De geschiedenis van Blizzard 

De geschiedenis van Blizzard 2015-06-02T14:07:30
Met een heel tweede leven in World of Warcraft is Alie uiteraard de aangewezen persoon voor een geschiedenisles over de ontwikkelaar van deze MMORPG, genaamd Blizzard. En qua timing kan het natuurlijk niet beter! Zo vieren we de lancering van Heroes of the Storm en hebben we ook nog Overwatch in het verschiet.

Blizzard Entertainment, Inc., zoals het bedrijf volledig heet, is een Amerikaanse ontwikkelaar die we kennen van (World of) Warcraft, Diablo, StarCraft en Hearthstone. Aan dit lijstje mogen we sinds vandaag ook officieel Heroes of the Storm toevoegen. Een bedrijf dat ons al deze topgames en meer heeft gebracht, verdient wel een eigen Feature, toch?

Blizzard

   

Nederige eerste stappen – Lost Vikings

In 1991 heet Blizzard nog Silicon & Synapse, een naam verzonnen door drie studenten uit Los Angeles die het een jaar na het behalen van hun Bachelor willen maken in de game-industrie. Aangezien slechts één van hen computer science heeft gestudeerd en enige ervaring heeft met het coderen van games is het echter zaak nederig te beginnen. Silicon & Synapse richt zich in eerste instantie dan ook op het maken van ports voor andere bedrijven, zoals Battle Chess op Windows en Commodore 64, Lord of the Rings op Amiga en Shanghai op Windows, ook werkt men aan een remake van Racing Destruction Set, genaamd RPM Racing. Eigen ontwikkelde games van Silicon & Synapse volgen in 1993 met The Lost Vikings, een slimme platformer, en Rock ’N Roll Racing, een combat game met voertuigen. Dit bescheiden portfolio is voldoende om met een award voor beste software ontwikkelaar naar huis te gaan. 

Begin 1994 wordt Silicon & Synapse gekocht door Davidson & Associaties en volgt een naamsverandering in Chaos Studios. Ook deze naam blijft echter maar kort hangen, aangezien er een ander bedrijf bestaat met dezelfde naam… Zodoende besluit men dan maar te gaan voor het inmiddels vertrouwde Blizzard Entertainment. Het zou overigens niet de laatste keer zijn dat Blizzard van eigenaar wisselt. Zo wordt Davidson in 1996, samen met Sierra On-Line, gekocht door CUC International. Deze laatste fuseert vervolgens met grote franchiser HFS Corporation om in 1997 Cendant te vormen. In 1998 ontdekt men dat CUC jarenlang fraude heeft gepleegd, zodat de aandelen van Cendant met 80% kelderen. Het bedrijf verkoopt vervolgens Blizzard aan Franse uitgever Havas, welke vervolgens gekocht wordt door Vivendi. In 2008 gaat Vivendi samen met Activision en wordt de naam van Blizzard toegevoegd aan de merknaam, zodat we voortaan spreken over Activision Blizzard.

The Lost Vikings

   

Warcraft, Diablo en StarCraft

De eerste game die men als Blizzard ontwikkelt, is Warcraft: Orcs & Humans (1994), waarmee de grote doorbraak van de ontwikkelaar een feit is. Deze game kent een online multiplayer, waardoor de competitieve potentie van het strategy genre voor het eerst door miljoenen via hun modem beleefd kan worden. Al snel daarna volgen Blackthorne, Justice League Task Force, The Death & Return of Superman en uiteindelijk de best verkopende PC-game van 1996 met 1,2 miljoen verkochte exemplaren: Warcraft II. Deze game bevat een gebruiksvriendelijke map editor, waarmee spelers hun bestanden via het web kunnen delen en welke Blizzard het belang van het online aspect van gaming doet inzien.

Sowieso is 1996 goed jaar voor de ontwikkelaar, aangezien men ook Diablo uitbrengt. Diablo wordt in naam van Blizzard ontwikkeld door Condor Games, een aparte studio die later wordt opgekocht en vervolgens de naam Blizzard North meekrijgt. Diablo wordt een groot en veel geïmiteerd succes, maar misschien was de service waarmee het gebundeld kwam nog wel van groter belang voor Blizzard, namelijk: Battle.net. Met deze service biedt men gamers een snelle en handige manier om matches te zoeken en te chatten. In de twee daaropvolgende jaren weet Blizzard het succes vast te houden door Diablo ook naar PlayStation te brengen en PC-gamers te verblijden met StarCraft. Deze nieuwe publieksfavoriet wordt na twee jaar ontwikkelen en balanceren de succesvolste game van 1998, met 1,5 miljoen verkochte exemplaren. StarCraft is na Diablo en Warcraft II de derde Blizzard game die meer dan een miljoen keer over de toonbank gaat.

In de daaropvolgende jaren brengt Blizzard vervolgen uit van hun succesvolle franchises. Zo volgt Diablo II in 2000 en is het in 2002 tijd voor Warcraft III. Twee games die wederom alle records weten te breken en waarmee dankzij de fanbase zelfs een geheel nieuw genre wordt gecreëerd. Naast 3D-graphics en hero units kent Warcraft III namelijk ook een campaign editor waarmee DotA wordt gemaakt.

Warcraft: Orcs & Humans

   

De grootste MMORPG ooit: World of Warcraft

In 2001 onthult Blizzard World of Warcraft tijdens de European Computer Trade Show. Uiteindelijk brengt men de MMORPG in 2004 uit, op de tiende verjaardag van het Warcraft-universum. Al snel blijkt de ontwikkelaar voor de negende keer een nummer 1 best verkopende game in handen te hebben. De game verkoopt zelfs (tegen alle verwachting in) zo goed dat men de verkoop tijdelijk stillegt en servers toevoegt. Binnen een jaar hebben zo’n 4 miljoen spelers de MMORPG gevonden. Een feestje dat in 2005 gevierd wordt met de allereerste BlizzCon. In 2007 verschijnt de eerste uitbreiding voor de MMORPG (The Burning Crusade) die binnen 24 uur maar liefst 2,4 miljoen keer verkocht wordt. In 2008 doet de tweede uitbreiding (Wrath of the Lich King) het zelfs nog beter met 2,8 miljoen verkochte exemplaren. Op dat moment hebben al meer dan 11 miljoen mensen een subscriptie.

In 2010 ziet Cataclysm (de derde WoW-uitbreiding) het levenslicht. Ook deze uitbreiding breekt weer alle records met 3,3 miljoen verkochte kopietjes in de eerste 24 uur. De vierde uitbreiding voor WoW doet het echter iets minder: Mists of Pandaria weet in de eerste dag 2,7 miljoen over de (digitale) toonbank te gaan. Met een piek van 12 miljoen in 2010 en een dal van 6,8 miljoen in 2014 schommelen de spelersaantallen van World of Warcraft flink. Nog altijd doet de MMORPG echter goede zaken, zo wordt de vijfde uitbreiding (Warlords of Draenor) als vanouds 3,3 miljoen keer verkocht in een enkele dag tijd.

World of Warcraft

   

De toekomst van Blizzard

Naast World of Warcraft blijft Blizzard nieuwe delen toevoegen aan hun bestaande franchises. Zo komt in 2010 StarCraft II uit een volgt Diablo III in 2012. Deze laatste wordt in 2013 naar de previous-gen consoles gebracht, hetzelfde jaar als dat StarCraft II: Heart of the Swarm verschijnt. Aansluitend krijgt Diablo III in 2014 een uitbreiding (Reaper of Souls) en kunnen we ook op de nieuwste consoles (PS4 en Xbox One) aan de slag met de action-RPG. Dat Blizzard ook verder kijkt dan hun oude, vertrouwde games blijkt eveneens in 2014 als men Hearthstone uitbrengt. Daarnaast waagt men zich met Heroes of the Storm aan het MOBA-genre en gaat men met Overwatch proberen te scoren in de multiplayer FPS markt. Hoe die games het gaan doen, is nog afwachten. Als de geschiedenis ons echter een ding leert, is het wel dat Blizzard heer en meester is in het veroveren van nieuwe genres… En natuurlijk simpelweg in het maken van geweldige games.

Heroes of the Storm

Dat ondergetekende liefde heeft voor Blizz mag ondertussen duidelijk zijn. Hoe zit dat echter bij jullie? Laat in de comments weten wat jullie favoriete games zijn, hoeveel uur van je leven World of Warcraft heeft gekost, of jullie Heroes of the Storm gaan checken, en meer!

REACTIES (31) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord