1UP: Banjo-Kazooie 

1UP: Banjo-Kazooie 2019-05-29T12:11:02
In de serial 1UP kijkt Michel naar gesneuvelde gameseries die eigenlijk een tweede leven verdienen. Het wordt de hoogste tijd dat het vrolijke platformduo Banjo-Kazooie een comeback maakt!

In 1998 is Rare een gevestigde naam in de game-industrie. Na tientallen releases op de NES en GameBoy weet de Britse studio vooral op de Super Nintendo een naam voor zichzelf te maken met de prachtige 2D-platformreeks Donkey Kong Country. Ook op de Nintendo 64 weet de ontwikkelaar niet van ophouden, met succesvolle releases als GoldenEye 007, Blast Corps en Diddy Kong Racing. Daarna komt Rare op de proppen met een 3D-platformer die volgens veel spelers zelfs Super Mario 64 van de troont stoot.

Banjo-Kazooie (1998)

Banjo-Kazooie was al jaren in de maak - het spel heette in eerste instantie Project Dream en was oorspronkelijk voor de SNES in ontwikkeling - maar kwam in 1998 eigenlijk precies op het juiste moment uit. De 3D-platformer was door de release van Super Mario 64 twee jaar daarvoor een van de meest populaire genres, en de Nintendo 64 stond bekend als dé plek om dit genre te spelen. 

Banjo-Kazooie


Hoewel de meningen verschillen, is het duidelijk dat Banjo-Kazooie pakt wat Super Mario 64 zo goed maakte en enkele sterke verbeteringen doorvoert. Het open leveldesign van SM64 blijft intact, maar levels zijn waar mogelijk nog uitgebreider en gedetailleerder. In de game verzamel je puzzelstukjes - vergelijkbaar met de sterren uit SM64 - maar in Banjo-Kazooie wordt je niet telkens na elk verzameld puzzelstukje uit een level gegooid. 

Minstens zo belangrijk is dat je in de game twee personages tegelijk bestuurt: de beer Banjo en de vogel Kazooie. Kazooie zit in de rugzak van Banjo en doordat het om twee personages gaat, kun je in Banjo-Kazooie nóg meer moves dan gebruikelijk in platformers uitvoeren. Dubbele sprongen, zweven in de lucht, eieren schieten, stijle bergen opklimmen met de flexibele poten van Kazooie: de variatie aan moves is indrukwekkend. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat de plaatselijke tovenaar in de game, Mumbo Jumbo, het duo in allerlei andere personages verandert - waaronder een pompoen en een wasmachine!

Ook indrukwekkend is de audiovisuele presentatie van Banjo-Kazooie. Waar levels uit Super Mario 64 vaak nog een beetje abstract ogen, tovert Rare een levendige virtuele wereld op de tv. De sfeer druipt van levels af, met interessante thema's zoals een pirateneiland en een level die je in vier verschillende seizoenen bezoekt. Ook de muziek - gecomponeerd door de legendarische Grant Kirkhope - is enorm aanstekelijk, met deuntjes die maar in je hoofd blijven zitten. Het grappige gebrabbel van de diverse personages is de finishing touch.


Banjo-Tooie (2000)

Twee jaar later al konden we aan de slag met het vervolg, Banjo-Tooie. Hoewel het wederom een erg goede game betreft, was hier al duidelijk te merken dat Rare te ver doorschoot in het aanbieden van diverse 'collectibles' in zijn spelwerelden. Zeker voorganger Donkey Kong 64 had hier erg last van, maar ook Banjo-Tooie voelt af en toe een beetje als 'werken' aan.

Toch voert Tooie de formule die met Banjo-Kazooie was gedefineerd op sublieme wijze door. Levels zijn ditmaal nog groter en zijn hier en daar zelfs direct aan elkaar verbonden! Daar wordt in het spel op een erg leuke manier gebruik van gemaakt: regelmatig start je een opdracht in één level, die je vervolgens in een ander level volledig klaart. Ondanks een wat onstabiele framerate zijn de graphics om te smullen en is dit zonder twijfel een van de best ogende Nintendo 64-games die er bestaan.

En hé, elke game waarin je in een dinosaurus kunt veranderen, kan wat ons betreft niet meer stuk!

Banjo-Tooie


Banjo-games op handhelds

Er zijn na de Nintendo 64-games twee games in de Banjo-Kazooie-reeks op handhelds verschenen. De eerste was Banjo-Kazooie: Grunty's Revenge in 2003 op de Game Boy Advance. Het spel speelt zich tussen de twee eerder uitgekomen 3D-platformers. Ook Grunty's Revenge is een platformer, maar vanwege de technische limitaties van de GBA is het spel wel een stuk minder gedetailleerd en staat de camera schuin boven het platformduo. Ook zitten er maar vijf werelden in het spel. Grunty's Revenge werd gematigd positief ontvangen door critici.

Minder positief was men over Banjo-Pilot, dat in 2005 op de Game Boy Advance verscheen. Rare begon de ontwikkeling van het spel als een vervolg op Diddy Kong Racing - Banjo zat immers ook in die N64-game - maar toen kocht Microsoft Rare en mocht de ontwikkelaar niets meer met de Kong-familie doen, aangezien die van Nintendo zijn. Het spel werd dan ook omgetoverd tot Banjo-Pilot en uitgegeven door THQ. Helaas was het vooral een matige Mario Kart-kloon - erg jammer, zeker omdat Diddy Kong Racing zo sterk was.

Banjo-Pilot


Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts (2008)

Rare was dus inmiddels een studio van Microsoft. Het bedrijf kon daardoor Banjo-Kazooie en Banjo-Tooie in HD-uitvoering op de Xbox 360 uitbrengen - wel zo fijn om de platformers op relatief 'nieuwe' hardware te kunnen spelen. Natuurlijk werd er ook gewerkt aan een compleet nieuwe Banjo-platformer, maar het uiteindelijke resultaat, Nuts & Bolts, was totaal niet wat fans er van hadden verwacht.

In plaats van dat de game je gedurende het spelen nieuwe moves leert, bouw je in Nuts & Bolts met verzamelde items allerlei voertuigen om zo aan diverse opdrachten te voldoen. Zo doe je mee aan races en versla je vijanden met allerlei gebouwde wagens en vliegtuigen. Hoewel het zeker originele gameplay bood en van Nuts & Bolts een prima spel maakte, lag de beleving voor veel fans en critic té ver van de standaard Banjo-Kazooie-formule vandaan, met veel teleurgestelde spelers tot gevolg. Ondanks de schitterende graphics bracht het spel daardoor niet het gewenste succes.

Banjo-Kazooie: Nuts and Bolts


De toekomst van Banjo-Kazooie

En sindsdien is het eigenlijk vrij stil rondom het kleurrijke duo. De Banjo-games zijn ook op de Xbox One verschenen via Rare Replay, maar verder hebben we al een tijdje niets gehoord rondom de platformreeks. En dat is jammer voor een serie waar zoveel potentie en kwaliteit in zat.

Het is dan ook onmogelijk om te voorspellen hoe de toekomst van Banjo-Kazooie er uitziet. Het kan eigenlijk alle kanten opgaan. Rare heeft inmiddels al een tijd terug hun nieuwste game Sea of Thieves uitgebracht, dus wie weet werken ze achter de schermen wel aan een nieuwe Banjo-Kazooie voor de Xbox One op misschien zelfs de volgende Xbox One-console. Zeker wanneer er wat traditionelere gameplay toegepast zou worden, zouden veel fans dolgelukkig zijn met een dergelijke aankondiging. Misschien kunnen we zelfs een aankondiging op E3 volgende week verwachten? 

De steeds betere relatie tussen Microsoft en Nintendo biedt ook mogelijkheden. Microsoft liet de voormalige Xbox One-exclusive Cuphead al toe op de Switch, en wellicht ziet het bedrijf ook potentie in het uitbrengen van de oude Banjo-games op de Switch, of een eventuele N64 Mini. Of zouden er zelfs mogelijkheden zijn voor een compleet nieuwe Banjo-Kazooie-titel op de Switch? 

Hoe dan ook: Banjo-Kazooie moet terugkeren! Geef ons maar een oude vertrouwde dosis aan klassieke 3D-platformactie met de beer en de vogel in de hoofdrol, ongeacht op welk platform. En snel een beetje!

Banjo-Kazooie

ANDERE DELEN IN DE 1UP-REEKS

Half-Life
F-Zero

Star Wars: Knights of the Old Republic

Earthworm Jim
PlayStation All-Stars Battle Royale
Super Monkey Ball
Monkey Island
[Prototype]
Golden Sun
Eternal Darkness: Sanity’s Requiem
Deadspace

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord