Alles wat we weten over The Legend of Zelda: Breath of the Wild 

Alles wat we weten over The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2016-06-18T17:46:37
The Legend of Zelda: Breath of the Wild was een van de meest indrukwekkende games op de afgelopen E3. Nintendo toonde uren aan gameplay en E3-gangers kregen ruim de tijd om het nieuwe Hyrule te verkennen. PeterKoelewijn verzamelt alle info in één mega-Feature!

Nintendo heeft enorm veel informatie over The Legend of Zelda: Breath of the Wild vrijgegeven. Voor de totaliteit heb ik in deze Feature ook gebruikgemaakt van impressies van GameXplain en NeoGaf.

      

Breath of the Wild keert terug naar de roots van The Legend of Zelda

The Legend of Zelda begon ooit als een NES-game waarin je een held speelde die wakker werd en te horen kreeg dat hij de wereld moest redden. Een oude man gaf hem een zwaard en voor de rest moesten we zelf maar uitzoeken wat er allemaal in de gigantische wereld te doen was. Sindsdien zijn de Legend of Zelda-games technisch steeds indrukwekkender en filmischer geworden maar de vrijheid werd daardoor wel ingeperkt. Dit is wat Zelda-baas Eiji Aonuma en zijn team terug wilden brengen naar de serie. De hele E3-presentatie was dan ook een hommage aan de originele NES-titel, zoals het artwork hieronder toont.

The Legend of Zelda NES

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

     

Je mag gaan en staan waar je wilt in Breath of the Wild

Link wordt in de demo wakker in een futuristische kamer, genaamd de Chamber of Resurrection. Een vrouwenstem met een Brits accent geeft hem instructies. We weten nog niet wie dit is maar het is de eerste keer dat een Zelda-game voice acting heeft. Niettemin communiceren de meeste NPC’s in de game nog zonder stem, zoals de oude man die Link buiten de futuristische kamer ontmoet. Link krijgt van hem te horen dat hij 100 jaar geslapen heeft. Sindsdien is Hyrule overgenomen door een kwade macht genaamd Ganon en de resten van die strijd zijn nog overal te zien. Na dit korte gesprekje mochten E3-gangers gaan waar ze wilden. Er is geen volgorde in hoe je dungeons moet doen of gebieden moet verkennen. De vrijheid is terug in The Legend of Zelda!

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

      

Physics zorgen voor meer vrijheid dan ooit

Op de E3 was slechts een paar procent van de kaart toegankelijk maar dit was al genoeg voor bezoekers en de Nintendo Treehouse-spelers om uren plezier te beleven. Zoals de subtitel hint, is de wildernis van Hyrule de main selling point van deze Wii U / NX-titel. En de physics maken het een intense ervaring. Stenen rollen van heuvels af, bomen vallen om wanneer je ze omhakt en kampvuurtjes kunnen gebruikt worden om fakkels te maken en hele bossen in de fik te steken.

Dynamische weerelementen maken de physics nog indrukwekkender. Wind kan een brandje verder uitbreiden, regen kan het doven en bliksem kan inslaan op metalen voorwerpen zoals je harnas. Veel klassieke Zelda-items hebben een overhaul gekregen zodat ze met deze nieuwe physics totaal anders aanvoelen. Naast lekker ronddolen moedigt Nintendo ons vanaf het begin aan om te experimenteren!

       

Wat verandert er aan de 3D Zelda-besturing en gameplay?

De klassieke 3D Zelda-besturing schoot tekort voor Breath of the Wild. Dus ook hier zijn flink wat veranderingen doorgevoerd. Ik noem ze stapsgewijs samen met belangrijke aanpassingen en toevoegingen aan de core gameplay:

  • Link heeft een spring-knop! Met X kun je nu springen.
  • Link kan klimmen op nagenoeg alles, van bomen en bergen tot grote vijanden, Shadow of the Colossus style!
  • De stamina-meter keert terug. Naast sprinten kosten springen en klimmen ook stamina.
  • De game is meer RPG dan ooit want je kan verschillende kledingstukken en wapens equipen. Essentieel is dat je Link goed aankleed met de juiste equipment. Niet alleen voor gevechten maar ook voor de omgeving. Er staat niet voor niets een thermometer op het GamePad-scherm, want je moet dikke kleding aantrekken wanneer je door een koud gebied rondloopt. Anders verlies je levens!
  • Link kan met meerdere wapens vechten: kleine zwaarden, grote zwaarden, speren, bijlen, knotsen, zelfs de knokige arm van een skeletmonster kan je als wapen equipen.
  • Wapens hebben durability die verrassend snel verlaagt. De wapens gaan kapot na te veel gebruik en sommige wapens zijn beter dan anderen tegen vijanden.
  • Vechten is uitgebreid. Aanvallen, verdedigen en dodgen keren terug maar je kunt met de R-knop nu ook je wapen naar een vijand gooien. Wijk je op het juiste moment uit, dan vertraagt de tijd en kun je een Fury Strike doen, een vernietigende combo. Elk wapen heeft zijn eigen vechtstijl.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

  • Geen hartjes en rupees meer als je gras wegsnijdt met je zwaard! In plaats daarvan moet je items uit de natuur gatheren en kun je die voor rupees verkopen in dorpjes (zaten niet in de E3 demo vanwege spoilers). Ook moet je eten verzamelen voor…
  • Koken! Een nieuw gameplay element met meteen een kilometer diepgang. Je moet koken boven een vuurtje en experimenteren met verschillende ingrediënten. Eten geeft Link zijn hartjes terug en bepaalde recepten kunnen hem zelfs tijdelijk extra hartjes geven. Je kunt ook potions koken die hem bijvoorbeeld beschermen tegen de kou. Het lijkt The Witcher wel!
  • Je kan van een zand- of sneeuwhelling glijden door op je schild te staan.

    

Het verschil tussen dungeons en Shrines of Trials

De klassieke dungeon keert terug in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Maar voor de E3-demo hield Nintendo het bij de Shrines of Trials. Dit zijn kleine minidungeons die over de hele kaart verspreid liggen. De ingangen zijn te herkennen door hun futuristische ontwerpen en gebouwd door monniken in dienst van de godin Hylia. Er zijn er meer dan 100 over de hele kaart!

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Aan het eind van elke Shrine of Trials kom je de monnik die de puzzels ontworpen heeft tegen en geeft hij Link als beloning een Spirit Orb. Nintendo doet nog geheimzinnig over wat je allemaal met deze Spirit Orbs kunt, maar je kan er sowieso extra items mee unlocken. Dat brengt me bij de volgende vraag.

      

Welke items zijn bevestigd?

Nintendo toonde 2 soorten items in de demo. De eerste heeft te maken met de Sheikah Slate. Dit is de tablet die Link aan het begin van de game ontvangt. Je kan ermee de map bestuderen en interessante locaties markeren. Ook werkt het als een soort verrekijker.

De eerste Shrines in de game geven de Sheikah Slate speciale Runes die extra mogelijkheden unlocken. Nintendo heeft de volgende Runes al gedemonstreerd:

Remote Bomb: blauwe bommen die je van een afstand kan laten ontploffen. Je kunt ronde bommen en vierkanten bommen maken.

Magnesis: De Sheikah Slate werkt als een sterke magneet waarmee je metalen voorwerpen kunt verplaatsen.

Stasis: De tijd wordt voor een voorwerp tijdelijk stilgezet. Je kunt het voorwerp slaan zodat de kinetische energie wordt opgebouwd. Op die manier kan Link bijvoorbeeld een zware steen honderden meters de lucht inslaan.

Cryonesis: In de buurt van water kan Link een ijspilaar creëren.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

De Runes kunnen oneindig gebruikt worden. Veel klassieke Zelda-items komen deze keer met durability, zoals deze:

Boog: je kan verschillende bogen vinden in Breath of the Wild. Naast de normale pijlen zijn er bomb arrows en fire en ice arrows. De blauw pijl uit de allereerste Zelda-trailer is ook van de partij maar hier wilde Nintendo niet te veel over kwijt.

Korok Leaf: het blaadje uit de Wind Waker keert terug en je kan er wederom een windvlaag mee summonen. Zo kun je bijvoorbeeld wind in de zeilen van een vlot blazen.

Fire Rod: de Fire Rod is een magische staf waaruit vuurballen komen voor maximale chaos.

Tot slot kun je een paraglider unlocken waarmee je lange afstanden door de lucht kunt overbruggen.

     

Amiibo functionaliteiten

Samen met de game onthulde Nintendo ook 3 nieuwe amiibo gebaseerd op The Legend of Zelda: Breath of the Wild. De eerste is Link met pijl en boog, de tweede toont hem te paard en de derde is een van de grote robots. Die laatste wordt de eerste amiibo waarvan je de ledematen kunt verstellen.

Wat ze precies unlocken in de game is nog onbekend. Wel werd de functie van de Twilight Princess amiibo getoond. Wolf Link vecht aan je zijde wanneer je de amiibo op je GamePad plaatst. Hij kan vijanden doden maar ook items voor je verzamelen. Standaard komt hij met 3 hartjes maar hij krijgt meer hartjes afhankelijk van de voortgang in Twilight Princess die je op de amiibo geregistreerd hebt.

       

Tot zover alles dat we weten en wat ons opviel aan The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Je kunt de hele livestream van Nintendo terugkijken op YouTube om alle magie (nog een keer) te ervaren. Het bedrijf houdt nog wel veel informatie geheim. Want hoe gaan dorpen en steden een rol spelen in de game? Waar komt al die futuristische technologie vandaan? Wat hebben de Sheikah uit Ocarina of Time ermee te maken? Betekent de terugkeer van de Temple of Time dat we weer gaan tijdreizen? En waar is Tingle?!

Alle geheimen worden vanaf maart 2017 onthuld, dan moet The Legend of Zelda: Breath of the Wild verschijnen voor Wii U en de Nintendo NX. Kijken jullie er al naar uit?

REACTIES (44) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord