1-Up: PlayStation All-Stars Battle Royale 

1-Up: PlayStation All-Stars Battle Royale 2018-09-16T21:20:32
In deze serial blikt Johan terug op gesneuvelde gameseries die een tweede leven verdienen. Waarom verdient deze specifieke serie het om gereanimeerd te worden? Wat ging er de eerste keer mis? En hoe kunnen we er voor zorgen dat het deze keer wél een succes gaat worden?

Het is woensdag, 21 november 2012. Met open mond staar je naar de TV terwijl de credits van de laatste aflevering van seizoen 2 van Game of Thrones over het scherm rollen. De White Walkers komen er aan! Nu de binge-sessie afgelopen is sta je op en ga je richting het centrum. Tijd om wat voer in te slaan!

Terwijl je richting de supermarkt loopt valt je oog op de poster voor de nieuwste Bond film. "Skyfall". Quantum of Solace was bagger van de bovenste plank, maar misschien is deze toch een kijkje waard. Terwijl je je weg naar de kassa maakt neurie je mee met het muziekje wat uit je headset knalt. Gangnam Style, je weet nog steeds niet waar die gekke Koreaan het over heeft, maar het klinkt wel lekker. Je rekent af en gaat weer terug naar huis.

Je doet je sleutel in het slot en opent de deur. Als die halverwege is merk je dat er iets wordt meegesleept - de postbode is langs geweest! Reclame, bedelbrief, foldertjes... Misschien toch een keer een "Nee/Nee" sticker bestellen. Hee, wat is dit? Zo'n dikke bubbeltjesenvelop, daar moet wel een game in zitten! Je graaft in je geheugen, maar kan niet meer herinneren wat je in godsnaam hebt besteld. Je scheurt de envelop open. Oh ja, natuurlijk! Helemaal vergeten.

box-art  

PlayStation All-Stars Battle Royale

PlayStation All-Stars Battle Royale (wat een mond vol, zullen we vanaf nu gewoon "All-Stars" zeggen?) is een fighting game, vergelijkbaar met Nintendo's Super Smash Bros. serie. Met één tot vier spelers kan je nu elkaars hersens inrammen met maarliefst 20 bekende en iets minder bekende PlayStation personages. Heb je altijd al als Sackboy willen spelen die Kratos er van langs geeft met zijn wollen vuistjes? Dit is je kans! Als Sweet Tooth zijnde Nathan Drake even laten zien wie de baas is? Dit is de game voor jou! Sly Cooper, Ratchet & Clank, Jak and Daxter, Dante, Big Daddy, Cole MacGrath, er is voor elk wat wils.

Dan zijn er nog de stages. Deze zijn uniek in de zin dat elke stage gebaseerd is op twee verschillende werelden en ze vrij interactief zijn. Zo heb je bijvoorbeeld de "Hades" stage, die begint in de onderwereld waar Hades van God of War de spelers belaagt met zijn paars gloeiende haken, maar waar na enkele minuten de zwart-witte soldaatjes van Patapon binnen komen vallen en spontaan het speelveld vol met speren beginnen te spammen. Als je lang genoeg wacht zullen deze krijgers zelfs Hades een kopje kleiner maken. En zo zijn er veertien van deze stages met de gekste combinaties. LittleBigPlanet met Buzz, Jak and Daxter met Hot Shots Golf en Uncharted met Bioshock Infinite.

En hoewel de game eigenlijk vrij snel getekend werd als een Super Smash Bros. kloon, had deze fighter eigenlijk wel een uniek systeem. Spelers hebben geen health of schadepercentage - het enige wat een tegenstander een ros verkopen doet is het opbouwen van je "Super" meter. Dit is dan ook de enige manier om de tegenstander te "KO-en". Deel genoeg klappen uit en de meter zal zich langzaam maar zeker opvullen. Zodra deze vol is kan je een "Super" doen - een sterke aanval die je tegenstanders volledig van het strijdveld kan verwijderen. Deze Supers hebben ook verschillende niveaus, van 1 tot en met 3 - hoe hoger het level, hoe effectiever de aanval.

screenshot-1  

Toch een tegenvaller

Hoewel de reacties bij de eerste aankondiging van de game nog vrij positief waren, was er toch wel flink wat kritiek op het uiteindelijke product. Buiten het feit dat de game toch echt "PlayStation" in de naam had, zaten er toch een flink aantal multiplatform characters tussen. Dante, Big Daddy, Heihachi en ook Raiden waren allemaal niet PlayStation exclusief. Daarnaast waren er ook veel personages die miste - Spyro, Crash, Snake... Waarom Raiden wel, maar Snake niet? Omdat Snake ook al in Smash zat? Van Spyro en Crash is het natuurlijk moeilijk met de huidige rechten, maar beide series zijn van oorsprong wel PlayStation exclusief, dus waarom heeft Sony niet iets beter zijn best gedaan om ervoor te zorgen dat we als deze klassieke helden konden spelen?

Ook was men teleurgesteld in het aantal stages en items, helemaal als je deze vergelijkt met Smash. Zestien stages in All-Stars, vergeleken met de meer dan 40 in Brawl. 20 items in All-Stars, maar bijna drie keer zoveel in Nintendo's paradepaardje. Los van kwantiteit waren er ook aardig wat klachten over de kwaliteit - spelers hadden het gevoel dat het unieke Super systeem toch niet zo super werkte. Je kreeg toch snel het gevoel alsof je hits geen directe impact hadden, aangezien het enige waar ze goed voor waren het opbouwen van je Super was. Het gebeurde dan ook vaak genoeg dat er de hele match niemand ge-KO'd werd, omdat het nog best wel lastig is om iemand te raken met zo'n aanval. Waar Smash dit oplost met een "Sudden Death" waardoor je met het kleinste tikje je tegenstander van het platform af kan bonjouren, gaat bij All-Stars alleen het vergaren van je Super meter 2, 3 en vervolgens 4 keer zo snel. Niet heel spannend dus.

Vervolgens was er ook aardig wat commentaar op de visuele stijl - men had het gevoel dat de verschillende artstyles een beetje tegen elkaar botsen - de cartoony Ratchet & Clank, realistische Big Daddy en Cell Shaded Sly Cooper zagen er naast elkaar gewoon niet uit als een samenhangend geheel. Als allerlaatste flater was er dan de release date - 21 november. Middenin een van de drukste maanden van het jaar. Dit betekende dat de game moest opboksen tegen giganten als Hitman: Absolution, Ratchet & Clank: Full Frontal Assault en Black Ops 2.

Al met al had dit tot gevolg dat de game helaas niet bijzonder lekker verkocht en was deze volgens Sony's Worldwide Studios President Shuhei Yoshida een half jaar later slechts een miljoen keer over de toonbank gegaan. Dit was niet genoeg voor een sequel of meer DLC. In februari van 2013 werd Sony's samenwerking met developer SuperBot dan ook verbroken. Alhoewel Yoshida dus geen vertrouwen had in een sequel, zag hij ergens anders wel potentieel...

screenshot-2  

PlayStation All-Stars - Island

Uhm... Ja. Ik ben er zelf ook pas tijdens het schrijven van deze feature achter gekomen, maar blijkbaar heeft All-Stars dus al een spinoff gehad. Deze mobile game in samenwerking met... Coke Zero? Juist. Anyway - deze mobile game kwam eerst uit op iOS en later ook op Android. Het is een compilatie van minigames van verschillende PlayStation franchises die je ook in All-Stars Battle Royale hebt gezien. Zo zijn er Uncharted, inFamous en Gravity Rush minigames die spelen als een soort Temple Run en een kartspelletje van LittleBigPlanet. Als je dan tijdens het spelen genoeg coladruppels verzamelt om een flesje te vullen kun je daarop klikken voor een crossover minigame met onder andere Jak en Daxter of Ratchet & Clank.

Een bizar spelletje dus, nog steeds gratis te downloaden op de Play Store. Hoewel het geen direct vervolg is was het wel een teken van leven voor de franchise en werd duidelijk dat Sony nog open stond voor cross-franchise games.

island  

Playstation All-Stars Battle Royale 2

Dus, wat kunnen we doen om van een potentieel deel 2 wel een succes te maken? Allereerst zullen we een andere studio nodig hebben - SuperBot is na zijn scheiding van Sony flink gaan downsizen en zijn nu zelf met een nieuw IP bezig, die is dus out of the question. De Vita port daarentegen was geproduceerd door Bluepoint games, die recentelijk ook iets meer bekend is geworden door de Shadow of the Colossus remaster waar ze verantwoordelijk voor waren. Na SotC, de Uncharted trilogie en ook een Gravity Rush Remaster heb ik het gevoel dat deze studio zich zodanig bewezen heeft dat ze misschien wel gewoon een eigen game kunnen bouwen. De ervaring die ze op hebben gedaan met het eerste deel kunnen ze hier dan ook mooi gebruiken.

Een van de voornaamste dingen die ze toe kunnen voegen aan de game is wat meer personages. Sony heeft de afgelopen tijd genoeg nieuwe IPtjes uit de grond gestampt om er een paar leuke bij te gooien. Horizon's Aloy, De Hunter uit Bloodborne, Delsin Rowe - die dude van inFamous Second Son, Joel en/of Ellie, Connor uit Detroit, de nieuwe Kratos... Misschien kan Sony nu ook een beetje zijn best doen en Spyro en Crash los peuteren bij Activision. Hell, misschien kunnen ze zelfs Spider-Man in de game proppen als ze Marvel lief aankijken. Gooi dan voor de gein Knack er ook maar bij.

Dan als laatste de gameplay - het idee achter de Supers is vet, maar is naar mijn mening gewoon niet heel interessant in de moment-to-moment gameplay. Misschien is het een idee om weer HP balken toe te voegen en de Supers alleen te laten werken als de balk van je tegenstander leeg is, of die Supers in plaats van een KO gewoon een grote hap van je HP weg te halen.

De game is sowieso gedoemd om met Super Smash Bros. vergeleken te worden, dus waarom niet all-in gaan? Jat het hele percentagesysteem en maak de stages open - ram je tegenstanders van de kaart af in plaats van de HP balkjes omlaag te brengen. Sowieso is dit volgens mij het juiste moment voor een nieuw deel - PlayStation in het algemeen is een stuk populairder dan toen het eerste deel uitkwam en het lijkt er op dat daar niet heel snel verandering in gaat komen met alle recente lof voor God of War en Spider-Man en de aankomende toppertjes als The Last of Us Part II en Ghost of Tsushima.

fake-boxart  

Wat denk jij?

Zou jij een potentiële Playstation All-Stars Battle Royale 2 in huis halen? Waarom, of waarom juist niet? En welke gameserie zou jij nog graag een tweede kans willen geven? Laat het me weten in de comments!

Alle delen in de 1-Up serial:

Zondag 19 Augustus:
[PROTOTYPE]

Zondag 16 September:
PlayStation All-Stars Battle Royale

Zondag 21 Oktober:
Super Monkey Ball

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord