1UP: Half-Life 

1UP: Half-Life 2019-05-03T11:11:22
In deze serial kijken we naar gesneuvelde gameseries die een tweede leven verdienen. Zelfs wanneer ze eigenlijk maar een half leven hebben gehad. Oftewel: we kijken deze keer naar Half-Life.

Valve kennen we tegenwoordig vooral van Steam (en hun aankomende vr-bril, de Index). Maar toen het bedrijf in 1996 werd opgericht door Gabe Newell en Mike Harrington was de missie van de studio veel traditioneler: games ontwikkelen. Met het in 1998 uitgebrachte Half-Life (uitgegeven door Sierra Studios) had Valve een ongelooflijk debuut te pakken.

Half-Life

Half-Life (1998)

Newell en zijn ontwikkelteam had een shooter voor ogen waarin spelers in een immersieve spelwereld geplaatst zouden worden. Dit in tegenstelling tot de meeste shooters uit de jaren 90, die volgens het bedrijf meer als veredelde schiettenten aanvoelden. Valve kreeg dit dan ook voor elkaar: Half-Life bestond niet uit levels maar gaf de indruk dat het één grote spelwereld betrof, gedreven door een spannend narratief. Die indruk wordt al aan het begin van de game gewekt, waarin je als wetenschapper Gordon Freeman in een trein het Black Mesa-onderzoeksgebouw binnenrijdt. Het was, zeker voor die tijd, een enorm filmische ervaring die de toon goed zette.

Eigenlijk behoudt de game gedurende heel het avontuur dit filmische, narratieve aspect. In het eerste uur ben je vooral op je gemakje door het gebouw aan het lopen richting de experimentenkamer, waar eenmaal aangekomen een experiment natuurlijk ongelooflijk in de soep loopt en wezens uit een andere dimensie onze wereld binnenstappen. Vervolgens moet je proberen Black Mesa te ontsnappen, terwijl allerlei gruwelijke aliens de weg versperren en als verrassing later ook een militair team jacht op je maakt. De spanning is eigenlijk altijd te snijden en je wordt nooit door tussenfilmpjes, laadschermen of andere onderbrekingen uit de ervaring gehaald. 

Half-Life


Het is dan ook niet voor niets dat Half-Life in 1998 op veel plekken werd uitgeroepen als game van het jaar en nog altijd wordt gezien als een van de beste en meest invloedrijke shooters. Terugkijkend is het duidelijk te zien hoe Half-Life mee heeft geholpen aan de groeiende populariteit van de immersieve shooter, want bijna elke moderne first person shooter heeft wel inspiratie getrokken uit de game. Ook iconisch is de rood-grijze koevoet die Freeman altijd bij zich draagt en waarmee kleinere vijanden - en een hoop kratten - tot moes geslagen kunnen worden.
    

Uitbreidingen en mods voor Half-Life

Half-Life kreeg niet alleen uitbreidingen in de vorm van Opposing Force (1999), Blue Shift (2001) en Decay (2001, als onderdeel van de PS2-versie), Valve moedigde de fanbase ook aan om mods te ontwikkelen voor de PC-versie. Daaruit ontstonden onder andere Team Fortress en het gigantische succes genaamd Counter-Strike. 

Counter-Strike
     

Half-Life 2 en Steam (2004)

Valve was achter de schermen inmiddels druk bezig aan een vervolg op Half-Life. Na vijf jaar ontwikkeling lanceerde Half-Life 2 eindelijk en het spel werd wederom bejubeld door critici en gamers. Dat is ook niet zo gek; het spel zag er prachtig uit dankzij Valve's zelfgemaakte Source-engine, die weer was gebaseerd op de GoldSrc-engine (een gemodificeerde versie van de Quake-engine van id Software) die gebruikt werd in Half-Life 1. 

Half-Life 2 hield het narratieve aspect van de eerste Half-Life vast wist hier nog meer mee te doen. Het spel speelt zich een aantal jaar na de eerste game af in een wereld die is overgenomen door de buitenaardse Combine. Spelers moeten - wederom met Gordon Freeman - zien te infiltreren in de hevig bewaakte stad City 17. Half-Life 2 heeft een enorm onderdrukkende sfeer die vaak doet denken aan Nazi-Duitsland - in het begin van het spel worden spelers onder andere achtervolgt over de daken van de ingenomen stad. Daarnaast spelen physics een grote rol in de game, onder andere dankzij de Gravity Gun, waarmee spelers objecten kunnen optillen en daarmee de omgeving kunnen beïnvloeden.

Half-Life 2


Een ander revolutionair aspect van Half-Life 2 is de bijbehorende software waarmee de game moest worden opgestart: Steam. Het is bijna niet voor te stellen nu, maar in 2004 vonden de meeste gamers dit maar een raar en irritant programma. Dit was in een tijd dat we PC-games meestal nog fysiek in de winkel kochten. Waarom moest er dan een apart programma geïnstalleerd worden om de game te kunnen spelen? Valve had echter grootste plannen voor Steam, en inmiddels is het programma niet meer weg te denken uit de game-industrie. Bijna alle PC-games zijn via de Steam-winkel verkrijgbaar en Valve heeft nagenoeg een totale monopolie op de PC-gamesmark gekregen. Alleen de laatste jaren krijgt het steeds meer concurrentie, onder andere via de Epic Games Store.
     

Episode 1 (2006), Episode 2 (2007), Portal (2007) en de toekomst van Half-Life

Na het gigantische succes van Half-Life 2 ging Valve lekker door met het uitbrengen van games gerelateerd aan de franchise. Er kwamen twee episodes uit die zich vlak na Half-Life 2 afspeelden: Episode 1 en 2. De tweede aflevering eindigde met een cliffhanger, maar een derde episode kwam nooit. Ook bracht het bedrijf in 2007 de first person puzzelgame Portal uit, wat wederom een gouden zet bleek. Portal is een van de bekendste PC-games van de afgelopen decennia en speelt zich af in het Half-Life-universum.

Portal


Volgens diverse bronnen en geruchten waren een derde episode van Half-Life 2 én Half-Life 3 op meerdere momenten in de afgelopen tien jaar in ontwikkeling, maar telkens werden deze projecten weerd geannuleerd. Newell heeft zelf ook aangegeven dat een nieuwe Half-Life-game niets minder dan revolutionair moet zijn, maar het lijkt er op dat dit er juist voor zorgt dat Half-Life 3 nooit echt uit gaat komen. Dit terwijl fans al gewoon blij zouden zijn als ze zouden weten hoe het verhaal afloopt. Verder zou er bij Arkane Studios ooit een game in ontwikkeling zijn geweest die spelers terugbracht naar Ravenholm, een populaire locatie uit Half-Life 2. Ook dit project is geannuleerd.

Valve is tegenwoordig natuurlijk een heel ander bedrijf dan tien jaar geleden. Het bedrijf richt zich nu vooral op Steam en het uitgeven van hardware, zoals de Steam Controller en de VR-bril Index. Toch brengt het mondjesmaat nog nieuwe games uit, zoals Dota 2 in 2013 en het vorig jaar verschenen Artifact. Ook schijnt het bedrijf ergens dit jaar een VR-game te lanceren voor de Index. Is deze VR-bril dan misschien de aanstichter van een nieuwe Half-Life? Half-Life 3 is inmiddels een soort 'witte walvis' voor gamers; een legendarische titel die maar nooit uitkomt, maar waar iedereen op zit te wachten. Verlos ons uit ons lijden, Valve, en kondig Half-Life 3 aan!
     

ANDERE DELEN IN DE 1UP-REEKS

F-Zero
Star Wars: Knights of the Old Republic

Earthworm Jim
PlayStation All-Stars Battle Royale
Super Monkey Ball
Monkey Island
[Prototype]
Golden Sun
Eternal Darkness: Sanity’s Requiem
Deadspace

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord