De favoriete current-gen soundtracks van de PU-redactie 

De favoriete current-gen soundtracks van de PU-redactie 2020-09-21T17:50:03
Wimpie heeft als muziekliefhebber een waslijst aan games met zeer memorabele muziek, maar het is veel leuker om met zijn allen terug te blikken. Daarom maakte hij een rondje langs de muziekliefhebbers op de redactie, om eens te kijken wat hun favoriete soundtracks zijn van deze generatie consoles.


Marvin

Doom, gecomponeerd door Mick Gordon

Weet je wat ik op de ochtend van release van Doom: Eternal deed? Nee, ik speelde de game niet. Ik keek naar een livestream waarin Mick Gordon de muziek van die game ontleedt, en genoot met volle teugen. Minstens zo hyped als ik voor het vervolg op Doom (2016) was, was ik dat voor diens OST. Dat komt doordat de muziek van Doom (2016) waarschijnlijk mijn favoriete soundtrack ooit is, wat het des te pijnlijker maakt dat Mick Gordon niet meer met iD Software samenwerkt aan toekomstige Doom- en Wolfenstein-games. Want ja, de OST van Doom: Eternal vormt een schel contrast met Doom (2016): veel nummers zijn afschuwelijk slecht gemixt. En na wat heen en weer gespuug tussen iD en Gordon werd bekend dat ze niet meer samen gaan werken. Fuck.

Backstory-tijd. Toen ik ruim twaalf jaar geleden (ish) op de muziek van ene Bulb – later bekend als gitarist Misha Mansoor van de band Periphery (Icarus Lives)  – stuitte en voor het eerst Djent in mijn gehoorgang gepompt kreeg, werd ik verliefd. De jaren erna luisterde ik niet veel anders meer, tot ik een beetje Djent-moe werd. Mick Gordon veranderde dat in één klap toen ik het nummer Bfg Division hoorde in een of andere aankondigingstrailer. Want (un)holy shit, die haast mechanische mengelmoes van keiharde gitaargeluiden is overheerlijk, en de manier waarop al die muziek dynamisch tot leven komt in de game was tot dan werkelijk ongekend. Check vooral deze Behind the Music eens. Onwijs veel respect voor de semi-analoge productie én de manier waarop Gordon omging met de oorspronkelijke Doom-soundtrack.

Favoriete nummer? Bfg Division natuurlijk. Nog altijd als ik dat nummer hoor begint m’n hoofd spontaan op en neer te bewegen als de Langnek van de Efteling met een riante hoeveelheid cocaïne in z’n neusgaten, die shit gaat hárd.


    

Graddus

Horizon Chase Turbo, gecomponeerd door Barry Leitch

Ken je dat? Dat je al vanaf minuut 1 weet dat een game speciaal voor jou is gemaakt? Ik had dat een aantal jaar geleden met retroracer Horizon Chase Turbo. Het 80's stijltje, de 80's gameplay en vóóral de 80's muziek: alsof ik voor even weer een snotneus was met een handvol guldens, ergens in een rokerige arcadehal. De soundtrack heeft dan ook al jaren een permanent plekje op m'n playlist.

De componist achter Horizon's sublieme soundtrack is Barry Leitch, de man die eerder tekende voor de muziek van de legendarische Top Gear-games. Nu, bijna dertig jaar later, raken zijn synth-pop tunes nog altijd de juiste snaar.

Schaf Horizon Chase Turbo dus direct aan als je dat nog niet gedaan hebt. De nostalgia is strong in this one, maar ook anno 2020 is dit gewoon een hele toffe racer, compleet met de beste soundtrack van deze generatie. Als ik een beste track moet kiezen, dan zou het Race 5: The Finale zijn.


     

Michel

Hollow Knight, gecomponeerd door Christopher Larkin

Christopher Larkin is zover ik weet niet gigantisch bekend als componist, maar bij mij en vele andere gamers heeft-ie flink wat punten gescoord met de soundtrack van Hollow Knight. Die voegt namelijk enorm veel sfeer toe aan de toch al sfeervolle spelwereld van deze metroivania! Ik heb er volgens mij al vaker over geschreven op PU.nl, maar ik kan er maar niet over uit hoe goed en genuanceerd de soundtrack van Hollow Knight is. Het is een van de weinige game-soundtracks die ik ook buiten het spelen zelf op zet, bijvoorbeeld via Spotify. Ik overweeg zelfs de plaat aan te schaffen, het moet niet gekker worden!

Ik denk dat City of Tears wel mijn favoriete soundtrack van de game is. Je bent tegen die tijd al flink wat uren door duistere, ondergrondse levels gekropen en dan kom je opeens in het de open, sfeervolle stad aan en hoor je de prachtige klanken van de soundtrack. Werkelijk schitterend! Een goede tweede is de soundtrack van Greenpath. De muffe boslucht die je bijvoorbeeld ook ruikt wanneer je in het laatste gedeelte van de Droomvlucht in de Efteling rijdt, komt je haast tegemoet wanneer je dit nummer hoort.

Het beste van dit alles? Er wordt natuurlijk hard gewerkt aan het vervolg Hollow Knight: Silksong! Hopelijk is die soundtrack net zo tof.


    

Dakota

Celeste, gecomponeerd door Lena Raine

Het is geen geheim dat Celeste hoog in mijn lijstje favoriete games ooit staat, en de soundtrack heeft daar zeker een aandeel in gehad. Celeste kan nogal een stressvolle game zijn, zeker tijdens je eerste playthrough. Protagonist Madeline wil koste wat het kost Mount Celeste beklimmen en moet daarvoor, net als de speler, tot het gaatje gaan. In werkelijkheid staat het beklimmen van de titulaire berg natuurlijk voor veel meer, namelijk voor het overwinnen van angsten. Het werk van componiste Lena Raine complimenteert deze symbolische game wat mij betreft uitstekend.

Meeslepende chiptunes worden perfect aangevuld met subtiel pianospel, wat resulteert in een aansporende soundtrack. De verschillende tracks zijn tekenend voor het verschil in gameplay gedurende de reis van Madeline. Het contrast tussen Madeline and Theo en Starjump is bijvoorbeeld immens en de gameplay sluit hier uitstekend op aan. Ik heb nog steeds geen controle over mijn kippenvelgehalte wanneer de track Reach for the Summit begint, dat moet dan ook wel mijn favoriete track zijn. Maar goed, dit verandert dagelijks. Wát een soundtrack. Tip van het huis: Score de Deluxe Vinyl en hang ‘m aan de muur.


     

Roedie

The Last of Us: Part 2, gecomponeerd door Gustavo Santaolalla en Mac Quayle

De soundtrack van de eerste The Last of Us was op momenten droevig, maar ook erg hoopvol. Vergelijkbaar met de algemene toon van de game, kortom. Hetzelfde geldt voor de soundtrack van The Last of Us: Part 2, die net als de game zelf vooral enorm treurig is. Nee, je luistert niet naar deze muziek om je vrolijker te voelen.

The Last of Us: Part 2 is een erg emotionele game, wat ondersteund wordt door een pakkende soundtrack die bestaat uit enkele variaties op thema’s die we kennen uit het eerste deel, net als thema’s die we hier voor het eerst horen. Mijn favoriete muziek hoor je al zodra je voor het eerst de controle krijgt over Joel en te paard naar Jackson rijdt, namelijk de track ‘Unbroken’. Ook op een aantal cruciale momenten later in de game hoor je deze muziek op de achtergrond de scène sturen. Het zijn vooral de lagere tonen in deze track die ‘m voor mij zo goed maakt.

Laten we het even over componist Gustavo Santaolalla hebben. Normaal gesproken is de piano mijn favoriete instrument, maar Gustavo’s gebruik van de gitaar is fenomenaal. Als je video’s op internet bekijkt waarin Gustavo het over The Last of Us heeft, zie je hoeveel passie hij in het maken van zijn muziek stopt. De gitaar is sowieso een erg belangrijk instrument in Part 2, wat iedereen die de game gespeeld heeft vast wel weet.

Het is echter niet alleen maar doom and gloom wat de muziek betreft. Luister bijvoorbeeld naar het liedje ‘Allowed to be Happy’, dat zoals de naam al suggereert voorzichtig hoopvol probeert te zijn.


    

Sven

Assassin’s Creed 4: Black Flag, gecomponeerd door Brian Tyler

Hoewel Tetris Effect je écht in de muziek onderdompelt en het Oudnoors bij de E3-onthulling van God of War me nog steeds elke keer kippenvel bezorgt, kreeg ik de meeste nostalgische gevoelens toen ik laatst de soundtrack van Assassin’s Creed 4: Black Flag weer voorbij hoorde komen. Het is eigenlijk een cross-gen game, maar het was bijna zeven jaar geleden de eerste disk die ik in mijn PS4 schoof. Met de opzwepende klanken van het startmenu van de game was de nieuwe generatie voor mij officieel begonnen. En hoe!

Mijn favoriete track is dan waarschijnlijk ook gewoon de Main Theme, al is ‘Under the Black Flag’ ook wel heel erg lekker. Ik ben al ongeveer sinds Monkey Island 3 een enorme wannabe-piraat en dus raakt een beetje epische en avontuurlijk klinkende soundtrack bij mij al snel de juiste snaar. Het is lekker cliché filmisch, maar het past perfect bij mijn favoriete game uit de serie en het verveelt eigenlijk nooit. Bovendien werken de 35 (!) verzamelbare sea shanties echt geniaal tijdens het onveilig maken van de Caribbean, al zou ik deze niet zo snel buiten de game luisteren. Nee, doe dan maar gewoon onderstaande suite, door het Swedish Radio Symphony Orchestra.


     

Jacco

NieR: Automata, gecomponeerd door Keiichi Okabe, Kuniyuki Takahashi, Keigo Hoashi, Sho Ishihama en Kareku Ishihama

Ik vind het heel lastig kiezen, want er zijn zoveel goede gamesoundtracks! Van Celeste en Pokémon tot God of War en The Witcher 3. Toch ga ik voor die van NieR: Automata, een van de meest dynamische, interessante en epische gamesoundtracks die ik heb gehoord. Er zijn trommels, elektrische gitaren, akoestische gitaren, synthesizers en triangels die elk nummer een spektakel op zichzelf maken. Denk aan het Disney-achtige Amusement Park en het tropisch-fantastische Forest Kingdom: ik weet nog precies wanneer ik ze voor het eerst hoorde. De zang bestaat daarbij uit een mix van Japans, Engels en een zelfbedachte taal. Soms pik je er wat woorden uit, maar meestal zijn het gewoon indrukwekkende klanken – iets waar ik heel goed op ga.

De beste track vind ik Birth of a Wish, een van de meer bombastische tracks. Het heeft harde trommels en diepe koren die me doen denken aan de kolossale vijanden die je soms bevecht. De track heeft verder een soort wanhopige ondertoon, wat past bij de ‘cyclus’ waar de game om draait. Heerlijk.


     

Wimpie

Cuphead, gecomponeerd door Kristofer Maddigan

Ik heb altijd een soort ontzag gehad voor jazzmuzikanten. Misschien komt dat door mijn bijbaantje als geluidstechnicus - of door de film Whiplash - maar als die gasten op een podium staan, heeft dat voor mij iets heel speciaals. Of het nu pianisten, blazers, drummers of zelfs tapdansers zijn, jazz is zo’n high class kunstvorm waarvan ik weet dat ik het zelf nooit zal kunnen uitoefenen.

De dertienkoppige band achter de soundtrack van Cuphead bevestigt die stelling, en onder leiding van componist Kristofer Maddigan wordt het klassieke muziekgenre naar nieuwe hoogtes getild. De soundtrack laat zich prima omschrijven als paniekjazz: razendsnel en precies gespeeld. Net zo precies als de vele sprongen, ontwijkingsmanoeuvres en aanvallen die ik als Cuphead moet uitvoeren tijdens de vele boss fights.

Dat is ook precies de reden waarom ik deze soundtrack zo dope vind. Maddigan activeert met zijn composities precies de mindset die ik wil hebben bij een game als Cuphead: focus. Mijn aandacht is bij niets anders dan de game, want ik moet die lastige boss verslaan. Daarnaast kom je een 30’s style soundtrack als die van Cuphead nauwelijks tegen in een videogame, wat naar mijn mening erg verfrissend is.

Mijn favoriete track is de Victory Tune, die je -zoals de naam doet vermoeden- hoort na het voltooien van elk level. Die track ademt gewoon euforie. Dat moment dat je ervaart na vijftig mislukte pogingen om een boss te verslaan, geweldig! Als ik nog een runner-up mag kiezen is dat de OST van Persona 5. Iets minder klassiek, maar ook onvervalst jazzy.

Tot zover de favoriete tunes van de redactie, maar nu is het de beurt aan jou! Drop in dit topic op de PUmunnity pagina jouw favoriete soundtrack van deze generatie consoles. Vermeld kort wiede componist is, waarom je de soundtrack zo dope vindt en wat je favoriete track is. Eind deze week verzamel ik alle input van de community voor een hele dikke feature vol met OST’s van de afgelopen jaren!

REACTIES (30) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord