De grootste teleurstellingen van PlayStation 4, Xbox One en Wii U 

De grootste teleurstellingen van PlayStation 4, Xbox One en Wii U 2020-09-07T10:46:59
De huidige consolegeneratie is bijna voorbij, want over enkele maanden ronken de PlayStation 5 en/of Xbox Series X onder onze tv’s! We hebben een boel moois mogen verwelkomen de afgelopen jaren, maar Peter Koelewijn is een zure zeikerd, dus hij gaat het hebben over de grootste teleurstellingen. Jippie!

10. Marvel vs Capcom Infinite

Marvel vs Capcom is populair, Marvel is populair, dus hoe kan het dat het nieuwste deel uit de Marvel vs Capcom-serie zo’n megaflop was? Omdat zowel Marvel als Capcom uit idioten bestaat, daarom! Ten eerste koos Capcom opeens voor een realistische stijl, in plaats van de stilistische comicstijl van de voorgangers. Ook stond Marvel erop dat er alleen personages uit het MCU in het rooster zouden zitten. Op dat moment had Disney de X-Men filmfranchise nog niet in zijn hebberige handjes, dus die ontbraken plotseling! Geen Wolverine, geen Magneto, Sentinel of Juggernaut! Hoe moest ik nu mijn vriendschappen permanent verbreken met het cheapste spamtrio uit de serie?! Wanneer leren we nou eens om mutanten te accepteren!

Marvel vs Capcom Infinite

9. Mighty No. 9

De dag dat Mighty No. 9 uitkwam, was de dag dat miljoenen mensen erachter kwamen waarom EA liever veilige sequels maakt met dezelfde paar ontwikkelaars. Wat blijkt? Als je geld aan iemand geeft weet je niet altijd zeker dat je krijgt wat je wilt! Dat geldt dubbel op Kickstarter, waar je een salespitch krijgt voor een product dat nog gemaakt moet worden.

Hoewel er hele games op Kickstarter gefinancierd zijn die nooit het licht zagen, staat Mighty No. 9 symbool voor hoe crappy gefaalde Kickstarter-games echt kunnen worden. Keji Inafune, een van de bedenkers van Mega Man, kwam met een slap aftreksel van de blauwe held, met tergend leveldesign en een extreem lelijke presentatie. Kickstarter was na Mighty No. 9 nooit meer hetzelfde…

Mighty No. 9

Gelukkig hebben we Eiyuden Chronicle nog: de spirituele opvolger van Suikoden, die absoluut niet gaat zuigen!

8. The Order 1886

Maar ook de grootste gameproducenten worden weleens gepiepeld! Of zijn jullie The Order 1886 van Ready at Dawn vergeten? Het is nog steeds een van de mooiste PS4-games, met een filmische presentatie… die perfect past bij de speelduur van zo’n vier uur! The Order 1886 had niets anders dan dikke graphics: de gameplay was een matig Gears of War-aftreksel, met nul herspeelbaarheid na de credits. En nogmaals, je kunt hem in zo’n vier uur uitspelen! Het verhaal eindigt abrupt en geeft je het idee dat je slechts een proloog speelde.

The Order 1886

Sony zegde de samenwerking met Ready at Dawn op na de game, waarschijnlijk op niet al te vriendelijke wijze. Inmiddels is de ontwikkelaar eigendom van Facebook en maken ze exclusief games voor de Oculus Rift. Slim, want je kunt VR-games slechts korte tijd spelen voor je kotsend de bril van je afgooit.

7. BioWare valt van zijn voetstuk

Over ontwikkelaars die hun beste tijd gehad hebben gesproken: BioWare was het flink aan het vernachelen deze generatie. Het begon goed met Dragon Age: Inquisition, die maar een paar patches nodig had om tamelijk bugvrij speelbaar te zijn. Maar vanaf daar nam de kwaliteit van BioWare’s games een duikvlucht.

Mass Effect Andromeda werd halfbakken afgeleverd en zelfs de grootste patch ter wereld kon het saaie verhaal en de suffe personages niet fixen. Ondertussen renden concurrerende RPG’s zoals The Witcher 3: Wild Hunt rondjes om BioWare heen! Het dieptepunt is Anthem: een Lidl-Destiny die er afschuwelijk ongeïnspireerd uitziet… en dan moet je hem nog spelen!

Mass Effect Andromeda

Met amper nieuwe content, meer bugs dan een Utrechtse studentenkamer en een snel afstervende playerbase, ligt Anthem momenteel weer op de werktafel bij BioWare. Ze hopen met een paar grote aanpassingen het spel wél leuk te krijgen. Maar kun je een drol wel oppoetsen?

6. Sony’s cross platform-gedoe

Sony is de grote winnaar deze consolegeneratie, voornamelijk omdat Microsoft en Nintendo matig werk afleverden. Daarover snel meer! Eerst even Sony bashen, want aan arrogantie ontbrak het bij de Japanners niet deze generatie.

Microsoft maakte grote stappen met het cross-platform aanbieden van populaire multiplayergames. Zelfs het vaak in zichzelf gekeerde Nintendo ging overstag en bood verschillende spellen zoals Minecraft met cross server-ondersteuning aan.

Rocket League

Zo niet Sony. Die zagen te veel risico in cross-server multiplayergames ondersteunen. Mijn favoriete bullshit-reden van ze, is dat ze de kinderen willen beschermen. Hahaha, alsof Xbox-gamers meer vloeken via voice chat dan PlayStation-spelers! News flash: alle gamers zijn verschrikkelijk. Ik voorop!

Gelukkig is Sony inmiddels overstag, maar het heeft veel te lang geduurd voor vrienden en familie games samen konden spelen op verschillende spelcomputers.

5. Blizzard valt van zijn voetstuk

Nee, ik ben de schandalige ban van Blitzchung die de Hong Kong-protesten steunde niet vergeten. Ook ben ik niet vergeten dat Blizzard een halfbakken excuus maakte en nog steeds gelooft dat ze alle politiek uit hun gesponsorde Blizzard-livestreams en chats kunnen wissen. Politiek uit het internet halen? Als ze dat lukt verdienen ze de Nobelprijs voor Vrede! Of die van Literatuur; als Bob Dylan hem kan winnen, lukt een gamestudio het zeker.

Blizzard

En zelfs als dit alles je niets kan schelen en je alleen maar over games wilt lezen… Blizzard is daar ook flink aan het kloten, hè? World of Warcraft heeft eindelijk de kroon van beste MMORPG aan Final Fantasy XIV moeten geven en Overwatch begint ook al muf te ruiken. Over die game gesproken…

4. Fucking loot boxes!

Je dacht toch niet dat ik deze was vergeten? Loot boxes bestaan al veel langer, maar deze consolegeneratie waren studio’s eindelijk brutaal genoeg om ze in games van 60 euro te stoppen. Overwatch in het bijzonder maakte loot boxes acceptabel en vanaf dat succes werden uitgevers helemaal knettergek.

Nadat EA pay-to-win loot box-systemen in Star Wars: Battlefront 2 introduceerde, waardoor je enorm lang moest grinden om zelfs Darth Vader (HET BEROEMDSTE STAR WARS-PERSONAGE OOIT!) vrij te spelen, bereikten de protesten een kookpunt.

Loot boxes

Inmiddels hebben wereldwijd overheden hun kritiek geuit op loot box-systemen. Nederland behoort gelukkig tot de landen waar de strengste regels voor loot boxes gelden. Sommige games, zoals Pokémon Masters, zijn niet eens beschikbaar in de Nederlandse App Store!

Maar reken maar dat de next-gen videogames gewoon vrolijk doorgaan met loot boxes. En ja, in Nederland zijn ze nog niet helemaal verboden, dus ook wij kunnen onze lol op.

3. De Wii U

Nintendo is aan het rocken met de Switch, maar de consolegeneratie startte vals voor hen. De hele voltallige directie van Nintendo zat met de hoofden in elkaars reet als een nog slechtere versie van de Human Centipede. Dat is de enige verklaring waarom de Wii U überhaupt bestaat!

Niet alleen was tablet gaming al lang en breed op zijn retour toen de Wii U uitkwam, het apparaat zag eruit alsof Fisher-Price het had ontworpen. Voeg daar een monsterlijk grote Day One-patch aan toe, omdat Nintendo pas heel laat de online infrastructuur klaar had, en je kreeg een verschrikkelijk slechte deal.

Wii U

Binnen een halfjaar was Nintendo de enige grote gamestudio die nog games ontwikkelde voor de Wii U. Geen wonder dat ze de console zo snel mogelijk wilden vergeten. Ik ook, maar ik moet deze verrekte Feature schrijven!

2. Een industrie vol crunch en schandalen

2020 is op veel manieren een historisch jaar. Voor gaming natuurlijk omdat de PS5 en Xbox Series X uitkomen. Maar ook omdat er een #MeToo-beweging ontstond via social media en andere kanalen. Gamemakers die hun horrorverhalen eindelijk durfden te vertellen, over hoe ze emotioneel en fysiek misbruikt werden door bazen bij Ubisoft en andere grote gamebedrijven. Voeg daar de schrikbarend groeiende stapel artikelen over gevaarlijke crunch-cultuur bij zelfs de meest geliefde gamestudio’s aan toe, en je zou kúnnen zeggen dat de industrie wat verbeterpuntjes moet aanpakken!

Ubisoft

Hoeveel revolutionaire games hebben we gemist door slechte werkomstandigheden? Hoeveel briljante gamemakers zijn er opgestapt omdat ze een wanstaltige baas hadden? Daar komen we helaas nooit achter, maar we weten nu iets beter waardoor we ze misliepen.

1. De Xbox One-onthulling

Maar de grootste teleurstelling van deze consolegeneratie gebeurde precies aan het begin: de Xbox One-onthulling! Die ging de geschiedenisboeken in als een van de slechtste productonthullingen van de game-industrie. Een pijnlijke presentatie van begin tot eind, waarin vooral duidelijk werd dat de Microsoft Xbox-divisie jarenlang in een ivoren toren had geleefd.

De Xbox One zou een compleet multimedia-apparaat worden, voor games, maar vooral tv, sport, tv, sport en tot slot tv. Games kwamen amper aan bod terwijl Microsoft de ene dikke tv-deal na het andere sportevenement promootte. ‘The Next Watercooler’ was een van de pijnlijkste uitspraken en de backlash na de presentatie was zo allesverwoestend, dat we jaren later amper meer iets vernomen hebben van al deze gekke ideeën.

Xbox One

Drie dingen deden de Xbox One vanaf het begin de das om. Nummer 1: de console wilde tweedehandse games uitbannen met een online registratiesysteem voor je product. Daarvoor moest je bovendien altijd online blijven, een luxe die velen zelfs in de VS nog niet hebben. Nummer 2: de console was 100 euro duurder dan de PS4, voornamelijk door de Kinect-camera die je standaard erbij moest kopen. En nummer 3: de lancering werd gedeeltelijk uitgevoerd en niet alle (Europese) landen hadden geluk… waaronder Nederland. Xbox-fans van het eerste uur moesten naar fucking Duitsland rijden voor hun console. Het was in enkele weken duidelijk dat de PlayStation 4 deze consolegeneratie zou domineren.

Dat zijn de tien grootste teleurstellingen van de PS4, Xbox One en de Wii U! Ik kijk nu al uit naar de teleurstellingen van de komende generatie. Hoe lelijk wordt Halo Infinite uiteindelijk? Zal Nintendo stoppen met een zuinige motherfucker te zijn en Mario Galaxy 2 remasteren? En krijgen we ooit weer een Sony-game die niet pretentieus is? De mogelijkheden zijn eindeloos! Zolang er maar loot boxes zijn om de stijgende kosten te dekken.

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord