Wat is er met Blizzard aan de hand?  

Wat is er met Blizzard aan de hand? 2018-11-24T11:45:05

Hebben we dit jaar een grotere natte scheet van een aankondiging gekregen dan Diablo Immortal? Ik kan me er geen bedenken. Hoe buitenproportioneel de haatreacties ook waren, een smartphonespel zou een zwakke afsluiting zijn van iedere gamepresentatie. Wat is er aan de hand met de geliefde studio?

Blizzard werd gefileerd door Diablo-fans na de onthulling op BlizzCon. Was dit een late 1 aprilgrap? Is dit het spel waar het Diablo-team al die tijd aan gewerkt heeft? Waarom komt er geen tweede expansion voor Diablo III? De grote B was plotseling de pispaal op z’n eigen fanevent!

Kotaku-journalist Jason Schreier interviewde daarom voormalige Blizzard-medewerkers en ook een paar anonieme mensen die er nu nog werken. Die beschrijven een studio die het an sich goed doet maar de afgelopen jaren een paar grote projecten heeft geannuleerd en steeds meer last begint te krijgen van zijn grote broer Activision.

Diablo Immortal

Blizzard heeft natuurlijk grote cash cows zoals Overwatch en World of Warcraft, maar de afgelopen 2 jaar hebben ze ook relatief weinig content naar buiten gebracht. Een van de mogelijke redenen dat de monthly active users van hun games aan het dalen zijn. De anonieme medewerkers zeggen dat Blizzard langzaam maar zeker meer corporate aan het worden is. Het vertrek van de geliefde CEO Mike Morhaime was een teken aan de wand, en er zijn nog meer signalen dat de managementcultuur van Activision voeten in de aarde van Blizzard begint te krijgen. Je kan hier het hele interviewverslag op Kotaku lezen, ik stip hieronder slechts een paar interessante details aan.

Natuurlijk is er ook ruimte voor nuance. Zo was het niet een idee van Activision om Diablo Immortal te gaan maken. Nee dat was Blizzards eigen voorstel, afkomstig van een nieuwe afdeling binnen het bedrijf met de naam Incubation. Hier krijgen getalenteerde ontwikkelaars van de studio de kans om kleinere titels te ontwikkelen. Gewoon, omdat ze dat na jaren WoW en Diablo III weleens wilden doen voor de afwisseling.

Ook is er nieuws over het langverwachte Diablo IV. Die is nog steeds in ontwikkeling onder de naam ‘Fenris’, maar laat nog jaren op zich wachten omdat het project in 2016 gereboot werd. De eerste versie van het vervolg zou inspiratie trekken uit Dark Souls en zelfs het isometrische perspectief omruilen voor een third-person schoudercamera! Schreier geeft wel toe dat dit nog steeds kan onder leiding van de nieuwe gamedirector, omdat Blizzard nu eenmaal zijn ontwikkelaars alle tijd en creatieve ruimte gunt.

Blizzard

En dat is het verwonderlijke van de interviews. De mensen zijn in sommige gevallen verward of teleurgesteld in de keuzes die Blizz maakt, zoals de plotselinge annulering van de tweede Diablo expansion. Maar uiteindelijk is het nog steeds een studio waar de ontwikkelaars de kans krijgen om hun droomgame te maken. Dat dit niet altijd lukt is helaas de harde waarheid van het creatieve proces. Soms werkt iets gewoon niet en moet je weer bij vakje 1 beginnen.

Blizzard heeft dit aan den lijve ondervonden met de nu beroemde faalprojecten Starcraft Ghost en Project Titan. Ik begrijp daarom dat ze nog geen Diablo IV aankondigen: ze willen absoluut zeker weten dat ze ons binnen een jaar of anderhalf blij kunnen maken met die game. De teleurstelling van de Diablo-spelers na de Immortal-aankondiging is begrijpelijk, al is de haatgolf die erna ontstond natuurlijk extreem overdreven.

Sommige studio’s houden hun gamereleases zo lang mogelijk geheim om onrealistische verwachtingen tegen te gaan. Anderen doen juist het tegenovergestelde en krijgen alsnog een bak stront over zich heen. Vraag maar aan Square-Enix.

Diablo Immortal

De groeiende bemoeienis van Activision binnen Blizzard is echter wel iets waar ik me zorgen om maak. Activision deed er na de overname goed aan om Blizzard zo zelfstandig mogelijk te houden. Het is een studio die geen jaarlijkse gamereleases doet en zijn fans altijd voorop stelt. Activision staat daartegenover bekend als zeer zakelijk ingesteld, met een agressieve groeistrategie waar een groep boze gamers online weinig aan zal veranderen.

Misschien is het wel onvermijdelijk dat Blizzard meer op Activision begint te lijken. Ik vrees dat het de kwaliteit van hun toekomstige titels niet ten goede komt, maar ik hoop dat ik het mis heb. In ieder geval weten we nu dat we kunnen uitkijken naar Diablo IV! En Diablo Immortal natuurlijk.

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord