De geschiedenis van de Soulcalibur-reeks 

De geschiedenis van de Soulcalibur-reeks 2018-10-12T12:06:12
Leunstoelninja’s weten het al jaren: de Soulcalibur-games staan garant voor een stevig potje knokken met de meest uiteenlopende personages en wapens. Met de release van Soulcalibur VI voor de deur is het een mooi moment om eens terug te blikken op hoe de vechtreeks is ontstaan en hoe de franchise zich in al die jaren heeft ontwikkeld.

Opvallend genoeg heette de eerste game in de franchise niet eens Soulcalibur, maar Soul Edge (Soul Blade in het westen). Deze redelijk succesvolle arcadegame verscheen in 1995 en werd een jaar later op de allereerste PlayStation uitgebracht, waar het nog veel meer bekendheid en positieve kritieken oogstte.

Wapens

De gameplay van Soul Edge voelt redelijk gelijk aan die andere grote vechtreeks van Bandai Namco, Tekken, met een aantal normale en speciale aanvallen, maar met één groot verschil: alle personages hebben wapens. Namco wilde juist een vechtgame maken waarin wapens een van de belangrijkste elementen zijn, aangezien de meeste vechtgames van die tijd vooral gevechten met blote vuisten bevatten.

Soul Edge

Soul Edge heeft zelfs een levensmeter voor deze wapens. Wanneer deze levensmeter leeg is (elke block kost wat energie), moet je zonder je wapen verder vechten. Hier komt dus een hoge mate van strategie bij kijken. Block je de aanvallen van je tegenstander met de kans dat je gedurende het gevecht je wapen kwijtraakt, of focus je je vooral op het aanvallen?

De game draait om de Soul Edge, een zwaard die de drager ervan ongelimiteerde krachten geeft. Alle personages in de game willen dit zwaard logischerwijs bemachtigen. De line-up van Soul Edge is niets minder dan iconisch en veel van de personages komen nog altijd voor in de meest recente Soulcalibur-games. Denk aan de stoere vechter Hwang, de samoerai Mitsurugi, de pijlsnelle Taki, de slangenmens-achtige Voldo en de koene ridder Siegfried.

De grote doorbraak van de franchise

In 1998 verscheen het vervolg in de arcades. Soulcalibur heet zo omdat er een nieuw wapen wordt gecreëerd om de Soul Edge te kunnen verslaan. Een jaar later verscheen de fighter op de Dreamcast, de nieuwe (en tevens laatste) console van Sega. Het was een lanceringsgame en voor veel spelers dé reden om een Dreamcast aan te schaffen. Het is niet voor niets dat Soulcalibur volgens velen een van de beste fighters ooit is. Een dergelijk vloeiende en prachtig ogende fighter was tot dan toe niet eerder op consoles te ervaren. De game ziet er op de Dreamcast zelfs beter uit dan op de arcademachines, iets wat tot die tijd onvoorstelbaar was.

Soulcalibur

Een van de grootste vernieuwingen in Soulcalibur was het feit dat je met je personage acht verschillende kanten op kunt in een 3D-arena. Voor Soulcalibur waren er veel minder vloeiende bewegingen mogelijk in fighting games, waarbij wegrollen en opzij stappen de belangrijkste bewegingen waren. Nu konden spelers door alleen maar met de joystick een richting op te sturen bepalen welke kant een personage op ging, wat erg vernieuwend was voor het genre en sindsdien een standaard is in veel genregenoten.

Veel van de personages uit Soul Edge keerden terug, maar de line-up werd verdubbeld met een aantal nieuwe personages die vooral gebaseerd werden op de vechtstijlen van de originele line-up. Zo is er Maxi, een stoere kerel met een vetkuif die met nunchakus rondslingerde, en Ivy, die met een grote metalen ketting vijanden klappen gaf. De ninja Yoshimitsu zit zo’n beetje in elke Tekken-game maar werd ook geïntroduceerd in Soulcalibur. Volgend de lore van beide games is Yoshimitsu in elke game weer een andere versie van deze legendarische vechter.

De evolutie van Soulcalibur

In de jaren daarna bleef Soulcalibur groeien als franchise, zowel qua gameplay als qua bekendheid. Het in 2003 verschenen Soulcalibur II bracht het grootste commerciële succes binnen de serie tot dan toe teweeg, niet in de laatste plaats omdat de game na de arcadeversie op drie platformen tegelijk verscheen: op PlayStation 2, Xbox en GameCube. Op elk van de consoles kreeg de game een exclusief personage. Op de PS2 is dat Heihachi uit de Tekken-reeks, Spawn op de Xbox en Link uit de Zelda-franchise op de GameCube.

Soulcalibur II


De arcadeversie van Soulcalibur II heeft een unieke modus genaamd Conquest Mode, waarin spelers tegen vijanden vechten voor XP en zo in level omhoog gaan. Dit concept werd verder uitgewerkt in Soulcalibur III. Daarin zit de modus Chronicles of the Sword, waarin spelers hun eigen personage maken en daarmee een verhaalmodus doorlopen die zich op een kaart afspeelt, afgewisseld met allerlei uiteenlopende gevechten. Ook uniek aan Soulcalibur III is dat de game alleen op de PlayStation 2 uitkwam, niet op andere consoles, en dat de arcadeversie pas na de release op de console volgde.

Soulcalibur IV zette deze trend voort: de Xbox 360- en PS3-versies kwamen uit voor de arcadeversie en ook deze game laat spelers hun eigen personages maken. Daarnaast zaten er weer personages uit andere media in: de Xbox 360-versie had Yoda en de PS3-versie Darth Vader, beiden personages uit de Star Wars-franchise. In Soulcalibur V, dat in 2012 verscheen, is Ezio uit Assassin’s Creed het unieke personage.

De legende begint opnieuw

Soulcalibur VI, dat op 19 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en PC verschijnt, is een soort reboot van de reeks en dus het perfecte moment voor nieuwkomers om in te stappen. De game speelt zich af tijdens de eerste Soulcalibur en zet de gebeurtenissen van die game in een nieuw licht. Dat betekent dat veel personages uit het origineel – maar ook uit latere games – weer terugkeren. Het gastpersonage is dit keer niemand minder dan Geralt of Rivia uit de The Witcher-franchise.

Soulcalibur VI

Fighters leggen de laatste jaren steeds meer de nadruk op een goede verdediging en daarom voegt Soulcalibur VI de Reversal Edge toe. Met deze move kunnen spelers een aanval afweren en meteen terugslaan, waarbij een mooi slow-motion effect de actie overzichtelijk houdt. Natuurlijk blijft de vrije gameplay in 3D-arena’s en de nadruk op gevechten met wapens behouden.

Soulcalibur VI lijkt dus zowel geschikt te worden voor zowel de trouwste fans als nieuwe spelers die eindelijk eens willen ervaren waarom de serie al die jaren zo geprezen wordt door fighting games-fanaten. Ben jij er klaar voor? Transcending history and the world, a tale of souls and swords, eternally retold!

 

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord