De 10 beste fictieve merken in games 

De 10 beste fictieve merken in games 2015-03-20T09:36:47
Het is toch wat allemaal, al die reclame tegenwoordig. Ook in games ontkom je er niet aan. Mijndert haalde zijn beperkte gevoel voor commercie uit de kast om voor jullie de aller beste nep-merken op een rijtje te zetten.

Een geloofwaardige fictieve wereld hoeft niet perse realistisch te zijn, als het maar raakvlakken heeft met de echte wereld, zodat het voor de lezer/kijker/speler herkenbaar blijft. En aangezien we in het dagelijks leven overal worden doodgegooid met reclame, is het logisch dat de virtuele omgevingen van games ook vol zitten met marketing en commercie. En dat levert soms erg leuke dingen op. Hieronder een aantal van de beste fictieve bedrijven in games, met de mooiste advertenties en slogans die je ooit hebt gezien.

     

Ultor (Saints Row)

Ultor was in het eerste deel van Saints Row nog een onschuldig kledingmerk, maar in Saints Row 2 bleek dat het bedrijf zich in de loop der jaren behoorlijk heeft uitgebreid en eigenlijk alle industrieën in de stad heeft overgenomen. Van telefoons tot wapens, en van medicijnen tot casino’s, alles in Saints Row is van Ultor! Ook leuk, het bedrijf speelde eerder een grote rol in Red Faction, een andere game van ontwikkelaar Volition. Spelen Saints Row en Red Faction zich af in hetzelfde universum?

Slogan: “A brighter future and a better life”

          

Honningbrew Mead (The Elder Scrolls V: Skyrim)

Dit brouwsel is een bijzonder populair drankje in de noordelijke regionen van Tamriel, vooral de Nords zijn er dol op. Mead, of ‘mede’ in het Nederlands, is een oeroud alcoholisch product dat wordt gemaakt van honing en water. In Skyrim is de Honningbrew Meadery verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd met de Black-Briar Meadery in Riften. Aan jou, de Dragon Born, de keus welk merk in Skyrim de overhand krijgt.

Slogan: “I used to be an adventurer like you…” Nee laat maar, dit merk heeft naar mijn weten geen catchy slogan in de game. Dus verzin zelf maar wat leuks.

 

Aperture Science, Inc. (Portal)

Toen Cave Johnson in 1956 een belletje van president Eisenhower kreeg of hij douchegordijnen wilde maken voor het Amerikaanse leger, twijfelde hij geen moment. Deze deal heeft het bedrijf, dat toen nog bekend stond als Aperture Fixtures, zeker geen windeieren gelegd. Het stelde de organisatie in staat om binnen no time uit te groeien tot het grootste wetenschappelijk onderzoeksbedrijf van Amerika, dat zelfs even voorbij kwam in Half-life 2: Episode 2. En zolang de min of meer vrijwillige proefkonijnen niet gaan zeuren over cake, gaat Aperture Science nog een glorieuze toekomst tegemoet. Of in de woorden van Cave Johnson himself: “Science isn’t about ‘why’, it’s about why not!”

Slogan: “We do what we must, because we can…”

 

Mudoken Pops (Oddworld: Abe’s Oddysee)

Oddworld: Abe’s Oddysee draait helemaal om de enorme vleesfabriek Rupture Farms. Nadat het vlees voor de Meech Munchies, Scrab Cakes en Paramite Pies was opgeraakt, moesten de kwaadaardige Glukkons op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten. Het kwam goed uit dat er in de fabriek duizenden onschuldige Mudokens werken. Ruim genoeg vlees dus om heel veel lollies van te maken, onder de nieuwe merknaam Mudoken Pops. Aan Abe de taak om zoveel mogelijk van zijn soortgenoten te redden van deze gewisse dood. In deel twee van Oddworld gingen de Glukkons trouwens over op een drankje genaamd Soulstorm Brew, gemaakt van Mudoken-tranen en botten van hun voorouders. Yummie. De originele advertentie bestond uit een Mudoken-hoofd, gespiesd op een stok. Dit werd in Japan niet gewaardeerd, en is daarom vervangen door een wat minder aanstootgevend ijsje. Deze versie zien we nu ook in Oddworld: New 'n' Tasty, de HD Remake van de game. 

Slogan: “Coming soon! Something New ‘n’ Tasty”

        

OverCharge Delirium XT (Sunset Overdive)

Dit kekke energiedrankje is waar heel Sunset City op draait. Prima spul uit een blikje, niets aan de hand, ware het niet dat producent Fizzco de gezondheidsnormen eens even flink aan haar spreekwoordelijke laars heeft gelapt. Gecombineerd met de immense populariteit van de vloeistof, is dat vragen om problemen. Iedereen die het drinkt verandert in enorme, roze mutanten. Prima vijandmateriaal voor deze compleet lijpe game.

Slogan: Get up, down an OverCharge, and become a better you!”

          

Abstergo Enterainment (Assassin’s Creed)

Ah, de commerciële tak van Abstergo Industries. Onder regie van de Tempeliers, die in onze tijd nog steeds in oorlog zijn met de Assassins. Waarom precies weet niemand. Door de Animus technologie open te stellen voor een groter publiek, springt Abstergo Entertainment in ieder geval slim in op de huidige virtual reality hype. Echt zelf kunnen rondlopen in een ander tijdperk, nou, mij hebben ze. Zo lang die rare Assassins me maar niet weer lastig vallen met allemaal vervelende klusjes.

Slogan: “Welcome to a New Kind of Entertainment”

       

Grog (The Secret of Monkey Island)

We kennen allemaal Stan's Previously Owned Vessels, Stan's Previously Owned Coffins, Mutual of Stan en Stan's Real Estate Emporium, maar het beste merk in de Monkey Island reeks is natuurlijk Grog. Dit bijzonder verfrissende drankje is tevens één van de gevaarlijkste stoffen op aarde. Grog bevat één of meer van de volgende ingrediënten: Kerosine, Propyleenglycol, kunstmatige zoetstoffen, zwavelzuur, rum, aceton, batterijzuur, red dye # 2, scumm, smeermiddel en/of peperoni. Held op sokken Guybrush Threepwood moet het drinken om te bewijzen dat hij een echte piraat is. Proost!

Slogan: “Grog!!! Grog!!! Grog!!!”

       

Ryan Industries (BioShock)

In de mislukte utopie op de bodem van de oceaan, stond commercie hoog in het vaandel. Andrew Ryan, de grote baas van Rapture, geloofde namelijk heilig in een volledig vrije markteconomie. Dit had tot gevolg dat zijn eigen bedrijf uiteindelijk alle touwtjes strak in handen kon nemen. Ryan Industries heeft controle over alle Adam in Rapture, de genetische drugs waar heel de stad verslaafd aan is. In de vorm van zogenaamde Plasmids geeft dit goedje iedereen bovenmenselijke krachten. In combinatie met mooie advertenties als hier onder, snap je dat de Plasmids als warme broodjes over de toonbank gaan.

Slogan: “Evolve today!”

         

Nuka-Cola (Fallout)

Vergelijk Nuka-Cola met het bekende merk in de echte wereld, en je ziet precies hoe de wereld van Fallout in elkaar zit: een alternatief universum dat is blijven hangen in de jaren ‘50, met een extra laagje radioactieve straling er overheen. Alle Nuka-Cola is helaas besmet geraakt in de Great War, waardoor de persoon die het drinkt +3 radiation krijgt. Maar goed, dat heb je natuurlijk wel over voor die +25 HP.

Slogan: “Nuka-Cola: the Nuke That Refreshes!!”

         

Pißwasser (Grand Theft Auto)

De Grand Theft Auto reeks kent vele fictieve merken, die vaak een parodie zijn op bedrijven in de echte wereld. Zo kennen we allemaal iFruit, LifeInvander, Burger Shot en Cluckin’ Bell. Grand Theft Auto heeft een dusdanig diep uitgewerkt universum, dat eigenlijk elk product dat je maar kunt bedenken, wel een fictief merk heeft in de game. Maar waarschijnlijk de leukste van allemaal is Pißwasser, een typisch Duits pilsje dat zo slecht smaakt, dat het alleen in het alternatieve Amerika van Rockstar verkocht mag worden.

Slogan: “You’re In, For A Good Time”

     

Tot zover deze leerzame les over fictieve marketing in ons favoriete entertainmentmedium. Conclusie: er zitten opvallend veel nep-drankjes in games. Vragen en/of opmerkingen voor de docent mogen in de comments. Eigen inbreng met zelf gevonden merken wordt zeker gewaardeerd. En vergeet jullie huiswerk niet!

 

REACTIES (41) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord