Alles wat we weten over Cyberpunk 2077 

Alles wat we weten over Cyberpunk 2077 2017-08-31T10:23:42
Iedere RPG-liefhebber is zo benieuwd naar wat Cyberpunk 2077 te bieden heeft, dat ze er bijna misselijk van worden. CD Projekt RED vertikt het om met nieuwe info te komen, dus moeten we het zelf maar doen. Tijd voor een helder overzicht van wat we tot nu toe allemaal weten van Cyberpunk 2077.

CD Projekt Red houdt voor nu de kaken stijf op elkaar wat hun aankomende RPG betreft, om niet te veel aandacht af te leiden van het dit jaar te verschijnen kaartspel Gwent. Ondertussen houden de Polen ons al sinds 2012 in spanning en hebben ze buiten de bekende teaser trailer belachelijk weinig verteld over Cyberpunk 2077. Kort artikel dan, zou je zeggen. Toch is er al aardig wat te ontcijferen uit alle info van de afgelopen jaren, dus tot CDPR klaar is om meer te onthullen, is dit een mooi moment om op een rijtje te zetten wat we nu allemaal weten.

Wat is Cyberpunk 2077? Een duistere sci-fi open wereld sandbox RPG en CD Projekt Red’s naar eigen zeggen meest ambitieuze project tot nu toe. Groter dan The Witcher 3: Wild Hunt dus? Oh reken maar! Maar misschien is het beter om The Witcher even helemaal te vergeten. Cyberpunk lijkt namelijk een radicaal ander beestje te worden, amper te vergelijken met Geralts avonturen. Dat zal blijken uit het volgende overzicht met feiten over de game, aangevuld met een klein beetje speculatie en wat concept art. Here we go!
   

Cyberpunk 2077 speelt zich af in de wereld van de Cyberpunk pen & paper RPG’s

Belangrijk om te weten over de setting en de gameplay, is dat CDPR geen compleet nieuw universum neerzet, maar net als bij The Witcher voortborduurt op bestaande fictie. Cyberpunk is een reeks pen en papier role-playing games (vergelijkbaar met bijvoorbeeld Dungeons & Dragons), waarvan Cyberpunk 2020 de bekendste uitvoering is. De game is bedacht door Mike Pondsmith, een zonnebrildragende man met een fantastische zware stem en een grote naam in de role-playing game scene.

Pondsmith heeft zich laten inspireren door de grondleggers van het cyberpunk-genre, zoals William Gibson en Bruce Sterling, met alles wat je van dit soort 80’s neo-futurisme verwacht: een grimmig toekomstbeeld van een bikkelharde wereld, waarbij technologie de overhand voert, ‘high tech/low life’, cybernetische modificatie, drugs, glam rock, leren pakjes en natuurlijk neon. Heel, veel, neon. Cyberpunk 2020 kent een rulebook van 250 pagina’s, talloze uitbreidingen, twee boeken en een kaartspel. Dat is een onuitputtelijke berg lore om op voort te bouwen!

Het mooie aan Cyberpunk 2077 is dat Pondsmith zeer nauw betrokken is bij de ontwikkeling, om ervoor te zorgen dat het aan zijn visie van het universum voldoet. Vandaar dat Cyberpunk 2077 niet slechts gebaseerd is op de spellen, maar daadwerkelijk een voortzetting is van de wereld die in 1988 voor het eerst het daglicht zag. Pondsmith benadrukt in verschillende interviews dat de dames en heren van CDPR echt snappen wat Cyberpunk is en dat de videogame tot in de kleinste details trouw is aan zijn voorgangers op pen en papier. Kortom, uit het bronmateriaal valt alvast enorm veel af te leiden over wat Cyberpunk 2077 ongeveer moet worden.

     

Night City en de Cyberpunks

Gezien de omvang van het bronmateriaal (en daar ik Cyberpunk 2020 nooit gespeeld heb), is het handig om ons hier te beperken tot alles wat 100% bevestigd is voor Cyberpunk 2077. Eén van die zekerheden is natuurlijk de plaats waar de game zich afspeelt: de fictieve Amerikaanse stad Night City. In 1994 ergens tussen San Francisco en Los Angeles gesticht als de ideale stad, maar al snel uitgegroeid tot een bederfelijke metropool waar misdaad en corruptie vrij spel hebben, zoals we zo vaak gezien hebben in cyberpunk fictie. Het weer is er klote en het is er altijd donker (een slap excuus om geen dag-nacht cyclus te hoeven bouwen?). Inmiddels zijn we ruim 50 jaar verder en is de stad flink veranderd, maar volgens CDRP zal het voor spelers van Cyberpunk 2020 een feest van herkenning zijn.

Een twintigtal megacorporaties maken de dienst uit in een maatschappij die volledig is overrompeld door technologische vooruitgang, waarbij de levensstandaard van de overgrote meerderheid er alleen maar op achteruit is gegaan. Door klimaatverandering is Amerika één grote wasteland geworden en heeft al het leven zich beperkt tot de grote steden. Er is echter een kleine groep die zich heel bewust is van de situatie en dit weigert te accepteren, de zogenaamde Cyberpunks. De leden van dit onsamenhangende zooitje zonderlingen bieden ieder voor zich en op hun eigen manier weerstand tegen de megacorporaties. Je kunt er donder op zeggen dat we in Cyberpunk 2077 ook zo’n Cyberpunk mogen spelen.

   

De roles uit Cyberpunk 2020 komen terug in Cyberpunk 2077

Dit is een interessant feitje, die mogelijk grote implicaties heeft voor de gameplay van Cyberpunk 2077. CDPR heeft verklaard zo trouw mogelijk te willen blijven aan de gameplay mechanics van het origineel, onder andere wat betreft character creation (Volgens een interview uit 2013 met The Verge kunnen spelers uiteindelijk zelfs een character sheet uitprinten om te gebruiken in de pen en papier versie van de game). Dit alles wijst erop dat we niet op pad gaan met één vaststaande held als Geralt, maar dat we ons personage helemaal zelf zullen mogen vormen.

Een klassieke role-playing game kan niet zonder character classes. Classes worden in Cyberpunk roles genoemd. Dit zijn sterk uiteenlopende types van cyberpunks, met verschillende achtergronden en skills. In een recent interview met Gamereactor heeft Mike Pondsmith (daar heb je ‘m weer) verklaard dat alle roles terugkomen in Cyberpunk 2077:

"Yes. They’re all going to be there, I can tell you’re going to find some surprises about how we’ve done it and I think you’re really going to like it. There’s a lot of subtlety going on there. Adam and I spent literally a whole week messing with some of the ways of implementing that, so you get the most feel for your character."

Hij is er dus nog vrij mysterieus over en aangzien sommige roles best raar klinken om te spelen in een videogame, is het nog afwachten hoe dit precies gaat samenhangen met de character creation. Wie weet zijn ze dynamisch te combineren, of komen we sommige roles zelfs alleen tegen in de vorm van NPC’s? Hoe dan ook, om je een idee te geven van welke rollen we straks mogelijk kunnen aannemen, hier een overzicht van de 9 originele roles uit Cyberpunk 2020:

  • Cop - De lange arm der wet (welke wet?). In de teaser trailer zien we een agent van de Psycho Squad in actie, ook bekend als de MAX-TAC devisie. Zij jagen op mensen die lijden aan ‘cyberpsychosis’, een vervelende bijwerking van een overschot aan cybernetische modificaties, waarbij iemand steeds meer machine en steeds minder mens wordt.
  • Corporate - De zakenman, altijd strak in pak, stinkend rijk, toegang tot veel resources en contacten, ook wel ‘mega-yuppie’ genoemd.
  • Fixer - De dealer, de smokkelaar, de snelle handelaar die altijd wel ergens een mannetje weet.
  • Media - De journalist. gewapend met een camera om de waarheid boven water te halen.
  • Netrunner - De cybernetische hacker, die met behulp van speciale implantaten ‘het net’ afspeurt op gevoelige informatie om te verkopen, of om corporations dwars te zitten.
  • Nomad - Leeft en sterft op de snelweg, lid van hechte ‘pack’ van road warriors, lijkt rechtstreeks uit Mad Max gelopen. Eh, gereden bedoel ik.
  • Rockerboy - De rebelse en charismatische artiest, komt in opstand via zijn muziek en heeft veel invloed op de massa.
  • Solo - De hit-man, de freelancer, de mercenary, de ultra getrainde gun for hire. Zegmaar de Witcher van het Cyberpunk universum. Cybernetische implantaten is zijn magic.
  • Techie - De knutselaar, de crafter, de cyber-blacksmith. Best wel handig met techniek, kan alles bouwen. De Med-tech variant fungeert als medic op straat.

   

Een enorme levende wereld met naadloze multiplayer?

Naar het publiek laat CDPR nog helemaal niets los over de gameplay, maar er zijn enkele subsidieaanvragen gedaan in Polen, waar we misschien een heel klein beetje wijzer van worden. Hierin wordt gesproken over het creëren van een levendige stad, vol complexe AI en strakke animaties die moeten zorgen voor een filmisch gevoel. Alsof we iets anders zouden verwachten van de makers van The Witcher. Bekend is verder dat CDPR $7.000.000 aan subsidies heeft gekregen en dat de game zal draaien op REDengine 4, een evolutie van REDengine 3, die voor The Witcher 3 is gebruikt. 

Interessant wordt het vooral bij de omschrijving van multiplayer, iets wat CDPR buiten Gwent nog nooit gedaan heeft. Er wordt gesproken over complexe technologie om unieke naadloze multiplayer-elementen mogelijk te maken, zoals het opzoeken van tegenstanders, het beheren van sessies en ondersteuning van meerdere game-modes. Lekker wazig dus nog, maar dat Cyberpunk 2077 in ieder geval iets van multiplayer krijgt is zeker. Al in 2013 wist managing director te vertellen dat het een story-based RPG ervaring wordt met geweldige singleplayer playthroughs, maar dat ze er ook multiplayer features aan toevoegen. We gaan het zien.

    

Braindances als audiologs?

Eén interessante technologie die we zeker in de game gaan tegenkomen, is de zogenaamde braindance. CDPR noemt dit een nieuwe tak van entertainment in de wereld van Night City, die zeer verslavend is. Braindancing is een soort ultieme vorm van virtual reality (wat sterk doet denken aan de film Strange Days van James Cameron), dat je in staat stelt andermans eerder opgenomen belevenissen volledig te ervaren. “People live someone else’s life while sleeping in the gutter”, legt lead designer Marcin Janiszeski uit.

Klinkt als een bron van eindeloze gameplaymogelijkheden! Je kunt er op narratief gebied behoorlijke mind-fucks mee uithalen en het is een logische manier om te switchen tussen meerdere speelbare personages. In het geval van korte ervaringen zou het bovendien prima werken als een soort audiologs, bijvoorbeeld om meer te ontdekken over bepaalde gebeurtenissen.

   

Ciri in Cyberpunk 2077?!

Jawel, toch nog even terug naar The Witcher. Aangezien Cyberpunk en The Witcher zich in compleet verschillende universa afspelen, lijkt dit wat vergezocht, behalve natuurlijk als je je zonder al te veel moeite tussen verschillende werelden kunt verplaatsen. Dat is precies wat Ciri doet en wat we ook zelf met Geralt meemaken tegen het einde van The Witcher 3. En het leukste is: in The Witcher 3 zit één hele specifieke aanwijzing dat we Ciri wel eens tegen het lijf zouden kunnen lopen in Night City!

In een van de eerste gesprekken na haar vereniging met Geralt, vertelt Ciri over wat ze zoal gezien heeft terwijl ze aan het vluchten was door verschillende werelden. Eén specifieke wereld waar Ciri een half jaar (!) kon onderduiken wekt Geralts nieuwsgierigheid. Ciri vertelt over een plek met mensen met metaal in hun hoofd, waar men vecht op lange afstand en waar iedereen hun eigen vliegende schip heeft in plaats van een paard. Klinkt dat niet enorm Cyberpunky? No way dat CDPR puur voor de lol juist deze wereld aanhaalt en dus is de kans groot dat we iets van Ciri gaan terugzien in Cyberpunk 2077. Al is het maar in een minuscule  easter egg (maar het liefst natuurlijk iets groters).

    

Nog wat extra feiten en geruchten

  • CDPR heeft de promo campagne voor de game allang klaarstaan, maar wacht op het juiste moment om ons te verrassen. Vóór 2018 hoeven we in ieder geval niks meer te verwachten, want 2017 staat voor de ontwikkelaar helemaal in het teken van Gwent.

  • In een blogpost laat lead designer Marcin Janiszeski weten veel inspiratie te halen uit games als Dystopia, Syndicate, System Shock, Fallout 2, Baldur’s Gate, Deus Ex, The Witcher en Skyrim.

  • Het combat-systeem in Cyberpunk 2020 wordt ‘Friday Night Firefight’ genoemd en is erg realistisch wat dodelijkheid betreft. Eén rake kogel betekent in potentie één kill. Als ze dit weten door te trekken naar de videogame, dan is dat vrij opmerkelijk voor een RPG met guns. Weg met de kogelsponzen van The Division en Destiny! Hoera!

  • De game is mogelijk speelbaar in zowel first als third-person, aldus een presentatie van CDPR op Siggraph 2013: “Tons of customization, mixed TPP/FPP”.

  • Vers van de pers: Peter Gelencser, de level designer (of ‘playground architect’ zoals hij het noemt) voor The Witcher 3, is na twee jaar Ubisoft terug bij CDPR voor Cyberpunk 2077.

  • Marcin Przybylowicz, componist voor onder andere The Witcher 2 en 3, is uiteraard terug om de soundtrack van Cyberpunk 2077 te doen, bevestigd in een interview met GamesPressure.

  • Een jaar geleden werkten er volgens CDPR al meer mensen aan Cyberpunk 2077 dan er ooit tegelijkertijd aan The Witcher 3 gewerkt hebben.

  • Als we een paar specifieke vacatures uit 2016 mogen geloven, gaan we door Night City cruisen in vliegende voertuigen.

  • Check hier een uitgebreide galerij met de making of van de teaser trailer.

  • CDPR heeft ondertussen nog steeds geen duidelijkheid verschaft of de titel van de game iets zegt over de releasedatum...

  • Sven mag binnenkort op trip naar Warschau, voor een exclusieve first look/hands on op het hoofdkantoor van CD Projekt RED (toch Wouter...? :D ).

Hier moeten het mee doen voor nu! Heb ik nog belangrijke dingen gemist? Gooi het vooral in de comments, dan voeg ik het toe. En mocht jij toevallig ooit Cyberpunk 2020 gespeeld hebben, dan zijn we zeer benieuwd naar jouw ervaringen en wat vooral niet mag ontbreken in Cyberpunk 2077.

 

REACTIES (35) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord