1UP: F-Zero 

1UP: F-Zero 2019-04-10T12:01:10
In deze serial kijken we naar gesneuvelde gameseries die een tweede leven verdienen. Deze keer is het de beurt aan de supersnelle racereeks F-Zero van Nintendo. Welke games zijn er in de franchise uitgekomen en waar blijft toch dat nieuwe deel?

Het is 1993 en ik speel op de Super NES bij mijn beste vriend thuis. Dat is an sich niet heel speciaal: ik heb thuis ook gewoon een Super NES staan en eigenlijk spelen we altijd wel games op de console, of we nou bij of hem thuis zijn. Maar de game die hij opstart, ken ik nog niet. Het is F-Zero. Meteen komt de loeiharde gitaarmuziek op mij af en volgen er supersnelle futuristische races over banen die hoog in de lucht zweven. Ik ben verkocht. Wat een game! Die snelheid, die stoere uitstraling! Gelukkig zouden er nog meer delen volgen... maar inmiddels is F-Zero eigenlijk nergens meer te bekennen. Wat is er toch gebeurd met deze Nintendo-franchise?

F-Zero
    

F-Zero (1990)

F-Zero verscheen in 1990 al in Japan, maar pas in '92 konden we ook in Europa met de racegame aan de slag. Dat is ook niet zo gek, want ook de SNES kwam pas in '92 in Europa uit. De game viel meteen op door een nieuwe technologie genaamd Mode 7 Scrolling. Hiermee werd een 3D-effect gesimuleerd. Het was in die tijd immers nog niet zo normaal dat games op consoles in 3D speelbaar waren. Maar met Mode 7 wordt de achtergrond constant gedraaid en aangepast afhankelijk van de input van de speler. Daarmee wordt de illusie gewekt dat je door een 3D-omgeving loopt, rent of rijdt. En dat werkte helemaal prima bij F-Zero.

De racegame speelt zich af in 2560. Multimiljardairs hebben een nieuwe vorm van entertainment ontwikkeld gebaseerd op F1-races en noemen het F-Zero. In feite houdt dit in dat er met supersnelle, futuristische hovercars wordt geracet op uitgerekte banen die zich hoog boven de steden bevinden. Spelers kiezen tussen vier personages die elk een eigen wagen hebben en nemen het op tegen computergestuurde personages op vijftien verschillende banen.

F-Zero heeft met zijn snelle, futuristische race-actie in feite een nieuw subgenre binnen het racegenre gecreëerd. Latere futuristische racers zoals WipEout en Extreme G hebben veel te danken aan de standaard die F-Zero heeft gezet. De variatie in tracks, uitdagende gameplay en voor die tijd erg indrukwekkende graphics droegen allemaal bij aan het succes. Ook niet onbelangrijk is de extra strategische laag in de vorm van de energiemeter. Door met het schip tegen de zijkant van de track of een tegenstander aan te rijden zakt die energiemeter. Door over speciale gedeeltes van de track te rijden laad je je energie weer op. Daarbij krijg je na elke lap een boost die je in kunt zetten om tijdelijk sneller te gaan - in latere delen werd dit echter een onderdeel van de power meter, waardoor er nog meer strategie bij komt kijken.

In Japan kwamen overigens twee nieuwe versies van F-Zero uit via de Satellaview-uitbreiding voor de Super Famicom. BS F-Zero Grand Prix heeft naast de originele vijftien tracks ook een nieuwe track en nieuwe wagens, en BS F-Zero Grand Prix 2 heeft een compleet nieuwe league met vijf tracks. Deze zijn nooit buiten Japan uitgekomen. Ook werkte Nintendo nog aan een soort vervolg in de vorm van Zero Racers. Deze Virtual Boy-game is echter nooit afgemaakt en uitgekomen.

F-Zero

F-Zero
     

F-Zero X (1998)

Nee, het échte vervolg kwam pas in 1998 uit op de Nintendo 64: F-Zero X. De graphics waren al een stuk beter dan die van het origineel, maar stelden voor die tijd niet enorm veel voor en werden dan ook bekritiseerd. Het zorgde er echter wel voor dat het spel enorm soepel draaide met een stabiele framerate, en dat is wel zo handig met de duizelingwekkende snelheden waarmee je over de tracks scheurt.

Nieuw is allereerst dat de game nu wel volledig 3D is, dat er maar liefst dertig racers op de baan zijn en dat er nu zelfs een speciale modus is waarin het doel is de andere racers van de baan te stoten. Ook is er nu een zogenoemde 'X-Cup', waarbij elke keer random tracks gegenereerd worden. Dat maakt de game in feite oneindig speelbaar!

De game viel bij critici zeker in de smaak - al kan ik mij herinneren dat de Power Unlimited in die tijd niet enorm enthousiast was. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze snelle racegame.

F-Zero X
     

F-Zero op handhelds en F-Zero GX (2003)

F-Zero begon na de release van F-Zero X ook op handhelds te verschijnen, aangezien de Game Boy Advance krachtig genoeg was om dit type spellen waardig af te spelen. Maximum Velocity kwam in 2001 uit en was een prima handheldversie, en ook F-Zero: GP Legend (2003) was een uitstekend deel. De echte ster van 2003 was echter zonder twijfel F-Zero GX op de GameCube.

De GameCube-game werd ontwikkeld door Amusement Vision, een toenmalige studio van Sega. Deze ontwikkelaar was eerder verantwoordelijk voor Super Monkey Ball en F-Zero GX liep dan ook op een aangepaste versie van de engine van deze puzzelgame. En dat was een gouden greep: met prachtige graphics en een superstabiele framerate waren vriend en vijand overtuigd van dit spel. Een overdaad aan personages, tracks en schepen, gecombineerd met een snoeiharde soundtrack, resulteerden in misschien wel het beste deel in de reeks. Nog meer dan voorheen waren snelle reflexen - gecombineerd met parkoersen uit je hoofd leren - noodzakelijk. Ook een belangrijke toevoeging was een verhaalmodus, waardoor de diverse personages in de reeks, waaronder natuurlijk Captain Falcon, meer diepgang kregen.

Het was ook een van de eerste belangrijke samenwerkingen tussen Nintendo en Sega. Laatstgenoemde was immers nog maar net third party gegaan (nadat hun allerlaatste console, de Dreamcast, niet het beoogte succes behaalde), en parralel met GX werd ook een arcadeversie van de game ontwikkeld genaamd F-Zero AX. In Japan kwam GX zelfs gebundeld met een memorycard, zodat spelers hun eigen data mee konden nemen naar de arcademachines.

F-Zero GX

F-Zero AX
     

De stilte rondom F-Zero

Na de release van GX en AX kwam in Japan nog F-Zero Climax uit voor de GBA, maar dit spel is nooit buiten Japan verschenen. En sindsdien is het eigenlijk veel te stil rondom de franchise. Ja, Captain Falcon laat nog altijd van zich zien in de Smash Bros.-reeks - en natuurlijk is er ook een arena gebaseerd op de franchise in die games te vinden. Daarnaast was er een minigame gebaseerd op F-Zero te vinden in de Wii U-game NintendoLand, al was de gameplay hiervan niet vergelijkbaar met the real deal. En ook Mario Kart 8 (Deluxe) is uitgebreid met een aantal F-Zero tracks. Het gaf fans hoop dat Nintendo uiteindelijk met een nieuwe F-Zero zou komen, maar dit is tot nu toe niet gebeurd.

Ook waren er jarenlang geruchten dat Nintendo Criterion - de makers van de Burnout-reeks - hadden benaderd voor een nieuwe F-Zero. Onlangs bleek echter dat dit onzin is. Een random medewerker van Nintendo stuurde eens een e-mail naar de ontwikkelaar waarin interesse getoond werd, maar er is nooit officieel iets afgesproken. Helaas.

Het is nu dus wachten tot Nintendo besluit om weer wat met F-Zero te doen. Dat het bedrijf nog steeds waarde hecht aan de franchise, blijkt wel uit het feit dat het terug blijft keren in Smash Bros. Maar goed, daar zitten genoeg personages in die nooit meer in hun eigen games schitteren, dus dat hoeft niet te betekenen dat een nieuwe F-Zero op stapel staat. Daarbij is het gamelandschap, zeker voor het racegenre, de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Racegames zijn over het algemeen niet zo populair als shooters, actiegames en adventures en dus ook een grotere gok. 

Toch zou het zonde zijn als de F-Zero-franchise voorgoed begraven blijft. Het was een stoere, snelle reeks voor Nintendo met solide gameplay en interessante lore. Wat mij betreft bouwt het bedrijf gewoon voort op wat F-Zero GX zo goed maakte, of probeert het eerst een remaster van F-Zero GX te leveren. Ik weet zeker dat er nog genoeg fans zijn die dat op prijs zouden stellen. Ik in ieder geval wel!
    

Andere delen in de 1UP-reeks

Star Wars: Knights of the Old Republic
Earthworm Jim
PlayStation All-Stars Battle Royale
Super Monkey Ball
Monkey Island
[Prototype]
Golden Sun
Eternal Darkness: Sanity’s Requiem
Deadspace

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord