Waarom David Cage wél een goede gamemaker is 

Waarom David Cage wél een goede gamemaker is 2019-12-20T11:42:59

Quantic Dream-oprichter David Cage is van mening dat games niet (altijd) leuk hoeven zijn. Hij wil dat games je raken. Vandaar dat zijn games vooral zware thema's als liefde, onderdrukking, mishandeling, dood en het hiernamaals behandelen. Wat Cage betreft, zijn juist games daar enorm geschikt voor. Anders dan in een passieve film word je in een game namelijk het personage.

Cage neemt verhaal en emotie als eerste uitgangspunt. Hij bedenkt wat hij wil vertellen en schrijft een script. Pas daarna buigt hij zich over de gameplay. Om dat te illustreren, haalt hij in interviews vaak Heavy Rain aan. In deze game raakt de hoofdpersoon zijn zoontje (‘Jaaaaaaaaason!’) kwijt in een winkelcentrum. Cage baseerde dat moment niet alleen op zijn eigen ervaring, maar ook op zijn eigen emotie. Toen hij zijn zoontje eerder op eenzelfde manier kwijtraakte, was hij namelijk enorm ongerust. Zijn doel was om die angst over te brengen in een game.

En dat vind ik enorm interessant!

Denk er maar eens over na: wat heb je onthouden van je favoriete game? Was dat het feit dat je met A moest springen of het moment dat je de prinses wist te redden? Een gekke vraag, waarmee ik wil zeggen dat de knoppen die je indrukt, niet hetgeen is dat je uiteindelijk onthoudt. Het zijn juist de spannende plottwists, de opbloeiende liefdes en de overwonnen eindbazen die je bijblijven. Allemaal elementen die verwant zijn met verhaal, of in ieder geval met emotie.

Heavy Rain Jason gif

Natuurlijk zijn er nu 'puristen' die me voor gek verslijten omdat ik andere elementen boven gameplay verkies. Voor mij zijn verhaal en emotie echter de allerbelangrijkste reden om te gamen. Ik game niet om een high score neer te zetten of een (online) vriend te verslaan. Dat is op zijn tijd best geinig, maar over het algemeen wil ik ontroerd en meegesleept worden.

Begrijp me echter goed: ik wil niet zeggen dat gameplay niet belangrijk is! Dat geldt zelfs voor interactieve verhalen. Dankzij de gameplay word je namelijk het personage, heb je invloed op hetgeen gebeurt en word je nog dieper meegesleept in de wereld. Daarom vind ik – net als Cage – games juist een geweldig medium voor het vertellen van een verhaal.

Cage heeft de kunst van het verhalen vertellen wat mij betreft enorm goed onder de knie Nu kan ik een lofzang geven op zijn games, maar misschien maakt een klein stukje cijfermatige onderbouwing meer indruk. De meeste games worden slechts door zo'n 30 procent van de mensen uitgespeeld. Bij Heavy Rain was dat percentage echter bijna 80 procent. Met andere woorden: 8 van de 10 mensen die de game opstartten, wilden ook weten hoe het afliep. Dat is wat een goed verhaal kan bereiken en dat is wat Cage in mijn optiek wel degelijk een goede gamemaker maakt.

Ik wil zelfs nog wel een stapje verder gaan: ik vind Cage ook een unieke gamemaker. Niemand anders maakt de games die Cage maakt. Ook de mensen bij Telltale, Dontnod Entertainment en Supermassive Games niet. Case in point: het script van Detroit: Become Human bestond uit ruim 2000 bladzijden. En er werden meer dan 250(!) motion capture-acteurs ingehuurd om dat script tot leven te brengen. Bizarre getallen, die leiden tot een uniek verhaal met meerdere lagen.

Detroit: Become Human motion capture

Nu word ik toch nog even persoonlijk. Detroit: Become Human en Heavy Rain zijn twee van mijn favoriete games ooit. Ik heb gelachen, gehuild en misschien nog belangrijker: ik denk vaak terug aan deze games. Eigenlijk veel vaker dan aan welke film ooit! Mocht je je altijd hebben laten wijsmaken dat Cage geen goede gamemaker bent, dan daag ik je graag uit om zijn games toch eens te proberen. Met een kans van 80 procent dat ook jij de credits voorbij ziet rollen, durf ik die weddenschap wel aan!

REACTIES (17) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord