De Grootste Communicatieflaters Ooit: Assassin's Creed Unity 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Assassin's Creed Unity 2019-04-16T12:04:16
Sinds er zoiets als een videogame bestaat, vliegen de communicatieflaters je om de oren. Niet geheel onlogisch natuurlijk, maar daardoor niet minder interessant om erin te duiken. Vandaag duikt Karim in de communicatieflaters van Assassin’s Creed Unity.

Het was het jaar 2014, om precies te zijn november 2014. De PlayStation 4 was net een jaar uit, de Xbox One lag officieel pas twee maanden in de Nederlandse winkels en we keken met z’n allen uit naar de eerste lading games die echt waren gemaakt voor deze generatie consoles. Alhoewel Halo: The Master Chief Collection natuurlijk niet een nieuwe game was die speciaal gemaakt was voor de nieuwe generatie, kreeg ik die week wel een flinke klap te verwerken. De game was volledig van begin tot eind kapot en het was onbegrijpelijk dat deze game uit heeft mogen komen. Na die teleurstelling ingeslikt te hebben, ging het vizier op een release later in die week: Assassin’s Creed Unity.

Ik ben overigens totaal geen Assassin’s Creed fan, maar nadat ik Black Flag meer dan vermakelijk vond, wilde ik de volgende game in de franchise toch een goede kans geven. Van collega’s hoorde ik al dat de vroege speelsessies buggy aanvoelde, maar ook destijds al kon je met een patch alles fiksen, toch?

Voordat we in de ellendige release van de game duiken, neem ik je even een paar maanden verder terug 2014 in, om precies te zijn naar juni. Assassin’s Creed Unity was namelijk net geshowed op Ubisoft’s E3 persconferentie, maar eigenlijk ging het maar over één ding: vrouwen. Ik zal je uitleggen waarom.

(Assassin's Creed Unity, waar de Notre Dame nog heel is...)

Op de E3 2014 liet Ubisoft de 4-player co-op mode zien van Unity, een modus waarin je toch wat meer customization verwacht gezien het verhaal een beetje wegvalt. Niets bleek minder waar te zijn. Iedereen is Arno, waardoor de optie om met een vrouwelijke character te spelen volledig wegvalt. In principe nog niet eens zo’n drama, behalve dat Ubisoft in de communicatie niet bepaald handig was. Ze lieten namelijk weten dat er geen speelbare vrouwen in Assassin’s Creed Unity zitten omdat het “ongelooflijk veel extra productiewerk” zou kosten. “Het is dubbel de animaties, dubbel de stemmen, dubbel de assets,” aldus creative director Alex Amancio. Het zorgde ervoor dat eigenlijk alles tijdens de E3 rondom Ubisoft alleen nog maar ging over waarom vrouwen niet speelbaar waren, terwijl oud-collega’s er nog een schepje bovenop deden. “Extra animaties voor vrouwen zouden ongeveer één tot twee dagen extra werk in beslag nemen”, aldus Assassin’s Creed 3 animation director Jonathan Cooper, die op dat moment net bij Naughty Dog werkte.

Het was uiteindelijk de aftrap van een hobbelige weg naar de release. Fast forward naar de launch en het eerste probleem was al dat het reviewembargo zo geplaatst was, dat er pas reviews online kwamen toen de game al flink wat uurtjes te koop was. Meestal is dit geen goed teken en het bleek inderdaad een actie te zijn om de day one sales een boost te geven voordat de reviews online zouden komen. Een actie waarvan je als uitgever toch moet weten dat dit op de lange termijn alleen maar meer schade doet aan je merk, dan dat het ook maar enigszins helpt.

De game was op launch verschrikkelijk slecht. Terwijl ik onderzoek deed naar dit artikel, verbaasde me het dat wij het een 85 hebben gegegeven en dat ook veel andere Nederlandse websites de game eigenlijk wel aardig vonden. Waar het verhaal nog best aardig in elkaar zat, kreeg je er de bizarste bugs en glitches voor terug en was de frame rate om te janken. De bugs, glitches en de frame rate die soms gewoon onder de 20 bleef hangen, waren regelmatig zelfs game breaking en zorgden ervoor dat de game haast onspeelbaar was. Hoofdpersonage Arno viel regelmatig door de vloer, andere personages glitchte ongeveer de hele map over en services die via Uplay liepen om in-game content te unlocken, lagen er regelmatig uit, terwijl je haperend door de game liep. Het was schandalig. 

Uiteindelijk zouden er liefst vier patches uitkomen voor de game in de eerste maand van de release, wat destijds waarschijnlijk een record was. De patches fikste allemaal wel degelijk iets aan de game, maar het kostte er nog een aantal meer om bijvoorbeeld de bovenstaande beoordelingen te rechtvaardigen. Ook was er nog een kleine controverse rondom een patch die op de PlayStation 4 en PC 6,7GB groot waren, maar door problemen op de Xbox One was de patch liefst 40GB groot. Een patch van 40GB is nog steeds niet normaal, maar in 2014 was het natuurlijk helemaal gestoord. Ubisoft gaf aan dat de patch ervoor zorgde dat de gehele installatie van de game werd vervangen en dat ze dit zouden gaan oplossen.

(Een compilatie van de meest hilarische bugs en glitches in Assassin's Creed Unity)

Ubisoft ging natuurlijk keihard aan het werk om de problemen te fiksen, wat ze in grote lijnen uiteindelijk zeker ook gedaan hebben. Ook kwamen ze met een compensatie naar spelers toe die de season pass hadden gekocht, waarin ze je een gratis game aan wilden bieden. Het claimen van die gratis game zorgde er echter voor dat jij het recht om Ubisoft aan te klagen zou verliezen. Persoonlijk heb ik niet het idee dat dit soort algemene voorwaarden, waarin vrij letterlijk burgerrechten worden ontnomen, standhouden in de rechtszaal, maar het is wel zeer opmerkelijk te noemen dat Ubisoft een compensatie gebruikte om zichzelf in te dekken.

Wat we duidelijk kunnen stellen was dat de van origine Franse uitgever rondom Assassin’s Creed Unity in totale paniek was, iets wat te merken is geweest sinds de E3 van dat jaar tot maanden na de release. Wat we overigens even vergeten is dat haast gelijktijdig er een andere Assassin’s Creed uitkwam met de naam Rogue op de PlayStation 3 en Xbox 360. Ook geen perfecte game, maar door de controverse van Assassin’s Creed Unity wel volledig ondergesneeuwd. Eeuwig zonde, want die game heeft het door z’n infantiele grote broer wel heel erg zwaar afgelegd.

Inmiddels zijn er betere tijden voor Ubisoft. De uitgever stond er destijds ook om bekend om games op de E3 te laten zien en ze vervolgens te ‘downgraden’ als ze uitkwamen. Het waren zware tijden voor Ubisoft, met Assassin’s Creed Unity als het absolute symbool van die tijd. Laten we hopen dat Assassin’s Creed Unity het laatste negatieve symbool is geweest voor Ubisoft.

REACTIES (26) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord