De leukste gesprekken in games 

De leukste gesprekken in games 2017-03-23T14:38:37
Alie heeft vreselijk gelachen om Monkey Island, een traantje weggepinkt bij The Last of Us en kan sommige scènes in Mass Effect dromen. Al deze emoties worden veroorzaakt door een gemeenschappelijke deler: geweldig geschreven gesprekken. In deze feature zet ze 10 van haar favoriete dialogen in games op een rijtje.

Natuurlijk is het belangrijk dat een game lekker wegspeelt, dat de gameplay in orde is en de controls fijn aanvoelen. Ook mooie muziek en graphics zijn natuurlijk onmisbaar. Bij de meer verhalende games komt daar echter nog een ander belangrijk element bij: woorden. Het geschreven of gesproken woord is dan minstens net zo belangrijk.

Er zijn ontzettend veel memorabele dialogen in games. Grappige gesprekken, originele invalshoeken, malle discussies, of gedachtenspinspels die je aan het denken zetten; in deze feature aandacht voor 10 games die zich meesters van de dialoog mogen noemen.

Spoilers zijn natuurlijk wel een ding, dus wees voorzichtig.

Grim Fandango

   

Grim Fandango

Eerlijk gezegd, had ik al het werk van Tim Schafer op kunnen nemen in deze feature... Hij komt daarom later gewoon nog een keer voorbij. Maar als ik echter móet kiezen, ga ik voor Grim Fandango. Deze LucasArts game zit namelijk vol met heerlijk slimme en grappige dialogen.

Manuel Calavera: So what did you think of my poem?
Slisko: I liked it. It was sad and beautiful, like my mother.
Alexi: I despised it. It was too short and said nothing to me, like my father.
Gunnar: I had no feelings about it. It was aloof and licked itself too much, like my cat, Mr. Trotsky.

   

GTA

De GTA-games staan eigenlijk altijd garant voor excellent schrijfwerk. Om er zelf ook maar even een mooie uitdrukking tegenaan te gooien: het is echter GTA IV dat voor mij de kroon spant. Check onderstaand gesprek maar eens. 

Roman Bellic: We are going to die. I don't want to die, man! Not like this!
Niko Bellic: How would you like to die?
Roman Bellic: Having a threesome on my hundredth birthday. I don't fucking know! I'm scared you cold bastard. What are we going to do?

GTA            

Metal Gear Solid

Uiteraard kon de Metal Gear Solid-reeks niet overgeslagen worden in deze feature. Het feit dat deze games in deze serie zo cinematisch aanvoelen, heeft grotendeels te maken met het script. Onderstaand voorbeeld komt uit Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Ocelot: What's your name?
Naked Snake: Snake.
Ocelot: No, not that name. You're not a snake, and I'm not an ocelot. We're men with names. My name... is Adamska. And you?
Naked Snake: John.
Ocelot: Plain name. But I won't forget it.

   

BioShock

Voor veel mensen bewijst BioShock dat games ook kunst kunnen zijn. Naast de unieke setting wordt ook het verhaal in de games vaak geprezen. En dat is zoals onderstaand voorbeeld bewijst, geheel terecht.

Elizabeth: What happens if someone finds us here?
Booker DeWitt: We tell them we got lost looking for the bathroom.
Elizabeth: And that works?
Booker DeWitt: Not usually, no.

BioShock                     

Mass Effect

De reden dat je zo gehecht raakt aan je companions in Mass Effect heeft alles te maken met de dialogen die je met ze hebt. Je leert ze echt kennen; het zijn volledig ontwikkelde personages, met hun eigen inzichten en meningen.

Jeff 'Joker' Moreau: So, Thessia, huh? I guess the Asari are wishing they had fewer dancers and more commandos right about now. Too soon?
Commander Shepard: In case you haven't noticed, we just lost a few million people! This isn't the time!
Jeff 'Joker' Moreau: You see this? Tiptree. Little colony out in the ass-end of nowhere. My dad lives there, so does my sister. Reapers rolled in about two weeks ago. So you can assume that I'm generally aware that there's a war on, Commander!
Commander Shepard: So why the jokes?
Jeff 'Joker' Moreau: Because EDI says that according to your armor's metabolic scans, you're under more stress now than during the Skyllian Blitz. Like more than Elysium, where it was pretty much you versus ten thousand Batarians trying to kill you! And the last time I had a briefing with Anderson, he told me to take care of you. The guy leading the resistance - on EARTH! - is worried about you! And I'm supposed to help!
Commander Shepard: I appreciate the thought, Joker. But I'm fine!
Jeff 'Joker' Moreau: The hell you are! You're like half-robot at this point... no offense, EDI... and it's my fault! When the Collectors blew up the first Normandy, you died because I wouldn't leave, because you had to come back for me!
Commander Shepard: Couldn't leave the best pilot in the fleet behind, could I?
Jeff 'Joker' Moreau: Yeah, well... I guess that would've looked bad on your report.
Commander Shepard: Come on. We've got work to do.

      

Assassin’s Creed

De hoeveelheid awards die Assassin’s Creed II binnen wist te slepen, is bizar. Prijzen voor animaties, art direction, gameplay, muziek en nog een paar GOTY’s ook. Aan dit rijtje mocht ontwikkelaar Ubisoft echter tevens welverdiend een paar trofeeën voor het verhalende element in hun game toevoegen.

Frederico Auditore: It is a good life we lead, brother.
Ezio Auditore da Firenze: The best. May it never change.
Frederico Auditore: And may it never change us.

Assassin's Creed               

Portal

Wat zou Portal zijn zonder GLaDOS? Alhoewel de games in de serie vooral memorabele monologen kennen, zijn er ook een paar unieke dialogen te vinden... Zelfs als het gaat om een opgenomen boodschap. Check onderstaande maar eens.

Cave Johnson: All right, I've been thinking, when life gives you lemons, don't make lemonade!
GLaDOS: Yeah.
Cave Johnson: Make life take the lemons back!
GLaDOS: Yeah!
Cave Johnson: Get Mad!
GLaDOS: Yeah!
Cave Johnson: I don't want your damn lemons! What am I supposed to do with these?
GLaDOS: Yeah, take the lemons!
Cave Johnson: Demand to see life's manager! Make life rue the day it thought it could give Cave Johnson lemons! Do you know who I am? I'm the man whose gonna burn your house down - with the lemons!
GLaDOS: Oh, I like this guy.
Cave Johnson: I'm gonna get my engineers to invent a combustible lemon that'll burn your house down!
GLaDOS: Burn it down! Burning people. He says what we're all thinking.
Cave Johnson: The point is, if we can store music on a compact disc, why can't we store a man's inteligence and personality on one? So I have the engineers figuring that one out right now. Brain mapping, artificial inteligence - we should've been working on it thirty years ago. And I will say this, and I'm gonna say it on tape so everybody will hear it a hundred times a day: If I die before you people can pour me in to a computer, I want Caroline to run this place. Now she'll argue. She'll say she can't do it. She's modest like that. But you make her! Hell, put her in my computer. I don't care. All right, test's over. You can head on back to your desk.
GLaDOS: Goodbye, sir.

    

Uncharted

Nathan Drake uit de Uncharted-serie is bijzonder grappig. Hetgeen je natuurlijk vooral merkt tijdens de interacties met zijn mede-avonturiers. Vooral de gesprekken met Victor 'Sully' Sullivan zijn vaak uiterst vermakelijk, maar ik heb ook smakelijk gelachen om onderstaande uitwisseling met Elena Fisher.

Elena Fisher: So... On a scale of 1 to 10, how scared were you that I was gonna die?
Nathan Drake: ...4.
Elena Fisher: 4 ?
Nathan Drake: Yeah. Why? 4.
Elena Fisher: A 4... You were at least an 8.
Nathan Drake: 8?
Elena Fisher: You were a total 8.
Nathan Drake: An 8? Those guardian things were an 8...
Elena Fisher: Are you kidding me?
Nathan Drake: Yeah, those were terrifying.
Elena Fisher: Then what's a 10?
Nathan Drake: ...Clowns...
Elena Fisher: ...CLOWNS? Over my DEATH?
Nathan Drake: I... Hate clowns. I hate clowns.
Elena Fisher: My word... You thought I was dead. Yes. Yes you did, I saw you shed tears.You shed a bunch of them.
Nathan Drake: Tears?
Elena Fisher: Hmm, hmm.
Nathan Drake: It was raining.
Elena Fisher: No, it was not...
Nathan Drake: You were unconscious and it was raining...
Elena Fisher: It was totally sunny out, you were balling...
Nathan Drake: No it wasn't sunny, you were unconscious!
Elena Fisher: Whatever... I kept your tears in a jar. I have proof.
Nathan Drake: I'll give you 5. How's that?

Uncharted             

The Last of Us

Deze volgende game in deze feature is ook van de hand van ontwikkelaar Naughty Dog. En alhoewel The Last of Us eveneens genoeg grappige momenten kent, zijn de meer emotionele momenten wellicht nog memorabeler.

Ellie: Everyone I have cared for has either died or left me. Everyone - fucking except for you! So don't tell me I would be safer with somebody else, because the truth is I would just be more scared.
Joel: You're right... You're not my daughter, and I sure as hell ain't your dad. And we are going our separate ways.

   

Monkey Island

En daar was ie al: want als Naughty Dog twee keer in deze lijst opgenomen mag worden dan geldt dat zeker ook voor LucasArts. De Monkey Island-games van Tim Schafer zijn namelijk eigenlijk een en al geweldige dialoog.

Haggis McMutton: Me given name is 'Heart-Liver-And-Kidneys-Boiled-In-The-Stomach-Of-The-Animal McMutton.'
Guybrush Threepwood: Oh, so your parents were expecting a girl, then.
Haggis McMutton: Aye.

Monkey Island                 

Het zijn slechts een greep games van de tientallen die ik had kunnen kiezen. En daarbinnen zijn het weer slechts een paar van de honderden gesprekken die allemaal welverdiend een plekje in deze feature hadden kunnen krijgen. Ik geef het woord daarom aan jullie: wat is jullie favoriete dialoog in games?

REACTIES (28) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord