De ingewikkeldste verhaallijnen in video games: van Metal Gear tot Resident Evil 

De ingewikkeldste *verhaallijnen* in video games: van Metal Gear tot Resident Evil 2017-02-27T13:41:13
Een van de mooiste dingen die games ons brengen, zijn de prachtige werelden en de verhalen die zich daarin afspelen. Heel soms zijn die verhalen overigens zo nodeloos ingewikkeld dat je er hoofdpijn van krijgt. Roy zette de moeilijkste verhalen voor je op een rijtje.

Er is niks zo fijn voor een mens om zich even helemaal mee te laten slepen in een goed verhaal. Dit gaat ons al jaren goed af in films en boeken, maar ook games timmeren in hun relatief jonge bestaan flink aan de weg wat storytelling betreft. Hier en daar is de grens tussen een sterk verhaal en een zooitje ongeregeld nogal vaag en deze gevallen zijn soms moeilijk te begrijpen. Dat maakt ze niet per se slecht, maar simpelweg wat lastig te volgen. De volgende games hebben zulke lastige verhalen dat ik ze persoonlijk nogal moeilijk kan begrijpen.

 

Metal Gear Solid

De Metal Gear franchise is al lastig te volgen wanneer je elke game gespeeld hebt, laat staan als je maar een paar delen sporadisch hebt opgepakt. De timeline van onder andere Snake’s avonturen is zo verwarrend en springt van hot naar her dat je zelfs aan 20 uur cutscenes niet genoeg hebt om er een touw aan vast te knopen. Het lijkt wel alsof Kojima in een ver verleden een verhaal heeft geschreven verspreid over zes boeken, die boeken vervolgens in een blender heeft gegooid en daarna alle pagina’s random aan elkaar heeft getapet. Ons eigen Samuel heeft niet zo heel lang geleden een beknopte samenvatting geschreven van de reeks en die telt in totaal zo’n beetje tienduizend woorden en is verdeeld in tweedelen plus een voor- en nawoord.

Metal Gear Solid

Het verhaal bevat eigenlijk alles wat een game nodig heeft, maar tegelijkertijd wordt alles gehuld in een mist gemaakt van mysterie, onwetendheid en verrassingen. Het heeft helden en schurken, een geheime organisatie, klonen, doden en ‘oh nee toch niet dood,’ sprongen in een tijdslijn die toch al lastig te volgen is, ellenlange tussenfilmpjes, cyborgs, robots en het breken van de vierde muur. Precies alles wat je wil zien in een game dus, maar dan door de blender gehaald…

 

Dark Souls

De allereerste keer dat ik de eerst Dark Souls speelde, wist ik eerlijk gezegd niet eens dat het een verhaal had. Ik reisde door een land dat geteisterd werd door ondoden en de meest vreselijke creaturen. Onwetend als ik was kliefde ik alles in twee en versloeg hier en daar een baas zonder een idee te hebben waarom ik deed wat ik deed. Wanneer je zes YouTube-kanalen, een boek en een shitload aan nieuwsgierigheid nodig hebt om erachter te komen wat er precies gebeurd is in de wereld van Dark Souls, maakt het het volgen van het verhaal ook niet echt makkelijk.

Dark Souls

Dat terwijl het verhaal van de serie echt enorm sterk is. From Software kauwt het alleen niet voor je voor, maar je moet zelf op zoek gaan naar flarden van het plot en die zelf zo goed mogelijk aan elkaar plakken. Waar het uiteindelijk op neerkomt is de oneindige cyclus van het verdrijven van de duisternis en het aanwakkeren van een vuur wat leven mogelijk maakt. In principe is het het eeuwenoude verhaal van goed versus kwaad, maar om elk detail van het verhaal te ontdekken, zal je alle werelden van de serie volledig uit moeten kammen en elke item description moeten lezen, elke dialoog luisteren en zelfs esthetische aspecten uit onder andere architectuur onder de loep moeten nemen. Het belangrijkste is dat je je moet realiseren dat in de Souls-games niks toevallig is. Alles ligt of staat ergens met een reden, en het is aan ons om die reden te ontdekken.

 

Kingdom Hearts

Doorgaans volgen de meeste jrpg’s dezelfde richtlijnen wat storytelling betreft. Over het algemeen speel je als een jongeman of -vrouw die iets bijzonders blijkt te kunnen of hebben en daarmee uiteindelijk de wereld dient te redden van een zekere ondergang. Het probleem waar Kingdom Hearts mee kampt, is de constante uitbreiding van hetzelfde verhaal in verschillende delen. Het is een soort pizza waarop je alle toppings gooit die je lekker vindt, maar uiteindelijk wordt het te veel en merk je dat ananas en met kaas gevulde knakworsten toch te veel zijn van het goede.

Kingdom Hearts

Kingdom Hearts gaat uiteindelijk over een oorlog voordat Sora, de protagonist van onder andere het eerste deel, bestond. Alle goede verhalen beginnen met een oorlog over iets super belangrijks. Dat super belangrijks is in dit geval Kingdom Hearts, een mystiek iets waar alle wijsheid, licht en leven te vinden is die er bestaat. Uiteindelijk zit de serie zo vol met personages die allemaal hun eigen, vaak bizarre, beweegredenen hebben en wordt hun motivatie in een van de hoofd- en/of tussendelen een soort van duidelijk. Er zijn waarschijnlijk al honderden uren aan YouTube video’s gemaakt om het verhaal tot nu toe duidelijk te maken, maar met de komst van deel 3 zal het sowieso weer allemaal op zijn kop komen te staan. Ik ga er mijn hoofd maar niet over breken en blijf gewoon vrolijk tegen dingen aan slaan met een grote sleutel.

 

Final Fantasy VII

Als je verhaal begint met een soort van super militante Greenpeace die een natuurvervuilende megacorporatie tegen wil houden en eindigt bij een gevecht tussen klonen om het lot van de wereld de beslechten, dan weet je dat er in het midden hele bizarre dingen gebeuren. Elk deel van Final Fantasy is een losstaand verhaal in de franchise, en het wil nogal wat zeggen als je in een deel een bizar verhaal neer kan zetten waar Kingdom Hearts minstens 3,2 delen nodig heeft om dat te bewerkstelligen.

Final Fantasy VII

Het verhaal is bij alle fans bekend en zelfs gamers die deel zeven nooit gespeeld hebben, zijn het erover eens dat dit verhaal makkelijk een van de beste is die Final Fantasy ooit gehad heeft. In principe heeft het ook alles wat een goed verhaal nodig heeft, verlies, liefde, kameraadschap en buitenaards DNA dat geïnjecteerd is in ongeboren foetussen die later denken over de aarde te moeten heersen. Het totaalplaatje.

 

Resident Evil

Je zou verwachten dat een verhaal over zombies en special agents tamelijk simpel zou zijn. Resident Evil bewijst het tegendeel. Terwijl de eerste delen niet zo heel ingewikkeld waren, is Resident Evil ondertussen volledig van het pad geraakt. Mijn motivatie om een huis vol zombies overhoop te knallen is niet zo diepgaand; er zijn zombies en die moeten weg. Ondertussen heb ik geen idee meer wat er gaande is. Waarom wil Umbrella Corporation zo graag dat de hele wereld een zombie wordt? Waar maak je dan je geld mee? Waarom heeft Wesker zulke idiote plannen en hoe vaak kan een virus muteren?

Resident Evil

Ondertussen is Resident Evil weer ‘terug naar zijn roots.’ Geen gekke keuze, want hoe langer de serie doorloopt, hoe meer plotholes en -twists er ontstaan en hoe instabieler het verhaal wordt. De films wil ik er al helemaal niet bijhalen, want het overkoepelend verhaal van die ‘gedrochten’ raakt helemaal kant nog wal.

Begrijp me niet verkeerd, een ingewikkeld verhaal is niet meteen een slecht verhaal, maar soms denk ik weleens dat ze hier en daar wat wolligheid mogen verliezen. Dat zou het geheel wat gestroomlijnder maken, maar aan de andere kant zou dat duizenden overactieve YouTubers hun baan kosten.

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord