De Grootste Communicatieflaters ooit: Halo The Master Chief Collection 

De Grootste Communicatieflaters ooit: Halo The Master Chief Collection 2019-05-02T11:54:23
Iedere keer als Karim weer met nieuwe ideeën voor communicatieflaters komt, realiseren we ons meer en meer hoeveel fouten er eigenlijk gemaakt worden in de industrie waar we allemaal zo van houden. Vandaag neemt Karim één van de grootste van Microsoft onder de loep met Halo: The Master Chief Collection

Overigens gaat het met Halo: The Master Chief Collection absoluut niet alleen over een communicatieflater, maar kunnen we wel stellen dat alles rondom de release van dit pakket één grote flater was, die uiteindelijk de grondlegger was van een andere flater een jaar later: Halo 5: Guardians. Laten we ons voor nu echter focussen op Halo: The Master Chief Collection, de collectie die alle collecties zou wegblazen en voor Halo-fans alle games in één pakket en één overzichtelijk menu zou uitbrengen. Dit ging helemaal mis.

Op 11 november 2014 kwam Halo MCC, precies tien jaar na de release van het nog altijd toonaangevende Halo 2, uit op de toen net in Nederland uitgekomen Xbox One. Persoonlijk stond ik te springen om te gaan spelen en al m’n oude Halo-herinneringen te herbeleven, zowel offline als online. Maandenlang heeft m’n toenmalige vriendin moeten aanhoren hoe graag ik dit wilde spelen, zo vaak dat ze zelfs Halo-taarten voor me gebakken heeft. Dit was dé reden dat ik een Xbox One wilde hebben bij de Nederlandse release en man, man, man… Wat werd ik teleurgesteld.

Op de release bleek namelijk ongeveer niets aan deze collectie te werken. De meeste singleplayer campaigns kwam je ondanks een aantal crashes wel door, maar met name de multiplayer was verschrikkelijk. 343 Industries had er voor gekozen om alle games onder één kap uit te brengen en zo dus ook verschillende Halo-games in één playlist te gooien. Super ambitieus natuurlijk, maar in de uitvoering bleek dit in ieder geval in 2014 veel te ambitieus. Er klopte helemaal niets van de game. Games en modes waarvan je gewend was dat het 4 tegen 4 was, werden 5 tegen 5 of 7 tegen 3, soms laadde de verkeerde game in en eigenlijk moest je überhaupt al blij zijn als je een match kon vinden. Ik heb mijn Xbox One destijds letterlijk de hele dag laten zoeken naar een match en aan het eind van de dag was ik gewoon nog steeds aan het zoeken, tevergeefs.

Duidelijk is dat Halo: The Master Chief Collection dus helemaal kapot was. Nu is het natuurlijk de vraag hoe Microsoft en 343 Industries hiermee omgingen, gezien je met communicatie al een hele hoop brandjes kunt blussen. Echter bleek dat ontwikkelaar 343 Industries allesbehalve voorbereid was op het debacle dat zich ontpopte rondom deze collectie. Halo Waypoint - het forum voor Halo-spelers - stond helemaal vol met geklaag, gezien bijna niemand normaal een match kon vinden. 343 Industries had op de release direct wel door dat “sommige spelers” geen matches konden vinden, een term die in het verkeerde keelgat schoot bij veel spelers gezien niemand normaal een match kon vinden.

Op het gebied van communicatie zou je kunnen zeggen dat Microsoft en 343 Industries niet zo veel te verwijten valt. Ze hebben steeds gecommuniceerd dat ze bezig waren met fixes, die dan inderdaad ook allemaal vrij snel uitkwamen. Echter werd als nel duidelijk dat deze fixes niets tot nauwelijks iets fikste, wat de frustratie van spelers alleen maar liet toenemen. Steeds werden er fixes beloofd die helemaal niks fikste, maar wel ging 343 Industries in december aan de slag met de Halo 5: Guardians beta, waarin de matchmaking gek genoeg prima verliep. Ook werd er in de beginfase nog vaak gedaan alsof maar een aantal spelers hier last van hadden en werd er ook regelmatig gecommuniceerd of de spelers hun routers wilde nachecken. Nou kan een extra check geen kwaad, maar ik denk dat iedereen wel wist dat dit geen probleem was met de routers van de spelers.

Het was gek genoeg even de enige manier om, een jaar voor de release van Halo 5: Guardians, even lekker online te knallen in het Halo-universum op de Xbox One. Met Halo: The Master Chief Collection was er geen beginnen aan en toen het jaar 2015 om de hoek kwam zetten, werd het steeds stiller vanuit Microsoft en 343 Industries. Hadden ook zij de hoop opgegeven dat Halo: The Master Chief Collection nog iets ging worden? Veel spelers, inclusief mezelf, hadden de hoop inderdaad opgegeven en ik was allang weer bezig met het destijds recentelijk uitgekomen Destiny.

Vervolgens werd er gefocust op de release van Halo 5: Guardians, het grote vervolg dat in 2015 uit moest gaan komen voor Xbox One. In aanloop naar de release hield de Halo community z’n hart vast voor de multiplayer van Halo 5, maar deze bleek vrij aardig in elkaar te zetten als het op matchmaking aankomt. Echter had 343 Industries het dit keer niet met de multiplayer, maar met de singleplayer opgefokt en dat is geheel aan te rekenen aan de communicatie vanuit Microsoft en de studio.

Er werd namelijk gedaan alsof de Master Chief een bad guy geworden was en dat agent Locke hem de hele game zou achtervolgen, in een verhaal waarin dan heel lang niet duidelijk zou zijn wie nou eigenlijk de good guy en de bad guy is. Nu is het ook wel zo dat de game zo start, maar voordat je op de helft van de game bent is alles alweer koek en ei tussen de twee en ontpopt zich vooral een zeer matig verhaal, in ieder geval in vergelijking met wat ons in de communicatie beloofd was. Dat, en het feit dat er geen splitscreen in deze game zat, zorgde ervoor dat Hallo met twee releases in twee jaren liefst twee hele grote flaters op z’n naam heeft staan.

Inmiddels is alles aan de beterende hand. Alhoewel matchmaking nog steeds een dingetje blijft, heeft een intens grote patch voor Halo: The Master Chief Collection een hele hoop problemen inmiddels opgelost. Ook komt de collectie in delen naar de PC, te beginnen met Halo: Reach. Voor de PC-versie worden alle multiplayers dan ook apart gereleased, waaruit blijkt dat 343 Industries van hun fouten heeft geleerd. Wel lijken ze met Halo: Infinite nog maar één kans te hebben om van Halo weer een hele grote franchise te maken.

Ooit was Halo toonaangevend voor het first-person shooter genre en hoe je als game multiplayer afhandeld, maar momenteel is Halo vooral toonaangevend voor de generatie waar we inzitten, waarin games die niet af zijn gereleased worden met bar weinig communicatie. Laten we hopen dat Halo: Infintie weer op een andere manier toonaangevend gaat zijn…

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord