5 werelden voor Bethesda games 

5 werelden voor Bethesda games 2015-12-06T21:43:53
We durven het toe te geven: de PU-redactie heeft nog steeds een Fallout 4 probleem. We lullen er zelfs zoveel over dat Nino er omwille van Jans gemoedstoestand een aparte Whatsapp-groep voor heeft aangemaakt. En als je er zoveel over praat, dan gaat het balletje rollen. Welke andere werelden zouden we van Bethesda willen zien?

Star Wars

Met alle heisa rondom de nieuwe film en Battlefront is het Star Wars universum een inkoppertje in deze lijst, maar stel je voor hoe vet dit zou zijn. De KOTOR-games bewezen al dat RPG’s en George Lucas’ intergalactische space opera prachtig samengaan. Het ontwikkelen van je force powers, het sleutelen aan je blaster of lightsaber (Oranje? Nee, geel. Of toch klassiek groen? Fuck it, paars.) en het kiezen van je favoriete gewaad zijn makkelijk in levelsystemen te gieten. Bovendien kan je, zoals in de The Old Republic te zien was, een groot scala aan verschillende vechttechnieken en speelstijlen uit de lore van Star Wars trekken.

De grootste kracht lijkt hem echter in de diversiteit van de werelden en wezens te zitten. Deze diversiteit biedt mogelijkheden tot de raarste en interessantste quests die je kan bedenken, waarin subculturen, politiek en alle andere thema’s die Star Wars zo vet maken aan het licht komen. De Elder Scrolls games kennen natuurlijk al een aantal rassen met de nodige sociale bagage - hoe vet zouden ze een game met zo veel aliens en planeten wel niet kunnen maken?

 

Kingdom Hearts

Kingdom Hearts was qua thematiek en spelwereld een schot in de roos. Disney én Final Fantasy? Yes please! Een Bethesda spel van deze kleurrijke setting zou dan ook een feest zijn voor het oog en voor het hart. Terwijl je jezelf een weg baant door een enorme open wereld kom je je favoriete personages uit je jeugd tegen, en als je mazzel hebt zingen ze op dat moment ook nog je lievelingsliedje. Oké, de onderwerpen en de combat zouden een stuk meer kiddy worden dan we gewend zijn in Fallout of TES, maar dat heeft in de KH games ook nooit gestoord. Als het effe kan wil ik de Pixar wereld hier ook nog wel bij hebben, trouwens. Geef mij WALL-E maar als companion, of Buzz Lightyear.  

De wereld van Disney en Final Fantasy bevatten genoeg magie om de game vol interessante skills te stoppen, al zal de boel wel een beetje gekuist moeten worden. Elk jong jochie heeft zo zijn hormoonopwellingen, maar we willen natuurlijk niet dat iedereen met charisma checks gaat proberen zijn jeugdfantasieën op Jasmine te botvieren.   

  

Harry Potter

Als je ooit een Harry Potter boek gelezen hebt dan kan het niet anders dan dat je wel eens nagedacht hebt over hoe vet het zou zijn om op Zweinstein te zitten. En de struggle toen je geen toelatingsbrief kreeg, die was real. Gelukkig hebben we het beste alternatief mogelijk: games! En man, wat is Harry Potter een geschikt universum voor een Bethesda spel. Potions, verschillende soorten magie, vliegende bezemstelen als mounts, geheime genootschappen, het zit er allemaal in. Alleen al het idee dat je door de verborgen gangen van Rowlings tovenaarsschool kan dwalen en quests van leerlingen, docenten en geesten kan oppakken is super tof, al is de wereld natuurlijk (mede via fast travel door haardvuren) een stuk groter.

Het zou de Harry Potter franchise ook volwassener kunnen maken, vooral door de duistere kant van het verhaal. Besluit je je bij Voldemort aan te sluiten, dan loop je op level 20 met een grijns Avada Kedavra’s over vluchtende dreuzels uit te spreken, of keer je met een welgeplaatste Crucio vloek een Goudrijp bediende tegen zijn collega’s. Al is het als good guy natuurlijk ook onweerstaanbaar om af en toe een quicksave te doen om te kijken of je Malfidus in de fik kan zetten.

 

Pokémon

Een Pokémon game van Bethesda zou eigenlijk de game zijn waar we allemaal op hebben gewacht vanaf het moment dat we fonetisch de introtune van Indigo League meeblèrden. Een vrij te verkennen wereld waarin je real-time combat hebt en alle Pokémon tegen kan komen. Het combat systeem zou nogal op de schop moeten, want je trainer vecht natuurlijk niet zelf. Nee, dat laat hij door kleine, afhankelijke wezens doen die zich uit liefde en slavernij voor hem inzetten. Elke beestje zou zijn eigen skill tree kunnen hebben met daarin  aanvallen die verbeterd kunnen worden, zodat je Onyx zelfs de meest hardened Metapod tot moes kan stampen.

Mensen krijgen in Bethesda games sowieso al enorme verzameldrang, laat staan als de hele premisse van het spel draait om het vangen van alle (inmiddels 900.000.000) Pokémon. Af en toe een encounter met Team Rocket, hier en daar een goede scheldpartij met Gary en soms gewoon even terug naar Pallet Town om op je SNES te spelen.

 

Adventure Time

Hoewel Adventure Time een van de tofste en meest fantasievolle werelden is die in de laatste jaren gemaakt is, zijn de games helaas structureel ondermaats. Best raar, want je ziet gewoon aan Pendleton Ward dat hij de grootste nerd van het universum is. Ik stem er daarom voor om de rechten van de Adventure Time games voor een symbolisch bedrag over te dragen aan Bethesda, zodat zij er iets mathematicals van kunnen maken.

Het hoeft niet per se zo te zijn dat je speelt als Jake en Finn, maar het is zeker een optie. De shapeshifting vaardigheden van Jake zijn eindeloos en daardoor heel goed in een levelstructuur te gieten. Finn zelf is echter ietsje beperkter, waardoor een volledig nieuw personage ook tof zou kunnen zijn. Interacties met de andere personages uit de serie zouden deze game fantastisch kunnen maken. BMO, de Ice King en Marceline zijn slechts drie voorbeelden van een cast die net zo gevariëerd is als dat ie gestoord is. En hoe gestoord zij zijn steekt dan weer schril af bij hoe volledig geflipt en buitenaards de wereld van Ooo is. Het is trouwens ook gewoon postapocalyptisch, dus Bethesda kent het klappen van de zweep al lang.

 

Van welke wereld willen jullie een Bethesda game spelen? Knal ze in de comments, dan denken we de bugs gewoon effe weg. 

REACTIES (62) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord