De NES Classic mini - pareltjes uit een gouden tijdperk 

De NES Classic mini - pareltjes uit een gouden tijdperk 2016-11-16T10:48:21
De NES Classic Mini is de nieuwe, verkleinde versie van een console die dertig jaar geleden in Europa verscheen. Het ding wordt geleverd inclusief dertig games. En wie kan je daar nu beter over vertellen dan Jurjen die het gouden gaming tijdperk waarin die games verschenen bewust heeft meegemaakt...

Ken je Super Mario Bros.? Ja, toch? Mijn kids noemen het pixel-Mario. Nee, ik heb nog geen kleinkinderen. Maar als die er ooit komen, zal ik ze ook dwingen om pixel-Mario te spelen. En pixel-Zelda. En pixel-Donkey Kong. Dat hoort gewoon bij de opvoeding. Beetje historisch besef bijbrengen. En dat zal ik op deze pagina’s bij de jongere lezers onder jullie ook wel even doen. En nee, ik ga het niet over Mario, Zelda en Donkey Kong hebben. Want als je een beetje normaal bent opgevoed, dan ken je die al. Toch?
     

StarTropics

Ja, StarTropics is een officiële game van Nintendo. Hij werd ontwikkeld door Nintendo IRD, een wat kleiner team, dat ook Punch-Out maakte. De game werd door die Japanners speciaal voor de Westerse markt gemaakt, en is zelfs nooit in Japan verschenen.
In plaats van de gebruikelijke fantasy setting, werd dit adventure in een Amerikaanse popcultuur setting geplaatst, inclusief een hoofdrolspeler die Mike Jones heet en een jojo en honkbalknuppel als wapens gebruikt. Qua gameplay is de top-down actie duidelijk op de eerste Zelda geënt - en van behoorlijke Nintendo kwaliteit!

    

Ninja Gaiden

Waarschijnlijk denken veel gamers dat de hele Ninja Gaiden reeks in 2004 op de Xbox begonnen is. Maar het échte eerste deel in de reeks verscheen begin 1988 in de arcades. Een jaar lager gevolgd door een heel andere Ninja Gaiden voor de NES. En dat werd een dikke hit, dankzij de even snelle als pittige gameplay, goeie graphics, lekkere muziek en - een primeur - verhalende beelden tussen de levels door die je met wat goede wil cutscenes zou kunnen noemen. De game verscheen in Europa trouwens onder de titel Shadow Warriors.


     
CastleVania II: Simon's Quest

Volgens mij heb ik nog nooit zo ‘vast’ gezeten als in deze game. Ergens helemaal links is een muur waar ik maar niet voorbijkwam. De oplossing? Ik moest in de buurt van de muur een kristal activeren en dan een paar seconden gehurkt blijven zitten. En er zijn wel meer van dit soort ridicule ‘oplossingen’ vereist. Dus tja, als je deze gaat spelen, zorg dan dat je een walkthrough bij de hand hebt.
Verder is het wel een aardig avontuurtje. Feitelijk de eerste Metroidvania, en inclusief dag/nacht-systeem!

    
Double Dragon

Lekker een beetje over straat lopen en iedereen in elkaar stompen en trappen die je tegenkomt. Dat was anno 1988 toch wel het stoerste wat je kon doen. In games dan hè, in games.
Double Dragon liet je zoiets voor het eerst co-op met een vriend beleven. En dat heb ik dan ook heel veel gedaan met mijn goede vriend Gerben Klok. Double Dragon II: The Revenge vonden we trouwens nóg vetter. Dus mooi dat die ook op de NES Classic Mini staat.


      
Final Fantasy

Dit soort spellen verscheen vroeger nooit in Europa omdat Square dacht dat er hier geen interesse voor dit soort ‘typisch Japanse’ games zou zijn. Pas in 2003 kwam er een port van dit best wel invloedrijke RPG’tje uit voor de PlayStation.
Wist je trouwens dat dit de laatste game van Square had moeten worden omdat een faillissement dreigde? Vandaar ook het woordje Final in de titel. Gelukkig werd het een dikke hit, en terecht, want het is ook vandaag de dag nog een vermakelijke RPG. Al moet je je frustratietolerantiegrens wel een beetje verlagen om de vele random encounters te trekken.

    

Super C

Super C? Ja, Super C. Zo heet deze game. Misschien ken je ‘m beter onder de naam van het (arcade)origineel Super Contra. Geen idee waarom de NES-versie een kortere naam kreeg. Terwijl de naam in Europa juist werd veranderd in het langere Probotector II: Return of the Evil Forces. Die Europese versie had robots in plaats van mensen. Maar in Super C kun je dus gewoon op mensen schieten. Wel zo prettig. Zeker als je met twee samenwerkende spelers tegelijk speelt.
      

Ghosts 'N Goblins

Een platformer waarin je een prinses moet redden, dat hebben we wel vaker gezien. In Ghosts ’n Goblins is de prinses echter ontvoerd door Satan himself. En de game is dan ook duivels moeilijk. Vergeet Spelunky, Meat Boy, Dark Souls en andere moderne ‘moeilijke’ games. Als je het eind van Ghosts ’n Goblins haalt (en dat ligt verder weg dan je zou verwachten) ben je pas écht een held!

     
Gradius 

Gradius was zeker niet de eerste zijwaarts scrollende shooter, maar wel de game die het genre definieerde. Zeker de mogelijkheid om tussen opgepikte wapens te wisselen had grote invloed op alle scrollende shooters die sindsdien verschenen. De levels waren ook veel complexer dan in het genre gebruikelijk was, en het is nog steeds een leuke, vlot speelbare uitdaging, om zo ver mogelijk te komen.

     

Punch-Out!! Featuring Mr. Dream

Vechten wordt puzzelen in Punch-Out. Elke tegenstander in de boksring kun je namelijk zien als een eindbaas met een eigen structuur in aanvallen en kwetsbare momenten. Die laatste moet je uitbuiten om te zegevieren. In het origineel verscheen Mike Tyson als laatste eindbaas, maar na vijf jaar was de licentie om zijn gelijkenis te gebruiken afgelopen. Dus werd het Mr. Dream.

REACTIES (53) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord