Alles wat je moet weten over Detroit: Become Human 

Alles wat je moet weten over Detroit: Become Human 2018-05-20T17:48:45
In deze Serial duikt Alie in de toppers van de maand. Ze vertelt je alles wat je moet weten over deze games. We zoomen in op een van de grootste releases van mei: Detroit: Become Human. Wat weten we over deze android-game van Quantic Dream die exclusief naar de PS4 komt?

Detroit: Become Human is een action-adventure game, ontwikkeld door Quantic Dream en uitgegeven door Sony Interactive Entertainment. Zodoende is de game vanaf 25 mei exclusief te checken op de PlayStation 4.

Detroit: Become Human
   

Het verhaal van Detroit: Become Human

In Detroit: Become Human kruip je in de huid (?) van verschillende androids. Zoals de titel al doet vermoeden, wonen zij in de Amerikaanse stad Detroit. Aldaar hebben miljoenen robots ons het werk uit handen genomen. Een situatie die weliswaar perfect klinkt, maar in de praktijk toch iets minder rooskleurig uitpakt. De game begint in 2038 op het moment dat de eerste incidenten met de androids zich voordoen. Kan de mens de robots – die zich steeds menselijker gaan gedragen – nog wel controleren? Je ontdekt in deze PS4-game wat het betekent om mens te zijn, vanuit het perspectief van de buitenstaanders, de androids.
    

De personages in Detroit: Become Human

Specifiek draait Detroit: Become Human om de drie androids Kara (Valorie Curry), Connor (Bryan Dechart) en Markus (Jesse Williams):

  • Het is Connor zijn taak om androids op te sporen die afwijken van hun programmering en daardoor niet meer luisteren naar hun eigenaren; de zogenaamde deviants. Hij is het meest geavanceerde prototype android. Het is de vraag of je je taken uit kunt voeren als een meedogenloze machine of dat je juist sympathie gaat voelen voor de android-zaak.
  • Markus is zo'n deviant. Hij ontsnapt uit het huis van zijn meester en sluit zich aan bij een een ondergrondse factie van dissidenten. Het wordt zijn missie om alle androids te bevrijden van slavernij. Als Markus kun je leidinggeven aan de rebellen en een opstand organiseren. Maar doe je dat met vreedzame ongehoorzaamheid of kies je voor openlijk geweld?
  • Ook Kara ontwikkelt een (artificieel) bewustzijn. Ze komt pas uit de fabriek en gaat aan het werk als huishoudster. Ze wordt al snel herkend als deviant en slaat op de vlucht, samen met een klein meisje. Ook zij kan twee paden bewandelen: help je Kara de wreedheid van een oneerlijke wereld accepteren of probeer je haar uitzichtloze situatie te veranderen?

Bijrollen worden onder meer vertolkd door: Clancy Brown, Lance Henriksen en Minka Kelly.

Detroit: Become Human
    

De muziek in Detroit: Become Human

De muziek in deze game van Quantic Dream is van de hand van drie verschillende componisten. Zij richtten zich alle drie op hun eigen pesonage, zo schreef Philip Sheppard de muziek voor Kara. Nima Fakhrara deed dat voor Connor, terwijl John Paesano verantwoordelijk was voor Markus. Dankzij deze werkwijze hebben die drie hoofdpersonages een heel andere soundtrack. Fakhrara maakte bijvoorbeeld gebruik van vintage synthesizers om de robotische aard van Connor te benadrukken. Dit wordt verder onder meer versterkt door het blauwige palet in de scenes met deze politie-android.
     

Het ontstaan van Detroit: Become Human

In 2012 presenteerde ontwikkelaar Quantic Dream de techdemo Kara. Dat is dezelfde Kara als in deze PS4-game. Oorspronkelijk was het niet eens de bedoeling om de demo uit te laten groeien tot een volledige game. Dat het nu toch zover is gekomen, heeft er alles mee te maken dat schrijver en director David Cage zelf ook wel nieuwsgierig raakte naar het vervolg van Kara haar verhaal.

De game werd officieel aangekondigd tijdens de Paris Games Week van 2015. In het daaropvolgende jaar maakte de game zijn opwachting op de E3, waar we trailers en gameplay te zien kregen. Op de E3 van 2017 maakte Cage bekend dat de game in de eerste helft van 2018 zou verschijnen.

Detroit: Become Human
   

De productie van Detroit: Become Human

Het ruim 2000 pagina's tellende script is geschreven door deze David Cage en Adam Williams, die daar maar liefst twee jaar over deden. Zij lieten zich onder meer inspireren door het boek The Singularity Is Near van Ray Kurzweil. Deze stelt dat de snelheid waarmee de menselijke intelligentie zich ontwikkelt, verbleekt bij de snelheid waarmee machines intelligentie ontwikkelen. Daarop voortbordurend kwam Cage tot het idee dat robots in de toekomst ook emoties zullen voelen. Om de androids zo "realistisch" mogelijk neer te zetten, zijn er diverse experts op het gebied van kunstmatige intelligentie geraadpleegd.

Eenzelfde soort aanpak werd ook gehanteerd bij het creëren van de stad. Om Detroit levensecht neer te zetten, ging de ontwikkelaar er op bezoek. Men verzamelde beeldmateraal, bezocht verlaten gebouwen en sprak met locals. Er is overigens heel bewust voor Detroit gekozen. De Amerikaanse stad is namelijk behoorlijk in verval geraakt – onder meer door de crisis – maar heeft in het verleden veel betekend voor de Amerikaanse industrie. Om de inwoners van Detroit te belichamen, werden er 250 acteurs gecast in Los Angeles, Londen en Parijs. Zij vertolkten hun rollen via motion capture. Een flinke klus, die na 324 dagen werd afgerond. Dat kleine jaar leverde in totaal 35.000 camera shots en 74.000 unieke animaties, en 5,1 miljoen regels code op.

Detroit: Become Human
    

De keuzes in Detroit: Become Human

De duizenden opties in Detroit: Become Human leiden tot tientallen ontknopingen. Anders gezegd: jij bepaalt de toekomst van Detroit en al haar inwoners. Dat heeft verregaande gevolgen, zo kunnen de personages Kara, Connor en Markus bijvoorbeeld ook echt overlijden. Om zich de keuzes goed voor te stellen, schreef Cage zo'n 6000 pagina's vol met notities. Hij maakte daarbij gebruik van diagrammen met allerlei vertakkingen. Zelf vergelijkt de director het script met een Rubiks kubus.

Keuzes zijn echter niet per se opties altijd in gesprekken. Neem een bekende scene met Connor. Deze politie-android kan aanwijzingen verzamelen en analyseren, waarmee je de kans op de gewenste uitkomst vergroot. Hij belandt bijvoorbeeld in een gijzeling, waarbij een deviant een klein meisje bedreigt. Als een malle moet je de omgeving scannen en onderzoeken om steeds meer te weten komen over hoe het zover heeft kunnen komen. Hoe meer je te weten komt over de deviant, hoe groter de kans op een "geslaagde" uitkomst is. Als je de confrontatie met de deviant aangaat zonder voorbereiding, dan is de kans groot dat het meisje de gijzeling niet overleeft. Daarnaast moet je bijvoorbeeld kiezen of je eerst een bloedende agent te hulp schiet, de deviant vertelt dat je een pistool op zak hebt, en of je de helikopters dichterbij laat komen. Al deze keuzes zijn bepalend voor het eindresultaat.

Detroit: Become Human
    

De edities van Detroit: Become Human

Als je Detroit: Become Human pre-ordert ontvang je een dynamic theme voor je PS4 en de digitale soundtrack. Bij de Digital Deluxe Edition van de game krijg je Heavy Rain cadeau. Verder bevat die editie ook de digitale soundtrack, maar ook een digitaal art book, twee dynamic themes en tien avatars.
    

Partyfeitjes over Detroit: Become Human

  • Tijdens de Paris Games Week van vorig jaar werd een nieuwe trailer van Detroit: Become Human getoond. Deze zorgde voor wat ophef, aangezien een 10 jaar oud meisje wordt mishandeld door haar vader.
  • Je kunt ontwikkelaar Quantic Dream kennen van hun eerdere games: Fahrenheit, Heavy Rain en Beyond: Two Souls. Ook dit waren narratief gedreven games met keuze-opties in de hoofdrol.
  • Sinds 24 april kun je de demo "Hostage" checken. Daarbij kun je ook gebruik maken van Amazons Alexa die je door de demo loodst.

Detroit: Become Human
    

Detroit: Become Human is vanaf 25 mei te checken op PS4. Gaan jullie de game spelen? En zo ja, wat zijn jullie verwachtingen? Of laten jullie deze game van Quantic Dream aan jullie voorbij gaan?
   

De Alles wat je moet weten Serial:

Zondag 3 juni
Alles wat je moet weten over Vampyr

Zondag 10 juni
Alles wat je moet weten over Jurassic World Evolution
    

Eerder in deze Serial:

Zondag 11 februari:
Alles wat je moet weten over Metal Gear Survive

Zondag 25 maart:
Alles wat je moet weten over Far Cry 5

Zondag 8 april:
Alles wat je moet weten over God of War
    

REACTIES (17) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord