De lore achter Cyberpunk 2077 – Deel 1: de jaren vóór 2077 

De lore achter Cyberpunk 2077 – Deel 1: de jaren vóór 2077 2020-11-11T11:47:54
De release van Cyberpunk 2077 komt steeds dichterbij en net als velen heeft Roedie er moeite mee om zijn hype onder controle te houden. Om alvast in de stemming te komen besloot hij in het boek The World of Cyberpunk 2077 te duiken. In deze serie lees je alles over de lore achter Cyberpunk 2077!

Je weet vast dat CD Projekt Red niet de bedenker van het Cyberpunk-genre is. Daar zijn boeken als Neuromancer, films als The Matrix en Blade Runner, games als Deus Ex en ook zeker de tabletopgame Cyberpunk 2020 verantwoordelijk voor. Cyberpunk 2077 trekt inspiratie uit talloze hoekjes, maar geeft er zijn eigen swing aan om als een uniek concept over te komen. Dat begint met een in detail uitgewerkte geschiedenis, waarin globale oorlogen de wereld zoals we hem kennen voorgoed veranderd hebben…
    

De ineenstorting van de oude wereld

Het begint, zoals in zoveel verhalen én de realiteit, in de Verenigde Staten. Een stukje recente geschiedenis is herschreven, aangezien de eerste drie ‘Corporate Wars’ tussen 1990 en 2016 plaatsvinden. Deze oorlogen hebben als gevolg dat megacorporaties meer macht dan ooit krijgen, in veel landen zelfs meer macht dan de overheid. Daarnaast worden de nauwe connecties tussen politici en de megacorporaties niet meer als belangenverstrengeling gezien, maar juist als een kans voor wereldbevordering. Met alle gevolgen van dien.

Nu de megacorporaties alle macht in de wereld hebben, houdt niemand ze meer tegen te doen wat ze willen. Dit gaat ten koste van de natuurlijke grondstoffen, wat ernstige klimaatverandering tot gevolg heeft. Zure regen en stofstormen zijn het gevolg van ontbossing, wat vooral Amerika op zijn kop zet. Helaas blijft het niet bij deze natuurrampen, want de politieke situatie in de wereld gaat ook gestaag achteruit. Een nucleaire oorlog in het Midden-Oosten verandert het hele gebied in een radioactieve wildernis, wat voor een wereldwijde oliecrisis zorgt. De Amerikaanse regering probeert zichzelf te redden door op strategische wijze de Europese aandelenmarkt te manipuleren, maar dit komt al snel aan het licht met desastreuze gevolgen voor het land.

Cyberpunk 2077

Al deze dramatische evenementen hebben een onvermijdbare financiële crisis tot gevolg, waar geen enkel land aan ontsnapt. Slecht nieuws voor bijna iedereen, behalve de megacorporaties die juist meer macht krijgen! Voor de Verenigde Staten betekent deze crisis het einde van democratie, dankzij de introductie van de ‘Gang of Four’, een coalitie van verschillende overheidsinstanties. De meeste staten zijn echter niet bereid met hen samen te werken, en verklaren zichzelf onafhankelijk.

Veel steden en dorpen worden verlaten, met de opkomst van de Nomads tot gevolg. Mensen van deze sociale klassen leven als nomaden, voortdurend op zoek naar water, voedsel en veiligheid ver weg van de politieke onrust. De situatie is bar en broos, maar het kan nog erger. De vierde Corporate War staat op het punt te beginnen.
    

De vierde Corporate War

Het is het jaar 2021. Twee aquatech-bedrijven (CINO en OTEC) strijden over de controle van een derde megacorporatie, genaamd IHA. De rivaliteit is sterk en de gemoederen lopen hoog op. Beide bedrijven slaan een beveiligingsbedrijf (Militech en Arasaka) aan de haak om het online met elkaar uit te vechten. Ze zetten talloze aanvallen op gegevensbestanden en aandelen in gang, wat grote gevolgen heeft voor de wereldeconomie. Deze oorlog gaat de boeken in als de ‘Shadow War’.

Cyberpunk 2077

Fysieke confrontatie wordt in deze periode nog vermeden, maar in juni 2022 besluiten beide partijen de situatie te escaleren door terug te vallen op de oude manier van oorlog voeren: met twee legers tegenover elkaar. Van steden als Rio de Janeiro blijft letterlijk niets over dankzij de geavanceerde vernietigingswapens. Uiteindelijk zijn andere landen alle destructie beu en besluiten ze in te grijpen. Dit lukt ze vrij snel, want eind 2023 worden de beveiligingsbedrijven zo goed als volledig de kop ingedrukt. Een overwinning voor de mensheid, zou je zeggen…
   

De jaren na de oorlog

De wereld heeft meer dan tien jaar nodig om bij te komen van de corporate oorlogen. Die tien jaar verlopen wederom alles behalve vredig. Overal breken rellen uit en de politieke toestand in veel landen is verre van perfect. Veel overheden proberen er weer bovenop te komen en de macht te grijpen, na alle jaren waarin megacorporaties het voor het zeggen hadden. In deze ‘Postwar’-periode (2024-2035) staat de technologische ontwikkeling tijdelijk stil, terwijl de megacorporaties hun wonden likken en overheden overal in de wereld hun landen weer op proberen te bouwen.

Cyberpunk 2077
    

Een langzame terugkeer naar normaliteit

De volgende vijfendertig jaar (2035-2069) staan in het teken van een slome terugkeer naar normaliteit. Steden worden gerepareerd, de infrastructuur verbeterd en er zit weer beweging in de nieuwste technologieën. De megacorporaties maken ook hun terugkeer, hoewel de oude, grote spelers plaats hebben moeten maken voor nieuwe namen die vaak door overheden gesteund worden.

Ook verschijnen er veel nieuwe, individuele netwerken – vooral op regionale basis. De connecties tussen deze netwerken wordt nauwkeurig in de gaten gehouden door NetWatch, het bedrijf dat door de Verenigde Naties is ingezet om burgers op het internet te beschermen. Dit zorgt ervoor dat megacorporaties nog steeds niet zoveel macht hebben als tijdens de Corporate Wars.

Cyberpunk 2077
    

De Metal Wars in de Verenigde Staten

Voordat we in 2077 arriveren is het echter nog niet afgelopen met de oorlogen. De Metal Wars vinden plaats in de New United States, die in werkelijkheid alles behalve verenigd zijn. De in 2069 aangestelde president Rosalind Myers presenteert een plan om de Free States, die zoals eerder genoemd onafhankelijkheid verklaard hadden, weer onder één naam te herenigen met de New United States. Dit zien de Free States niet zitten, wat oorlog tot gevolg heeft.

Night City – waar Cyberpunk 2077 plaatsvindt – weet de gevechten maar net te vermijden. Verder is de loyaliteit van de staten moeilijk in te schatten, aangezien het vaak onduidelijk is wie voor de United States vecht, wie voor de Free States vecht en wie er neutraal probeert te blijven. De oorlog wordt gevoerd met meest dodelijke militaire technologie - vanwaar de naam Metal Wars.

In 2070 komen de Metal Wars alweer tot een einde, vanwege een compromis die beide partijen met een bittere nasmaak achterlaat. De Free States blijven onafhankelijk, maar stemmen in om deel te nemen aan de nieuwe overheid. Ze beloven niet meer voortdurend met elkaar op de vuist te gaan.

Als gevolg van de oorlog wordt Night City geherintroduceerd als internationale vrije stad, onafhankelijk van de wetten en het bewind van zowel de Free States als de New United States. Deze vrijheid komt echter niet voor niets, aangezien megacorporaties de macht grijpen door veel geld te pompen in de ontwikkeling van de stad, om hun positie aan de West Coast te verstevigen. Night City is wederom een welvarende stad, hoewel deze welvaart niet door iedereen ervaren wordt.

Cyberpunk 2077
   

Nieuw tijdperk, nieuwe bedreigingen

Het einde van een tijdperk vol oorlog en crisis verandert de wereld helaas niet in een geweldige plek. Onvoorspelbare klimaatverandering zorgt nog steeds voor enorme problemen met enorme gevolgen. Orkanen en tornado’s van enorme schaal en intensiteit zijn verantwoordelijk voor de vernietiging van volledige landen. Zo wordt Haïti in 2062 volledig verlaten na een aantal verwoestende stormen.

In andere continenten vormen woestijnvorming en droogte de grootste bedreigingen. Ook Nederland ontsnapt er niet aan, hoewel het niet een gebrek aan water is dat voor ellende zorgt, maar een overvloed aan water! Rond 2070 verliezen we een derde van ons land aan de zee, en de enige reden dat Nederland überhaupt nog op de kaart staat is te danken aan de nieuwste damtechnologieën die worden ontwikkeld. De Malediven hebben minder geluk: deze eilanden verdwenen rond 2050 al volledig in de Indische Oceaan.

Naast deze barre natuuromstandigheden zorgt de ontwikkeling van cybertechnologie ook voor de nodige problemen. Cyberpsychosis is een mentale ziekte die ontstaat wanneer iemand te veel cyberware aan zijn lichaam toevoegt. Mensen die hier last van hebben, sluiten zich af van de medemens totdat interactie emotioneel volledig onverdraagbaar wordt, wat uiteindelijk tot geweld leidt. In 2077 is dit een van de meest voorkomende en problematische ziektes in Night City, omdat steeds meer mensen afhankelijk zijn geworden van cyberware.

Cyberpunk 2077

     

Anno 2077 is de situatie in de wereld dus verre van ideaal, met weinig vooruitzicht op verbetering. Hier sluiten we het eerste deel mee af, maar dit is pas het begin van de lore achter Cyberpunk 2077. In het volgende deel kijken we naar de technologie van morgen: de cyberware op de markt, wapens, voertuigen, Braindance en Netrunning. Interesse hierin? Laat het vooral weten in de reacties!

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord