De charme van Pokémon Mystery Dungeon 

De charme van Pokémon Mystery Dungeon 2020-02-07T14:00:44
Even leek het alsof het gedaan was met de Pokémon Mystery Dungeon-reeks, maar met de aankomende remake van de eerste delen blaast Nintendo de franchise nieuw leven in. Jacco vertelt wat nou eigenlijk de charme is van deze spin-offs.

Pokémon Mystery Dungeon is een merkwaardige spin-off-reeks. Eens in de zoveel tijd verschijnt een nieuw deel, dat matige tot aardige reviews krijgt vanwege marginale verbeteringen ten opzichte van het vorige deel. Toch hebben de Mystery Dungeon-games een trouwe schare volgers die ze op handen dragen. En terecht, want hoewel ik de repetitieve gameplay soms spuugzat ben, zijn de personages in de games vaak hartverwarmend.

Pokémon Mystery Dungeon

De geboorte van een genre

Pokémon Mystery Dungeon kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Sterker nog: ontwikkelaar Spike Chunsoft, destijds nog Chunsoft en momenteel uitgever van games als Cyberpunk 2077 in Japan, heeft het Mystery Dungeon-genre ruim tien jaar voor Pokémon Mystery Dungeon min of meer geïntroduceerd. Na de eerste vier Dragon Quest-titels kwam de studio in 1997 met Torneko’s Great Adventure: Mystery Dungeon, een dungeon crawler waarin Dragon Quest 4-winkelier Torneko spullen verzamelt voor zijn winkel. Geïnspireerd door de game Rogue – dat wordt gezien als de grondlegger van het roguelikegenre – is de kerker die Torneko bezoekt elke keer anders. Dat zorgt voor een behoorlijk pittige game waarin je de pech kunt hebben niet de juiste spullen te vinden om te kunnen overleven en daarom sterft en al je bezittingen en XP kwijtraakt!

Daarna verschenen er verschillende soorten Mystery Dungeon-titels, zoals Torneko: The Last Hope, de Shiren The Wander-serie en de Chocobo-games van Squaresoft, die de formule allemaal op vergelijkbare wijze toepassen. Hoewel een aantal van deze titels redelijk verkocht – meer dan een miljoen verkochte exemplaren was al zeer verdienstelijk – konden ze niet opboksen tegen het ongekende succes van Chunsofts volgende project: Pokémon Mystery Dungeon.

In 2005 werden Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team en Blue Rescue Team tegelijk uitgebracht, vergelijkbaar met de duoreleases van de hoofdgames in de Pokémon-reeks. Wat echter bijzonder is aan de twee versies is dat – naast een aantal exclusieve pokémon – Red Rescue Team verscheen voor de Game Boy Advance en Blue Rescue Team uitkwam voor de Nintendo DS. Het verschil tussen beide versies was niet zo groot als spelers wellicht hoopten, aangezien de DS-versie niet bepaald mooi was vergeleken met andere nieuwe titels op het platform. Tovh was het een slimme manier om de generatiekloof tussen de handhelds te overbruggen. Voor mij als elfjarige zonder Nintendo DS was het daarnaast bijzonder goed nieuws, want ik kon op die goede oude GBA beginnen aan mijn avontuur.

Pokémon Mystery Dungeon

Een groot mysterie

De premisse van de games vond ik echter altijd een beetje verontrustend. Een mens dat ongevraagd in een Pokémon-wereld terechtkomt en in een pokémon verandert? Moet hij of zij dan niet naar school? De game begint in ieder geval lekker mysterieus, met een vragenlijst die aan de hand van je persoonlijkheid bepaalt welke van de starter-pokémon je bent, waarna je ontwaakt op een strand. Daar word je ontdekt door een uiterst sympathieke pokémon, waarmee je een Rescue Team besluit te vormen om pokémon in nood te redden. Oh, en je krijgt een doek om je nek, alsof je onderdeel uitmaakt van een groep gangsters.

Daar komt de klassieke Mystery Dungeon-formule om de hoek kijken: je wandelt door willekeurige kerkers, op zoek naar de volgende trap en uiteindelijk de pokémon in nood. De game is turn-based, waarbij je vrij door dungeons loopt, maar elke stap die je zet en elke aanval die je uitvoert telt als een beurt, waardoor je rekening moet houden met de afstand tot vijanden. In die zin lijkt de gameplay redelijk op de mainline titels, want bij het vechten houd je rekening met het type en de statistieken van een pokémon en gebruik je items waar nodig. Ook is er per vijand een kans dat de pokémon zich bij je team wil aansluiten en zorgt het hongeraspect, dat is gelinkt aan de aanvallen die je uitvoert, ervoor dat spelers voedsel en geld moeten vinden.

Repetitief

In de delen na Rescue Team - de Explorers-games, Gates to Infinity en Super Mystery Dungeon -  is deze formule hier en daar verfijnd, maar nooit echt veranderd. Wat vooral opvalt is dat de games een stuk eenvoudiger zijn geworden en de moeilijkheidsgraad tegen het einde van het verhaal pas echt vereist dat je traint door zijmissies aan te nemen. Niet dat de diepgang ontbreekt, want zeker in de eerste twee delen moet je zo nu en dan goed nadenken. Welke aanvallen zijn slim om aan elkaar te linken voor een goede combo? Welke Orbs neem je mee? Welke pokémon neem je mee, met het risico dat er geen ruimte meer is om nieuwe vrienden te maken?

Pokémon Mystery Dungeon

Toch wordt de gameplay van de Pokémon Mystery Dungeon-games al gauw repetitief. Dat is eigenlijk inherent aan het genre: willekeurige werelden zijn extra herspeelbaar, maar nooit zo boeiend als zorgvuldig ontworpen omgevingen. Nota bene het slechtst beoordeelde deel, Gate to Infinity, schudde de boel op met vaststaande puzzelomgevingen, maar over het algemeen blijft de gameplay bij het rondwandelen en pokémon verslaan, en dus niet ontdekken zoals in de mainline games.

Diglett met voeten

Je vraagt je wellicht af waarom fans dan toch zo verzot zijn op de spin-offs. Dat heeft vooral te maken met de charme van de personages en de hartverwarmende momenten die daaruit voortkomen. In Mystery Dungeon zijn pokémon namelijk autonoom: wezens met eigen emoties en problemen, in plaats van beesten die voor hun trainers elkaar te lijf gaan. Dugtrio is bijvoorbeeld een vader wiens zoon Diglett is ontvoerd door Skarmory omdat hij aardbevingen veroorzaakt zou hebben en Wigglituff is een charismatische leider met een kort lontje. De game gaat erg leuk om met de verschillen tussen pokémon en brengt ze regelmatig in komische situaties. Een van de hoogtepunten is een Diglett die een opmerking maakt over z’n voeten, waarna de andere pokémon van binnen sterven bij de gedachte dat een Diglett voeten heeft (‘HE HAS THEM? FEET?’). Dat soort grappige dialogen verwacht je niet in een Pokémon-game.

Pokémon Mystery Dungeon

Vanaf het moment dat je wordt gevonden door je partner bouw je een band op met de andere pokémon, wetende dat je ooit moet terugkeren naar de mensenwereld. Dat zorgt voor een soms langdradig, maar voor Pokémon-begrippen bijzonder goed verhaal. Met name Exporers of Time, Darkness en de derde versie Sky - naar mijn mening de beste delen - gaan volledig ‘anime’ met het verhaal. Je reist meerdere keren door de tijd en er zijn zoveel plotwendingen dat je écht je hoofd erbij moet houden. Daarbij bevatten beide games nog een indrukwekkend lang post-game-verhaal, in ieder geval langer dan de gemiddelde post-game van een mainline Pokémon-titel.

Nieuw leven

Ik vind het daarom eigenlijk een beetje zonde dat Nintendo de eerste games van een remake voorziet in plaats van de tweede, of dat het niet gewoon een nieuw deel uitbrengt. Qua opzet van het verhaal zijn de DS-delen en Super Mystery Dungeon veel boeiender en over het algemeen een stuk moderner. Het is anderzijds ook wel begrijpelijk, want de nostalgische waarde voor de eerste delen is het hoogst. De eerste keer dat we Pokémon Mystery Dungeon opstartten was een speciaal moment, dan Nintendo in een prachtig nieuw jasje en hopelijk de juiste innovaties probeert te repliceren. Ik ben er in ieder geval klaar voor. Pokémon Mystery Dungeon: Resque Team DX is vanaf 6 maart verkrijgbaar voor de Switch.

Pokémon Mystery Dungeon

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord