1-Up: Eternal Darkness: Sanity's Requiem 

1-Up: Eternal Darkness: Sanity's Requiem 2018-11-01T23:26:45
In de Serial 1-Up blikt Alie terug op gesneuvelde games of gameseries die een tweede leven verdienen. Ditmaal vertelt ze je waarom Eternal Darkness: Sanity’s Requiem het verdient gereanimeerd te worden. Waar ging het mis? En is er nog enige hoop op een opvolger? Wellicht toch Shadow of the Eternals?

Na drie toffe delen in deze 1-UP Serial mag ik het stokje van Johan overnemen. Hij vertelde je al waarom Prototype, PlayStation All-Stars Battle Royale en Super Monkey Ball een 1-Up verdienen. Ik vul graag aan met Eternal Darkness: Sanity's Requiem, Golden Sun en Monkey Island. Te beginnen met de eerstgenoemde: de geweldige GameCube-game Eternal Darkness.

Eternal Darkness: Sanity's Requiem
     

Het verhaal van Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

Eternal Darkness: Sanity’s Requiem kwam in 2002 uit voor de Nintendo GameCube. Als ik de game zou moeten omschrijven dan zou ik iets zeggen als een psychologische horror action-adventure, met de nadruk op het “psychologische”. Dat is namelijk wat de game zo uniek maakt: de nadruk op de psychische gezondheid (de sanity) van je personages. Als zij enge dingen zien/meemaken, neemt hun sanity af, hetgeen bijvoorbeeld kan leiden tot hallucinaties.

Ik schreef in de alinea hierboven bewust “personages”. Je beleeft Eternal Darkness: Sanity’s Requiem namelijk door de ogen van meerdere protagonisten. Het begint allemaal in het jaar 2000 waar Alexandra “Alex” Roivas zich naar het huis van haar familie in Rhode Island begeeft. Haar enige overgebleven familielid, haar opa Edward, blijkt namelijk op brute wijze vermoord. De politie komt geen steek verder, zodat Alex zelf op onderzoek uitgaat. Ze stuit op een geheime kamer met daarin een boek van menselijke huid en botten: de Tome of Eternal Darkness.

In elk van de hoofdstukken uit het boek staat een ander personage centraal, in een ander land en in een andere periode. Elk van hen moet een bepaalde taak uitvoeren. Je vecht - met de voor dat personage beschikbare wapens - en puzzelt erop los. Daarbij heb je drie meters om in de gaten te houden: health, magick en het eerder genoemde sanity. Ook in dat opzicht is elk personage verschillend, zo heeft de een veel meer health dan de ander. Ze hebben echter gemeen dat ze allemaal in aanraking komen met de Tome en de Eternal Darkness die de mensheid bedreigd. Onder hen ook Alex, die het tij wellicht eindelijk kan keren.

Eternal Darkness: Sanity's Requiem
     

De ontwikkeling en ontvangst van Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

Ontwikkelaar Silicon Knights wilde met Eternal Darkness: Sanity’s Requiem een horrorgame neerzetten die anders was dan anders. Dat betekende dat hun game zich zou onderscheiden met een beter plot. Geen B-film horror, zoals in de Resident Evil-games. Director en schrijver Denis Dyack wilde echt met je hoofd knoeien. De game stond in eerste instantie gepland voor de Nintendo 64. Op de E3 van 1999 werden de eerste beelden getoond. Silicon Knights bedacht zich echter en transformeerde hun game naar een launch-titel voorde GameCube. Eternal Darkness liep verdere vertraging op door de gebeurtenissen van 9/11, zo werd een Knight Templar geheel geschrapt uit angst voor controverse.

De camera die zomaar verschuift, muren die beginnen te bloden, je personage dat gewoon dood neervalt en je tv die kapot lijkt te zijn gegaan; zomaar een paar voorbeelden die illustreren wat een mindfuck Eternal Darkness: Sanity’s Requiem is. Het is geweldig knap dat de sanity-meter niet aanvoelt als een gimmick. De game is daar echter veel te meeslepend en spannend voor. Daarnaast is de soundtrack geweldig en voelt elk personage uniek. Voor die tijd was de game trouwens ook nog eens heel mooi.

Ik ben niet de enige die alleen maar lovende woorden voor Eternal Darkness: Sanity’s Requiem heeft, zo scoort de game een 92 op Metacritic en sleepte deze flink wat awards binnen, onder meer voor character en story development, innovatieve gameplay en art direction. Daarnaast duikt de titel ook bijzonder vaak op in lijstjes met beste GameCube-games, engste games en beste heldinnen. Al deze accolades werden echter niet gereflecteerd in een commercieel succes... De verkoopcijfers bleven achter met minder dan een half miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. In Japan werden er zelfs nog geen eens 18.000 kopietjes verkocht.

Eternal Darkness: Sanity's Requiem
      

Waar ging het mis met een sequel voor Eternal Darkness: Sanity’s Requiem

In 2006 was Dyack nog super positief over de kans op een vervolg. Eternal Darkness: Sanity’s Requiem zou weliswaar een losstaande game blijven, maar Silicon Knight ging zeker meer games in het universum maken. In 2008 koos hij zijn woorden echter al voorzichtiger. Er was een kans op een nieuw game, maar Silicon Knight wilde zich ook niet teveel vastleggen op een enkel genre. Het bleef jaren stil, totdat de ontwikkelaar in 2011 liet weten zich toch te buigen over een tweede deel in hun meestgeliefde serie. Het project werd echter geannuleerd vanwege juridische problemen tussen Silicon Knights en Epic Games. Het laatste restje hoop verging toen Silicon Knights in 2013 faillissement aanvroeg.

Veel Silicon Knights-medewerkers vonden gelukkig datzelfde jaar nog onderdak bij Precursor Games. Het bedrijf begon een crowdfunding-campagne om alsnog een opvolger voor Eternal Darkness: Sanity’s Requiem te kunnen maken. Ze zouden $1,5 miljoen nodig hebben om deze Shadow of the Eternal op PC en Wii U uit te brengen. Het was de bedoeling een episodische game te maken, met wederom Dyack aan het roer. Er werd aanvullend een tweede Kickstarter-campagne gelanceerd, waarmee binnen 36 dagen $1,35 miljoen opgehaald moest worden. Halverwege werden de campagnes echter - wegens “exciting new opportunities” die de game nog beter zouden maken – gesloten.

Eternal Darkness: Sanity's Requiem

Rond diezelfde tijd werd oprichter en co-designer van zowel Eternal Darkness als Shadow of the Eternals, Kenneth McCulloch, gearessteerd op verdenking van het bezit van kinderporno. Hij bekende schuld, zodat Precursor Games meteen alle banden verbrak. Ondanks deze klap lukte het de studio toch een nieuwe campagne te lanceren. Hierbij werd duidelijk dat de episodische aanpak van de baan was. Er was nu $750.000 nodig om een complete game af te leveren.

"When Detective Paul Becker is called to one of the bloodiest gang massacres in Louisiana state history, only two survivors remain from a brutal conflict between two rival cults. As Becker begins his interrogations of the suspects, their combined recollections will uncover the truth about the 'Eternals'. Featuring an ensemble cast of heroes and villains, Shadow of the Eternals will span over 2500 years of history throughout Egypt, England, Hungary, and the United States. Players will question the perception of reality as they try to balance the mechanics of combat, magick, and sanity events to progress through the adventure. Shadow of the Eternals will take players on a memorable journey throughout time; weaving historical fact with disturbing fiction to create an experience unlike any other."

Het leek echt te gebeuren: er was zelfs een negen minuten durende gameplay trailer voor Shadow of the Eternal. Precursor Games gaf aan volledig gesteund te worden door Nintendo, ondanks dat deze laatste nog altijd de rechten voor Eternal Darkness en de sanity-meter in handen had.

In 2013 werd de game echter uitgesteld, omdat het Kickstarter-bedrag niet behaald was...


     

Hoe is het nu met Shadow of the Eternals

Een faillissement, meerdere gefaalde crowdfunding-campagnes en het nieuws over McCulloch... Ondanks dat zoveel mensen riepen graag een vervolg op Eternal Darkness: Sanity’s Requiem te willen, lukte het Precursor Games niet om voldoende financiering te vinden. Dyack weet echter (gelukkig) van geen opgeven. In 2014 richtte hij Quantum Entanglement Entertainment op. Een van hun eerste projecten moet Shadow of the Eternals worden.

Shadow of the Eternal is ook op dit moment nog gewoon te vinden op de website van de ontwikkelaar, onder de categorie “under development”. Daarnaast blijft Nintendo jaar na jaar de trademark verlengen... Dus alhoewel er helaas geen recent nieuws is, lijkt de game nog niet vergeten. Bovengetekende blijft het in de gaten houden, want als één game een 1-Up verdient, is dat wel Eternal Darkness: Sanity’s Requiem.

Eternal Darkness: Sanity's Requiem
      

Hebben jullie Eternal Darkness: Sanity’s Requiem wel eens gespeeld? Zouden jullie ook graag een opvolger zien? En hoeveel kans geven jullie Shadow of the Eternals? Laat dit en veel meer weten in de comments!
    

De 1-Up Serial

Zaterdag 1 december – 1-Up: Golden Sun

Zaterdag 29 december – 1-Up: Monkey Island
      

Eerder in de 1-Up Serial

1-Up: Prototype

1-Up: PlayStation All-Stars Battle Royale

1-Up: Super Monkey Ball
     

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord