10 momenten waarop Sonic the Hedgehog dood had moeten gaan 

10 momenten waarop Sonic the Hedgehog dood had moeten gaan 2015-11-27T13:48:38
“Argh, Sonic the Hedgehog! Waarom besta jij nog steeds? Hou op met bestaan!” aldus een boze PeterKoelewijn die weer eens tegen zijn beeldscherm zat te schreeuwen. Hij geeft jullie de 10 momenten waarop de blauwe egel als franchise had moeten eindigen.

Van huis uit ben ik een Nintendo-gamer en dat maakt de relatie met Sega meteen een beetje beladen. Maar eerlijk waar, ik heb best wel wat Sonic-games gespeeld. Soms vond ik ze zelfs leuk! Helaas kent de mascotte van Sega tegenwoordig zoveel dieptepunten dat zelfs de goede games met terugwerkende kracht kut worden. De 10 grootste doodzondes van Sonic the Hedgehog staan hieronder!

 

10. Sonic Unleashed

Sonic Unleashed staat op nummer 10 en het is veel van Sega’s problemen prachtig verpakt in één doosje. Aan de ene kant waren de platforminglevels van de game stukken beter dan de voorgangers en wisten ze goed de oude Sonic-gameplay over te brengen. Helaas is het grotere deel van de game… *zucht* de levels met de werehog. Klaar met je ogen ronddraaien? Sega had niet genoeg vertrouwen in Sonic als platformer dus kreeg Unleashed hack-and-slash achtige gedeeltes met een weerwolf-versie van Sonic. Net zo saai als nutteloos.

Sonic Unleashed

9. Sonic 3D Blast

Sonic 3D Blast heeft best wel een paar fans, maar als je de mantel der liefde er even vanaf rukt, zie je gewoon een enorme kutgame. Het stamt uit de duistere tijd toen Nintendo nog niet het 3D platforming-boek had geschreven en menig studio experimenteerde met een isometrisch perspectief. Héél soms werkte dat, zoals in Super Mario RPG. Maar de snelle gameplay van Sonic moest worden teruggeschroefd tot een slakkengang. Sonic en 3D: heeft het ooit goede tijden gekend? Het antwoord is bijna.

Sonic 3D Blast

 

8. Sonic X-Treme cancellen

Sonic 3D Blast werd samen met Sonic X-Treme voor de Sega Saturn ontwikkeld. X-Treme liet Sonic platformen over en door kleine 3D planeetjes, met hun eigen thema’s, obstakels en zwaartekracht. Klink. Héééééél. Erg! Bekend toch?! Alleen kwam Super Mario Galaxy in 2007 uit terwijl deze game midden jaren ’90 al ontwikkeld werd. Sega, lieverd, je had Super Sonic Galaxy kunnen maken! Helaas kreeg het team na jaren werk de game niet aan de praat. Wel zijn er genoeg indrukwekkende beelden online te vinden. Maar waarom zouden we onszelf nog pijn doen daarmee?

 

7. Shadow the Hedgehog

Jep, Shadow the Hedgehog krijgt zijn eigen plek! Sega had een nieuwe aartsrivaal voor Sonic nodig dus die maakten ze voor Sonic Adventure 2. En deze eikel raakte alle takken toen hij uit de clichéboom viel: een zwarte egel die antiheld speelt, op wraak zint en denkt dat hij de ultieme levensvorm is. Dat hebben personages met raketschoenen wel vaker. Oorspronkelijk zou hij doodgaan in Sonic Adventure 2 maar door de populariteit onder fans keerde hij constant terug in nieuwe games. Dit is Sonics equivalent van Wario, mensen! Waarom nemen jullie hem zo serieus?! Oh ja, hij heeft een gun…

Shadow the Hedgehog 

6. Een game maken over Shadow the Hedgehog

Een game maken over Shadow the Hedgehog is nummer 6. De game zoog, maar het ging al mis in de conceptfase. De duistere toon van de 3D Sonic-serie behaalt zijn dieptepunt door Shadow een realistisch pistool te geven. Het is het soort kinderachtige idee dat middenin die Gremlins 2 brainstormsessie van Key & Peele thuishoort. En na wat onderzoek blijkt dat de waarheid verdomd dicht in de buurt zit! Een kind had aan het Sonic Team per brief gevraagd of ze in hun volgende game Sonic een pistool konden geven. De studio wilde het kindvriendelijk imago van Sonic niet schaden met zo’n dom idee. Aan de andere kant, het geld van domme mensen is niet minder waard! En zo kreeg Shadow zijn eigen game en zijn eigen gun en werd de wereld weer een stukje duisterder.

Shadow the Hedgehog: The Game 

5. Big the Cat

Nieuwe antropomorfe personages in Sonic-games stoppen is een van de beruchtste overtredingen van deze vermoeide serie. Het Sonic Team heeft zelf beterschap beloofd door niet meer zoveel nutteloze schijtpersonages in nieuwe games stoppen, al was dit voor Sonic Boom werd aangekondigd met een blik vol nieuwe personages om weer totaal te vergeten.

Big the Cat

Als ik er dan toch een moet noemen die het meeste bloed onder m’n nagels vandaan haalt, dan is het Big the Cat wel. 3D Sonic-games hebben een boel dingen nodig, maar een dikke paarse kat, wiens enige persoonlijkheid bestaat uit zijn vriendschap met een kikker, en waarmee je een frustrerende fishing minigame moet spelen, kan nog harder gemist worden dan alle andere Sonic bijfiguren bij elkaar!

 

4. Sonic the Hedgehog 4

Na een paar verschrikkelijk teleurstellende 3D Sonic-games, gaf Sega gehoor aan de overgebleven fans om terug te keren naar de 2D roots. Blijkbaar was dit een big deal en moet ik even vergeten dat we al een zooi goed beoordeelde 2D Sonic-games op de GBA en DS achter de kiezen hadden.

Sonic the Hedgehog 4

Maar Sonic the Hedgehog 4 was anders! Want het was deel 4! Numeriek bitch! Het échte vervolg dat het échte verhaal van Sonic zou vertellen! Alle sterren leken goed te staan voor deze release: 2D gameplay, klassiek leveldesign en geen irritante extra personages. Helaas was het eindproduct verre van perfect. Kenners konden niet wennen aan de ‘floaty’ physics van Sonic, de graphics vielen tegen en de game was door zijn episodische structuur snel uitgespeeld.

Sega nam de kritiek ter harte en kwam 2 jaar (!) later met Episode 2 van de game aan. Deze werd beter ontvangen maar daarmee werd het Sonic 4 hoofdstuk ook meteen gesloten. We wisten sinds 2006 dat Sega’s quality control zoog, maar dat ze zelfs geen degelijke 2D Sonic meer konden maken, was toch een klap in het gezicht.

 

3. Sonic the Hedgehog 2006

Sonic 4 is zeker niet de eerste keer dat Sega met een schone lei begint voor de egel… en keihard faalt. Een van de beruchtste Sonic-games kwam in 2006 uit met de zelfverzekerde titel: Sonic the Hedgehog. De eerste Sonic-game voor de Xbox 360 en PS3, dus de verwachtingen waren extreem hoog gespannen.

Sonic the Hedgehog 2006

Helaas rushte Sega het product de schappen in. Tegenwoordig best normaal maar in 2006 waren Day One patches op consoles vrijwel niet-bestaand. Zeker niet in Japanse games! Tot op de dag van vandaag is Sonic ’06 een buggy schijtspel vol lelijke werelden, saaie fetch quests, een geestdodend verhaal en NOG. MEER. NIEUWE. IRRITANTE! PERSONAGES! Als je wilt hoe afschuwelijk deze game is, raad ik de Game Grumps playthrough aan. Het grappige commentaar maakt het dragelijk.

 

2. Sonic wordt romantisch

In oktober stond Sonics romance met Elise nog in mijn Top 11 Meest Awkward Scénes in Games. Toen grapte ik al dat ik de Feature zou schrijven die je nu leest. Helaas vind ik het nu een stuk minder grappig. Niettemin verdient deze zijn eigen plek. Noem me ouderwets, kortzichtig of zelfs haat zaaiend, maar ik vind de liefde tussen een mens en een egel onnatuurlijk. Helaas denkt een deel van het internet daar anders over, zo blijkt uit mijn iets te grondige research. Mijn psycholoog gaat de komende maanden een rijk man worden!

 

1. Sonic Boom

Ja, Sonic Boom is nummer 1. Geen verrassing, wel gewoon waar. Grappen over de nieuwe stijl van de bekende Sonic-personages terzijde, voelde deze hele zijstap totaal nutteloos aan. Sonic zat juist in de goede richting! Sonic Colors en Sonic Generations werden goed ontvangen door fans en critici. Ze grepen terug naar simpelere tijden en waren zowaar leuk om te spelen. Sonic Boom daarentegen… manmanman, deze is misschien nog wel buggier dan Sonic ’06. Het hele product voelde als een nagedachte voor (best goed ontvangen) Sonic Boom animatieserie, die simultaan op tv kwam.

Sonic Boom

Maar waarom moet er überhaupt een game van komen? Sonic heeft een shitload aan populaire tv-series gehad die amper iets met de games te maken hadden. Waarom Sega?! Waarom?!

 

En daar heb je de 10 momenten dat de Sonic-franchise gewoon effe lekker keihard dood had moeten gaan. Samengevat wijzen deze momenten op 2 grote problemen. 1: Sega wil Sonic constant opnieuw uitvinden met nutteloze personages, gimmicks en reboots, wat verschrikkelijk onzeker overkomt. 2: Sega heeft domweg het talent en de kennis niet meer om de blauwe egel eer aan te doen.

Sorry Sonic-fans, maar het is tijd om de Sonic Cycle te eindigen. Sega kan zijn tijd en geld beter besteden, zoals aan het lokaliseren van die leuke Yakuza-games. Sonic als franchise is ingehaald door de tijd.

REACTIES (24) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord