Advocaat van de Duivel - Waarom de Epic Games Store goed is voor gamers 

Advocaat van de Duivel - Waarom de Epic Games Store goed is voor gamers 2019-07-01T12:00:04
PC gamers over de hele wereld zijn razend over het feit dat Epic met bakken aan Fortnite Cash aan het smijten is om games weg te plukken van hun favoriete winkel, Steam. Achterbakse business praktijken, toch? Johan denkt er anders over.

Epic Games Store. De naam alleen al kan het bloed van de gemiddelde PC gamer laten koken. Iedereen lijkt het erover eens te zijn dat het 'stelen' van titels voor Steam een gluiperige zet is, al is het slechts tijdelijk. Zelfs games die al maanden te pre-orderen waren op Steam, zoals Metro Exodus, zijn niet veilig. Of Kickstarter games die een Steam key beloofde, zoals Shenmue III. Waar Exodus nog gespeeld kon worden op Steam door mensen die hem al hadden gekocht, zal er bij Shenmue niet zo'n zelfde optie zijn.

Ik snap dat het vervelend is. Ik ben zelf ook een fan van Steam, met bijna anderhalf duizend games in mijn library. Ik vond het ontzettend frustrerend dat ik mijn Mass Effect-trilogie niet kon voltooien op Steam toen EA met Origin aan kwam zetten. Het is irritant dat mijn PC inmiddels vijf keer zoveel launchers heeft dan een paar jaar geleden, maar toch zal ik Epic verdedigen.

steam  

Monopoly

Monopolies zijn zelden goed. Het zorgt ervoor dat één entiteit zoveel macht heeft dat ze bijna kunnen dicteren wat er in een industrie gebeurt. Natuurlijk zijn er buiten Steam andere opties, zoals CD Projekt RED's Good Old Games, de Humble Store of tientallen andere online storefronts, maar Steam is en blijft veruit de populairste. In de meeste gevallen krijg je bij zo'n online store ook gewoon een Steam key om te activeren.

Een van de dingen die daarom nog steeds ontzettend in het voordeel van Steam zijn is de 'revenue split' - de opdeling van het geld van games die verkocht worden op Steam. Dat is nu dus een whopping 30%. Dertig procent! Stel je voor dat je jarenlang met een groot team met bloed, zweet en tranen aan een game werkt. Jaren van je leven en honderden overuren later geef je je game uit op Steam, om vervolgens 30% te verliezen aan de grijpgrage klauwen van Valve. En voor wat?

Vroeger was het de fikse prijs misschien nog wel waard. Het lanceren van een game op Steam betekende dat je sowieso flink wat spelletjes zou verkopen - maar dat is nu wel anders. Er worden dagelijks zoveel games op Steam gegooid dat je binnen een dag weer van de "new released" tab verdwijnt. Valve lijkt ook niks aan curatie te doen. Het is simpelweg de dertig procent niet meer waard.

Vergelijk dat met Epic, die in plaats van 30 procent de developers slechts om 12 vraagt. En als je gebruik maakt van de Epic's eigen Unreal Engine is die licentie nog eens gratis ook!

rev-split  

Epische gebreken

Natuurlijk is de Epic Games Store niet perfect. Sterker nog, verre van! Ze hebben nog geen eens een winkelmandje! Toen de Store net uitkwam was er nog geen search functie! Maar er wordt aan gewerkt. Epic heeft een openbaar Trello board waar ze glashelder laten zien met welke features ze bezig zijn en wanneer je ze kan verwachten. Ook qua communicatie zijn ze dus al een stuk beter dan Valve.

Het voelt misschien alsof er met Fortnite geld gesmeten wordt om exclusives binnen te harken, maar dat is wel de snelste manier om een userbase te bouwen, en eentje die Valve niet kan negeren. Het wordt vergeleken met console exclusives à la Microsoft en Sony, iets waar het PC gamer publiek juist van weg heeft geprobeerd te blijven, maar er is een groot verschil tussen een extra stuk hardware van een paar honderd euro moeten kopen en het installeren van een andere launcher. Daarnaast zullen alle 'exclusieve' games binnen een jaartje wel weer op Steam staan.

metro  

Peer pressure

Een van de belangrijkste dingen is dat Epic nu druk op Steam zet. Aangezien de Epic Games Store op het moment een aantrekkelijker alternatief is moet Valve zijn best doen om games te behouden, door bijvoorbeeld de revenue split anders aan te pakken. Toevallig kwam Steam een dag of twee voordat Epic hun nieuwe winkel aankondigde ook met een nieuw systeem - en ik durf te wedden dat Valve al wist wat er ging gebeuren en preventief actie nam.

Met dit nieuwe systeem pakt Valve nog steeds 30% van de winst, maar gaat dit na 10 miljoen aan omzet naar beneden naar 25% en verder door naar 20% zodra er 50 miljoen is binnengeharkt. Beter dan wat het eerst was, maar nog steeds niet denderend, helemaal voor kleinere studios die überhaupt nooit meer dan 10 miljoen zullen verkopen.

Maar hoe je het ook went of keert, de Epic Games Store zorgt ervoor dat er meer geld in het laatje van de developers belandt. Dit betekent dat games sneller winstgevend kunnen zijn, waardoor er meer geld is om nieuwe, vette games te maken. En is dat niet die twee extra clicks om af en toe een andere launcher op te starten waard?

REACTIES (32) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord