De Toekomst van Gaming - Google en Apple bemoeien zich ermee 

De Toekomst van Gaming - Google en Apple bemoeien zich ermee 2019-04-29T11:56:20
Google komt met een streamingdienst, Apple komt met een streamingdienst en er waren er natuurlijk ook al een paar. Is dat allemaal nodig? Komt het wel van de grond? LauraJenny duikt in de toekomst van cloud gaming.

handhelds
   

Het waren mooie tijden, dat je nog in je cartridge moest blazen om te zorgen dat hij het goed deed. Inmiddels hebben we discs waarbij dat niet nodig is (tenzij je het wel heel bont maakt) en ook daar gaan we op termijn afscheid van nemen. Nu de Xbox One S All-Digital Edition is aangekondigd, lijkt dat steeds dichterbij te komen.

En ja, wat er dan overblijft, dat is alles digitaal, maar ook dat kan meerdere kanten op. Gaan we door met het downloaden van gamebestanden op onze consoles die we vervolgens offline kunnen afspelen? Of streamen we ze over ons internet, waarbij we de games dus spelen in de cloud via een server? Dat laatste is natuurlijk wat bedrijven het liefst willen, want op die manier kunnen ze streamingdiensten starten zoals Netflix, maar dan voor games.

xbox one s
   

Tot nu toe nog niet groots

Dat gebeurt dus ook, al zal dat echt niet morgen al direct groot zijn. Het is tot nu toe ook nog niemand gelukt om een succesvolle console te maken die ons aanzet tot streamen. Je kunt je uberhaupt afvragen of een aparte console nodig is: Google’s Stadia werkt op consoles, telefoons en PC’s. De game wordt dan gestreamd op een apparaat dat van jou is, terwijl het bestand van de game dus niet op jouw apparaat staat.

De reden dat het in de toekomst van gaming zal gaan groeien en eerder nog niet echt van de grond kwam, dat heeft onder andere te maken met de kwaliteit en de snelheid van het internet. Steeds meer huishoudens over de wereld hebben een goede internetverbinding en 5G komt zo langzamerhand al om de hoek kijken.

Dat internet (het liefst glasvezel) is niet alleen belangrijk om je game-informatie snel te downloaden, maar ook om je input weer snel terug te sturen. Als je Mortal Kombat speelt, dan wil je dat het resultaat van je razendsnelle knoppencombo direct op je scherm verschijnt. Het gaat maar om milliseconden, maar dat maakt in games toch een groot verschil.

stadia
   

De eerste stappen zijn allang gezet

Hoewel de beelden vaak worden gecomprimeerd, zijn de eerste stappen richting zo’n cloudgamingtoekomst allang gezet. Denk aan Nvidia Shield/Geforce Now, maar ook PlayStation Now, waarin een aantal games kan worden gestreamd naar je console. Het is nog niet heel veel, maardat zal ongetwijfeld niet lang op zich laten wachten nu streamingservices van Apple en Google in de nek komen hijgen.

Dat ze dat doen, is niet verwonderlijk. Wist je dat de gamesindustrie op 140 miljard dollar wordt geschat? Daar is dus een heleboel geld te verdienen en dan zijn bedrijven die normaliter weinig met games doen, plotseling dan toch als de kippen bij. Juist nu zal die omslag plaatsvinden: wie wordt de nieuwe Netflix van gaming?

Waar bij tv-streamingdiensten een heleboel aanbieders bestaan, kan dat bij games ook gebeuren. Zo heb je wel exclusieve games op consoles, maar een heleboel grote games zijn op verschillende platforms beschikbaar. Net zoals Netflix: dat heeft niet alleen Netflix Originals, maar ook series van televisiezenders zoals BBC.

geforce
   

Exclusiviteit

Als bepaalde ontwikkelaars of uitgevers deals sluiten met alleen Apple, of als Apple zelfs een eigen gamestudio zou opzetten, dan vind je in de Apple streamdienst dus exclusieve content. Zulke deals worden nu waarschijnlijk gesloten, want de verwachting is dat het gamelandschap eind dit jaar al flink is veranderd door de komst van nieuwe streamingdiensten en de doorontwikkeling van huidige gameplatformen.

Soms wordt cloud gaming in hetzelfde hokje geduwd als VR. Daarmee bedoel ik dat het als een buzzwoord geldt dat eens in zoveel tijd weer terugkomt voor iets dat maar traag van de grond komt. Maar het feit dat IT-grootheden als Apple en Google er ook instappen echt wel een teken dat het meer is dan een gimmick. Het is de toekomst van gaming, met als grote vraag in hoeverre onze internetverbindingen de performance van spellen parten gaan spelen. En dan is er natuurlijk die hamvraag: wie wordt straks echt de Netflix, dus de grootste, der aller gamestreamingdiensten?

cloud
  

REACTIES (34) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord