De toekomst van gaming - Esports 

De toekomst van gaming - Esports 2019-02-04T12:37:36
Een heel gezonde levensstijl is het in veel gevallen niet, maar je kunt er wel miljoenen mee verdienen: eSports. De gamecompetitie is de afgelopen jaren al enorm gegroeid en dat is niet zomaar een trend. LauraJenny duikt in deze De Toekomst van Gaming in de door miljoenen mensen bekeken digitale toernooien.

Je kunt natuurlijk in onze reeks Esport Hitjes ook vanalles lezen over deze tak van sport, maar hoe zit het met de toekomst?

lets go

      

Mobiele telefoons

Ik kijk dan bijvoorbeeld naar eSports op je mobiele telefoon. Esports werd groot door PC-gaming, maar inmiddels zijn we via de consoles ook al bij mobiele telefoons uitgekomen als het gaat om de platforms waarop eSports worden gespeeld. De eerste mobiele multiplayer online battle arena-game bijvoorbeeld, was Vainglory, dat al in 2014 verscheen. Dat heeft inmiddels zijn eigen league. Misschien heb je gehoord van Clash of Clans-spin-off Clash Royale, dat ook sinds kort een eigen league heeft met een prijzenpot van 1 miljoen dollar.

De CEO van Immortals heeft het ook al gezegd: Mobile is de toekomst van competitief gamen. Dat moet haast wel, want de mobiele telefoon is natuurlijk veel toegankelijker als game-apparaat. In de Verenigde Staten heeft 95 procent van de mensen tussen 18 en 29 een smartphone, dus het aanzienlijk laagdrempeliger om te gamen, zeker als je games free-to-play maakt. Clash Royale heeft al 2 miljard dollar omzet gedraaid. Ook om esports-toernooien te kijken is de smartphone een ideaal middel, al is natuurlijk het scherm wel wat kleiner (de bekende analyst Michael Pachter bijvoorbeeld, denkt dat het geen succes wordt op mobiel: anders keken mensen nu ook al meer films op hun telefoon, meent hij).

eSports

   

Entertainment

Tja, een belangrijk deel van eSports zijn natuurlijk de kijkers. eSports schijnt meer dan 300 miljoen fans/kijkers over de hele wereld te hebben. Er worden steeds meer arena’s gebouwd waardoor grote groepen mensen samen kunnen genieten van de actie. En vooral: waar mensen samen keihard kunnen meeleven met hun team: schelden als ze het verpesten, juichen als het goed gaat, en ooh en aah roepen van verbazing bij gekke twists. Het is net als een voetbalwedstrijd: spelers discussiëren over gemaakte fouten, over wie er goed in vorm is en wie er eigenlijk verdient te winnen. Die energie en sfeer is natuurlijk fantastisch.

fans
   

Meer data

De sfeer is fantastisch omdat de spelers een soort helden zijn, maar die moeten natuurlijk wel de juiste middelen hebben om te shinen. Big data, zoals dat zo mooi heet, kan daarbij worden gebruikt. Er komt namelijk steeds meer data beschikbaar over grote eSports-toernooien en dat kun je als gamer handig gebruiken. Als jij weet dat je favoriete speler vijftien keer met zijn bijl heeft gezwaaid of altijd op een bepaalde tijd in de game kiest om een wissel van wapen te doen, dan kun je dat nadoen en zelf beter worden. Maar door die data kun je ook steeds beter inschatten welk team de grootste kans maakt om te winnen.

Teams kunnen er ook handig gebruik van maken, want je kunt die grote data-bestanden gebruiken in combinatie met kunstmatige intelligentie. Zo kun je kunstmatige intelligentie gebruiken om te ontdekken uit welke spelers een team nou het beste kan bestaan. Je kunt ontdekken welke strategieën het beste werken en het is mogelijk om clips terug te kijken om de data ook echt in actie te zien. Steeds meer teams nemen een analyst in de arm die kan kijken hoe spelers hebben gepresteerd, zodat het team zelf steeds beter en beter wordt.

esports

    

Geld

Hoe beter spelers spelen, hoe spannender de toernooien worden wat weer meer kijkers trekt. Waar het grote publiek is, daar zit het grote geld. In 2018 wordt geschat dat de eSports-industrie 900 miljoen dollar zou opbrengen en dat het de komende jaren zal uitstijgen naar 1,4 miljard. Vooral China en Noord-Amerika zijn grote eSports-gebieden. Dat geldt komt uit entreegelden, advertenties, sponsoren, gelden van gameuitgevers en de verkoop van merchandise. Zeker naarmate eSports meer als een officiële sport zal worden gezien, wordt het voor sponsoren nog interessanter en wordt er meer reclame gemaakt, wat weer grotere drommen publiek zal trekken. Het feit dat er bijvoorbeeld een Fifa eWorldCup is, dat zorgt al dat voetbalfans die normaliter weinig met games hebben, op het bestaan van eSports worden geattendeerd.

De toekomst lijkt wat dat betreft rooskleurig. Er wordt al gekeken door het IOC (van de Olympische Spelen) hoe eSports en Olympische sporten samen kunnen worden gezien en de Amerikaanse overheid merkt League of Legends-spelers die dit professioneel en fulltime doen aan als pro-atleten. Er moet echter nog veel werk worden gedaan, want gamen wordt niet als heel sportief gezien: je zit immers urenlang in een stoel en beweegt weinig. Dat geldt natuurlijk voor schaken ook, maar ook schaken wordt nog steeds door een grote groep mensen niet echt als sport erkend. Het wordt de komende jaren interessant om te zien hoe dat zit met eSports: het geld is er, de fans zijn er en het geld is er, maar hoe zit dat met algemene acceptatie?

esports
  

Vorige keer hebben we in De toekomst van gaming virtual reality besproken. Volgende maand duiken we weer in een ander onderwerp. Tot dan!

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord