De meest fucked up gametheorieën  

De meest fucked up gametheorieën 2017-09-14T14:52:58
In tijden van natuurlijke chaos roepen sommige complotdenkers al snel dat rampen als orkanen veroorzaakt worden door homoseksuele hagedismensen. Dat is een fucked up theorie, eentje waar Marvin - drager van aluminiumfoliehoedjes - weinig voor voelt. Die is namelijk te druk met het verwerken van onderstaande verneukte gametheorieën.

Portal: GLaDOS wil dood

Hoe je het ook wendt of keert, deze theorie is zwartgalliger dan een psychopathische rioolclown. Er zijn twee varianten op de theorie (waarvan de een de ander ondersteunt), en het komt erop neer dat GLaDOS suïcidaal is. De antagonist van de Portal-games laat dit volgens oorspronkelijke theorie op verschillende manieren blijken. In het legendarische ‘Still Alive’ zingt ze over een triomf, luttele minuten nadat ze doodgaat - maar hoe serieus kun je zo’n vooraf opgenomen nummertje nou nemen? Daarnaast spreekt ze continu over de dood, al kan dat natuurlijk ook komen doordat ze dagelijks geconfronteerd werd met doodgaande testobjecten. Ze heeft daarbovenop meer moodswings dan Wouter na een koffiedag, en lijkt bijna bipolair. De beste aanwijzing is het laatste gevecht, waarin ze vrijwillig Personality Cores lijkt te droppen zodat de speler haar kan ombrengen.

Is het in deel 2 anders, dan? Neen. Ze meldt zichzelf gequicksaved te hebben op het moment dat ze stierf in deel 1, en dat “kept her consciousness trapped in an andless loop of the last two minutes before her destruction.” De twee minuten waarin ze langzaamaan doodging, dus, en het kan geen pretje zijn om dat constant te moeten herleven. De tweede variant op deze theorie stelt dat GLaDOS eigenlijk Caroline is, het mogelijke liefje van Cave Johnson en tevens de vermeende moeder van hoofdpersonage Chell. Nu haar intelligentie - of haar hele lichaam? - in een robot is geflikkerd wil ze niets liever dan haar dochter bevrijden, om vervolgens lekker zelf dood te gaan. Vrolijk puzzelspelletje, verder. 

Portal
      

Pokémon speelt zich af in een door oorlog vernietigde wereld en Pokémon Go is een prequel

Eigenlijk is elke theorie die stelt dat er zwartgallige shit gaande is in de wereld van Pokémon fucked up. Deze theorie is er een van, hij stelt namelijk dat de Pokémon-games zich afspelen na een grootschalige oorlog in de Kanto- en Johto-regio’s. Het is tevens een van de eerste populaire theorieën over de Pokémongames en het feit dat hij nog altijd in stand wordt gehouden, spreekt boekdelen. Er zijn talloze aanwijzingen (klik op de link hierboven voor de hele uitleg) – zoals een mogelijke gedeelde regering, de Pokémon die uit Kanto ontbreken en de architectuur in de beide gebieden. Maar wat deze theorie al snel aannemelijk maakt is het citaat in onderstaande screenshot, en het feit dat er zo belachelijk weinig mannen in Kanto en Johto rondlopen. Waar zijn al die mannen? Nou, ze zijn gesneuveld. In de oorlog. Pokémon. 7+.

World War Pokémon

Kleine bonustheorie: sommigen stellen dat Pokémon Go voorafgaat aan die oorlog – we gebruiken de miljoenen Pokémon die we vangen continu in gevechten en de spanningen tussen de drie facties lopen hoog op…  
               

Polybius: ’s werelds meest mysterieuze arcadekast

Verrek, een theorie die niet in het verhaal van een game is genesteld, maar over een arcadekast gaat! De theorie wordt louter aangehangen door mensen met hoedjes van aluminiumfolie en een “I want to believe”-tatoeage, maar vermakelijk is het wel. Het verhaal gaat namelijk dat de arcadekast Polybius – waar tegenwoordig geen exemplaar meer van is te vinden, het ding lijkt van de aardbodem verdwenen – door de Amerikaanse overheid werd gebruikt om te experimenteren met subliminale boodschappen. Dit komt doordat de arcadekast alleen in de buitenwijken van Portland, Oregon, werd geplaatst in het jaar 1981.

Verhalen doken op over spelers die allerlei bijwerkingen kregen als slapeloosheid, vergeetachtigheid, hallucinaties en nachtmerries – maar ja, met uitzondering van dat laatste heb ik daar ook last van wanneer ik rond 20 over 4 ’s nachts nog World of Warcraft speel, maar die game was destijds nog niet uit. Om het nog bizarder te maken werd Polybius enkele maanden na zijn debuut uit alle arcadehallen gehaald, en zijn er getuigenissen van mensen die ‘mannen in zwart’ data van de apparaten zagen halen. Cue X-Files-muziek. 

     
                

In Animal Crossing word je ontvoerd door een groep kinderlokkers

Het schelle contrast tussen een wereld vol schattigheid en een keiharde theorie die als een gitzwarte wolk over het geheel verspreidt, is wat veel theorieën zo fucked up maakt. Zo ook in Animal Crossing, want wie denkt dat het hoofdpersonage vrijwillig – laten we eerlijk zijn - slavenarbeid verricht, heeft het fout. Volgens deze theorie worden de gebeurtenissen in Animal Crossing namelijk in stand gezet door een cult van kidnappers. Aan het begin van de game ontwaakt de speler in een boot van een kikker-achtig wezen genaamd Kapp’n. Hij zou gebaseerd zijn op de Kappa, een Japanse Yokai (soort demon) die erom bekendstaat kinderen mee te nemen.

Wanneer je aankomt in het dorpje, staat er al een huis voor je klaar. Het huis is toevallig het lelijkste en meest oncomfortabele ding dat je ooit in je leven zult zien, en daarom is het de vraag waarom iemand vrijwillig erheen zou verhuizen. Tenzij hij iemands auto ingesleurd is na aan een chloroform-doekje te ruiken, natuurlijk. Hier begint de levende hel, want je moet zelf keihard werken om je huis af te betalen terwijl je daar nooit om gevraagd hebt. Alle beesten in Animal Crossing zeten je aan het werk en dwingen je door te werken door je huis continu te upgraden zodat er een schuld bijkomt om af te betalen, de burgemeester meldt casually dat hij je continu in de gaten houdt en er is geen uitweg. Damn. 

Animal Crossing horror   
             

Portals Companion Cubes zitten bomvol mensen

Nog eentje van Portal dan, want wie de game gespeeld heeft zal warme gevoelens krijgen bij het zien van Weighted Companion Cubes. Het vrolijk ogende, roze kubusjes helpt je door weer en wind en een van de zieligste momenten uit de hele franchise is ongetwijfeld het moment waarop je hem moet verbranden. Dat kan door deze theorie van The Game Theorists wel eens veranderen, aangezien die stelt dat het kubusje bomvol zielen zit. “In the event that the Weighted Companion Cube does speak, the Enrichment Centre urges you to disregard its advice”, aldus GLaDOS. Wacht, waarom zou hij praten?

Check vooral de video van The Game Theorists voor een uitgebreide uitleg; een Portal-comic laat zien dat de Cube talloze keren iemands leven redt met zijn advies, en in de game zien we een ruimte met allerlei foto’s op de muur geplakt – met daaronder de letters R.I.P. - waarbij de gezichten van de mensen zijn vervangen door Companion Cubes. Alle hartjes eromheen en de tekst “[the cube] does speak” wijzen erop dat de verantwoordelijke van de tekeningen niet zomaar een kubusfetisj heeft, en wanneer GLaDOS later in de game de kubussen “sentient” noemt, kunnen we er eigenlijk niet meer omheen. Mocht je de games weer eens gaan spelen, luister dan goed naar wat je hoort wanneer de kubus verbrandt. Tussen het geluid van de vlammen en het vernietigingsapparaat door, hoor je een noodkreet. 

Portal comic   
               

Final Fantasy VIII: Squall was gewoon dood

Deze theorie valt binnen enkele zinnen uit te leggen, maar desalniettemin is er een hele website over ingericht. De theorie stelt dat Squall, het hoofdpersonage uit Final Fantasy VIII, na het moment dat een gigantische ijsspeer zijn borst doorboort, simpelweg doodgaat. Hij flikkert daarna van een platform en sluit zijn ogen, maar wanneer de speler de tweede disc van de game in zijn console stopt blijkt hij weer te leven. Of toch niet? Nee, Squall is vanaf dit moment nog steeds het hoekje om, en wat hij (en de speler) ervaart is een uitgebreide droom als reactie op zijn nabije dood. 

Squall dead     
                   

Donkey Kong vermoorde de vader van Mario en Luigi

Wat is de eerste game waarin we Mario zien? De een zegt de arcadegame Donkey Kong, de ander Super Mario Bros, en deze theorie gaat er van uit dat het tweede het geval is. In de arcadegame zien we namelijk een andere loodgieter dan onze besnorde held: Jumpman. Volgens de uitgebreide theorie is Jumpman de vader van zowel Mario als Luigi, en is hun moeder waarschijnlijk Pauline. Het is wat uitgebreider dan dat; Cranky Kong zou de originele Donkey Kong (van de arcadegame) moeten zijn, de huidige DK is dus eigenlijk DK Jr, Mario en Donkey Kong zouden dezelfde leeftijd hebben als Mario, wat het allemaal op een of andere manier aannemelijk maakt dat Mario Jumpans zoon is. We zien Jumpman aan het eind van Donkey Kong Jr. op de NES sterven: Donkey Kong Jr. zorgt ervoor dat hij van een platform flikkert en wanneer Jumpman de grond raakt komt er een aureool bij zijn hoofd. 

   
   

Je bent een Raticate-moordenaar in Pokémon Red & Blue

Een van de zwaarste momenten uit mijn jeugd is toch wel de realisatie dat Pokémon dood kunnen gaan. Lavender Town in Pokémon Red en Blue, met de alom bekende Pokémon-begraafplaats Pokémon Tower, is daar verantwoordelijk voor, en het blijkt nu dat dat niet het enige is waar ik depressief over had kunnen worden. Een theorie stelt namelijk dat de speler een Pokémon van zijn rivaal het hiernamaals instuurt. Ga maar na: hij gebruikt in elke battle een Ratata en wanneer je hem tegen het lijf loopt in het schip de S.S. Anne, battle je tegen geëvolueerde versies van zijn Pokémon, waaronder Raticate. Het is echter de laatste keer dat hij Raticate inzet, wat volgens sommigen genoeg is om er van uit te gaan dat de Pokémon is gestorven. Het kan zo maar zijn dat hij ligt te verpieteren in een storage – zoals de drieduizend Pokémon die jij in je boxen hebt – maar het is wel erg toevallig dat je ‘Gary’ weer tegenkomt in het bizarre Pokémon Tower. 

Ratata's death         
        

Het bloed in Bloodborne is menstruatiebloed

We sluiten af met een fucked up theorie die eigenlijk best aannemelijk is. Wie Bloodborne gespeeld heeft weet dat bloed een belangrijk onderdeel is, en deze theorie stelt dat al het bloed dat de speler in zijn bakkes mikt, menstruatiebloed is. Ga maar na, The Healing Church ging op zoek naar specifieke vrouwen om bloed van te krijgen, of zoals het ingame wordt gemeld: “The Healing Church nuns are chosen for their merit as vessels for blood, and groomed as Blood Saints.” Het bloed dat de speler ontvangt komt ook uitsluitend van vrouwen (Arianna, Iosefka en Sister Adella), en een van die vrouwen stopt met het geven van bloed wanneer ze ‘ziek’ wordt – ze is zwanger. Daarbovenop wordt gesproken over banden met de maan (in relatie tot de menstruatiecyclus dus) en is er een plek genaamd Mensis. Het zou dus zomaar eens kunnen dat de speler zichzelf healt met menstruatiebloed, wat Bloodborne des te bizarder maakt. 

Bloodborne menstruatie
  

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord