10 dingen die je nog niet wist over GTA 

10 dingen die je nog niet wist over GTA 2018-12-04T01:27:24
In deze Serial vind je 10 dingen die je nog niet wist over een game, gameserie of gamepersonage. Dit deel staat in het teken van partyfeitjes over Grand Theft Auto (GTA). Wist je bijvoorbeeld dat GTA V ruim 1000 scheldwoorden bevat? Of dat GTA en Red Dead Redemption verbonden zijn?

Bovengetekende mocht haar Serial verlengen! Zodoende gaan we lekker door met de partyfeitjes over games, gameseries en gamepersonages. Ook ditmaal krijgen jullie maar liefst drie features vol met partyfeitjes. Dit tweede deel in de reeks staat in het teken van 10 dingen die je nog niet wist over Grand Theft Auto (GTA).

GTA V
    

160.000 zinnen dialoog en 1000 scheldwoorden in GTA V

GTA V zit tjokvol dialoog. Niet alleen de hoofdrolspelers kletsen de oren van je kop, ook elke NPC heeft wel iets te zeggen. Bij elkaar opgeteld bevat de game 160.000 zinnen aan gesproken woord. Ter vergelijking: bij Mass Effect 3 stopt de teller bij 40.000 lines. Het script van GTA V telde zodoende maar liefst 3.500 pagina’s. Een flink gedeelte daarvan bevat scheldwoorden...

De personages in GTA V zijn niet vies van een scheldpartijtje. De F- en C-bommen worden zelfs meer dan 1000 keer gebruikt. Dat stelt YouTuber TheMediocreScot in ieder geval. In werkelijkheid zal dit aantal nog veel hoger liggen, aangezien hij alleen scheldwoorden telde in het script van de main story en herhaalde dialoog door NPC’s niet werd meegeteld.
     

De invloed van 9/11 op Grand Theft Auto III

De impact van 9/11 was goed voelbaar in verschillende media, waaronder films en games. Ook Grand Theft Auto III werd aangepast. Rockstar zorgde er bijvoorbeeld voor dat het kleurenschema van de politiewagens veranderd werd en een missie die refereerde aan terroristen geschrapt werd. Ook werd de route van een vliegtuig veranderd, aangezien deze eerst vlak langs een aantal flatgebouwen scheerde. Om deze last minute-veranderingen door te voeren, werd GTA III een maand uitgesteld.

GTA IV
     

Van Race’n’Chase naar GTA

Toen Rockstar nog DMA Design heette, woonden oprichters Sam en Dan Houser een pitch bij voor de game Race'n'Chase. De Housers waren verkocht: ze gingen aan de slag met de game. De eerste versie van hun product was nog wel wat mak... Een glitch zorgde er echter per ongeluk voor dat testers elkaar konden achtervolgen in auto's. Een feature die meteen aansloeg. DMA Design besloot deze achtervolgingen in hun game te stoppen. Daarbij veranderden ze ook meteen de naam; van Race & Chase naar Grand Theft Auto.
     

De link tussen GTA en Red Dead Redemption

Rockstar Games kennen we natuurlijk niet alleen van Grand Theft Auto. Ook Red Dead Redemption is van de hand van deze ontwikkelaar. Daar waar de games op het eerste gezicht niet (echt) verbonden lijken, bevat GTA V toch een kleine verwijzing naar het originele Red Dead Redemption. Als je later in de game het huis van Franklin in Vinewood Hills binnengaat, zie je een boekenkast in de woonkamer. Een van de boeken in de kast, heeft de titel Red Dead. De schrijver is niemand minder dan ene J. Marston. Naar we aan mogen nemen, betreft het niet John Marston, maar Jack Marston; de zoon van John, met een voorliefde voor boeken en de wens ooit auteur te worden.

GTA San Andreas
     

Niet geschikt voor kinderen

De GTA-games hebben in Nederland een 18-plus-sticker. Ook in andere landen zijn de games alleen bedoeld voor volwassenen. Het lijkt erop dat Rockstar zichzelf ook wel bewust is van de noodzaak van deze rating. Zo vind je bijvoorbeeld heel erg weinig kinderen/tieners in de games. Bovengetekende komt bij een telling zelfs niet verder dan twee.
     

GTA V-personages zijn gebaseerd op typen gamers

Wist je dat Rockstar de GTA V-hoofdpersonages Franklin, Michael en Trevor gebaseerd heeft op de drie typen GTA-spelers? Zo moet Franklin de nieuwkomer voorstellen, oftewel de speler die graag meer wil leren over de game. Michael is op zijn beurt de oudgediende gamer, die bekend is met het fenomeen en nu gewoon de open wereld in wil duiken. Ten slotte is Trevor de destructieve speler, die de vrijheid van GTA inzet om zoveel mogelijk chaos te schoppen.

GTA Vice City
     

De gesprekken in het radioprogramma WKTT zijn echt

In GTA IV kun je luisteren naar de radioshow “We Know The Truth”, ook wel bekend als WKTT. Het programma laat zijn luisteraars lekker ranten over allerlei onderwerpen. Deze gesprekken zijn allemaal echt ingesproken door fans. Een jaar voordat de game uitkwam, lanceerde Rockstar een website voor de show. Bezoekers werden opgeroepen te bellen en te ranten, onder meer over hetgeen mis was met Amerika, Liberals en hun gezondheid.
     

GTA zit vol verwijzingen naar andere games

Rockstar neemt graag zijn concurrenten op de hak. De GTA-games zitten zodoende vol met verwijzingen naar andere games. Neem GTA: San Andreas dat een billboard bevat met de tekst "True Grime” en een afbeelding van een vuilniswagen. Een niet zo subtiele steek naar True Crime. Ook Driver komt er niet ongeschonden vanaf. In GTA III moet je in de missie “Two Faced Tanner” een dude omleggen, die verdacht veel lijkt op Tanner, de hoofdpersoon van Driver. Ten slotte noem ik nog Dead Island. Het CNT Network zendt een reality show uit onder de naam Rehab Island. Het logo van de show doet sterk denken aan dat van Dead Island, behalve dan dat de palmbonen vervangen zijn door hennepbladeren.

GTA III
    

De vele rechtszaken van Grand Theft Auto

Rockstar kent de rechtszaal inmiddels van binnen en buiten. We weten bijvoorbeeld allemaal wel dat Lindsay Lohan de ontwikkelaar voor de rechter sleepte. Helaas zijn veel van de andere zaken een stuk serieuzer. Neem bijvoorbeeld de rechtszaken die advocaat Jack Thompson aanspande. Hij stond daarbij families bij, wiens geliefden vermoord waren door gamers. De eerste zaak stamt uit 2003, waarbij een aantal tieners twee automobilisten vermoordde. Zij zeiden geïnspireerd te zijn door GTA III. De tweede zaak vond plaats in 2005, toen een 17-jarige jongen een aantal politieagenten doodde. Thompson noemde GTA daarna een “cop-killing simulator”.
    

Michaels voice actor heeft gehoorschade

Is het je wel eens opgevallen dat Michael uit GTA V een slecht gehoor heeft? Als (tijdens cutscenes) iemand rechts van hem staat, draait hij zich naar die persoon toe. Dat komt omdat Ned Luke, die verantwoordelijk is voor de voice en motion capture van Michael, in het echt vrijwel doof is aan zijn rechteroor.

GTA 2
     

En daarmee sluit ik het tweede deel in mijn Serial met partyfeitjes af. Kennen jullie nog meer wetenswaardigheden over GTA? Deel ze dan vooral in de comments!
    

De 10 dingen die je nog niet wist over-Serial

Maandag 22 oktober – 10 dingen die je nog niet wist over Assassin’s Creed

Maandag 17 december – 10 dingen die je nog niet wist over Pokémon
    

Eerder in deze Serial

10 dingen die je nog niet wist over Zelda

10 dingen die je nog niet wist over Mario

10 dingen die je nog niet wist over Metroid

10 dingen die je nog niet wist over Tomb Raider

10 dingen die je nog niet wist over World of Warcraft

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord