De beste fan remakes ooit 

De beste fan remakes ooit 2017-09-29T12:34:17
Er worden ieder jaar bootladingen aan remakes gemaakt, maar voor sommigen is dat niet genoeg. Als de grote ontwikkelaars het niet doen, dan slaan de fans zelf wel aan het coderen! Zie hier de beste fan-made remakes die (n)ooit het daglicht gezien hebben en soms zelfs beter zijn dan het origineel.

Het doel van een remake is over het algemeen om een oude titel weer verkoopbaar te maken, door de game in een nieuw jasje te steken en tegelijkertijd de nostalgische gevoelens van de fans te respecteren. Er verschijnen een hele hoop toffe officiële remakes (of ‘reimaginations’, zoals sommige uitgevers het liever noemen), maar wat als de remake van jouw favoriete game maar niet komt? Dan ga je zelf maar aan de slag. En dat gebeurt, vrij massaal! Net als dat modders voor hun plezier bakken met extra content bouwen, bouwen ze soms ook gewoon hele games.

Het mooie is dat deze games puur uit liefde worden gemaakt en vaak ook gratis te downloaden zijn. Minder mooi is dat niet alle grote uitgevers deze liefde kunnen waarderen en maar al te graag met de copyright-hamer zwaaien. De zogenaamde ‘cease and desist’-brief is een gevreesde term onder hobby-onwikkelaars en hun volgers, waarmee uitgevers het stoppen van projecten afdwingen. Ook deze remakes verdienen aandacht, zelfs al krijgen we ze nooit te spelen.

De mooiste Speelbare fan remakes

Maar eerst het goede nieuws. De volgende onofficiële remakes zijn door fans gemaakt, behoorlijk goed gelukt en ook nog eens voor iedereen gratis speelbaar. Voor als je eens iets totaal anders wil spelen dit weekend!

Skywind

Laten we gelijk maar beginnen met de bekendste fan-made remakes van allemaal, eentje die samen met Skyblivion en Morroblivion het zogenaamde TESRenewal Project vormen. The Elder Scrolls is een serie die al machtig lang meegaat en als er een nieuw deel uitkomt en de ontwikkelaar staat open voor mods, wat let je dan om een ouder deel volledig opnieuw in elkaar te zetten in de meer geavanceerde engine van de nieuwe game? Het eiland Vvardenfell zit inmiddels ook in The Elder Scrolls Online, maar dat is toch niet hetzelfde als gewoon het hele Morrowind avontuur, in de graphics en interface van Skyrim.

Black Mesa

Je moet wat als je favoriete ontwikkelaar het vertikt om een deel 3 te maken van een bepaalde populaire gameserie, maar ondertussen wel een prima engine beschikbaar heeft gesteld om zelf games mee te maken! Echter, in plaats van in de tijd vooruit te gaan, besloot een team van amateurs genaamd de Crowbar Collective om hun ideale versie van Half-Life 1 te bouwen. Daar nemen ze in ieder geval ruim voldoende hun tijd voor: al in 2005 kwam de eerste aankondiging en pas in 2012 was er een eerste versie speelbaar, met nog lang niet de hele game. Black Mesa is nu nog steeds in ontwikkeling en te krijgen via Steam Early Access. Hoe dan ook een tof project om te volgen voor de echte Half-Life liefhebber!

GoldenEye: Source

Een fatsoenlijke first-person shooter op console, voordat GoldenEye 007 in 1997 het daglicht zag hield niemand het voor mogelijk! Vooral dankzij de verslavende splitscreen modes was het een game die ons nog vele jaren in zijn greep hield. Om dat gevoel proberen te evenaren, is in 2005 aan een multiplayer remake begonnen, die in 2010 uitkwam. Nu, precies 20 jaar na de release van de oorspronkelijke game, wordt GoldenEye: Source nog steeds regelmatig uitgebreid en gepatched! Een bijzondere remake voor een minstens even zo bijzondere game en zeker het proberen waard.

Renegade X

De inmiddels overleden Command & Conquer serie wordt vooral geroemd als een van de oervaders van het RTS-genre, en zeker niet om die gare first-person shooter spin-off genaamd C&C: Renegade. Wat velen daarom vergeten is dat deze game ondertussen toevallig wel een hele toffe, Battlefield-achtige multiplayer mode had! Om de awesomeness hiervan in wat minder gedateerde visuals te ervaren, is er gelukkig zoiets als Renegade X. Oorspronkelijk in 2009 uitgebracht als mod voor Unreal Tournament 3, maar sinds 2014 als standalone titel beschikbaar en nu nog steeds ondersteund. Klaar? Downloaden maar!

Neergeschoten fan remakes om van te balen

Helaas zijn uitgevers van bekende franchises niet altijd even enthousiast over de hommages van de fans. De volgende games zijn jammer genoeg nooit afgekomen, omdat de ontwikkeling onder druk van copyright claims gestaakt moest worden.
 

Metal Gear

Iedereen kent Metal Gear Solid, maar waar Snake´s verhaal eigenljik begon was natuurlijk in 1987, toen Metal Gear verscheen. Niet zo gek dat mensen de eerste encounter met Big Boss in moderne graphics willen zien en zo ook Ian Ratcliffe. Hij en zijn team Outer Heaven Productions begonnen met een remake in de source engine van Valve. Konami vond het helemaal prima mee zo lang er geen geld mee verdiend werd en de makers wisten zelfs David Hayter en Paul Eiding te strikken voor de stemmen van Snake en Campbell. Jammer genoeg moest het project toch worden stopgezet, naar verluidt omdat Konami toch niet tot een beslissing kon komen over wat ze ermee aan moesten. Fuck Konami.

Shadow Moses

Na het debacle met bovenstaande Metal Gear remake (en niet te vergeten met Hideo Kojima), had de maker van deze remake vast wel gerekend op weerstand van Konami. Dat weerhield Airam Hernández er echter niet van om het Shadow Moses project te beginnen, een complete redo van Metal Gear Solid in Unreal Engine 4. Een ambitieus doel, maar heel ver is hij niet gekomen voor Konami er een stokje voor stak. Uiteindelijk heeft hij er maar een virtueel museum van gemaakt, genaamd MGS: The Fan Legacy. Ook leuk, maar toch… fuck Konami.

Chrono Resurrection

Een van de beste JPRG’s ooit moest en zou volgens Nathan Lazur en het door hem opgerichte Resurrection Games een remake krijgen. En een mooie ook! Na een gefaalde poging (genaamd CT64) om de game naar de Nintendo 64 te brengen, werd Chrono Resurrection in het leven geroepen en moest in eerste instantie een demo worden voor PC en voor dev kits van de GameCube en Xbox. Bij fan remakes denk je misschien al snel aan amateurs, maar Lazur had voor Chrono Resurrection een geskilled team van professionals bij elkaar geraapt. En dat is er aan af te zien! Jammer genoeg kreeg Square Enix in 2004 lucht van het project en eiste vervolgens dat ze ermee kapten.

AM2R (Another Metroid 2 Remake)

Na het belachelijk toffe Metroid Fusion, kwam Nintendo in 2004 met Metroid: Zero Mission, een remake van Samus eerste avontuur, met de graphics van Super Metroid. Iedereen hoopte hierna op een remake op Game Boy titel Metroid II: Return of Samus, maar helaas, een aankondiging bleef uit. Slimme pik Milton Guasti pikte dit niet, nam het heft in eigen handen en werkte 10 jaar (!!) aan zijn eigen Metroid II remake. In augustus 2016 werd Another Metroid 2 Remake (of AM2R) officieel uitgebracht en was vanaf toen voor iedereen gratis te downloaden.

Nintendo op haar beurt pikte dit weer niet en slingerde een DCMA copyright claim richting Guasti’s creatieve aars. Einde verhaal voor AM2R. Zonde. Niet veel later kondigde Nintendo een eigen Metroid II remake aan voor de 3DS: Metroid: Samus Returns! Het is geen klassieke 2D pixel-Metroid, maar wel een verdomd goede game. Milton Guasti zelf heeft ondertussen ook best prima voor elkaar, hij is aangenomen als level designer voor Ori and the Will of the Wisps!

Wat is jouw favoriete fan remake, of welke games verdienen er een? Vertel het ons in de comments!

 

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord