De Grootste Communicatieflaters Ooit: No Man's Sky 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: No Man's Sky 2019-03-24T01:12:23
Sinds Karim onderdeel uitmaakt van het PU-team, zijn de ‘Communicatieflater-artikelen’ niet meer weg te denken op de website. Helaas gaat er een hoop mis in onze industrie en zo ook met No Man’s Sky.

De aanloop naar de release, de release van No Man's Sky zelf en de periode erna zijn een schoolvoorbeeld van waarom deze reeks features waarschijnlijk nog wel even blijft bestaan. Ongeveer alles wat je fout kunt doen als ontwikkelaar en uitgever ging fout in het geval van No Man’s Sky en de man die daarvoor een flinke prijs moest betalen, was Hello Games-baas Sean Murray.

No Man’s Sky werd in december 2013 tijdens de VGX awardshow, destijds beter bekend als de Spike Video Game Awards, aangekondigd. De game beloofde een universum dat volledig ‘procedural’ zal zijn, wat inhoudt dat No Man’s Sky met alle tools dat het heeft, steeds nieuwe randomly generated planeten en universa blijft maken zodra er nieuwe spelers bijkomen. De aankondigingstrailer zag er fantastisch uit en zorgde voor een unieke kijk in de toekomst, enkele weken nadat de PlayStation 4 en Xbox One op de markt kwamen.

Tijdens de E3 van 2014 werd met een gameplay trailer bekendgemaakt dat No Man’s Sky daadwerkelijk naar de PlayStation 4 zou komen en een console exclusive zou worden. Dat de game in juni 2014, nadat de game in december 2013 dus onthuld werd tijdens de VGX, alweer getoond werd is een klein wonder te noemen. Tijdens de kerst van 2013 is het pand van Hello Games namelijk volledig overstroomd, wat ervoor zorgde dat ‘pretty much’ alles verdwenen was. Ze konden dus bijna weer van voor af aan beginnen toen het jaar 2014 begon en de studio de game dus nét had aangekondigd. Een absolute nachtmerrie…

Dat dit het startsein bleek voor nog veel meer ellende rondom No Man’s Sky, waardoor je je bijna afvraagt of de studio na de overstroming wel verder had moeten gaan met deze game, wisten we destijds natuurlijk nog niet. No Man’s Sky werd zo langzamerhand in de jaren 2014 en 2015 bestempeld als dé game die de toekomst van gaming zou zijn, terwijl de game gemaakt werd door maar vier mensen. Exact vier mensen, zonder een full-time PR manager of in ieder geval iemand die wat zou doen aan de communicatie van de game. Natuurlijk deed Sony een hoop, maar ook zij zaten er niet 24/7 bovenop. Dit kwam simpelweg door het feit dat het nog altijd niet een Sony-game was, want No Man’s Sky zou ongeveer gelijktijdig uitkomen op de PC. Het missen van een communicatief talent binnen het team zou No Man’s Sky uiteindelijk fataal worden…

De ambitieuze game verscheen uiteindelijk na bijna drie jaar aan dikke hype voor de PC en PlayStation 4 in augustus 2016. Honderdduizenden tot miljoenen gamers sprongen bovenop de game en uiteindelijk bleek het totaal niet te zijn wat Hello Games en met name Sean Murray beloofd had. Met name het online aspect werd een vrij pijnlijke affaire voor de studio. In aanloop naar de lancering van No Man’s Sky heeft Sean Murray namelijk beloofd dat je andere spelers online kan zien, maar omdat het universum zo groot is was het iets wat zeer zelden zou voorkomen. Gamers vonden dit mysterieuze aspect in No Man’s Sky super interessant en gingen op dag 1 dus direct naar elkaar op zoek.

Zeer snel na de release stonden er dan ook twee spelers op dezelfde planeet, maar wat bleek? Ze konden elkaar helemaal niet zien! Sean Murray moest door het stof en probeerde er eerst nog mee weg te komen dat alles door de launch zwaar overbelast was, maar probeerde vooral te benadrukken dat No Man’s Sky niet bedoeld is als een multiplayer ervaring. In 2014 en 2015 hintte Sean Murray hier echter meerdere malen wel naar en dus was een schandaal geboren.

Naast het feit dat de game op het gebied van gameplay, graphics en procedural generation ook heftig teleurstelde, ging het in aanloop naar de release van de game al niet helemaal goed met het online aspect van de game. De drukker van de No Man’s Sky Limited Edition beschikte namelijk nog over oude informatie en had in eerste instantie een PEGI 12 rating op de doos gedrukt, met daarbij de iconen voor geweld en online multiplayer. Echter is hier een sticker overheen geplakt met een PEGI 7 rating met daarop alleen het logo voor geweld. Gamers kwamen hier rondom de release achter, wat al snel zorgde voor argwaan. Was het online aspect dan geschrapt?

Het enige juiste antwoord daarop is volmondig ja. Bij release zat er niets in wat op multiplayer lijkt en alhoewel Hello Games dat inmiddels meer dan goedgemaakt heeft, is deze niet ingeloste belofte een waar schande te noemen. Veel spelers kochten de game vrij letterlijk om elkaar op te gaan zoeken, om er vervolgens achter te komen dat dit - ondanks de belofte van de studio zelf - helemaal niet kon. Wat je verder wél kon doen, was ook niet bepaald denderend te noemen.

In de video hierboven zie je namelijk heel goed hoe de game getoond werd tijdens de E3 van 2014 en hoe deze eruit zag bij de release in 2016. Toegegeven, hier wordt wel een extrreem beeld geschetst wat ook niet geheel accuraat is, maar het is wel alleszeggend. No Man’s Sky beloofde een universum met een scala aan mogelijkheden, super mooie gebieden en fauna waar je u tegen zegt. Bij de release viel dit zwaar tegen, gezien de meeste planeten gewoon kale, platte vlaktes waren en de dieren zo bizar gegenereerd werden, dat je de gekste wezens kreeg. We konden er met z’n allen ongelofelijk om lachen, maar het sloeg natuurlijk helemaal nergens op.

De belofte was ook dat er van alles te doen was in de wereld, maar eigenlijk stond je alleen maar goud en koper te minen, letterlijk. Je missie was om naar het centrum van het universum te gaan, maar aan deze reis was niets leuks te beleven. Ook waren er meerdere game breaking bugs, waardoor je soms na uren of tientallen uren spelen opnieuw kon beginnen, simpelweg omdat je een bepaald item niet had en niet meer kon krijgen om naar het volgende universum te gaan. Ik heb dit persoonlijk gehad en wordt nog steeds regelmatig zwetend wakker terwijl ik heel hard ‘ANTIMATTER’ schreeuw.

Na de release van No Man’s Sky in augustus 2016 kwam er dan ook massive backlash voor Hello Games en Sony. Gamers wilden hun geld terug, terwijl Hello Games op een gegeven moment besloot de kaken stijf op elkaar te houden. Maanden later kwamen er updates uit zoals Atlas RIses, Pathfinder en Foundation die het nodige aanpakte, maar het leek er vooral op dat de game ten dode was opgeschreven. Totdat daar opeens de Xbox One release was in 2018, die gepaard kwam met de update No Man’s Sky NEXT.

Want laten we ook het positieve benoemen nadat we ongeveer alles platgebrand hebben wat No Man’s Sky bij release te bieden had. Op 24 juli 2018, bijna twee jaar na de release van de game, was daar No Man’s Sky NEXT. Deze update zorgde er letterlijk voor dat de game in één klap een heleboel features had die de game had moeten hadden tijdens de release in 2016. Zo zat er vanaf die dag een complete multiplayer ervaring in No Man’s Sky, is basebuilding toegevoegd, werd de game grafisch flink opgepoetst en kunnen we kort gezegd stellen dat het een game werd, in plaats van een coppermine simulator. De game is sinds deze update absoluut de moeite waard om een tweede kans te geven. NEXT zorgt ervoor dat de visie van Sean Murray en Hello Games alsnog in de game is geïmplementeerd en dat is ongelofelijk knap te noemen. Natuurlijk zijn we in 2016 bedrogen, maar ieder mens verdient een tweede kans en Murray grijpt deze met beide handen aan.

 

Het wordt ook alleen maar beter, gezien binnenkort de grote update No Man’s Sky: Beyond moet gaan uitkomen. Deze update moet het online component van No Man’s Sky nog beter gaan uitbouwen, waardoor je echt allemaal random mensen online kunt tegenkomen. Momenteel kun je met je vrienden spelen en weleens een random tegenkomen, maar nu moet het dus een volledige online ervaring gaan worden.

De toekomst ziet er dus rooskleurig uit voor No Man’s Sky, maar daar was blijkbaar eerst een grote communicatieflater voor nodig. Een hele grote...

REACTIES (22) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord