Age of Wonders III: 's Neerlands trots 

Age of Wonders III: 's Neerlands trots 2014-03-27T23:59:08
Alie wordt een ware wereldreizigster. Zo mocht ze gister naar Delft om de nieuwste game van Triumph Studios te checken: Age of Wonders 3. Vandaag kwam ze zwaaiend met een Nederlandse vlag en in een oranje shirt binnengelopen… Zou ze het leuk hebben gehad?

Zat ik twee weken geleden nog in Californië, zo zit in nu in de trein naar Delft. Een wereld van verschil, maar het doel is hetzelfde: een nieuwe game checken. In dit geval gaat het om Age of Wonders III, het vierde deel in de strategy-serie gemaakt door Triumph Studios. Voor de mensen bij wie er geen belletje gaat rinkelen… Triumph Studios is ook verantwoordelijk voor de Overlord games, die (inter)nationaal erg goed ontvangen zijn. Duidelijk gevalletje ’s Neerlands trots dus!

Age of Wonders 3 Map

 

Eerste liefde

En zoals elk van mijn reisverslagen begint ook deze met een briljante anekdote… Zo wist ik het namelijk te presteren om in Delft grandioos te verdwalen. En nou niet meteen denken dat vrouwen geen richtingsgevoel hebben en meer van dat soort blabla, want het was een man die me de verkeerde kant opstuurde! Maar goed, niet alleen Delft is me redelijk onbekend… Dat is de Age of Wonders franchise eigenlijk ook. Ik vraag Djurre van Dijk (Producer) om een geschiedenislesje: “De eerste Age of Wonders (uit 1999) was echt eigenlijk min of meer het afstudeerproject van Arno van Wingerden en Lennart Sas (de oprichters van Triumph Studios). Zij belandden vervolgens in Amerika en hebben het uiteindelijk voor elkaar gekregen de game uit te brengen. AoW was voor veel mensen die hier nu werken hun eerste liefde. Dat geldt ook voor mij… Het is eigenlijk de reden dat ik de game-industrie ben ingegaan. Na het tweede en derde deel in de franchise zagen we PC-gaming echter kleiner worden en console-gaming juist opkomen. Zodoende hebben we destijds de Overlord games gemaakt. En nu bemerkten we eigenlijk het omgekeerde, PC-gaming kwam weer in.”

Maar door die tussenkomst van de Overlord games is de laatste Age of Wonders (Shadow Magic) alweer een flink aantal jaartjes oud. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat velen van jullie ook niet meteen een idee hebben over wat voor game we het hier überhaupt hebben. Djurre komt wederom to the rescue: “Ik denk dat je Age of Wonders het gemakkelijkst kunt beschrijven door een vergelijking te maken met andere games. Het is namelijk een soort fantasy Civilization gecombineerd met de role-playing elementen uit Heroes of Might and Magic. Zo zou ik in ieder geval dat wat er gebeurd op de wereldmap beschrijven. Maar wat betreft de combat lijkt het dan juist weer meer op een fantasy X-COM.” Later vanmiddag verschijnt een review van onze Jan, dus mocht je nieuwsgierig zijn in hoeverre deze beschrijving de werkelijkheid eer aan doet, moet je die ook vooral niet missen.

 

Age of Wonders en Minecraft

Zoals uit bovenstaande al bleek, heb ik uiteindelijk toch het bordeauxrode gebouw gevonden, waarin Triumph Studios huist. Het is een gebouw waarvan je in eerste instantie niet zou verwachten dat er een dikke game wordt gemaakt. Het is een oud ziekenhuis, dat tegenwoordig dienst doet als een soort gedeeld gebouw met losse kantoorruimtes. De medewerkers van de studio zitten verspreid door het gebouw. Ik mag een kijkje nemen in deze verschillende kantoortjes, en ik krijg bij de rest van de werknemers hetzelfde gevoel als bij Djurre: enthousiasme. Het zijn geen afgemeten PR-praatjes, die ik te horen heb gekregen. En dat werkt best wel aanstekelijk, zelfs voor een nieuwkomer in de AoW-franchise.

Ook over hetgeen ik de afgelopen dagen heb opgezocht en wat ik zelf heb mogen spelen, ben ik best wel onder de indruk. Maar mensen van over de hele wereld herkennen Nederlandse kwaliteit: “We hadden het concept van Age of Wonders 3 al liggen en toen zagen we op de openingspagina van Minecraft een blurb staan: ‘Age of Wonders is better’. We hadden echt zoiets van: ‘wat is dat dan?’ Dus we sturen een mailtje en zaten 2 of 3 maanden later al in Stockholm, waarna het balletje hard begon te rollen.”

Age of Wonders 3 Character Creation

 

Alleskunners - Viva Hollanda

Het is dus Markus ‘Notch’ Persson die heeft gezorgd voor de nodige externe funding. Daarnaast heeft Triumph de distributie uit handen gegeven, maar daarbuiten doet men in Delft alles zelf. Zo krijg ik tijdens mijn tour bijvoorbeeld uitleg van de personen verantwoordelijk voor de user interface, de map-editor, de character creation en nog vele anderen. Djurre: “Ons team wisselt redelijk qua afmeting, maar we werken gemiddeld met zo’n 25 mensen. Onze studio draait echt op eigen technologie en eigen IP. We doen bijna alles in-house.” Zo hebben ze daar in Delft ook de engine van de game ontwikkeld. Deze 3D-engine vormt volgens Djurre ook meteen een van de grootste veranderingen in Age of Wonders 3 ten opzichte van eerdere delen. Het ziet er moderner uit, terwijl de sfeer wel bewaard is gebleven.

Daarnaast is in dit deel de nadruk op de RPG-elementen veel groter geworden, omdat je verschillende klassen hebt om uit te kiezen, terwijl je voorheen alleen verschillende rassen had. Deze keuze is deels geïnspireerd door Overlord, waarbij je het personage kon levelen. Iets dat de mensen bij Triumph Studios goed is bevallen. Het is de bedoeling om hiermee de leiders interessanter te maken, maar ook meer variatie aan te brengen en herkenbaarheid naar de speler over te brengen. Ziet de gemiddelde gamer de klasse rogue, dan weet deze in ieder geval al ongeveer wat er verwacht mag worden. Ten slotte noemt Djurre de digitale distributie, die het mogelijk maakt veel actiever te zijn met patches en DLC. Hij vertelt dat de fans van vroeger de voorgaande games echt kapot hebben gespeeld en dat ze er nu ook weer voor willen zorgen dat Age of Wonders 3 heel lang speelbaar is.

Logisch, want de fanbase van Age of Wonders is niet alleen erg trouw, maar ook best wel hardcore. En daar leent de game zich ook uitstekend voor: de diepgang is enorm. Ik vraag Djurre naar de voor ogen gehouden doelgroep en of de game ook leuk is voor nieuwkomers: “De primaire doelgroep wordt gevormd door de fans van vroeger, zo zien we dat mensen die vijf jaar geleden gestopt zijn elkaar nu alweer vinden op de fora. Maar je kunt ons spel zo spelen als jij wilt, zoals een Civilization of een Heroes of Might and Magic, omdat je bijvoorbeeld de game grotendeels via auto-combat kan laten spelen. Maar we zijn zelf ook best wel benieuwd naar welke mensen het allemaal gaan spelen.”

Age of Wonders 3 Combat

 

Vakantie!

Het is voor de mensen van Triumph Studios dan ook een spannende tijd… Age of Wonders 3 is namelijk vanaf 31 maart al te checken. “Het is natuurlijk sowieso nieuw en spannend. En dan dus ook nog eens zonder grote publisher, maar met externe partners voor de distributie. Maar het is ons gelukt! En nu is het een beetje kijken wat voor leven AoW gaat leiden.” Sowieso zijn ze bij Triumph Studios dus van plan patches en DLC uit te brengen. Maar daarnaast willen ze natuurlijk ook naar nieuwe dingen kijken. “Onze studio draait zoals gezegd echt op eigen technologie en eigen IP. We hebben natuurlijk AoW en Overlord gedaan, maar als we nog zoiets kunnen doen, gaan we dat natuurlijk niet laten. We hebben in ieder geval meer dan genoeg ideeën. Maar dat gaat allemaal na de release volgende week gebeuren.” Ik zou de mensen van Triumph Studios eerst echter een vakantie aanraden. Ze hebben het verdiend en Delft lijkt me een prima stad om een weekje in te verdwalen…

Age of Wonders 3 Design

Age of Wonders 3 is vanaf 31 maart te spelen.

REACTIES (38) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord