De personages zijn de echte sterren van Naughty Dog-games 

De personages zijn de echte sterren van Naughty Dog-games 2020-06-15T10:51:04
Hoe uitmuntend games van Naughty Dog ook zijn op het gebied van gameplay, ze zijn juist zo uitzonderlijk goed door de personages en de karakterontwikkeling die ze doormaken. Michel legt uit waarom.

The Last of Us: Part 2

Nathan Drake, Sully, Elena Fisher, Samuel Drake, Joel en Ellie: dit zijn personages die mij nauw aan het hart liggen, en met mij vele gamers. Sinds de PS3-generatie lijkt Naughty Dog een patent te hebben op tot in detail ontwikkelde personages die in de games echt tot leven komen. Toegegeven: andere studio’s hebben hier veel van geleerd en er zijn dan ook steeds meer spellen met interessante personages – denk maar aan de oudere Kratos uit de meest recente God of War, of Senua uit Hellblade: Senua’s Sacriface. Maar niets kan wat mij betreft tippen aan de inmiddels bekende gezichten uit Uncharted en The Last of Us. Het is niet nodig dankzij de uitmuntende gameplay, maar deze virtuele personen dragen de spellen alsnog met gemak op hun rug.

Uncharted 2: Among Thieves

In de eerste Uncharted zette de ontwikkelaar al een cast met geweldige personages neer. Nathan Drake is een charmante kerel die avonturen beleeft waar Indiana Jones jaloers op zou zijn, zijn mentor Sully zorgt met zijn levenservaring en sarcastische opmerkingen voor de nodige humoristische noten en journaliste Elena staat gedurende het avontuur meermaals haar mannetje. Uncharted 2: Among Thieves gooit hier nog een schep bovenop dankzij de extra dynamiek die de stoere Chloe Frazer in de groep brengt, en zeker met de daaropvolgende twee Uncharted-games en natuurlijk The Last of Us mag Naughty Dog zich een meester in het genre noemen.

Ademruimte

Dat is deels te danken aan het acteertalent van de acteurs en actrices die de personages vertolken. Hun sterke acteerwerk – zowel qua voice acting als motion capture – ademt leven in de personen waarmee we tientallen uren op pad gaan. Mede dankzij Nolan Norths charmante vertolking twijfelen geen moment aan het gouden hart van Nathan Drake, ook al schiet hij gedurende de games honderden vijanden naar het hiernamaals.

Uncharted

Maar een belangrijk element van waarom de personages in Uncharted en The Last of Us zo realistisch aanvoelen, is de uitmuntende scripts van Naughty Dog. Het bedrijf geeft de personages namelijk genoeg ademruimte, iets wat in veel games helaas van ondergeschikt belang lijkt te zijn. Een looptocht naar de volgende puzzel of het volgende actiemoment is niet alleen de moeite waard door de prachtige omgevingen die je aandoet, het geeft de personages ook de kans om allerlei gesprekken met elkaar te voeren die meer diepgang en karakter aan hen geven.

Een grapje hier, een terugblik op een eerdere ervaring daar, wat gekibbel tussen twee personages: het draagt allemaal bij aan een uitermate realistische weergave van mensen die buiten de games natuurlijk helemaal niet bestaan. Door al deze kleine ‘extra’ gesprekken buiten de belangrijke verhalende momenten krijgen de personages steeds meer vorm, ga je steeds meer in hun bestaan geloven en leer je ze natuurlijk steeds beter kennen.

Giraffen en buideldassen

Die rustige momenten zijn eigenlijk mijn favoriete onderdeel van Naughty Dog-games. Neem een bekende scène uit de eerste The Last of Us: Joel en Ellie die na vele maanden reizen door een post-apocalyptisch Amerika een stel giraffen tegenkomen. Ellie raakt razend enthousiast en rent door de gangen van een verlaten gebouw om een glimp op te vangen van de vredelievende beesten. Even, tussen alle brute, bloederige momenten waar haar leven nu uit bestaat door, mag ze weer kind zijn. Joel probeert haar te temperen – hij weet als volwassen man dat een bepaalde mate van veiligheid in deze onveilige wereld voorop staat – maar hij begrijpt na al die maanden met Ellie op te hebben getrokken ook dat het belangrijk is dat ze haar kinderlijke enthousiasme en verwondering over de wereld niet kwijtraakt. Op het balkon van het gebouw kijken ze naar de kudde giraffen die dit stukje van een haast verlaten wereld hun eigen hebben gemaakt, alvorens ze hun levensgevaarlijke reis weer voortzetten.

The Last of Us

Vlak voor deze scène was Ellie opvallend neergeslagen, en doordat we de personages op dat moment allang en breed in ons hart hebben gesloten, voelen we met haar mee. Net zoals Ellie – en natuurlijk Joel – lichten wij als spelers ook op wanneer we haar eindelijk weer horen lachen. In een game waarin het grootste gedeelte van de mensheid is verdwenen, werken Joel en Ellie extra hard om ons te raken met hun menselijkheid. Ook de manier waarop Joel in het begin van het spel maar weinig op heeft met Ellie – ze is vooral een risico in deze bikkelharde wereld, en daarbij rouwt hij nog om zijn verloren dochter – en later toch zijn hart opent voor haar, is een verhaal zo oud als de mensheid en daarom zeer herkenbaar.

Een ander voorbeeld: een van de vroege scènes uit Uncharted 4, waarin Nathan Drake naast zijn vrouw Elena op de bank ploft en een potje Crash Bandicoot op de PlayStation speelt. Zeker, het is een leuke ode aan de eerste hit van Naughty Dog met de buideldas in de hoofdrol, maar haast ongemerkt is het veel meer dan dat. We zien Nathan en Elena even niet over muren klauteren of in intense vuurgevechten, maar gewoon zoals jij en ik op de bank, samen, als kibbelend en tegelijk liefhebbend echtpaar. Des te pijnlijker is het later in de game wanneer Nathan weer met Elena wordt herenigd en ze terecht boos is dat hij hun veilige en liefhebbende leven op het spel zet. Dít soort connecties tussen momenten getuigt van een ijzersterk script en zorgt ervoor dat je gelooft in deze personages.

Uncharted 4: A Thief's End

Echte vrienden

Ik geloof werkelijk waar dat dit de reden is waarom gamers massaal uitkijken naar een nieuwe Uncharted en vooral naar het aankomende The Last of Us: Part 2. Ja, de gameplay steekt goed in elkaar, is spannend en gevarieerd, maar bovenal willen we meer tijd spenderen met personages die écht lijken te zijn. Personages waar we van houden, en waar we nog meer over te weten willen komen. De ervaring leert ons dat Naughty Dog dit aspect van hun games niet verpest, en dat wat het aankomende avontuur ons ook mag brengen, we in ieder geval weer optrekken met virtuele personen die we inmiddels als echte vrienden beschouwen.

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord