De mooiste interfaces in games 

De mooiste interfaces in games 2015-11-16T18:08:58
Ons raam op de virtuele wereld, die toeters en bellen langs de rand van je scherm, de knopjes in je inventory. Hoe belangrijk is het eigenlijk hoe dat eruitziet? Sven bedolf zich onder health bars, inventories en pauze menu’s, en zette de meest bijzondere grafische interfaces op een rij.

Ah, de grafische interface. Een extra laag over onze games, die ons er voortdurend aan herinnert dat we een game aan het spelen zijn. Zijn we misschien beter af zonder al die afleidende balkjes, tellers, mini maps en weet ik veel wat allemaal nog meer onze oh zo kostbare schermruimte bezet houdt? Nou nee, want zonder Head-Up Display (HUD) heb je nou eenmaal geen fatsoenlijke shooter. Zonder verwarrende menu’s heb je geen complexe RPG.

Dat dit gelukkig helemaal niet in de weg hoeft te zitten van een toffe ervaring, bewijzen de volgende games. Al deze interfaces voegen met hun unieke vormgeving echt iets toe aan de game zelf en vaak ook aan games in het algemeen.
  

Destiny

Om gelijk met de deur in huis te vallen: er is waarschijnlijk geen enkele interface zo strak vormgegeven als die van Bungies paradepaardje Destiny. Het eerste dat opvalt is een cursor, die je normaal alleen op PC zou verwachten. Wanneer je deze cursor beweegt schuift alles soepeltjes met je mee en navigeren door de verschillende menu’s is een groot genot. Het is bijna jammer dat er ook nog een drie-dimensionale game achter de prachtige menu’s schuil gaat, maar gelukkig is het ook daar helemaal in orde. Ondanks dat er soms veel informatie in beeld komt, blijft de HUD in Destiny prettig om naar te kijken.

     

GoldenEye 007

Toen deze Nintendo 64-game in 1997 verscheen bewees het twee belangrijke dingen: een goede filmgame maken is niet onmogelijk en een first-person shooter op console werkt prima! Dat we aan dit laatste nog een beetje moesten wennen is ook te zien aan de iconische HUD van GoldenEye. De makers van dit pareltje wilden er zeker van zijn dat de speler begrijpt hoe TERING BELANGRIJK Health en Armor zijn in deze game. Nou, da’s gelukt hoor jongens.
         

Dead Space

Het gebruik van hologrammen in game-interfaces is tegenwoordig best hip. Misschien niet in de laatste plaats dankzij de flitsende in-game menu’s die horror knaller Dead Space introduceerde. In plaats van onverklaarbare health bars en ammo counters in 2D op de voorgrond, is er bij deze game gekozen om alles fysiek in de fictie van de gamewereld te stoppen. Geen probleem. Gewoon door een joekel van een hologram voor de bakkes van Isaac tevoorschijn te toveren, waarin hij kan browsen in onder andere zijn inventory en missie info. Isaacs health en stasis level zijn bovendien handig af te lezen op zijn rug. Dat hij deze hierdoor nooit zelf kan raadplegen, behalve als hij zijn nek verdraait in een spiegel, doet er niet toe.

    

Metal Gear Solid V

Kijk, daar heb je nog zo’n gamemenu in hologramvorm. Alles wat Snake nodig heeft tovert hij uit zijn handige iDroid. Een stukje technologie dat in de jaren ‘80 echt nog niet mogelijk was, maar wat aan de andere kant wel weer perfect bij de periode past, omdat het precies is waar we in de jaren ‘80 van droomden. Ik bedoel, er zit gewoon een Walkman in! Wat wil een mens nog meer? Dat en de vertrouwde Metal Gear Solid geluidjes maken de iDroid tot de mooiste interface uit de serie.

    

Metroid Prime

Wat deze interface zo goed maakt is de manier waarop het je nog meer onderdompelt in de game. In tegenstelling tot veel standaard HUD’s in first-person shooters, is deze in de Metroid Prime trilogie, net zoals in Dead Space, een onderdeel van de spelwereld zelf. Wat je ziet is namelijk letterlijk wat er aan de binnenkant van Samus’ vizier wordt geprojecteerd, de speler ziet dus één op één wat de gevreesde space cowgirl ziet. Extra effecten als condens aan de binnenkant van het glas en lichtflitsen waardoor je af en toe de weerkaatsing van Samus’ gezicht voor je neus ziet, maken één van de mooiste interfaces ooit helemaal af.

    

Watch Dogs

Met de open wereld games van Ubisoft zit het meestal wel snor met de interface, maar hackgame Watch Dogs steekt wat dat betreft toch net een beetje boven de Assassin’s Creeds en de Far Cry’s van deze wereld uit. En dat is maar goed ook, want hoe wil je anders heel de Windy City lamleggen met één druk op de knop? Wanneer je door de stad loopt zie je een prachtige wirwar van lijntjes, die aangeven wie en wat je allemaal kunt hacken. Een even elegant als effectief systeem, zo zien wij het graag.

   

RollerCoaster Tycoon

Oké, dit is dan misschien niet de mooiste interface ter wereld, maar het is hoe dan ook een heel belangrijk brokje pixels in de geschiedenis van games. Want wie herinnert zich niet al die leuke bewegende icoontjes, op twintig verschillende vensters, met al die geluidjes en het oh zo bevredigende geklik wanneer je weer een episch stuk achtbaan aan het neerplanten was? Allemaal onderdeel van een interface waar velen van ons honderden uren mee hebben gestoeid!

      

Heavy Rain

De wat ongemakkelijke controls en het brede scala aan quicktime events maken de interface van deze interactieve cinema ervaring niet heel noemenswaardig, ware het niet voor één waanzinnig tof onderdeel: ARI. Kort voor Added Reality Interface, een vernuftig staaltje digitale technologie, verpakt in een fancy zonnebril. Een interface zo cool en mindbending, dat je ervan gaat hallucineren en je ogen zullen bloeden als je het te lang gebruikt. Detective Norman Jayden gebruikt het om sporen te vinden in de crime scene en om uitgebreid door zijn verzamelde bewijs te bladeren in een soort virtual reality omgeving. Google Glass en Microsoft Holo Lens, eat your heart out.

    

The Elder Scrolls V: Skyrim

Over de gebruiksvriendelijkheid van Bethesda’s interfaces zullen we het voor het gemak maar even niet hebben, maar damn wat zien Skyrims minimalistische menu’s en HUD er goed uit zeg. Het strakke ontwerp van past perfect bij de Noordse cultuur van deze ijzige provincie en weet echt wat toe te voegen aan de sfeer van de game. Het bewijst dat de interface van een fantasy RPG niet altijd hoeft te bestaan uit een rommelige combinatie van houten panelen, felle kleurtjes en bladgoud. Bovendien heeft Skyrim een kompas in plaats van een minimap, dat verdwaalt veel lekkerder!

     

Bonus: World of Warcraft

Eh, tja… zo kan het natuurlijk ook.

    

Tot zover mijn favorieten. Wat vinden jullie nou echt mooie interfaces? Of welke juist verschrikkelijk lelijk of irritant? Vertel het ons in de comments!

REACTIES (42) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord