De beste jump scares in games 

De beste jump scares in games 2014-10-14T16:36:29
Dat Tjeerd tegen het plafond aan springt tijdens een horrorgame is bekend, maar het is niet alleen zijn schuld dat hij de schrikreflexen heeft van een meisje van zes. Ontwikkelaars weten heel goed wat ze doen met die jump scares. Roy maakte een lijstje van de meest memorabele.

Let op: dit is enigszins spoilergevoelig!

Angst is een afweermechanisme. Het heeft er voor gezorgd dat de mensheid niet als een dolle dwaas op sabeltandtijgers af rende. Die enorme katten zijn er niet meer om ons angst in te boezemen, sterker nog, er zijn eigenlijk nog maar weinig dingen waar we tegenwoordig bang voor hoeven te zijn. Toch Tjeerd? Waarom lig je verstopt onder de dekens? En waarom staat hier een bed? Nu al geen trek in dit lijstje met de meest geschifte jump scares hè?

 

Honden en ramen (Resident Evil Gamecube remake)

Iemand op willekeurige en onontkoombare momenten de stuipen op het lijf jagen, is een kunst. Een kunst die Resident Evil op gamegebied misschien wel heeft bedacht. Want ik weet bijna zeker dat iedereen die de titel van deze feature las, direct aan dit moment uit de RE-serie moest denken. Die. Fuckin. Honden.

Dat hier de Gamecube remake staat en niet het origineel is om een simpele reden; die extra naai actie. Want zodra je voor de eerste keer door die ene gang in de Spencer mansion banjert, is er niks aan de hand. Ja, je hoort wat onheilspellend getik tegen de ramen. ‘Dat is vast de wind’ zeg je hardop tegen jezelf. Maar iedereen die ooit een horrorfilm heeft gekeken weet ook dat het nooit de wind is.

Pas wanneer je opnieuw door de gang loopt, gebeurt het. Dan springt er opeens een dolle zombiehond door het raam. Terwijl jij je hart weer terug in je borstkas probeert te stoppen en tegelijkertijd naar de dichtstbijzijnde deur sprint, springt er nóg zo’n mormel door het raam. Jo, bedankt RE, ik ga even naar buiten en dit spel een week lang niet meer aanraken.

Resident Evil Honden

 

BioShock’s Boy of Silence (BioShock Infinite)

Wat een sfeertje heerst er in BioShock Infinite. Het is een utopie die constant op het randje van de afgrond staat. In principe is dat scenario al genoeg om je nachten lang wakker te houden, maar Infinite doet het anders. In tegenstelling tot het freaky gevoel dat je constant in je achterhoofd had bij de eerste BioShock vanwege die geflipte splicers, is Infinite eigenlijk behoorlijk rustig. Totdat dat niet meer zo is...

Comstock House is een grote clusterfuck van creepiness en dat komt allemaal door de Boys of Silence. Iets wat klinkt als een boyband waar Justin Bieber voor gemaakt is, heeft er voor gezorgd dat je de laatste uurtjes van Infinite in etappes van 20 minuten speelde. Op zoek naar Elisabeth in Comstock House moet je de security doors openen. Simpel, want de schakelaars en hendels in Infinite zijn niet te missen, zo ook deze niet.

Zodra je de hendel hebt overgehaald, werp je automatisch een blik op de camerabeelden en zie je de zware deur open zwaaien. Dan draai je je om. En dan vraag je je opeens af waarom je eigenlijk geen luiers meer draagt...

 

Achter je (Slenderman)

Sommige van deze jump scares behoeven geen verdere uitleg. Iedereen kan zich de Slenderman hype nog herinneren. Werkelijk iedere Youtuber die er ook maar een beetje toe deed, heeft de game gespeeld. Dan hoefden wij het zelf niet te doen... Slenderman was namelijk meer een ‘minigame’. Het was iets wat je je vrienden, en vooral vriendinnen, wilde laten spelen omdat je weet dat ze een hartverzakking krijgen.

Het ene moment loop je lekker rustig pagina’s van een blocnote te verzamelen, en het volgende moment heeft een lange, kale en vooral bleke gast je monitor (en je kringspiercontrole) overgenomen.

 

Ik wil niet meer man. Ik wil echt niet meer gewoon. Dit sloeg nergens op. Dit is onrealistisch.’ (P.T.)

Tjeerd moet het elke keer weer ontgelden. Sinds hij Outlast gespeeld heeft, zijn we erachter gekomen dat Tjeerd+horrorgames+stream een waar kijkcijferkanon is. Met name door zijn mannelijke en schrille kreten die hij slaakt. Maar eerlijk is eerlijk; iedereen die deze Silent Hills demo gespeeld heeft op de PS4 is werkelijk een klein beetje gestorven tijdens deze jump scare.

Zelf heb ik het ook gespeeld en ik had het moment dat Lisa opeens tevoorschijn springt en je afmaakt al een aantal keer gezien en nóg schrok ik me de vinketering. Niet zo erg als Tjeerd, maar toch. Dus nogmaals, voor jullie viewing pleasure:

P.T. Jump Scare

 

Ladder op, ladder af (F.E.A.R.)

Als The Ring ons iets geleerd heeft, is het wel dat kleine meisjes met chronisch nat haar nergens goed voor zijn. Naast hoofden 360’s te laten maken dan. In F.E.A.R. ben je constant op je hoede voor Alma, want dat loeder kan ieder moment tevoorschijn springen. Het feit dat je in first person door een donkere hal loopt, maakt het schrikmoment des te erger. Vooral die ene scene waar je op je dooie gemak wil afdalen via een ladder en zodra je omdraait, staat die bitch daar!

Uit pure ‘fight or flight-reactie’ spring je van de ladder af om meteen daarna kennis te maken met een wandelend lijk waar je wéér van schrikt. Natuurlijk komt dit ook door de scherpe geluiden, maar nondedju, wat is dit uncool. En het is niet de enige keer dat Alma je vriendelijk de hand wil schudden terwijl jij de sporten van een ladder bestijgt...

 

Honorable mentions

Dead Space – Alle Necremorphs ever

Eternal Darkness – nooit meer in bad

Batman: Arkham City – shocking

Batman Arkham City

Thief – sleutelgATVERDOMME!

Thief

Outlast – alles wat beweegt en stilstaat, vooral dat ene. Jeweetwel, dat ene kutstuk met die gast

En zo zijn er nog talloze voorbeelden van deze momenten die je darmflora even flink laten opbloeien zeg maar. Tjeerd is echt niet de enige manly man die het uitschreeuwd bij dit soort momenten, maar hij is simpelweg een van de weinigen die zichzelf laat filmen wanneer hij het doet. Bovenstaande lijst is natuurlijk niet compleet, maar dat laat ik aan jullie over in de comments.

REACTIES (33) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord