP nergens meer vinden. Er zaten ook een paar games bij, en het lijkt er op dat ik de handheld en die games voor altijd kwijt ben. Mogelijk is de handheld verloren gegaan tijdens een verhuizing, mogelijk is hij ooit uit mijn tas gevallen - ik ga het nooit weten. Ondanks deze treurige realisatie neem ik nog met alle plezier de vijf favoriete games uit mijn bescheiden PSP-verzameling met je door.
  

Lumines

Ik zei het net al - de PSP functioneerde voor mij bovenal als machine waarop ik Lumines kon spelen. Lumines is misschien wel mijn favoriete puzzelgame ooit en staat wat mij betreft op eenzame hoogte met de game waardoor maker Tetsuya Mizuguchi overduidelijk geïnspireerd was: Tetris. Het principe is redelijk vergelijkbaar, in de zin dat je een grid hebt waar blokken op vallen en dat je deze blokken weg moet spelen. Er zijn echter ook duidelijke verschillen: het gaat altijd om vierkantjes, maar het zijn blokken van twee verschillende kleuren. De bedoeling is natuurlijk blokken van dezelfde kleur naast, boven en onder elkaar te krijgen.

Maar er komt meer bij kijken: Lumines is een audiovisueel feest, met prachtige muziek dat je tijdens het spelen in een trance brengt. Om de zoveel tijd wordt er van muziek gewisseld, en daarmee verandert ook het uiterlijk van de games en de blokken, en wellicht nog belangrijker: het ritme en de snelheid van de game. Dit zorgt voor veel variatie en uitdaging en maakt Lumines wat mij betreft nog veel gevarieerder dan Tetris. Lumines is echt een van mijn favoriete games ooit, maar de vele vervolgen en heruitgaves - waaronder een remake die vorig jaar is verschenen - kunnen wat mij betreft niet tippen aan dit pure origineel. Dat komt denk ik vooral omdat het spel zo ongelooflijk lekker wegspeelt op de draagbare PSP, met dat prachtige, heldere scherm.

Lumines
  

LocoRoco

Wie mij een beetje kent, weet dat ik van platformers houd, en LocoRoco is wat dat betreft een uitstekende toevoeging aan het genre. Je bestuurt niet de ronde bolletjes op het scherm die je naar het einde van het level moet loodsen, maar de levels zelf, door met de schouderknoppen van de PSP de levels te kantelen. Zo rol je door de levels en pik je steeds meer bolletjes op, terwijl je obstakels en vijandelijke omgevingen probeert te vermijden.

Net als Lumines is ook LocoRoco een uitstekende audiovisuele ervaring. De muziek van het spel is uitmuntend, met catchy melodieën die worden gezongen door de bolletjes in kwestie. Hoe meer je van deze LocoRoco hebt, hoe meer in harmonie ze zingen. Ondertussen moet je ook regelmatig de groep splitsen om langs nauwe passages te geraken, of zingen tegen wezens in de spelwereld om er voor te zorgen dat ze uit de weg gaan, of het level aanpassen zodat je door kunt gaan. Met vijf werelden vol met levels is er meer dan genoeg content te vinden in deze toffe game, en anders kun je altijd nog de vervolgen aanschaffen. Geen PSP? Niet getreurd, er is een remaster beschikbaar op de PlayStation 4!

LocoRoco
   

Metal Gear Solid: Peace Walker

Metal Gear Solid: Portable Ops was al een aardige Metal Gear-game voor de PSP, maar voor de échte Metal Gear-ervaring moet je bij Peace Walker zijn. Eigenlijk voelt dit in alles als een direct vervolg op Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Zo kan Mother Base gevuld worden met maar liefst 350 soldaten die je recruteert. Daarmee voelt het spel ook enigszins als een voorloper op de gameplay in Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain, al lijkt de gameplay echt meer op Metal Gear Solid 3 en 4. Wat mij betreft is Peace Walker de enige Metal Gear-game die niet direct op consoles verscheen die voor fans tóch de moeite waard is om te spelen.

Metal Gear Solid: Peace Walker
   

Ridge Racer

Wat mij betreft hoeven racegames niet realistisch te zijn. Zolang de gameplaymechanieken maar lekker aanvoelen en ik het gevoel heb dat ik een topcoureur ben, zit het wat mij betreft wel goed. Kortom; ik geef de voorkeur aan arcaderacers (in plaats van simulaties) en wat dat betreft zit je bij Ridge Racer meestal wel goed. Het is dan ook een van mijn favoriete raceseries en ik betreur het nog altijd dat de franchise tegenwoordig nergens te bespeuren is.

Ridge Racer op de PSP is wat mij betreft een van de beste delen in de serie die er is. Het combineert allerlei tracks, muziek en auto's uit de voorgaande delen, en dat resulteert in een indrukwekkend totaalpakket waarmee je jezelf maanden zoet kunt houden. De besturing - waaronder het enorm belangrijke driften - voelt erg fijn aan met de analoge 'knop' van de PSP. Als launchgame was dit - samen met Lumines - waarschijnlijk mijn meest gespeelde PSP-game ooit.

Ridge Racer
   

Patapon

Pata-pata-patapon! Deze PSP-game voelt een beetje alsof het uit dezelfde koker komt als LocoRoco, maar dan wel met een compleet ander concept. Als goddelijk wezen stuur je een voorttrekkende stam aan door een ritmisch muziekje te spelen met de verschillende knoppen op de PSP. Hoewel muziek in veel andere bovengenoemde PSP-games een belangrijk element is, draait het in Patapon hier écht om, aangezien je goed de ritme aan moet houden om verder te komen in het spel. Gecombineerd met de stijlvolle schaduwachtige graphics is Patapon zonder twijfel een van de meest stijlvolle PSP-games die beschikbaar zijn. Het spel heeft twee vervolgen gekregen, en de originele Patapon is tevens als remaster op de PS4 beschikbaar. 

Patapon


Natuurlijk is mijn kleine PSP-collectie maar een minuscuul onderdeel van het complete gamesaanbod op de PSP. Van de Grand Theft Auto Story-games en God of War tot Daxter en WipEout Pure: er zijn tientallen PSP-games te noemen die de moeite waard zijn. Wie van jullie heeft een PSP gehad (of heeft die misschien nog steeds)? En wat zijn jullie favoriete games? Laat het weten in de reacties!

Eerdere delen in ‘De Vette Vijf’-featurereeks:
Nintendo DS
Dreamcast

PlayStation 2
Nintendo 64
Xbox
GameCube
PlayStation

 

REACTIES (20) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord